• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa na Chełm przetarta: Bombardier i Dortmund dały radę

Michał Stąporek, fot. Łukasz Unterschuetz
11 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda. Historyczny moment: na pętlę na Chełmie po raz pierwszy wjeżdża tramwaj marki Bombardier. Pojazd prowadzi motorniczy Piotr Labudda.
Zanim na Chełm pojadą pierwsi pasażerowie, nową trasą jeżdżą technicy, sprawdzający jak radzą sobie z nią gdańskie Bombardiery i "Dortmundy". Braliśmy udział we wczorajszym teście.

Nie ma co ukrywać: przejażdżka nowowybudowaną trasą tramwajową i sprowadzonym do Gdańska ledwie tydzień wcześniej Bombardierem, to nie lada atrakcja. Może nie tak wielka, jak pilotowanie bombowca, ale jednak.

Bo przecież nowa linia na Chełm pod wieloma względami jest wyjątkowa. Po pierwsze będą po niej jeździć wyłącznie nowe, niskopodłogowe tramwaje: Bombardier i Citadis. Po drugie jest jedyną, której nie zniszczyli jeszcze wandale: ani ci oklejający wiaty przystankowe szpetnymi ogłoszeniami, ani ci smarujący po nich farbą. Po trzecie stoją na niej znaki, które zwykle spotyka się na drogach prowadzących przez górskie przełęcze i informujące o stopniu nachylenia trasy.

Przy podjeździe w al. Armii Krajowej informują o ponad 3-procentowej różnicy poziomów. Przy wiadukcie na Chełmie znak przestrzega przed ponad 4-procentowym spadkiem.

- Na szczęście Bombardier sam wyczuwa, kiedy włączyć wspomaganie hamulców w przypadku ewentualnego poślizgu - uspokaja motorniczy Piotr Labudda, który trasę na Chełm przejechał już zarówno za sterami sprowadzonego z Dortmundu tramwaju N8C, jak i prowadząc Bombardiera. - Gdybym jednak wciąż nie czuł się pewnie, zawsze mogę mu sypnąć nieco żwirku pod koła, by zwiększyć ich przyczepność.
Bezpieczne hamulce to nie jedyna zaleta Bombardiera. Ten spory tramwaj może naraz zabrać ponad ćwierć tysiąca pasażerów! Na ustawionych w dwóch podwójnych rzędach siedzeniach może się ulokować 57 osób, pozostałe dwie setki będą musiały zadowolić sie jazdą na stojąco.

Żeby taki tłum nie podusił się w czasie jazdy, Bombardier ma szeroko i łatwo otwierane okna - zupełnie inne niż niewielkie szczeliny, przez które pasażerowie usiłują zaczerpnąć oddechu w czasie jazdy Citadisem.
Pasażerom Bombardiera oszczędzony zostanie także huk otwierających i zamykających się drzwi, które łagodnie rozsuwają się na boki. Znajdują się na nich dwa przyciski do otwierania: klasyczny, i dla pasażerów niepełnosprawnych. - Skorzystanie z tego drugiego gwarantuje, że drzwi nie zamkną się same, lecz dopiero na polecenie motorniczego - tłumaczy Roman Kochalski z polskiego przedstawicielstwa Bombardiera.

Bombardier nie ma rampy dla wózków, ale przystanki na nowej trasie zostały tak zaprojektowane, że pomiędzy tramwajem a peronem nie ma więcej niż 5 cm odległości. Wyjątkiem jest końcowy przystanek na pętli a Chełmie, gdzie - nie wiedzieć czemu - między tramwajem o peronem jest większa luka.

Ale wbrew pozorom gdański Bombardier to nie tramwaj idealny. Po pierwsze, jak na tak dużą liczbę pasażerów, których może przewieźć, jest w nim zbyt mało uchwytów - szczególnie tych zawieszonych pod sufitem. Przy gwałtownym hamowaniu część pasażerów będzie miała problem z utrzymaniem równowagi.

Druga niedoróbka wynika z opóźnienia gdańskiej komunikacji względem krakowskiej. Tamtejsi robotnicy składający tramwaj dla Gdańska nie wiedzieli zapewne, że u nas motorniczy sprzedaje bilety (w Krakowie sprzedawane są w kilkudziesięciu automatach ustawionych na przystankach). Pewnie dlatego okienko, przez które gdański motorniczy ma wydawać karnety pasażerom, umieszczone jest dokładnie za wysokim oparciem jego fotela, co sprawia, że kontakt między motorniczym i pasażerem jest niezwykle utrudniony.

I ostatni zarzut, ale tym razem do projektanta trasy. Przy wyjeździe z pętli na Chełmie w al. Sikorskiego motorniczy, by bezpiecznie przejechać, musi złożyć boczne lusterko tramwaju. - "Dortmundem" [chodzi o sprowadzony z Dortmundu tramwaj N8C - przyp. red.] już tu zawadziłem o słup, więc w Bombardierze wolę uważać - śmieje się Piotr Labudda.

Linia nr 1 będzie wozić pasażerów z centrum na Chełm od 19 grudnia.

Opinie (202) 6 zablokowanych

  • trasa na Chełm

    Możliwość dyskusji nad linią tramwajową i połączeniami autobusowymi z Chełmu, Ujeściska, Kowali i.t.d. winna być umożliwiona dużo wcześniej, a nie w chwili gdy pewne decyzje już zapadły, a może jeszcze jest czas aby je zmienić?
    Nie było by tyle krytycznych uwag i takiego rozżalenia gdyby zmiany miały logiczne uzasadnienie, ale niestety logiki w tym nie ma.
    Zasadą każdych zmian winno być polepszanie a nie pogarszanie istniejącego stanu.
    Początkowo pisano, że tramwajem z Chełmu będzie można dojechać do Jelitkowa i Brzeżna i to było przyczyną, że mieszkańcy pozytywnie oceniali jego
    przydatność. Skrócenie trasy przejazdu tramwaju
    jedynie do Centrum i to z pominięciem Dworca PKP lub PKS (zapewne względy techniczne) wywołało krytykę. Przyczyną tego jest zapewne brak środków
    na zakup tramwajów typu Bombardier - gdyż inne nie podjadą na Chełm i tu rodzi się pytanie jak planowano tą inwestycję ?
    Może ktoś powiedzieć, że ta sytuacja jest tymczasowa. Jednak z doświadczenia wiemy, że tymczasowe rozwiązania mają bardzo długi żywot.
    Szkoda, że nikt z odpowiedzialnych za komunikację w Gdańsku nie zajął w tej sprawie stanowiska i nie
    uzasadnił swoich poczynań związanych ze zmianami komunikacyjnymi- a może ich nie można logicznie uzasadnić !!!
    Każda zmiana powinna polepszać, a nie pogarszać istniejącą sytuację - to tak dla przypomnienia tym
    co wprowadzają zmiany bo w tym wypadku niestety zapomnieli o tej zasadzie.
    A w danym przypadku niestety pogorszyła.
    Nam zabrano linię 208 i 308, a dodano 118- ciekawa jestem czy na przystanku przy ul Cienistej kierunek Gdańsk będą jeszcze wolne miejsca w godzinach szczytu w autobusach linii 118 lub 108,
    gdyż zapewne gro mieszkańców z Kowali i.t.d będzie się przesiadało przy Cieszyńskiego do tych
    autobusów aby bez dodatkowej przesiadki dojechać
    do Dworca PKP i jaka będzie faktycznie częstotliwość kursowania tych autobusów w związku z korkami przy wjeździe na Trakt Sw. Wojciecha i na wyjeździe z Chełmu w kierunku południowym.
    Może chociaż ZKM wprowadzi korektę do trasy linii 108, aby kursowała tak jak mająca być zlikwidowana
    linia 308.

    • 0 0

  • tramwaj nr 1poczeka na autobus 155, 255, 295

    Nie martwcie się podstawiony tramwaj nr 1 nie bedzie miał prawa odjechac z pętli póki nie przybędzie na pętlę przy Witosa przypisany mu auotbus o numerze 155, 255 albo 295. Choćby autobusy o w/w numerach były spóźnione tramwaj nie ma prawa odjechać póki nie przesiądą się do niego ludzie z autobusu. Gdy już przybędziecie autobusem na Witosa zawsze będzie czekał na Was tramwaj (nie będziecie musiei czekać na wjazd tramwaju na miejsce postojowe autobusu), pozostanie tylko czas przesiadki. To raczej ludzie z Chełmu będą musieli się uzbroić w cierpliwość i poczekać na Wasz przyjazd.

    • 0 0

  • przesiadka na Witosa

    Jak się postaracie to przesiadka potrwa maksimum 12 minut , jak już nabierzecie wprawy to może 7, jak weźmiecie staruszków na barana to i może 5 minutek a jak staruszkowie poczekają na nastepny tramwaj to i może 3 minutki.

    • 0 0

  • a ja obstawiam że euforia włodarzy z zkm-u będzie trwaqa do pierwszego wykolejenia , bo pewnie nie zabezpieczyli sę na taką sytuacje i będą go wstawiać około 2 godzin jak nie 3

    • 0 0

  • a za rok jeden z bombardierów będzie stał w zajezdni i będzie służył za magazyn części zamiennych bo nie będzie ich stać na zakup tych części

    • 0 0

  • Linie 155 i 255

    Z tym skróceniem linii 155 i 255 to tragedia. Jak dotąd, mimo, że w niezbyt komfortowych warunkach, mogłam dojechać z Ujeściska do Dworca i dalej kolejka SKM do Gdyni. Mogłam też odebrać dziecko ze szkoły SP 8 i zawieżć na Wałową do przychodni specjalistycznej. A teraz czekają mnie przesiadki i dłuższe spacery - nie wierzę by było szybciej i lepiej. Kto to wymyślił? Nam ten tramwaj jest niepotrzebny - w największych korkach i tak będziemy nadal stać, bo dotyczą Łodzkiej, Warszawskiej, Kieleckiej itp. Przejazd Armii Krajowej to pestka. Czy ktoś kto to wymyślił zastanowił się choć przez chwilę nad tym co robi? Mam wrażenie, że nie chodziło to wcale o udogodnienia dla mieszkańców.

    • 0 0

  • co z autobusem na Wałową?

    Zarząd ZTM nie powinien zabierać bezpośredniego autobusu na Wałową! Czy to oznacza, że z dworca na Wałową mam iść teraz pieszo? Nie można skracać wszystkich linii t.j.155, 255, 295 utrudniając ludziom życie. Należy pozostawić chociaż jeden bezpośredni autobus na Wałową. Dlaczego autobus nr 118, który zabiera ludzi tylko z jednego osiedla, jedzie bezpośrednio do centrum a osiedlach przy Świętokrzyskiej i łódzkiej nie pomyślano.

    • 0 0

  • do MB i reszty

    Nie jest najwiekszym problemem dojazd do Centrum, ale z znacznej cześci powrót z Centrum! To że sobie postoimy w korkach na Łodzkiej, Warszawskiej itp to fakt.
    No cóż, a władze nadal sie chełpią, jaką to wielką przysługę zrobili nam wszystkim... :/
    i te powroty po 20... autobus ma jeździć co 20-30minut??!! SKANDAL!!

    • 0 0

  • super do przystanka bede musiała isc i isc ;//

    • 0 0

  • po co ten tramwaj?

    mam na tramawaj 15 minut!!!
    juz wole autobusem 108 bez sensu likwidują 208 i 308 i 108 będzie jezdzil co 20 minut a jak rano beda korki to co 30 żal.pl

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane