• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • moja opinia

    Polska robota:

    "Bo to co nas podnieca,
    to się nazywa kasa,
    a kiedy w kasie forsa,
    to sukces pierwsza klasa."

    • 8 0

  • Kiedyś mieliśmy Zieloną falę teraz mamy autorski program TRISTAR Czerwona Fala (3)

    Oficjalnie mówi się o poprawie płynności i ułatwieniu kierowcom poruszanie się po mieście. Bzdura. Gdy system będzie działał jedynym efektem będzie masowe karanie kierowców za każde przewinienie. Bezduszne ściąganie pieniędzy z naszych portfeli. Bo od tego on jest, od tego jest on. Bo nie ma takiego kierowcy, który nie zagubi się w korkach na największych skrzyżowaniach, nie ma szans. O naszych braciach na tablicach GKA, GCH czy GWE nie wspomnę. Nawet ich błyskotliwość i wręcz legendarne umiejętności na nic się nie zdadzą- nie wystarczają aby ogarnąć ten chaos. A co dopiero mówić o nas z Trójmiasta. Armagedon.

    160 milionów złotych wydanych na co? Na 6% poprawy przejezdności ruchu, czyli w granicach błędu statystycznego? Ktoś sobie chyba robi jaja. System jest skuteczny? Gdzie? Na ulicach? Których? Jeżdżę bardzo dużo i jakoś nie zauważyłem. Proszę rano przejechać Aleją Słowackiego (Żołnierzy Wyklętych) w Gdańsku od Obwodnicy do Wrzeszcza. Próba skrętu na Morenę to masakra. Gdy nie było Tristara auta jechały płynnie. Proszę przejechać również ul. 3 Maja/Armii Krajowej. Skręt w lewo z 3 Maja od UM w Gdańsku to prawie pół godziny. Na odcinku 500 metrów? I to działa? Masakra. I ten system naprawdę działa czy jest najdroższym gadgetem ever?

    To tylko dwa małe przykłady gdzie miasto stoi godzinami. Lepiej wyłączyć wszystkie sygnalizatory, kierowcy dadzą wówczas radę.

    Na koniec: Pan inż.Oskarbski raczy żartować, że negatywne opinie to rozżalona konkurencja. Przecież w konkursie nie stawało pół miliona osób?

    • 45 3

    • (2)

      Trochę bredzisz. Skręt w prawo na Morenę ze Słowackiego zawsze się korkował. Jedyny moment, kiedy było luźniej, to jak auta jeździły trawnikiem na skos w prawo przed skrzyżowaniem.
      Dwa - jak wyłączysz wszystkie swiatła to kierowcy sobie poradzą? Skąd ty się urwałeś?

      • 1 8

      • Dlaczego od razu bredzisz? Klaikasz z UM czy ZDiZ?

        Skręć sobie Mistrzu z Wyklętych w lewo na Morenę w godzinach 7-9 rano i po 14 po południu? Nie wiedziałeś, bo w tym czasie grzejesz fotel w biurze?

        • 7 1

      • Pracownicy Qmaka powinni mieć zakaz wypowiadania się

        Ci z magistratu również

        • 11 1

  • Wydali grubą kasę niby w imię usprawnienia ruchu, tylko co to za interes dla kierowców, skoro teraz żeby gdziekolwiek zdążyć trzeba wychodzić wcześniej niż do tej pory, bo jedzie się dłużej?

    • 16 1

  • wzór inteligencji

    trochę za długo będzie trwało to sprawdzanie - tak samo jak jego uruchomienie

    • 11 0

  • Morska zjazd z obwodnicy-200metrów 30 minut.

    ...super ten Tristar

    • 15 1

  • Cel systemu jest inny. (1)

    Chodzi o utrudnienie ruchu, zniechęcenie mieszkańcow do korzystania z samochodów i ograniczenie ruchu w mieście. To część większej całości: likwidacja tuneli dla pieszych, zwężanie jezdni, strefy 30, uspokajanie ruchu itd.

    • 21 0

    • i to jest bardzo dobry kierunek

      mniej samochodów = mniejsze korki

      • 2 9

  • Radzę poczytać badania (1)

    jak usprawniają ruch zwykłe liczniki odmierzające czas do zmiany świateł. Prymitywna technologia za grosze, a o wiele skuteczniejsza od opisanej w artykule

    • 30 1

    • No ale przecież nie o to

      w tym interesie chodziło, aby usprawnić ruch.

      • 11 0

  • super test

    Szkoda że nie zrobili testu o 23:30 wtedy czas byłby jeszcze lepszy - propaganda na zamowienie

    • 25 1

  • A o ile skróci się czas podróży pieszych przechodzących przez ulice? (4)

    • 18 1

    • Biedapiesi mają czas więc moga postać i poczekać

      • 5 1

    • Piesi beda wyeliminowani.

      • 5 0

    • Czas skróci się o 50%...

      ...o tyle chyba skrócili wszystkie czasy zielonego dla pieszych.

      • 5 0

    • Żwawy bieg ratujący życie skróci im czas przechodzenia pięć razy.

      • 4 0

  • Szanowni mieszkańcy Trójmiasta: (1)

    Jeśli chcecie w przyszłości ograniczyć tego rodzaju działania władz, dajcie im wszystkim (Adamowicz, Szczurek, Karnowski) kopa przy okazji najbliższych wyborów samorządowych!

    • 18 3

    • Nie chcemy, Tristar to pozytywne zmiany mające na celu ograniczenie ruchu samochodowego.

      • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane