- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (167 opinii)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (62 opinie)
- 5 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
- 6 Nocna komunikacja do poprawki (252 opinie)
Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.
System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.
Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.
Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.
Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.
Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.
Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.
Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Jak działa "TRISTAR"
Opinie (309) ponad 10 zablokowanych
-
2014-06-27 11:10
Od czasu włączenia Tristara wszędzie gdzie byo do tej pory pusto powstały korki, to jest bardzo ciekawe...
- 12 3
-
2014-06-27 11:02
troche liczb na temat tego systemu: (1)
W ramach przedmiotowego zadania zaprojektowano budowę infrastruktury na 129 głównych węzłach drogowych Trójmiasta i wzdłuż łączących je ciągów komunikacyjnych oraz w 17 tzw. punktach wyniesionych, leżących poza skrzyżowaniami. Zakres rzeczowy projektu obejmuje budowę:
136,9 km kanalizacji teletechnicznej (od jednego do ośmiu otworów na poszczególnych odcinkach łącznie 220,4 kmo);
108,2 km mikrokanalizacji (757,4 kmo);
147,8 km kabli światłowodowych (w tym 87,2 km jednomodowych i 60,6 km wielodomowych);
66,4 km kabli zasilających;
6,8 km kabli skrętkowych;
5,5 km kabli koncentrycznych;
269,7 km pozostałych kabli sterujących, łączących poszczególne urządzenia projektowanego systemu;
49 szybkoobrotowych kamer z zoomem optycznym, montowanych w punktach nadzoru wizyjnego;
123 przełączników sieciowych w lokalnych węzłach transmisyjnych i centrach sterowania;
143 szafek pomiarowo-zasilająco-teleinformatycznych;
2.226 sygnalizatorów ulicznych (w tym świetlnych i dźwiękowych);
9 stacji pogodowych, informujących o warunkach klimatycznych panujących na drodze;
35 fotorejestratorów przejazdu na czerwonym świetle (w tym kamery do rozpoznawania tablic);- 1 1
-
2014-06-27 11:03
to nie koniec:
26 rejestratorów przekroczenia prędkości;
194 rejestratorów pomiaru ruchu, umożliwiających zapis min. kierunku i prędkości jazdy, ilości i długości pojazdów, odstępów między pojazdami na podstawie sygnałów z pętli indukcyjnych i obrazów z kamer;
11 tablic informacji parkingowej, przekazujących dane o kilku parkingach jednocześnie;
32 znaków informacji parkingowej informujących o liczbie wolnych miejsc parkingowych na danym parkingu;
160 tablic informacji pasażerskiej, wyświetlających numer środka komunikacji, nazwę przystanku końcowego i czas odjazdu;
22 terminali informacji pasażerskiej w postaci infokiosków dostarczających szczegółowe informacje o środkach komunikacji, rozkładach jazdy, a instalowanych w miejscach o dużej koncentracji ruchu podróżnych, takich jak dworce, centra handlowe itp.;
15 tablic zmiennej treści do przekazywania informacji o sytuacji na drodze, korkach i objazdach;
17 wysokich konstrukcji bramowych o łącznej rozpiętości 302m;
203 wysokich konstrukcji wysięgnikowych;
394 masztów niskich;
2 centra sterowania ruchem (w Gdańsku i Gdyni), wyposażonych w 14 stanowisk operacyjnych, wielkoformatowe ściany graficzne, klimatyzowane serwerownie z systemem gaszenia i przeciwzalewowym, macierze dyskowe i biblioteki taśmowe o dużych pojemnościach.- 0 0
-
2014-06-27 10:18
zmarnowane pieniadze (1)
należało za te pieniądze wybudować nowe drogi ...
- 14 3
-
2014-06-27 11:01
rowerowe
- 3 4
-
2014-06-27 10:58
Poprawiliście mi humor - częściowo (1)
Bo to że wywalono 130 baniek w błoto przez kolesi z PO to już norma niestety, ale, że w d*pę się mogą pocałować z tym Tristarem to jako kierowca mówię, że jest piękne.
- 12 3
-
2014-06-27 11:01
w Gdyni nie ma PO jest gryzon i jego swita
- 4 3
-
2014-06-27 10:50
tylko facet bez prawa jazdy może stawiać fotoradary zamiast budować i remontować drogi
zgadnijcie kto to powiedział :-)
aha, Budyń, masz prawo jazdy ?- 17 3
-
2014-06-27 10:48
a ja jeżdże tramwajem
i mam gdzieś ten tristar
- 6 3
-
2014-06-27 10:43
witamy w Polsce (1)
kasa wydana, kolesie zarobieni. A że nie działa ....
- 14 1
-
2014-06-27 10:47
dokladnie
widzialem jak to montowali, same swiatlowody. W Sopocie np. juz jest podlaczone i widac, ze lampy podczerwieni swieca lekko w kolorze czerwonym.
- 2 1
-
2014-06-27 10:27
nareszczie (1)
Jakas dobra nowina!!! System mial byc glownie po to aby usprawnic jazde, z ze ktos chcial przy tym upiec pieczen i dodatkowo zbierac kase za karanie kierowcow to inna sprawa. No, ale nie wyszlo, ha,ha,.ha
Za to za przejazd na czerwonym to chyba nie da sie odwolac. Trzeba bedzie placic.
Chyba, ze tez sie znajdzie jakis "kruczek" prawny. Czekam na pomysly.- 11 4
-
2014-06-27 10:45
Kruczki niech cię rozdziobią,piratku! Cebulaczek chce łamać prawo,ale już bez odpowiedzialności!
- 5 5
-
2014-06-27 10:43
Tristar działa w miarę dobrze, faktycznie o wiele szybciej jedzie się z Gdyni do Gdańska
ale przy zachowaniu prędkości na poziomie 50/60km/h; zresztą raz że szybciej się nie da, dwa przyspieszanie/wyprzedzanie nie ma sensu, bo i tak stoi się na światłach. Ergo, system radarów jest pozbawiony sensu. Chyba że intencją pomysłodawcy było/jest rejestrowanie przekroczenia prędkości w godzinach nocnych, kiedy drogi są puste, a kierowcy naturalną koleją rzeczy jadą szybciej, bo...mogą, skoro nie ma korków. Ale i tak nikt nie pędzie 150km/h przez miasto, chyba że nie szkoda mu zawieszenia, bo dziur jest i tak wystarczająco dużo. Oczywiście pozostaje jeszcze intencja finansowa:) Ale ta chyba jest oczywista:)
Nie jeżdżę po mieście szybko, nawet gdy jest pusto na drodze, bo po pierwsze zawsze się znajdzie jakiś debil, który nieoczekiwanie wybiegnie na drogę, kolejny mądry na rowerze postanowi wjechać ni z tego i owego na jezdnię, poza tym mam zbyt duże profil felg i już dwukrotnie, wjeżdżając w dziurę, uszkodziłem felgę i oponę; na szczęście to ZDiZ w obydwu przypadkach był fundatorem nowych felg i opon ale co się nadenerwowałem i nawalczyłem z nimi, to już moje.- 8 18
-
2014-06-27 10:31
przynajmniej raz indolencja naszych decydentów wyjdzie nam na dobre
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.