• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwajem na Morenę także do ul. Myśliwskiej. Ogłoszono przetarg

Krzysztof Koprowski
13 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej. Odcinek od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej pobiegnie po trawniku od wielu lat rozdzielającym jezdnie ul. Bulońskiej.

To już pewne: trasa tramwajowa na Morenę w ciągu kilku miesięcy zyska odnogę w kierunku ul. Myśliwskiej. Z kolei przystanek tramwajowo-kolejowy Brętowo będzie dysponował lepszą infrastrukturą.



O budowie torów tramwajowych między ul. Rakoczego zobacz na mapie GdańskaMyśliwską zobacz na mapie Gdańska mówiło się od samego początku realizacji trasy tramwajowej z Siedlec zobacz na mapie Gdańska na osiedle Morena. Ostatecznie, ze względu na ryzyko przekroczenia zaplanowanych wydatków na ten cel (149,4 mln zł), zdecydowano się podzielić projekt na dwa zadania: Siedlce - przystanek PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska oraz Rakoczego-Myśliwska.

Szczęśliwie dla kasy miasta okazało się, że pierwszy, realizowany już odcinek, kosztuje ok. 116 mln zł, więc zaoszczędzone pieniądze można przeznaczyć na drugie zadanie. Dlatego Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły w piątek, 13 czerwca, przetarg na wykonawcę tego projektu.

W ramach zadania Rakoczego - Myśliwska tory tramwajowe zostaną ułożone w zarezerwowanym od kilku dekad pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Tramwaje zatrzymają się na dwóch przystankach, roboczo nazwanych: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Zmianą w porównaniu do wcześniejszych planów jest rezygnacja z tzw. trójkąta torowego na końcu ul. Myśliwskiej, na rzecz rozjazdów międzytorowych, a więc rozwiązania identycznego jak przy przystanku PKM Brętowo.

To rozwiązanie niestety nie pozwala na skierowanie w kierunku ul. Myśliwskiej jednokierunkowych tramwajów Pesa Swing. Z myślą o trasie na osiedle Morena zamówiono jednak pięć dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo, które będą mogły zmienić kierunek jazdy zarówno przy przystanku PKM Brętowo, jak i przy ul. Myśliwskiej.

- Ponieważ zależy nam na wysokiej częstotliwości kursów, Pesy Jazz Duo będą uzupełniane tramwajami typu N8C, które zostały kupione od Dortmundu i Kassel właśnie z myślą o kursowaniu po górnym tarasie Gdańska, gdzie stare wysokopodłogowe "stopiątki" nie mogą być eksploatowane - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku ds. przewozów.

Niewykluczone, że przez krótki czas na Morenie znajdować się będą trzy krańcówki: przy PKM Brętowo, przy ul. Myśliwskiej oraz na skrzyżowaniu ul. Rakoczego i Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska. To ostatnie miejsce, pozwalające na tzw. trójkątowanie, nadal jest brane pod uwagę, a jednocześnie pozwala na "obrócenie" tramwaju jednokierunkowego (czyli np. Pesy Swing).

Czytaj też: Tramwaj na Morenę zawróci bez pętli

Czy budowa trasy na os. Morena sprawi, że część kierowców przesiądzie się na tramwaj?

- Takie zawracanie trwa tylko parę chwil. Pamiętajmy, że wkrótce powinna ruszyć też budowa trasy tramwajowej w ciągu tzw. ul. Nowej Bulońskiej Północnej, gdzie przewidziano zarówno trójkąt torowy na skrzyżowaniu z planowaną ul. Nową Politechniczną, jak i pętle przy ul. Nowej Warszawskiej - zwraca uwagę Zomkowski.

Czytaj też: Nowa Politechniczna nową trasą tramwajową?

Rezygnacja z budowy trójkąta torowego na zakończeniu trasy przy ul. Myśliwskiej oznacza, że nie będzie tam remontowane skrzyżowanie z ul. Bulońską. Ta inwestycja musi poczekać do momentu budowy ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Kierowcy (w tym także autobusów) zyskają natomiast "zawrotkę" na skrzyżowaniu ul. Bulońskiej z Budapeszteńską zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca tego odcinka będzie musiał także doposażyć krańcówkę przy przystanku PKM Brętowo. Tam prace trwają już od kilku miesięcy, ale dopiero teraz projekt zostanie poszerzony o nowe elementy. Są to: budynek socjalny dla pracowników komunikacji miejskiej, toaleta publiczna oraz zadaszenie między przystankiem PKM i przystankiem autobusowym w ciągu ul. Rakoczego.

- W trakcie ogłaszania poprzedniego przetargu [na odcinek Siedlce-PKM Brętowo - dop. red.] nie było gotowej dokumentacji na te obiekty, ponieważ decyzja o ich realizacji zapadłą później. Gdybyśmy nie ogłosili przetargu na odcinek Rakoczego-Myśliwska, to wszystkie te elementy byłyby wykonane w innym przetargu. Teraz wykorzystujemy po prostu fakt realizacji odcinka na ul. Myśliwskiej i dołączamy zamówienie na wspomniane obiekty - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik GIK.

Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp. W niezbędnym zakresie zrealizowana będzie również naprawa i przebudowa nawierzchni ulic. Wzdłuż nowej trasy tramwajowej przewidziano drogę dla rowerów.

- Prace muszą być zakończone w terminie 11 miesięcy od momentu podpisania umowy. Termin składania ofert mija 21 lipca br. W przetargu jedynym kryterium wyboru firmy jest cena - informuje Kaczmarek.

Taki harmonogram prac oznacza, że istnieje szansa na jednoczesne uruchomienie wszystkich trzech inwestycji tj. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (formalne zakończenie budowy 30 kwietnia 2015 r., ale odbiory mogą przedłużyć się do drugiej połowy 2015 r.) oraz obu odcinków tramwajowych (odcinek Siedlce-PKM Brętowo ma być gotowy do 30 września 2015 r.). Do 30 września gotowa ma być też infrastruktura węzłów przesiadkowych przy przystankach PKM.

Miejsca

Opinie (163) 2 zablokowane

  • adamowicz

    Adamowicz i tak przegrasz wybory

    • 15 12

  • Ale co z tego, że będzie tramwaj na Morenę (2)

    jeśli trzeba będzie objechać całe centrum, żeby się tam dostać? Powinno być jakieś połączenie Moreny ze Wrzeszczem.

    • 17 5

    • Dlatego będzie Nowa Politechniczna :) (1)

      Super, że rozwija się komunikację tramwajową w Gdańsku. Gdańsk jest przykładem dla innych miast.

      • 15 1

      • Tylko czy doczekamy w tej dekadzie nowej politechnicznej. Oby. Bo taka linia siedlce brętowo to póki co słaba będzie. do centrum jest już teraz dobre połączenie

        • 4 2

  • miło (4)

    oczywiscie świetny pomysł ale może miasto zadbałoby o stare trasy gdzie tory sa rozwalone i jazda tramwajem jest codziennym ryzykiem. Np. Ma zacząć się w tym roku remont trasy na przeróbke tak naprawdę to będzie krótki odcinek względem tego ze cała trasa aż do stogow powinna być zmodernizowana. Ale przecież tam ludzie nie mieszkają. Dziękować tylko za to ze płacimy podatki i nic z tego nie ma:) ale przecież wrzeszcz i morena sa najważniejsze :)

    • 5 6

    • Oj śledziu śledziu (3)

      Gdybyś był trochę w temacie to byś widział, że cała "tramwajowa Polska" zazdrości Gdańskowi gigantycznego projektu modernizacji większości torowisk tramwajowych. W żadnym innym polskim mieście nie modernizowano torów na taką skalę

      • 9 1

      • (2)

        I co po tej zazdrości mieszkam w Gdańsku od urodzenia i codzienna jazda ze Stogów jest porażka! ale mi modernizacja :)

        • 0 4

        • heh właśnie część trasy na stogi jest modernizowana (1)

          Jakbyś mieszkał na Stogach to byś wiedział, że trasa na przeróbce teraz jest w trakcie modernizacji i przez to będą spore utrudnienia w jeździe tramwai.

          • 1 1

          • Tia

            Jak to ująłeś "część" właśnie i co mi po tym Swing na Stogi nie zajedzie pewnie przez najbliższe 5-7 lat, ale dziękować należy za te ochłapy!
            poza tym stan torowiska na samej tej dzielnicy jest tragiczny.
            I przepraszam gdzie jest to "w trakcie" ja tam nie widzę żeby cokolwiek się działo, chyba że zaliczamy do tego nabrzeże Wisły koło mostu Siennickiego, ale NIE bo to jest osobny projekt.
            A utrudnienia są wtedy gdy kolejny tramwaj wypada z torów lub sie zepsuje i wszystko stoi a w 111 linii zwiedzającej miasto jest tłok że oddychać nie można.

            • 0 1

  • Więcej tramwajów

    Bardzo ciekawe informacje. Coraz więcej publikacji wyborczych. Cieszy jednak, że chociaż to skłania władzę PO do pozytywnej pracy na rzecz obywateli, a nie tylko ze swojej własnej perspektywy. Trzymam kciuki za tę i kolejne linie! Więcej tramwajów oznacza nowocześniejsze i bardziej ekologiczne miasto oraz wygodę ludzi.

    • 3 3

  • "decyzja o ich realizacji zapadłą później"

    zapadła, a następnie została zapadłą.

    • 2 1

  • Poprosimy jeszcze o kładkę nad Rakoczego przy przystanku Brętowo, pozostawienie w tym miejscu zwykłego przejścia jest bardzo niebezpieczne dla pieszych i nieefektywne z punktu widzenia kierowców

    • 3 5

  • a po co to ? (1)

    do tej pory jest połaczenie autobusowe bezpośrednie i z gdańskiem i z wrzeszczem a w niedalekiej przyszłośći będzie tramwaj i jak chcesz dojechać do gdanska to trzeba robic przesiadke na Siedlcach ... jak dla mnie porazka

    • 1 13

    • A gdzie masz coś o tym,że przesiadka będzie na Siedlcach?

      Bo ja nie widzę ani jednego fragmentu o tym.

      • 5 1

  • (1)

    "krancowke" czy petle? Bo o krancowkach tylko w Lodzi slyszalem

    • 2 1

    • krancowka oznacza koniec trasy bez petli. W Lodzi nazwa ta przyjela sie rowniez dla petli, ale de facto dptyczyc powinna tylko torow, gdzie motorniczy zmienia kabine.

      • 2 0

  • (1)

    "Wszystkim pracom towarzyszyć będzie wymiana infrastruktury wodociągowej, deszczowej, sanitarnej, gazowej, cieplnej itp.i"
    A tymczasem tzw. rewitalizacja, czyli remont ulicy Łąkowej, gdzie infrastruktura podziemna jest znaaaaacznie starsza od tej na Morenie, nie przewiduje wymiany wszystkich sieci. Zrobiona będzie tylko deszczówka, zaś reszta badziewia pozostanie w stanie nienaruszonym. Ot, polityka inwestycyjna.

    • 5 5

    • wlacznie z badziewiakami ktorzy tam zamieszkuja oni tez w stanie nienaruszonym niereformowalni.

      • 1 1

  • A kto szykuje się na jazdę Koleją Metropolitalną? (1)

    Bo dla mnie to nietrafiona inwestycja. Ja przejadę się tylko ze względu na walory krajobrazowe,może raz. A wam się przyda ta Kolej? Będziecie korzystać?

    • 5 5

    • robin

      No i co takiemu gościowi można odpisać? Ręce opadają!

      • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane