• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z Havla dojedzie do Przywidzkiej

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa. Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa.

Prace przy planowaniu budowy ul. Nowej Warszawskiej nabierają tempa. Aż siedem firm stara się o możliwość przygotowania jej projektu. Jednocześnie coraz bardziej realna jest budowa tramwaju, który pojedzie przez ul. Nową Jabłoniową do ul. Przywidzkiej.



Przetarg na wykonanie dokumentacji ul. Nowej Warszawskiej ma formę ograniczoną, czyli chętni wykonawcy najpierw składają swoje wnioski. Są one następnie weryfikowane, a dopiero potem wybrane firmy mogą składać oferty cenowe na wykonanie zadania zleconego przez miasto. Chętnych do przygotowania dokumentacji jest siedem firm i konsorcjów (ich listę prezentujemy w ramce pod tekstem).

Niewykluczone, że robocza nazwa "ulica Nowa Warszawska" okaże się jednak nieco na wyrost. Urzędnicy chcą bowiem wybudować w ramach tego korytarza komunikacyjnego przede wszystkim trasę tramwajową, od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do planowanej pętli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Do tej pętli docierać będą także tramwaje z ul. Nowej Bulońskiej Północnej, w ramach budowy której powstanie pętla.

Czytaj też: Nowa Bulońska przetnie ogródki działkowe. A mieszka tam ok. 50 osób.

- Wykonawca dokumentacji Nowej Warszawskiej będzie musiał wykonać wielowariantowe opracowanie, z którego wybrane zostanie najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia analizy ruchowej, uwzględniając przy tym ulice Nową Bulońską Północną i Nową Jabłoniową. Niewykluczone, że będzie więc potrzebna też droga, choć to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za przetargi na dokumentację nowych dróg na Południu.

Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych.
Wiadomo już, że z planowanej pętli tramwajowej, która powstanie w rejonie ul. Jabłoniowej i (Nowej) Warszawskiej, tramwajem dojedziemy aż pod centra handlowe w rejonie ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Choć niedawno jeszcze urzędnicy wahali się w sprawie budowy tego połączenia tramwajowego, teraz nakazali uwzględnienie tramwajów w dokumentacji projektowej.

- W projekcie Nowej Jabłoniowej zlecony został wariant dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus tramwaj, przy czym dopuszczamy etapowanie w formie wykorzystania starej jezdni ul. Jabłoniowej z rezerwą pod drugą jezdnię - tłumaczy Bartosiewicz.

W obu ulicach tory tramwajowe powstaną obok jezdni, a nie pomiędzy nimi (tzw. rozwiązanie asymetryczne). Tego typu ułożenie torowisk zastosowano m.in. na al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska.

Warto pamiętać, że opracowana dokumentacja nie oznacza jeszcze, że dana trasa na pewno powstanie w takim właśnie wariancie. Miasto musi bowiem zdobyć pieniądze na te inwestycje z Unii Europejskiej. I to właśnie z tego powodu tak bardzo promowana jest budowa tras tramwajowych, bo Unia szczególnie wspiera takie przedsięwzięcia.

Czytaj też: Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Firmy ubiegające się o realizację projektu ul. Nowej Warszawskiej

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. (Katowice),
2. Egis Poland Sp. z o.o. (Warszawa),
3. Konsorcjum firm:
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. (Warszawa) - lider,
- KV Consultores de ingenieria, proyectos y Obras S.L. (Madryt, Hiszpania) - partner,
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA (Gdańsk),
5. Europrojekt Gdańsk SA (Gdańsk),
6. Transprojekt Gdański Sp. z o.o. (Gdańsk),
7. Konsorcjum firm:
- ZNAK Gdańsk Sp. z o.o. (Gdańsk) - lider,
- KOMI Zdzisław Kozikowski (Białystok) - partner,
- AJM Sp. z o.o. (Gdańsk) - partner.

Miejsca

Opinie (199) 6 zablokowanych

  • Orunia (1)

    Świetnie skomunikowana dzielnica, dwie obwodnice (S6 i S7), do centrum z Gościnnej niecałe 5 kilometrów, na Sandomierskiej, Równej, Wschodniej pełno terenów do zagospodarowania! Wystarczy zrobić kilka inwestycji, a deweloperzy sami się połaszą na taki zakątek. Wystarczy podłączyć Orunię za pomocą Nowej Sandomierskiej do Trasy Sucharskiego (wiadukt nad torami, most nad Motławą i kolejny wiadukt nad torami do Portu Północnego) oraz wybudować linię tramwajową od pętli Świętokrzyskiej do Podwala Przedmiejskiego, ale nie. Adamowicz ma alergię na nazwę Orunia, cokolwiek się mówi o Oruni jest na nie, chyba że chodzi o zsyłkę patologii czy budowę kolejnych komunalnych molochów to wtedy super i bądźcie szczęśliwi.

    Naprawdę nie rozumiem dlaczego Orunia jest na straconej pozycji. Czy naprawdę ma się stać tragedia i Orunia przez referendum ma się odłączyć do powiatu Gdańskiego (starosta Pruszcz Gd.) i rozwijać po swojemu?

    • 8 5

    • Orunia jest OK, ale tereny o których piszesz są dosyć kłopotliwe gdyż przy zagłębieniu w grunt na głębokość 1,5 m pojawia się woda. Od Raduni w górę jest zdecydowanie stabilniej. Dlatego od Sandomierskiej w stronę Olszynki dominuje niska zabudowa

      • 4 2

  • na górnym tarasie tramwaj to głupota

    Powinny jeździć aku-trajtki - tam gdzie ma to sens na dedykowanym pasie, odłączające się od sieci na bocznych ulicach. Dużo mniejszy koszt infrastruktury, jej utrzymania oraz problemów związanych z rzeźbą terenu

    • 5 8

  • A ile wykładają centra handlowe?!?

    Francuzy, Obici i nie tylko! Dowóz klientów na koszt miasta, brawo! Co to za podejście, że nie wymagać udziału w zadaniach publicznych i nie konstruować partnerstwa.... ;/

    • 9 1

  • nie podoba mi sie Gdansk (2)

    robi sie z niego taki wielki betonowy moloch poprzecinany komunikacja

    • 4 14

    • to przeprowadź się do biskupina, tam masz wszystko z drewna i kamienia

      • 6 1

    • Kartuzy czekają

      na tych, którym tu za ciasno

      • 3 0

  • Bez sensu te pomysly (3)

    Tak daleko tramwaje od centrum bo tak pokręconych trasach jest całkowicie bez sensu. Tramwaje z końca linii typu Havla już jadą 40 min do centrum, z dzielnicy Kowale będzie jechał w takim razie koło godziny. Na to wychodzi że lepiej kupić sobie dom w Orłowie i dojeżdżać do centrum SKM albo w okolicach dolnego migowa / matemblewa i dojeżdżać PKM-ka...

    Ewentualnie linie metra lub koleje miejskie buduje się nie bez powodu tylko właśnie żeby łączyć dalekie dzielnice. Tak naprawdę mogli by dobudować linię PKMki później któr biegnie wzdłuż obwodnicy i zgarnia wszystkie dzielnice przy obwodnicy.

    • 10 3

    • idac tym tropem, to powinno sie zlikwidowac tramwaj z jelitkowa - tez jedzie mnostwo czasu
      myslenie, ze kazdy pracuje w centrum - liczyc je jako srodmiescie czy wrzeszcz - jest dosyc niepokojace.... sam mieszkam na jasieniu, na jasieniu pracuje. do miasto to sobie moge zjechac raz na tydzien do pubu

      • 3 0

    • Co ty fanzolisz? Tramwaj z pętli przy Havla jedzie do Dworca 25 minut max., a do Startowej na Zaspie max. 45.

      Widać,że masz rzyć przyrośniętą do fotela samochodowego i nie masz bladego pojęcia o czasach przejazdu. Nie wiesz też, jak obsłużyć stronę ZTM.

      • 3 0

    • co za bzdury

      Chyba w życiu na tej trasie tramwajem nie jechałeś, z pętli łostowice -świętokrzyska na bramę wyżynna jedzie się dokładnie 20min. Tak jest jak ktoś próbuje być mądry nie mając o czymś pojęcia. Ludzie z Kowal i tak w tej chwili muszą dojechać autobusem na pętle i przesiąść się w tramwaj żeby gdziekolwiek dojechać więc na pewno byłoby im lepiej i szybciej wsiąść od razu w tramwaj i nie stać w korkach ciągnących się przez całą Świętokrzyską.

      • 3 0

  • tramwaj czy szybki tramwaj (1)

    Wszystko fajnie. Tylko radzilbym pomyslec o priorytetach dla tramwajow i innych czynnikach mogacych przyspieszyc i uczynic przejazd bardziej komfortowym. Stricte srodmiejski tramwaj jaki mamy w Gdansku nie bedzie sie sprawdzal w roli srodka teansportu dowozacego z peryferyjnych dzielnic, co w innych miastach zapewniaja rozne odmiany tzw szybkiego tramwaju. Nie wyobrazam sobie jazdy gdanskim "bydlowozem" z zaledwie 25 miejscami siedzacymi z Szadolek do np Jelitkowa czy Oliwy w obecnym tepie, czyli zatrzymujac sie przed kazdym skrzyzowaniem i przejsciem dla pieszych.

    • 10 2

    • przede wszystkim priorytety na światłach. Na trasie Dworzec Główny - Łostowice Świętokrzyska tramwaj traci na światłach jakieś pięć minut. Największym kuriozum jest Wilanowska, postój niekiedy ponad dwie minuty trwa.

      • 4 0

  • Jakie to południe?

    Trasa tramwajowa będzie szła do obwodnicy zachodniej, a ta jest na zachodzie a nie na południu

    • 5 0

  • to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie

    nie wierzę w to, co czytam! super sprawa!

    Trasy tramwajowe są u nas, niestety, pretekstem do pozyskiwania kasy na budowę dwujezdniowych autostrad miejskich z tunelami dla pieszych. Tym bardziej cieszy fakt, że to jednak tramwaj jest priorytetem.

    • 7 1

  • super inwestycje, Gdańsk Południe jest najbardziej rozbudowującą się dzielnicą

    • 6 2

  • Linie pospieszne

    W sprzedazy biletow mozna znalezc linie pospieszne, ktorych w Gdansku wcale nie ma. Utworzenie lini pospiesznych znaczaco skroci czas podrozy. Ja osobiscie proponuje taka linie pospieszna na trasie JELITKOWO-LOSTOWICE (przez Zaspe)

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane