• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaj z Havla dojedzie do Przywidzkiej

Krzysztof Koprowski
29 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa. Nowa Jabłoniowa i Nowa Warszawska to trasy, które mają wysoki priorytet w projekcie aktualizacji Strategicznego Programu Transportowego dla Gdańska Południa.

Prace przy planowaniu budowy ul. Nowej Warszawskiej nabierają tempa. Aż siedem firm stara się o możliwość przygotowania jej projektu. Jednocześnie coraz bardziej realna jest budowa tramwaju, który pojedzie przez ul. Nową Jabłoniową do ul. Przywidzkiej.



Przetarg na wykonanie dokumentacji ul. Nowej Warszawskiej ma formę ograniczoną, czyli chętni wykonawcy najpierw składają swoje wnioski. Są one następnie weryfikowane, a dopiero potem wybrane firmy mogą składać oferty cenowe na wykonanie zadania zleconego przez miasto. Chętnych do przygotowania dokumentacji jest siedem firm i konsorcjów (ich listę prezentujemy w ramce pod tekstem).

Niewykluczone, że robocza nazwa "ulica Nowa Warszawska" okaże się jednak nieco na wyrost. Urzędnicy chcą bowiem wybudować w ramach tego korytarza komunikacyjnego przede wszystkim trasę tramwajową, od al. Havla zobacz na mapie Gdańska do planowanej pętli w rejonie skrzyżowania z ul. Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska. Do tej pętli docierać będą także tramwaje z ul. Nowej Bulońskiej Północnej, w ramach budowy której powstanie pętla.

Czytaj też: Nowa Bulońska przetnie ogródki działkowe. A mieszka tam ok. 50 osób.

- Wykonawca dokumentacji Nowej Warszawskiej będzie musiał wykonać wielowariantowe opracowanie, z którego wybrane zostanie najlepsze rozwiązanie z punktu widzenia analizy ruchowej, uwzględniając przy tym ulice Nową Bulońską Północną i Nową Jabłoniową. Niewykluczone, że będzie więc potrzebna też droga, choć to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za przetargi na dokumentację nowych dróg na Południu.

Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych. Rejon ul. Przywidzkiej, gdzie znajduje się kilka centrów handlowych. Tu ma się kończyć nowa trasa tramwaju. Z powodu braku miejsca, nie powstanie tu pętla, lecz rozjazdy dla tramwajów dwukierunkowych.
Wiadomo już, że z planowanej pętli tramwajowej, która powstanie w rejonie ul. Jabłoniowej i (Nowej) Warszawskiej, tramwajem dojedziemy aż pod centra handlowe w rejonie ul. Przywidzkiej zobacz na mapie Gdańska. Choć niedawno jeszcze urzędnicy wahali się w sprawie budowy tego połączenia tramwajowego, teraz nakazali uwzględnienie tramwajów w dokumentacji projektowej.

- W projekcie Nowej Jabłoniowej zlecony został wariant dwie jezdnie po dwa pasy ruchu plus tramwaj, przy czym dopuszczamy etapowanie w formie wykorzystania starej jezdni ul. Jabłoniowej z rezerwą pod drugą jezdnię - tłumaczy Bartosiewicz.

W obu ulicach tory tramwajowe powstaną obok jezdni, a nie pomiędzy nimi (tzw. rozwiązanie asymetryczne). Tego typu ułożenie torowisk zastosowano m.in. na al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska.

Warto pamiętać, że opracowana dokumentacja nie oznacza jeszcze, że dana trasa na pewno powstanie w takim właśnie wariancie. Miasto musi bowiem zdobyć pieniądze na te inwestycje z Unii Europejskiej. I to właśnie z tego powodu tak bardzo promowana jest budowa tras tramwajowych, bo Unia szczególnie wspiera takie przedsięwzięcia.

Czytaj też: Znamy założenia transportowe dla Gdańska Południe

Firmy ubiegające się o realizację projektu ul. Nowej Warszawskiej

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. (Katowice),
2. Egis Poland Sp. z o.o. (Warszawa),
3. Konsorcjum firm:
- KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. (Warszawa) - lider,
- KV Consultores de ingenieria, proyectos y Obras S.L. (Madryt, Hiszpania) - partner,
4. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA (Gdańsk),
5. Europrojekt Gdańsk SA (Gdańsk),
6. Transprojekt Gdański Sp. z o.o. (Gdańsk),
7. Konsorcjum firm:
- ZNAK Gdańsk Sp. z o.o. (Gdańsk) - lider,
- KOMI Zdzisław Kozikowski (Białystok) - partner,
- AJM Sp. z o.o. (Gdańsk) - partner.

Miejsca

Opinie (199) 6 zablokowanych

  • @osmiotysiecznik

    "tys",to to samo co "ty jestes"..

    • 2 0

  • jedno trzeba przyznać budyn budyniem

    ale w gdańsku coś się jednak buduje...nie narzekać :)

    • 4 1

  • czas przejazdu? (1)

    Szadółki Brzeźno jaki czas przejazdu

    • 0 2

    • Czym?

      • 0 1

  • Linie pospieszne

    W sprzedazy biletow mozna znalezc linie pospieszne, ktorych w Gdansku wcale nie ma. Utworzenie lini pospiesznych znaczaco skroci czas podrozy. Ja osobiscie proponuje taka linie pospieszna na trasie JELITKOWO-LOSTOWICE (przez Zaspe)

    • 4 0

  • super inwestycje, Gdańsk Południe jest najbardziej rozbudowującą się dzielnicą

    • 6 2

  • nie podoba mi sie Gdansk (2)

    robi sie z niego taki wielki betonowy moloch poprzecinany komunikacja

    • 4 14

    • Kartuzy czekają

      na tych, którym tu za ciasno

      • 3 0

    • to przeprowadź się do biskupina, tam masz wszystko z drewna i kamienia

      • 6 1

  • tramwaj czy szybki tramwaj (1)

    Wszystko fajnie. Tylko radzilbym pomyslec o priorytetach dla tramwajow i innych czynnikach mogacych przyspieszyc i uczynic przejazd bardziej komfortowym. Stricte srodmiejski tramwaj jaki mamy w Gdansku nie bedzie sie sprawdzal w roli srodka teansportu dowozacego z peryferyjnych dzielnic, co w innych miastach zapewniaja rozne odmiany tzw szybkiego tramwaju. Nie wyobrazam sobie jazdy gdanskim "bydlowozem" z zaledwie 25 miejscami siedzacymi z Szadolek do np Jelitkowa czy Oliwy w obecnym tepie, czyli zatrzymujac sie przed kazdym skrzyzowaniem i przejsciem dla pieszych.

    • 10 2

    • przede wszystkim priorytety na światłach. Na trasie Dworzec Główny - Łostowice Świętokrzyska tramwaj traci na światłach jakieś pięć minut. Największym kuriozum jest Wilanowska, postój niekiedy ponad dwie minuty trwa.

      • 4 0

  • MetroPOlia się rozwija. (5)

    • 13 22

    • (4)

      fakt tylko za jaką cenę , kto spłaci te kredyty ? Adamowicz mieszkania sprzeda i spłaci zaciągnięty przez jego administracje dług ?

      • 3 7

      • no tak, najlepiej nie brać kredytów i nie mieć niczego. Najbezpieczniej. I nie można błędu żadnego wówczas popełnić!

        • 3 0

      • jak nie teraz to nigdy (2)

        jak nie wykorzystamy dotacji z unii teraz, to nie zrobimy tego nawet za 50 lat
        Brać kasę i budować puki dają, bo po 2022 nic już nie będzie i zostaniemy z ręką w nocniku... a kredyty się spłaci

        • 3 2

        • Tempy lud niczego się nie uczy. (1)

          tak tak kredyty się spłaci - wszyscy frankowicze też tak myśleli

          • 1 4

          • i spłacają :) w przeciwieństwie do "tempego" ludu. z pisowni wnoszę, że przechytrzyłeś system bankowy biorąc kolejne kredyty na spłatę poprzednich? :)

            • 4 2

  • to tramwaj jest najważniejszy w tym projekcie

    nie wierzę w to, co czytam! super sprawa!

    Trasy tramwajowe są u nas, niestety, pretekstem do pozyskiwania kasy na budowę dwujezdniowych autostrad miejskich z tunelami dla pieszych. Tym bardziej cieszy fakt, że to jednak tramwaj jest priorytetem.

    • 7 1

  • Jakie to południe?

    Trasa tramwajowa będzie szła do obwodnicy zachodniej, a ta jest na zachodzie a nie na południu

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane