• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa Kaszubska i Obwodnica Metropolitalna nadal bez decyzji środowiskowych. Co dalej?

Maciej Naskręt
13 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł. Na budowę dróg na Pomorzu w najbliższych latach z budżetu państwa ma popłynąć ok. 12 mld zł.

Decyzje środowiskowe dla Trasy Kaszubskiej i Obwodnicy Metropolitalnej wciąż nie są prawomocne. Drogowcy z gdańskiego oddziału GDDKiA mają jeszcze czas, ale przyznają, że procedura trwa zbyt długo. Czy zmiany we władzach Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, a także centrali GDDKiA zagrażają inwestycjom drogowym na Pomorzu?



Na oddanie do ruchu której drogi oczekujesz najbardziej?

Przypomnijmy, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała 2 czerwca 2014 r. decyzję środowiskową dla budowy ok. 60-kilometrowej Trasy Kaszubskiej z Gdyni do Lęborka. Już wtedy - krótko po jej wydaniu - złożono odwołania od decyzji i w efekcie nie mogła zostać uznana za ostateczną. Sprawa więc trafiła do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie - organu II instancji - gdzie ciągnie się do dnia dzisiejszego.

Natomiast praktycznie równo rok temu światło dzienne ujrzała decyzja środowiskowa dla innej trasy na Pomorzu - Obwodnicy Metropolitalnej - z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska. Inwestycja drogowa również nie doczekała ostatecznej decyzji w pierwszej instancji - wniesiono odwołania. Sprawa w GDOŚ toczy się też do dzisiaj.

W obu przypadkach sprawy były odraczane ze względu na złożoność dokumentacji, na podstawie której została wydana decyzja. Zdaniem władz postępowanie dotyczy rozległego zakresowo przedsięwzięcia, zlokalizowanego w cennym pod względem przyrodniczym regionie kraju. Z uwagi na skalę przedsięwzięcia oraz jego usytuowanie, konieczne jest przeanalizowanie wszystkich aspektów będących przedmiotem procedowania przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gdańsku.

Czytaj też: Obwodnica Metropolitalna będzie z betonu. Droga bez remontów ma wytrzymać 20 lat

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Co dalej w sprawie decyzji?

Władze gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - inwestor obu wspomnianych przedsięwzięć - nie kryją, że procedura odwoławcza trwa zbyt długo. Bez prawomocnej decyzji środowiskowej trudno chociażby rozpocząć projektowanie trasy, które ma się rozpocząć wiosną 2016 r.

- Z naszych informacji wynika, że decyzja GDOŚ w sprawie Trasy Kaszubskiej zapadnie w przyszłym tygodniu, prawdopodobnie 17 grudnia. Pozostaje czekać - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
W przypadku Obwodnicy Metropolitalnej sprawa jest bardziej skomplikowana. Niedawno swoją dokumentację do decyzji uzupełniła Gmina Kolbudy. Strony postępowania mają czas na zapoznanie się z nową dokumentacją, co automatycznie wydłuża procedurę w GDOŚ. Czy w tym roku uda się wydać decyzję?

- Jeśli chodzi o obwodnicę - termin wydania rozstrzygnięcia wyznaczony jest na 18 grudnia. Pracujemy nad decyzją. O kierunku rozstrzygnięcia nie możemy mówić aż do wydania decyzji - mówi Trojmiasto.pl Monika Jakubiak-Rososzczuk, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. 
Czytaj też: Zmiany w projekcie Trasy Kaszubskiej. Inwestycja zmieni oblicze zachodniej Gdyni

Przebieg Trasy Kaszubskiej. Przebieg Trasy Kaszubskiej.
Czy będą cięcia w inwestycjach drogowych na Pomorzu?

Przejęcie przez PiS władzy wywołuje wśród kierowców obawy o termin realizacji inwestycji drogowych na Pomorzu. Kierujący w pamięci szczególnie mają wstrzymanie budowy autostrady A1 ze Swarożyna do Nowych Marz w trybie koncesyjnym przez Jerzego Polaczka, ministra infrastruktury i budownictwa w czasie rządów PiS w latach 2005-2007. Czy teraz podobna decyzja zostanie podjęta wobec planów budowy dróg na Pomorzu?

Nadmieńmy, że na początku września br. rząd Ewy Kopacz przyjął projekt uchwały ws. "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023" Jego założeniem było wydanie 107 mld zł na budowę i remonty dróg, z czego 40 mld zł ma pochodzić z funduszy UE.

Obawy kierowców spotęgowała dodatkowo wypowiedź Andrzeja Adamczyka - nowego ministra infrastruktury i budownictwa, który przyznał, że na realizację zadań z programu poprzedniej władzy potrzeba jeszcze 91 mld zł. To oznaczałoby, że część inwestycji zostałaby skreślona.

Nieoficjalnie udało nam się ustalić kryterium, na podstawie którego z programu poprzedniej Rady Ministrów będą realizowane plany budowy dróg. Ministerialni urzędnicy mają przede wszystkim zgadzać się na inwestycje, dla których powstaje bądź powstała dokumentacja. W przypadku naszego regionu to Trasa Kaszubska, Obwodnica Metropolitalna i Trasa Lęborska - z Lęborka do Słupska. Przepadłby jednak na pewno pomysł rozbudowy Węzła Szadółki.

Miejsca

Opinie (165) 9 zablokowanych

  • boze pole

    co z paniami ze starej 6 straca prace

    • 14 0

  • Autor

    Ciekaw jwste dlaczego redakcja zamieściła w ankiecie obwodnicę trzy pasmowa. Przecież wiedzę ze ten wariant był analizowany o jest lompletni nie efektywny finansowo. Czyżby chcą mieszać w głowie czytelnikom?

    • 12 6

  • żadnych nowych dróg nie będzie dopóki pis będzie u władzy

    wszystko pójdzie na mauzolea kartofla i pomniki smoleńskie oraz na socjal dla elektoratu nierobów pisowskich

    • 44 8

  • (2)

    Jeszcze sejm może 231 głosami uznać, że tych dróg ma nie być i jak tu dyskutować z wolą narodu? A tu poparcie dla hitlerka było najmniejsze więc kto wie...

    • 26 3

    • Najmniejsze? (1)

      To proszę poczytać komentarze pod wiadomością o dzisiejszej demonstracji...Przerażające...

      • 0 1

      • Etam sejm. - Beata Tempa skasuje projekt i po sprawie. Może ewentualnie wysłać pismo do lokalnych wiewiórek z prośbą o ocenę jakości orzechów i do czasu uzyskania wyczerpującej odpowiedzi wstrzymać procedowanie. Wszystko w trosce o jakość

        • 6 1

  • Teraz nie będzie niczego. Najprawdopodobniej zniknie nawet nasze województwo w swej obecnej formie. (2)

    • 25 3

    • Zaorają je ci wredni PiS-owcy? Zmień leki.

      • 1 1

    • I bardzo dobrze!

      Obecnie prawie cała gruba kasa idzie na Gdańsk i fanaberie władzy (np. ECS lub PKM), Gdynia i Sopot dostają jakieś ochłapy, pozostałe miasta województwa Pomorskiego praktycznie nic.

      • 3 3

  • RDOS

    Gdyby nasz RDOS na czele z Panią Dzikowska, nie wydawał prze ponad 2 lata decyzji środowiskowej, to teraz nie bylo by problemów, a koparki dawno by juz kopaly.

    • 12 5

  • S6 nie ma prawie wcale przejść dla dużych zwierząt

    Zrobili dla żabek a tu sarny i łosie. GDDKIA rznie glupa, spieszyli się przed wyborami

    • 15 5

  • i bardzo dobrze to dwa wysoce absurdalne pomysły bez korzyści dla mieszkańców

    • 6 12

  • Pozdrawiamy GDDKIA i pana Suwisza (1)

    Maja w poważaniu mieszkańców okolic trasy S6. Tunele pieszo- rowerowe? A gdzie tam. Przejścia dla zwierząt aby łosie nie wychodzily na drogi wojewódzkie czy powiatowe? A po co. Oświetlenie przejazdu i przejścia do Rdestowej z Chwaszczyna? Szkoda kasy. Ekrany? Projekt na mapach sprzed 20 lat, tam ulic i domów nie ma...

    • 15 4

    • co za głupoty...

      Gddkia odpowiada za drogi krajowe. Bojano i koleczkowo leżą przy wojewódzkich za które odpowiada zarząd dróg wojewódzkich który podlega marszałkowi województwa. Do nich z pretensjami. Najpierw sprawdź co piszesz bo się błaźnisz.

      • 1 3

  • PiS zaczał już majstrować które drogi z tego planu wyłączyć

    Nie zdziwił bym się gdyby nimi okazały się drogi w naszej okolicy

    • 20 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane