• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj wodny znów ma pływać do Sobieszewa

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów. Linię F6 obsługiwane są przez niewielkie stateczki sprowadzone z St. Petersburga, które mieszczą 40 pasażerów i 5 rowerów.

Po kilku latach przerwy na Wyspę Sobieszewską zobacz na mapie Gdańska znów ma zawijać tramwaj wodny. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pierwsze rejsy rozpoczną się 27 czerwca. Tym razem będzie tam pływać miejska linia F6, kursująca do tej pory na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa.



Czy byłeś kiedyś na Wyspie Sobieszewskiej?

Już kilka lat temu sugerowaliśmy władzom Gdańska, by obecnie pływający tramwaj miejski F6, kursujący na trasie Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa, wydłużył trasę i po sąsiedzku zawijał też do Sobieszewa. Tym bardziej, że na tej trasie tramwaj ten pływa zazwyczaj w niewielkim obłożeniu, a przystanek przy Wyspie Sobieszewskiej stałby się atrakcją tej linii.

Teraz pomysł ten ma być wcielony w życie. Jak dobrze pójdzie, tramwaj F6 zacznie zawijać na Wyspę Sobieszewską już od 27 czerwca.

- Funkcjonowanie tej linii było też związane ze złym stanem nabrzeża na wyspie. Obecnie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej wyremontował je. Niedawno byłem tam z wizytą, razem z radną Beatą Dunajewską i analizowaliśmy kursowanie linii F6 na tej trasie. Musimy jeszcze uzgodnić użytkowanie tego nabrzeża, ale chcemy, by linia została wydłużona i wydaje się, że do końca czerwca uda się to wszystko uzgodnić i uruchomić - wyjaśnia Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska ds. polityki komunalnej.

Miasto jest w trakcie uzgadniania dzierżawy nabrzeża od RZGW i Zlewni Tczew. Ponad 250-metrowy odcinek nabrzeża był remontowany od września 2014 roku do lutego tego roku. Wykonano wtedy nowe obniżenie do cumowania dla małych jednostek, pirs dla lodołamaczy, który wyposażono w system odbojowy i cumowniczy, drabinki, barierki oraz oznakowania dla jednostek pływających. Dodatkowo zostało wykonane odwodnienie części nabrzeża wraz z odprowadzeniem wód opadowych. Obecnie jest remontowany sąsiedni odcinek nabrzeża na długości 175 m. Prace mają zakończyć się w sierpniu.

- Tramwaj wodny może tam przybić. Da się to zrobić, mimo tego, że trwa jeszcze drugi etap remontu. Podczas pierwszego wykonano takie obniżenie, które pozwoli spokojnie przycumować i takie miejsce zostało przygotowane m.in. pod tramwaj wodny - wyjaśnia Bogusław Pinkiewicz, rzecznik RZGW.

Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.  Przy wyremontowanym nabrzeżu w Sobieszewie powstało nowe obniżenie do cumowania mniejszych jednostek. Stare było w fatalnym stanie i zostało rozebrane.
Linia F6 na nowej trasie ma pływać w okresie od 27.06 do 31.08. 2015 r. W analogicznym okresie letnim, przystanek będzie również funkcjonował w latach 2016-2017, tzn. w czasie trwania umowy na świadczenie usług tramwajem wodnym podpisanej z Żeglugą Gdańską Sp. z o.o. Obecnie tramwaj F6 pływa trzy razy dziennie w obie strony i zatrzymuje się na sześciu przystankach: Targ Rybny, Wiosny Ludów, Sienna Grobla II, Tamka, Stogi i Narodowe Centrum Żeglarstwa. Przepłynięcie tej trasy zajmuje 77 minut. Na trasie kursują niewielkie jednostki Sonica, które mogą jednorazowo przewieźć 40 osób i 5 rowerów.

Czytaj też: Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł ruszą w rejsy 1 maja

Kursy tramwajów na Wyspę Sobieszewską zniknęły w 2012 roku, po tym jak pomorscy samorządowcy nie mogli się porozumieć. Sopot, a także Gdańsk przestały dokładać do ich funkcjonowania. W efekcie z Gdańska - poza kursami na wyspę - zniknęły też połączenia na trasie do Helu i Sopotu. Obecnie te ostatnie organizuje komercyjnie Żegluga Gdańska.

Tramwaj F4 kursował na wyspę od 2009 roku. Choć linia na początku nie cieszyła się dużym zainteresowaniem, to z biegiem czasu było wręcz przeciwnie. Tramwaj pływał w obie strony cztery razy dziennie i mógł zabrać 80 pasażerów i 10 rowerów. Czas płynięcia wynosił 65 min.

Obecna trasa F6 do NCŻ w Górkach Zachodnich.

Opinie (50) 5 zablokowanych

  • bardzo sie cieszę

    nareszcie !

    • 12 0

  • Z rowerami na stogi i Wyspę Sobieszewską

    Super czyli będzie można popłynąć na Stogi i Wyspę Sobieszewską z rowerem i pojeździć rowerem po obu wyspach. Świetna sprawa.

    • 8 1

  • Wenecja północy?!!

    Więcej tras, przystanków by komunikacja była efektywna. Większa częstotliwość. kursów, pojemność osobowa (do 100 osób),
    Do Nowego Portu opłacał sie płynąć statkiem a nie zwykłymi tramwajami - to samo dotyczy Sobieszewa, czy Górek zachodnich . Wysłać decydentów do Wenecji niech zobaczą jak to tam kursuje!!!
    A wtedy będzie się opłacać,życie przeniesie sie w inne obszary Gdańska, trzeba będzie uporządkować nabrzeża, na brzegiem staną Wille, restauracje, luksusowe domy, ludzie kupią sobie motorówki, będzie się coś działo....Gdańsk będzie piękny?

    • 10 0

  • Prom Górki Zachodnie - Górki Wschodnie... (1)

    Linia jak przed wojna, obecnie cieszyłaby się wielką popularnością i byłaby przedłużeniem linii 111 - 186...

    Zaraz obok przystanku rezerwat i szlaki turystyczne oraz szybka komunikacja z wyspy na wyspę.

    • 45 0

    • To fakt. Ilekroć jestem przy NCŻ na Górkach myślałem o tym, że taka opcja wodnego transportu na drugi brzeg w kierunku

      Sobieszewa byłaby super.

      • 7 0

  • Dzień w dzień widzę te "tramwaje" przepływające przez Przeróbkę i oprócz załogi nikogo nie wiozą. Czasami w weekendy jest kilka osób ale ogólnie to wszyscy do tego dopłacamy i to grubo.
    Poza tym można by wyedukować kapitanów tych stateczków, że na Martwej Wiśle jest wyznaczony tor wodny bo pływają jak chcą taranując kajakarzy, wioślarzy i wszystkich innych jak popadnie.

    • 2 6

  • oj ludzie ,ludzie-cokolwiek się zrobi,udoskonali wciąż żle-jak czytam niektóre komentarze to ręce opadają-cieszcie sie,ze macie coś takiego,że miasto pieknieje...same marudery...ja zeby korzystać z tego co wy macie na codzień odkładam cały rok żeby cieszyć się Trójmiastem ,morzem,tramwajami wodnymi i nie tylko.przez dwa tygodnie.....a wy marudzicie..Pozdrawiam gdanszczan

    • 9 3

  • po ile ten rejs i czemu tak drogo? (1)

    • 0 1

    • Do Sobieszewa 5 zł
      (chyba) no ale jak drogo to można na gape ... :-D

      • 4 0

  • Tramwaje wodne - odcinek 4547 - czy winny ZTM? (1)

    Przetarg na obsługę linii był krótkoterminowy, dlatego inne firmy do niego nie startowały ponieważ nie opłaca się zamówić nowych jednostek pływających w stoczni i tym samym z góry było wiadomo z kim będzie podpisana umowa.
    Tym samym mamy monopol na tym rynku od lat.
    Gdyby przetarg był na 10-15 lat wówczas można byłoby wymagać nowych, ekologicznych, przystosowanych do niepełnosprawnych jednostek pływających i tym samym monopol byłby rozkruszony a tak "interes się kręci".

    • 12 4

    • umowa na 15 lat to nie monopol?

      • 3 0

  • Dla kogo te tramwaje

    Dla mnie zenada sprobojcie sobie poplynac na westerplatte w niedziele bylem i niema mozliwosci na targu rybnym zeby sie dostac jak przyplyna to nam gosciu oznajmil ze ma 1 miejsce wolne a na brzegu 50 chetnychw tym zagraniczni turysci cali zdziwieni o co chodzi i po co to plywa skoro nie zabierze chetnych normalnie wstyd lepiej sie wybrac autobusem chociaz bedzie miejsce

    • 4 2

  • (1)

    Gdyby na pokładzie było WC skorzystałbym z usług armatora.

    • 19 3

    • ...

      jest

      • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane