- 1 Nowi posłowie z Pomorza za europosłów (138 opinii)
- 2 Skopali go, bo kłócił się z dziewczyną (149 opinii)
- 3 Cztery pociągi dziennie z Gdyni do Pragi (193 opinie)
- 4 Szalał w fontannie, trafił na wytrzeźwiałkę (55 opinii)
- 5 Dwie nowe dzielnice z Jasienia i Ujeściska? (184 opinie)
- 6 Pasażer na motocyklu nie może być pijany (20 opinii)
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Jak połączyć kompleks biurowców w Oliwie, kampus Uniwersytetu Gdańskiego z przystankiem SKM oraz trasą tramwajową przez Zaspę-Przymorzę? Nasz czytelnik proponuje budowę torów tramwajowych w ul. Kołobrzeskiej i Bażyńskiego, które rozwiązałyby te problemy komunikacyjne, a jednocześnie znacznie ułatwiłyby organizację ruchu tramwajowego na Dolnym Tarasie. Urzędnicy nie mówią "nie" takiej propozycji, zaś wkrótce zlecą analizy możliwości rozbudowy układu transportowego w tym rejonie miasta.
- z Jelitkowa przez Chłopką - Kołobrzeską - Wita Stwosza do Wrzeszcza i dalej w stronę Śródmieścia oraz na Górny Taras lub Stogi,
- z Oliwy przez ul. Kołobrzeską - al. Rzeczypospolitej i dalej do Śródmieścia oraz Górny Taras lub Stogi.
- Przy obecnym układzie linii tramwajowych mogłoby się to odbyć np. poprzez skierowanie linii 12 [Migowo, wkrótce al. Adamowicza - Oliwa - dop. red.] przez ul. Kołobrzeską do Jelitkową, zaś 8 [Stogi (tymczasowo Przeróbka) - Jelitkowo - dop. red.] przez Kołobrzeską do Oliwy. Uzupełnieniem mogą być autobusy wjeżdżające w głąb osiedli Przymorza czy obsługujące rejon ul. Polanki - dodaje pan Piotr.
Aktualne rozkłady tramwajów i autobusów
Przestrzeń dla pieszych, rowerzystów oraz szpalery drzew
Koncepcja przygotowana przez naszego czytelnika nie opiera się jednak wyłącznie na luźnym pomyśle budowy nowego połączenia tramwajowego, lecz zawiera szczegółowe wyliczenia. Zgodnie z nimi na ul. Kołobrzeskiej (widok w stronę Przymorza):
- po lewej stronie znajdowałby się chodnik o szerokości 2,5 m,
- obok chodnika przewidziano 1-metrowy pas zieleni z drzewami lub krzewami,
- lewa jezdnia (tj. w stronę Oliwy) zostałaby przekształcona w torowisko tramwajowe z możliwością poruszania się po nim autobusów,
- między torowiskiem a prawą jezdnią (obecnie w stronę Przymorza) przewidziano kolejny pas zieleni,
- dwukierunkowa jezdnia składałaby się z dwóch pasów ruchu (szer. 2,75 m) oraz przestrzeni do parkowania (2,5 m),
- po obu stronach jezdni przewidziano pasy rowerowe o szerokości 1,5 m,
- chodnik (2,5 m szerokości) po prawej stronie zostałby oddzielony od jezdni pasem zieleni.
Na ul. Bażyńskiego tramwaje, zgodnie z propozycją czytelnika, poruszałyby się środkiem ulicy po tzw. zielonym torowisku. Dla kierowców nadal pozostałyby dwa pasy ruchu, zaś rowerzyści zyskaliby drogę i pas rowerowy. Przewidziano też chodniki o szerokości 3,5 i 4,1 m, oddzielone od układu drogowo-torowego szpalerami drzew.
- Od razu przyjąłem zasadę, że chcę wszystko zmieścić w obecnych działkach pasa drogowego. Optymalnie będzie też wykorzystać jedną nawę przejazdu pod torami kolejowymi, ponieważ budowa kolejnego przejazdu wymagałaby wykupu gruntów, zaś przebudowa przejazdu byłaby bardzo kosztowna i wiązałaby się z dużymi utrudnieniami w ruchu - objaśnia pan Piotr - Kolejnym założeniem było zachowanie jak największej liczby drzew i możliwość dosadzenia nowych. Z tego wynika też układ ul. Bażyńskiego, który umożliwia pozostawienie szpalerów po obu stronach (obecnie mocno wybrakowanych).
Miejsca do parkowania, rezygnacja z części sygnalizacji
Nasz czytelnik nie ukrywa, że kierował się również kwestiami przepustowości układu drogowego. Na ul. Kołobrzeskiej teoretycznie możliwe byłoby pozostawienie czterech pasów ruchu, ale jednocześnie oznaczałoby to rezygnację z przestrzeni do parkowania, lewoskrętów i pasów dla rowerzystów.
W zamian pan Piotr proponuje rezygnację z sygnalizacji na części skrzyżowań, które będzie łatwiej można pokonać pieszo, a w przypadku przejazdu przez torowiska zastosować sygnalizację ostrzegawczą.
Czytaj też:
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
- Skrzyżowanie z al. Grunwaldzką zostało przeze mnie zaproponowane w taki sposób, aby zmaksymalizować przepustowość dla aut. W mojej koncepcji możliwy jest jednoczesny przejazd tramwajów i skręt z Kołobrzeskiej w stronę Wrzeszcza na jednej fazie cyklu sygnalizacji. W drugim wariancie "zielone" dla tramwajów może być także w fazie wyjazdu z Bażyńskiego i wyjazdu z Kołobrzeskiej na wprost - zwraca uwagę nasz czytelnik.
Szczegółowy przebieg całej proponowanej trasy na stronie czytelnika
Warto wykorzystać rezerwę terenową Nowej Abrahama
Pan Piotr ponadto postuluje, aby nie rezygnować całkowicie z trasy Nowej Abrahama, która dotychczas była uwzględniania w dokumentach planistycznych miasta jako "zastępstwo" tramwaju przez ul. Kołobrzeską.
Nowa Abrahama to trasa drogowo-tramwajowa, która jest uwzględniania przez miasto od wielu lat w dokumentach planistycznych. Docelowo ma ona łączyć rejon przystanku PKM Brętowo wzdłuż trasy kolejowej przez Trasę Słowackiego (od tego miejsca dochodzi do niej układ drogowy) aż do pętli na Zaspie.
W przedmiotowym obszarze najważniejszy jest odcinek pomiędzy pętlą Strzyża PKM a pętlą Zaspa, który jednak przebiega z dala od przystanków SKM, co jest największą wadą tego rozwiązania komunikacyjnego. Dlatego nasz czytelnik sugeruje - w miarę możliwości finansowych miasta - budowę tutaj wyłącznie infrastruktury drogowej, bez tramwaju.
Nowa Abrahama: tramwajem z Zaspy na Morenę
Miasto: powstanie analiza nowej trasy tramwajowej
Pan Piotr przyznaje, że jest studentem na kierunku niezwiązanym z projektowaniem transportowym, zaś cała koncepcja powstała w wolnym czasie i była konsultowana ze znajomym przede wszystkim w kontekście infrastruktury rowerowej.
Urzędnicy nie przekreślają jednak pomysłu naszego czytelnika, a wręcz przeciwnie - biorą takie rozwiązanie transportowe pod uwagę.
- Obecnie przygotowujemy się do zlecenia studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, w ramach którego rozstrzygnięte zostaną m.in. możliwości trasowania nowego połączenia z trasy tramwajowej w ul. Wita Stwosza w trasę tramwajową w ul. Chłopską - al. Rzeczypospolitej. Powyższe zlecenie z udziałem finansowania środków zewnętrznych pochodzących w części od inwestorów prywatnych planujemy uruchomić w najbliższych tygodniach poprzez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańską. STEŚ nie będzie dotyczył tylko ul. Kołobrzeskiej, ale również trasy Nowej Abrahama - zapowiada Izabela Kozicka-Prus z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Studium dopuszcza różne przebiegi tras tramwajowych
Urzędnicy zwracają ponadto uwagę, że obowiązującym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego w pełni dopuszcza odejście od wytyczonych korytarzy komunikacji tramwajowej, "o ile analizy funkcjonalne, techniczne i ekonomiczne w ujęciu ogólnomiejskim wykażą możliwość i celowość takich inwestycji".
Propozycja tramwaju w ul. Kołobrzeskiej nie stoi zatem w sprzeczności z treścią tego dokumentu planistycznego, a wręcz przeciwnie - jego realizacja jest teoretyczne możliwa bez potrzeby zmiany studium.
Przejazd techniczny na al. Adamowicza (Nowej Bulońskiej)
Opinie (372) 7 zablokowanych
-
2020-05-27 12:43
Kolejne "poprawianie" starych pomysłów
Cała ta sprawa powinna się skupić na uruchomieniu projektu Nowej Abrahama.
Wyprowadzenie ruchu samochodów i tramwajów bocznym kanałem da możliwość zmian na Kołobrzeskiej. A nie na odwrót.
Bazowe założenia były właściwe:
- kanał dla samochodów na osi Niedźwiednik-Hynka
- kanał dla tramwajów na na osi Zajezdnia Wrzeszcz - Pętla na Zaspie.
Jeżeli podłączyć do tego chociażby częściowe uruchomienie koncepcji Czerwonej Drogi (chociażby na odcinku Zaspa-Kołobrzeska) to daje to możliwość puszczenia tramwaju w stronę Kołobrzeskiej.
etc. etc. - rezerwy jeszcze są pod te inwestycje.- 4 4
-
2020-05-27 13:23
Kiedy dacie tramwaj na orunie dolna? (1)
Wszystkie nowe osiedla dostaja linie tramwajowe czy dodatkowe autobusy a orunie dolną wszyscy mają gdzieś? Niech urzędnicy sami sobie jeżdża zakorkowanym traktem św. Wojciecha albo przez wieczne remonty
- 5 2
-
2020-05-27 13:39
Za drogo, potrzebna jest wojskowa eskorta żeby zrobić coś na Orunii i wrócić żywym.
- 3 2
-
2020-05-27 13:24
Opinia (4)
Tramwaj mógłby jeździć nową poszerzoną trasą z al. Hallera w kierunku Oliwy przez Czarny Dwór i Przymorze Wielkie. Może nie byłoby tyle korków.
- 4 2
-
2020-05-27 13:33
Na Obrońców Wybrzeża jest sporo miejsca pod linie tramwajową, na Kołobrzeskiej wcale (3)
- 2 3
-
2020-05-27 15:12
niema i niebedzie zgody mieszkanców na tramwaj w tych miejscach (2)
- 2 4
-
2020-05-27 15:19
Ja się zgadzam i proszę nie wypowiadać się w moim imieniu! (1)
- 2 2
-
2020-05-27 20:50
Ja też się zgadzam, parówkowym skrytożercom mówimy stanowcze nie !
- 2 0
-
2020-05-27 13:25
Jezdza tam autobusy. A poza tym taki kawalem to sie pieszo idzie
- 5 3
-
2020-05-27 13:31
Super
Oby jak najpredzej doszlo do realizacji
- 5 7
-
2020-05-27 13:36
Miasto desperacko potrzebuje połączeń pomiędzy liniami na Przymorzu i nitką przez Wrzeszcz/Oliwę, drugim takim miejscem pownny być okolice galerii bałtyckiej.
- 5 2
-
2020-05-27 13:40
Nie !!!
Współczuję mieszkańcom bloków przy Kolobrzeskiej hałas non stop
- 10 2
-
2020-05-27 13:53
Na kołobrzeskiej nie ma aż takich korków, autobusy świetnie spełniają swoją rolę (1)
- 8 7
-
2020-05-27 21:48
nie skądże, co dzień widać tam szur samochodów i czuć spaliny
- 0 0
-
2020-05-27 14:06
rowerowa (2)
My czekamy na ścieżkę rowerową łączącą Grunwaldzką z Rzeczypospolitą !
- 6 4
-
2020-05-28 08:39
Jaki pajac neguje ścieżki rowerowe? Kim są ci ludzie? Co mają w głowach?
- 0 0
-
2020-05-28 08:58
Jest przez Zaspę.
- 0 0
-
2020-05-27 14:17
Bardzo ciekawy artykuł , napisany przez redaktora członka FRAGu , jak laik Pan Piotr szczegółowo opisał (2)
techniczne rozwiązanie nowej linii . Dla mnie to jest zakamuflowany pomysł FRAGu ale tym razem podoba mi się i nie powinni sie go wstydzic . Po ogólnej krytyce nowych skrzyzowan i zwezenia Podwala ,i zwiazanego z tym wydłużenia czasu jazdy komunikacji miejskiej usilnego budowania naziemnych przejsc nad podziemnymi oraz poronionego pomysłu z wciśnieciem na siłę tramwaju w B. Getta widocznie zaczeli dmuchac na zimne i nie chca firmować pomysłu. Mnie tylko ciekawi jak chca rozwiazac tory tramwajowe pod torami kolejowymi na Przymorzu , nowy tunel
Jeszcze kilka lat temu głosno było że nowa linia bedzie przebiegała z Moreny do pl.Komorowskiego ale ostatnio cos cicho sie zrobiło z tym ostatnim odcinkiem od Grunwaldzkiej do Placu- 5 5
-
2020-05-27 14:31
A od kiedy to głupota jest ciekawa? I na siłe własnie wciskanie wszedzie starego niepotrzebnego tramwaju tam gdzie sa autobusy (1)
- 2 2
-
2020-05-27 15:21
Wlasnie glupota nie jest ciekawa
A ty pod kazdym postem to samo. Męczysz kolego.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.