• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z Havla dojedzie do Przywidzkiej

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa. Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa.

Prace przy planowaniu budowy ul. Nowej Warszawskiej nabierają tempa. Aż siedem firm stara się o możliwość przygotowania jej projektu. Jednocześnie coraz bardziej realna jest budowa tramwaju, który pojedzie przez ul. Nową Jabłoniową do ul. Przywidzkiej.



Przetarg na wykonanie dokumentacji ul. Nowej Warszawskiej ma formę ograniczoną, czyli chętni wykonawcy najpierw składają swoje wnioski. Są one następnie weryfikowane, a dopiero potem wybrane firmy mogą składać oferty cenowe na wykonanie zadania zleconego przez miasto. Chętnych do przygotowania dokumentacji jest siedem firm i konsorcjów (ich listę prezentujemy w ramce pod tekstem).

Niewykluczone, że robocza nazwa "ulica Nowa Warszawska" okaże się jednak nieco na wyrost. Urzędnicy chcą bowiem wybudować w ramach tego korytarza komunikacyjnego przede wszystkim trasę tramwajową, od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do planowanej pętli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Do tej pętli docierać będą także tramwaje z ul. Nowej Bulońskiej Północnej, w ramach budowy której powstanie pętla.

Czytaj też: Nowa Bulońska przetnie ogródki działkowe. A mieszka tam ok. 50 osób.

- Wykonawca dokumentacji Nowej Warszawskiej będzie musiał wykonać wielowariantowe opracowanie, z którego wybrane zostanie najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia analizy ruchowej, uwzględniając przy tym ulice Nową Bulońską Północną i Nową Jabłoniową. Niewykluczone, że będzie więc potrzebna też droga, choć to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za przetargi na dokumentację nowych dróg na Południu.

Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych.
Wiadomo już, że z planowanej pętli tramwajowej, która powstanie w rejonie ul. Jabłoniowej i (Nowej) Warszawskiej, tramwajem dojedziemy aż pod centra handlowe w rejonie ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Choć niedawno jeszcze urzędnicy wahali się w sprawie budowy tego połączenia tramwajowego, teraz nakazali uwzględnienie tramwajów w dokumentacji projektowej.

- W projekcie Nowej Jabłoniowej zlecony został wariant dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus tramwaj, przy czym dopuszczamy etapowanie w formie wykorzystania starej jezdni ul. Jabłoniowej z rezerwą pod drugą jezdnię - tłumaczy Bartosiewicz.

W obu ulicach tory tramwajowe powstaną obok jezdni, a nie pomiędzy nimi (tzw. rozwiązanie asymetryczne). Tego typu ułożenie torowisk zastosowano m.in. na al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska.

Warto pamiętać, że opracowana dokumentacja nie oznacza jeszcze, że dana trasa na pewno powstanie w takim właśnie wariancie. Miasto musi bowiem zdobyć pieniądze na te inwestycje z Unii Europejskiej. I to właśnie z tego powodu tak bardzo promowana jest budowa tras tramwajowych, bo Unia szczególnie wspiera takie przedsięwzięcia.

Czytaj też: Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Firmy ubiegające się o realizację projektu ul. Nowej Warszawskiej

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. (Katowice),
2. Egis Poland Sp. z o.o. (Warszawa),
3. Konsorcjum firm:
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. (Warszawa) - lider,
- KV Consultores de ingenieria, proyectos y Obras S.L. (Madryt, Hiszpania) - partner,
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA (Gdańsk),
5. Europrojekt Gdańsk SA (Gdańsk),
6. Transprojekt Gdański Sp. z o.o. (Gdańsk),
7. Konsorcjum firm:
- ZNAK Gdańsk Sp. z o.o. (Gdańsk) - lider,
- KOMI Zdzisław Kozikowski (Białystok) - partner,
- AJM Sp. z o.o. (Gdańsk) - partner.

Miejsca

Opinie (199) 6 zablokowanych

  • Wyśmienicie :) Robić i nie zwracać uwagi na pisiaków.

    • 5 6

  • (1)

    Dla mnie ważniejsza jest droga rowerowa na nowej warszawskiej i jabłoniowej. Połączyła by ona Śródmieście i Chełm z Otominem. Dzięki
    niej można by było w końcu wyjechać bezpiecznie z miasta w stronę Kaszub
    Jazda rowerem obecną Jabłoniową to igranie z życiem

    • 10 4

    • wjazd do Otomina

      Wjazd do Otomina to też igranie z życiem. Część Kaszubów (bez urazy) znalazła tam sobie skrót, żeby nie stać na drodze z Żukago i grzeją po 80km/h po drodze z kostki, gdzie nie ma chodników i pobocza. Ograniczenie jest 30km/h jak najbardziej zasadne bo ludzie muszą chodzić ulicą. Lepiej rowerem zaraz zmykać w las.

      • 1 1

  • Dlaczego tramwaje tyle stoją na światłach? Czy jest jakikolwiek pożytek z Tristara, skoro nie włącza zielonego dla tramwaju (przewozi kilkadziesiąt osób co najmniej), a daje przejechać kilkunastu samochodom (czyli kilkunastu osobom)?

    • 10 3

  • Błąd kardynalny (1)

    Za taki uważam brak połączenia linii tramwajowych pomiędzy Kartuską a Havla, a była ku temu okazja przy rozbudowie Łostowickiej. Takie połączenie odciążyłoby w znacznym stopniu linie w śródmieściu i pozwoliło znacznie szybciej przemieszczać się między tymi rejonami.

    • 6 6

    • Temat klepany od lat ale widać ciągle za mało. Łostowicka jest ZA STROMA na tramwaj.

      • 4 0

  • (1)

    teraz to już na bank zlikwidują wysypisko.

    • 0 2

    • spalarnie robia przeciez

      nie bedzie juz smierdzialo tylko dymilo

      • 0 0

  • kiedy tramwaj do osowy?:) (1)

    • 0 5

    • Juz niedlugo ;)

      • 0 1

  • Znowu ten Europrojekt i BPBK. (1)

    Znowu Ci sami, co spieprzyli skrzyżowanie Jabłoniowej z Warszawską robiąc na niej wyspę centralną. Licha robota Panie Projektancie. I jeszcze kasy nie płacą dla podwykonawców i po sądach trzeba się wlec.

    • 6 1

    • Niemieckie dziadostwo

      Prawda, kto zna ten wie. Miałem do czynienia to wiem jak jest. A niby tacy spokojni. Diabeł tkwi w szczegółach.

      • 1 0

  • Dlaczego wszystko "nowe" ? (1)

    Każda nowo budowana arteria jest w domyśle "nową" już istniejącej - Nowa Bulońska, Nowa Politechniczna itp. Co się stanie jak w przyszłości będzie budowana nowa droga od już istniejącej "nowej" - Nowsza Nowa Politechniczna ?

    • 6 6

    • Przecież to są "techniczne" nazwy tymczasowe a nie docelowe nazwy ulic, co już się ciskasz.

      • 3 0

  • Super! To tuz obok mnie bedzie

    • 1 1

  • Tramwaj

    Fajnie by było gdyby tramwaj był w strone Szadółek bo tu dobrego dojazdu nie ma choć mieszkam tu 6 lat to nic sie nie zmieniło ze autobus 174 jeździ co godzinę : / a jeden plus to ze dali 156 ale to i tak jest kiepski dojazd :( wiec tramwaj by sie tu przydał w strone Fashion house tez tu bloki powstają jak mrówki i zatem sa duże korki jak centrum ogłosi jakaś wyprzedaż

    • 13 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane