• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać

Maciej Naskręt
27 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Trójmiejskie samorządy wydają pieniądze na funkcję systemu Tristar, z której nie będzie można skorzystać. Chodzi o fotorejestratory wykroczeń, które zawisły nad ulicami Trójmiasta. Sęk w tym, że nie spełniają one polskich norm, więc jeśli na ich podstawie wystawiony zostanie mandat, sądy zostaną zalane odmowami ich przyjęcia.



System inteligentnego sterowania ruchem drogowym Tristar powstaje od połowy 2013 r. Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł, z czego 136 mln wykłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy samego systemu (bez kosztów projektów, przygotowania inwestycji) to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Tristar ma przede wszystkim pozwolić na skrócenie czasu podróży komunikacją miejską i samochodem nawet do 30 proc. Żeby to osiągnąć, system ma obserwować ruch na ulicach Trójmiasta i inteligentnie zarządzać sygnalizacją, by rozładowywać tworzące się zatory. W tym celu na ok. 130 skrzyżowaniach i odcinkach dróg w Trójmieście zainstalowano kamery. Poza obserwowaniem ruchu (to ich podstawowe zadanie) mają one też wykrywać i dokumentować przekroczenia prędkości i przejazdy na czerwonym świetle.

Problem w tym, że inwestor ma problem z uzyskaniem pozwoleń na użytkowanie urządzeń do tego celu. Takie zgody wydaje Generalny Inspektor Transportu Drogowego, ale w przypadku Tristara prawdopodobnie tego nie zrobi.

Dlaczego? Z trzech ważnych powodów.

Po pierwsze urządzenia rejestrujące prędkość muszą mieć obudowy spełniające wymogi rozporządzenia w sprawie "szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach". Chodzi tu konkretnie o żółte, odblaskowe obudowy. Kamery Tristara nie ich nie mają. Być może kiedyś zostaną w ten sposób obudowane, ale wtedy miasta musiałyby znaleźć na to dodatkowe pieniądze.

Po drugie zamontowane nad drogami urządzenia nie mają homologacji i atestów, by dokonywać precyzyjnych pomiarów w pełnym zakresie prędkości. Nie mają także niezbędnej legalizacji, której uzyskanie również kosztuje.

Po trzecie - kwestia najważniejsza - inwestorowi, a potem zarządcy Tristara, trudno będzie znaleźć operatora systemu fotoradarowego. Policja, której odebrano fotoradary trzy lata temu, raczej nie weźmie tego zadania na swoje barki. Inwestor systemu przekonuje, że nadzór nad pracą systemu obejmą inspektorzy drogowi, co również budzi wątpliwości. Dlaczego? GITD ma dość problemów z własnym systemem, a włączenie i integracja go z kolejnym Tristarem może okazać się karkołomnym przedsięwzięciem.

Czy obawiasz się fotoradarów w systemie Tristar?

Może system mogłaby monitorować straż miejska? Raczej nie: strażnicy w Trójmieście do tej pory nie prowadzili kontroli prędkości, do tego mają mnóstwo pracy w terenie.

Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernadowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Jak działa "TRISTAR"

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • Przejazd na czerwonym

    Czyli jeszcze to nie dziala np w Sopocie mimo ze diody sie pała na słupku ?
    Rozumie ze mandatu nie dostanę

    • 0 0

  • No przecież w Wejherowie to działa !

    i nikt nic nie wie - a kasa płynie ...

    • 0 0

  • A gdzie Sekundniki przy sygnalizacji

    Sekundniki przy światłach czemu jeszcze nie widzę tak pięknego rozwiązania zamulatorzy zaczną ruszać to w jakimś stopniu spowoduje poprawę bezpieczeństwa 1. Kierowcy bedą się skupiać aby ruszyć kiedy ich kolej. 2 bedą hamować z rozwagą !!!!!! To ważne bo w przypadku kierowcy bedą nagle hamować by nie otrzymać mandatu .

    • 1 0

  • Ja się tristara nie boję,bo jeżdżę na luzie i normalnie. (5)

    W przeciwieństwie do niejednego kozaka,który się spina,żeby wyprzedzić "dziadka w deu",a potem i tak stoi na światłach,spod których nie umie swoim rajchowozem dynamicznie ruszyć ;)

    • 120 34

    • dziadek też się skończy

      Dziadu w deu, a co zrobisz jak ci zdechnie to zrywne deu , kupisz nowszy i też zapłacisz kiedyś mandacik i będziesz się cieszył że są radary

      • 0 0

    • spokojnie (1)

      i na ciebie przyjdzie pora, w końcu wjedziesz na skrzyżowanie na dopiero co zapalonym żółtym świetle i tez dostaniesz 300 zł i 6 pkt karnych.
      a jak zapali ci się nad głowa to nawet nie będziesz wiedział, ze nie wjechałeś na zielonym.

      szkoda skody na takie mandaty.

      • 5 7

      • za to nie ma mandatu!

        jeździłem w kraju pełnym fotorejestratorów, wjeżdżałem na żółtym i mandatu nigdy nie dostałem

        • 3 0

    • dziadek w daewoo

      Tylko gdybyś dziadku ruszał płynnie spod świateł, to by nie było korków!

      • 3 3

    • Zacznij jeżdzić na biegu, choćby na pierwszym, a nie pchasz samochód na luzie!

      • 12 11

  • Jeśli obraz z większości kamer TRISTAR'a ma być jakimkolwiek dowodem to.... (1)

    pomijając prawne obecne uregulowania, same kamery są nieprawidłowo zainstalowane, ponieważ: 1. w większości wiszą na chyboczących się rurach co czyni prawidłowy pomiar niemożliwym 2. kąt obserwacji drogi w większości przypadków jest już zupełnie od czapy i równie nieprawidłowy, zwłaszcza, że każda kamera wisi w innej pozycji co z góry przekreśla jakikolwiek prawidłowy pomiar 3. część kamer obejmuje w polu widzenia obraz pod tzw. światło co też czyni pomiar nieprawidłowym 4. kamery w wersji sieciowej LAN ze względu na sam charakter sieci są skanowane z opóźnieniem, które jest różne i zależy od tak wielu czynników, że opowieści o pomiarach są śmiechu warte 5. takiej ilości kamer zgromadzonych w wielu przypadkach bez sensownego planu w jednym miejscu wskazuje tylko na brak kontroli inwestora i wiedzy jak powinien wyglądać prawidłowy plan instalacji kamer drogowych 6. aby kontrolować tę ponad zdroworozsądkową ilość obrazów z kamer powinien być sztab ludzi, ponieważ 1 człowiek jest w stanie oglądać obraz maksymalnie 8 kamer jednocześnie nie dłużej niż 4 godziny, potem jak pokazują testy specjalistyczne, przez obraz może przejść słoń lub skąpo ubrana panienka a nikt tego nie zauważy 7. Ilość zainstalowanych kamer, zwłaszcza obrotowych to kolejny pokaz niewiedzy i naciągania inwestora przez pseudo fachowców. Byłem w Anglii w takim centrum zarządzania i wiem jak to powinno wyglądać ponieważ zajmuję się zawodowo tym tematem od kilkudziesięciu lat i to z prawdziwymi profesjonalistami a nie amatorami od wydawania nie swojej kasy. Bylibyście w głębokim szoku jak wielkie jest centrum i jak wielu ludzi tam pracuje właśnie ze względu na w/w kwestie obserwacyjne. No i jest jeszcze wiele innych kwestii, o których tu nie wspomnę bo i tak "rzadcy fachowcy" mają "swojego pomysła" jakby powiedział nijaki serialowy Ferdzio.

    • 2 0

    • no tak

      tylko, że oni będą oglądać jedynie wtedy gdy system zasygnalizuje problem - kamery są do weryfikacji a nie obserwacji.

      • 0 0

  • Wielki Brat nadchodzi (26)

    • 200 10

    • wielki polski imbecyl nadchodzi

      • 0 0

    • prawda taka ze byla zielona fala w 3miescie.. bez kamer... (3)

      potem ze dwa lata temu rozregulowali swiatelka i sa korki.. teraz bedzie powrot do starych usatwien i heja.. skces, premie wywalone i na bogato.. telewizja prasa ... tu sie fajnie zyje... a zobaczcie co jest w wejherowie? bylo 70 na przelocie - zero korkow... jest 50 i masakra.... i tka samo bedzie w 3miesice... psotawmy wszedzie 30 zamiast 70 na grunwaldzkiej i bedzie sie dzialo :D

      • 4 0

      • prawda

        masz całkowitą rację... ja wręcz podejrzewam, że oni specjalnie to tak ustawiają, żeby na wszystkich światłach stać... jaki w tym cel mają to nie wiem. Bo chyba ustawienie samej grunwaldzkiej, na zmianę świateł w zielonej fali to nie jest rzecz skomplikowana - a jakoś nie jest ustawiona.

        • 0 0

      • a jechałeś 30 min z Gdyni do Gdańska w godz szczytu?

        • 0 0

      • Zero korków w Wejherowie? chyba o 5 rano...

        • 0 0

    • Przeraża fakt, że wg sondy 72% kierowców łamie przepisy. Smutne. Typowo polskie. (13)

      • 18 40

      • przeraza Cie fakt z ankiety ?? (12)

        a to ze 100% kierowców lamie przepisy już Cie nie przeraza ?

        • 13 8

        • Nie prawda! (11)

          Faktycznie te 28% kierowców nie łamie nigdy przepisów. I to właśnie oni nie powinni nigdy dostać prawa jazdy bo kiedy sytuacja wymaga stosowania rozumu. Oni stosują kodeks drogowy. I przez to czasem giną ludzie.

          • 48 25

          • (10)

            Tak się dzieje bo tylko 28% kierowców jest w stanie ruszyć głową aby jeździć zgodnie z przyjętymi przepisami, a pozostałe 72% kierowców zostawia muzg za drzwiami samochodu.

            • 9 18

            • (7)

              "mózg" się pisze...

              • 13 3

              • Oni akurat mają "muzgi" :) (6)

                • 11 3

              • (5)

                Nie ma doskonalych ale powinien byc propagowany defenzywny styl jazdy i odpowiednie przygotowanie pojazdu. Defenzywna jazda nie oznacza jazde wszedzie trzydziestka.

                • 2 2

              • co z pewnoscia jest bezpieczniejsze niz 100... (2)

                fakt, nie opinia

                Choc na pewno nie wplywa na szybsze przemieszczanie sie.

                Mowimy o miescie.

                • 1 0

              • (1)

                no tak jak ktoś jedzie 120km/h na czerwonym przez skrzyżowanie to to jest bardzo mądre ;)

                • 1 0

              • i szybkie

                • 1 0

              • aż oczy bolą czytając to powtórzone słowo DEFENZYWA (1)

                pisze się, głąbie jeden - defenSywa

                • 12 2

              • A jak to jest niepowtarzalnie "defenzywnie"?

                • 1 0

            • muzg??!!!! (1)

              I ty śmiesz pouczać innych, analfabeto jeden?!

              • 3 3

              • pisze o jednym,

                a Ty z ortografia.

                "O nie, miales 3 z chemii w podstawowce? Jak smiesz pouczac nas z tego, jak jezdzic po drodze!"

                Inna sprawa, ze ort straszny.

                • 1 0

    • (4)

      Czy te rejestratory czerwonych świateł już działają ?
      Ku*** przecież ja się nie wypłace za ten tydzień ...

      • 20 2

      • (2)

        A co mnie to obchodzi czy się wypłacisz. Wolniej kuźwa i zgodnie z przepisami. Obecnie jazda po Trójmieście to koszmar, ale co ja tam wiem. Narzekajcie Janusze na Tristar...

        • 3 3

        • gosciu pewnie nawet auta nie masz.

          • 0 2

        • zgadzam się w 100%, zasuwają jak szaleni a później wielkie zdziwienie, że są wypadki

          • 1 0

      • czytaj ze zrozumieniem :] [=-p=\

        • 0 0

    • Wielki Brat od dawna tutaj jest

      • 1 0

    • "Nawet jeśli GITD zgodzi się na montaż fotoradarów Tristaru w takiej formie, w jakie są one montowane obecnie na ulicach, sądy grodzkie czeka fala spraw dotyczących odmowy przyjęcia mandatu. Kierowcy będą domagać się umorzenia kary ze względu na nieprzepisowe parametry i ustawienie rejestratora wykroczeń. I w tych sądach będą masowo wygrywać."

      Panie redaktorze Macieju. Sądy grodzkie aktualnie nie istnieją. Od 1 stycznia 2010 roku ich kompetencje przejęły wydziały cywilne i karne sądów rejonowych. (wikipedia).
      Bardzo proszę o korektę w tekście.

      • 27 3

  • A tytułowy rok 1974 Wellsa dawno już minął.....

    • 0 0

  • haha to sie w glowie nie miesci,130 mln wywalone ale kolesie zarobili (56)

    • 392 21

    • (5)

      Masakra
      Kolej metropliterna
      obwodnica północna
      tristar
      nowe biurowce
      jak tu żyć, tyle kasy wywalone a można było rozdać biednym.

      Jak żyć sie pytam???

      I jeszcze dojdzie do tego że będzie się żyło lepiej to gdzie ja ten jad z siebie wyleje???

      I jeszcze tunel pod Wisłą!!!
      Masakra
      Ja sie pytam kto na to pozwolił???

      • 25 22

      • Masakra (2)

        Kolei jeszcze nie ma, wstrzymaj się z radością - wiele prognoz mówi,że będzie wozić wiatr - jak będzie zobaczymy. Obwodnica północna - ha, ha, ha (Słowackiego ponad 30 lat budowali - mieszkałem tam w pod koniec lat 70/początek80 i już wtedy nie można było nic budować bo były "plany"), tristar -"chwalą" wszyscy. Nowe biurowce - WŁASNOŚĆ PRYWATNA -całkowicie BEZ SENSU w tym bzdurnym zestawieniu planów i obietnic. Tunel piszesz....to popatrz jak fantastycznie udało się rozładować korki na Słowackiego (zwłaszcza w górnym odcinku) - tyle milionów wydano. Zobaczymy, jak będzie z tunelem (mam najszczerszą nadzieję, że tego nie spieprzą).

        • 4 0

        • Skoro tak wiele prognoz przepowiada wiatr, podaj prosze autora jednej takiej (1)

          Sporod "wielu" przywolanie jednego autorytetu nie powinno byc zadnym problemem.

          • 2 1

          • prof. Gliński i prof. Binienda

            • 0 0

      • idź się utop POwski oszołomie

        • 2 16

      • Widzę sarkazm w dobrym wykonaniu, ale dla tych co nie zrozumieli, napiszę odpowiedź, jakbym tego sarkazmu nie zrozumiał:

        rozdać biednym???
        a przypowieść o rybaku i wędce?...
        ...Gdyby dać mu rybę, szybko ją zje i wkrótce znów będzie głodny. Gdyby podarować mu wędkę, będzie mógł ryby łowić przez długi czas, a tym samym mieć pożywienie ...
        nie ma wiec sensu rozdawać pieniędzy biednym.
        Trzeba im stworzyć warunki, aby mogli zacząć zarabiać na siebie.
        Ponadto - biurowce, to nie są projekty miasta, tylko prywatnych osób, które wcześniej te pieniądze zarobiły.

        Dla Twojej wiedzy - nie ma lepszych inwestycji miejskich niż inwestycje infrastrukturalne, u wspomniane przez Ciebie kolej, obwodnica.

        • 11 2

    • Wydane 130 mln a mogło byc taniej (3)

      W tym tristarze chodzi o płynność przejazdu i bezpieczeństwo, podobno, a głownie o mandaty. W Piotrkowie Trybunalskim na kazdym skrzyzowaniu nad sygnalizatorem jest wyświetlacz, na którym wyświetlany jest czas jaki pozostał do zmiany świateł i to jest moim zdaniem właściwe działanie w trosce o bezpieczeństwo i płynność przejazdu. Ktoś chyba "przytulił" niezłą prowizję za akceptację Tristara. Pomysł z Piotrkowa na pewno dużo tańszy, no i prowizja też.

      • 6 3

      • Ostatnio odkrylem super sprytny sposob na to, aby nie placic mandatow! (1)

        Nie lamac przepisow.

        • 2 0

        • Naprawdę?

          Jeśli jesteś bez winy pierwszy rzuć kamień !

          • 0 0

      • Ach, Piotrków!

        Ta,Piotrków super sprawa,kolizyjne skrzyżowania wielopasmówek,dwupasmowe ronda z jednopasmowymi zjazdami i pół obwodnicy.

        • 3 0

    • (1)

      Tristar nie był projektowany i wdrażany po to aby wywalic 130 baniek, ani tym bardziej po to aby kasować kierowców za jazde na czerwonym. To tylko w głowie redaktora Macieja słowo "Tristar" kojarzy sie z fotoradarami i mandatami.

      • 2 5

      • A po co?

        No właśnie był projektowany głownie, żeby kasować kierowców i żeby inwestycja szybko się zwróciła i zarabiała. Bo jak inaczej wytłumaczyć rejstratory przejazdu na czerwonym świetle na każdym skrzyżowaniu skoro cały system ma regulować ruch? W Wejherowie tylko na jednym skrzyżowaniu miesięcznie zarabia/ł 1,5 mln zł

        • 1 0

    • (23)

      Nie wywalone bo tristar nie służy do fotoradarów tylko do rozładowywania korków.
      A że nie będzie foto to akuat dobrze.
      130 baniek dała UE więc co się głąbie burzysz??
      Wg takich jek ty to powinni wydać ta kase na zaiłki dla bezrobotnych pewnie.
      I najbardziej cię boli że "kolesie zarobili"
      Pewnie nie wiesz o tym że za pracę dostaje się wynagrodzenie, i dzięki tej inwestycji setki osób i firm powiązanych z inwestycją zarobiło na życie i wydaje te pieniadze dając zarobić innym a nie trzymając je w skarpecie jak ty i licząc że przyjdzie Kaczyński i podwyższy ci zasiłek.

      • 64 63

      • (9)

        zbudowali totalne g..wno totalnie nieużyteczny syf i chłam więc powinni teraz oddać kasę za to dla ciebie baranie lepiej dawać publiczną kasę na zmarnowanie prawda?Dała UE a skąd UE ma pieniądze debilu?Nie ze składki członkowskiej Polski np w wysokości 3,5 mld euro rocznie?Nie wiesz baranie że wkład własny do tej inwestycji to 30% jej wartości i tę forsę wzięto jak zawsze z kredytu w zachodnim banku i będziesz płacić odsetki od tego kredytu dalej uważasz baranku że wydawanie kasy na lewo i prawo ma sens?

        • 53 29

        • (5)

          nieużyteczny syf to twoja wypowiedź.
          Z Unii dostajemy więcej niż wpłacamy - o tym już zapomniałeś napisać? 30% wkładu to norma - za darmo to można w mordę dostać (i to też nie zawsze). O użyteczności porozmawiamy po roku kompletnego działania systemu, bo na razie jest jeszcze za wcześnie.
          Powiedz mi w którym banku konkretnie, a jak nie wiesz to nie siej durnej propagandy... "debilu"

          • 18 20

          • (4)

            tak tak baranie dostajemy więcej ale nie za darmo.Mogę spytać gdzie są polskie cukrownie?Dlaczego polscy rybacy nie moga łowić na równym poziomie co niemcy szwedzi duńczycy itd?Gdzie są polskie stocznie polskie banki itd?Gdzie polski handel?Tu masz baranie cenę jaką płacisz za odrobinkę srebrników.Nie zapominaj o kosztach dostosowania prawa do wymogów eurosojuza które ponosimy od paru ładnych lat.Kredyty brane na wkład własny w zachodnich bankach np M bank Comerzbank itd od każdego jednego euro dotacji oni mają 0,8 eurocenta z powrotem plus mają tani rynek zbytu gdzie lokalnie rządzące barany takie jak tusk wyczyściły przedpole z polskiej konkurencji w handlu i produkcji i co ośle dalej uważasz że to taki świetny interes?A w których bankach gnoju mają rachunki samorządy?Głupi palancie widać jak ten system działa.Motocykle nie wykrywane na lewoskrętach piesi mający o wiele za mało czasu na pokonanie zebry na zielonym świetle wypuszczanie z bocznej ulicy dwóch samochodów na cykl kiedy na wyjazd czeka 30 co baranie mam wymieniac dalej?

            • 10 7

            • Polskie stocznie zdechły pod ciężarem własnym oraz koreańskiej konkurencji, polskie cukrownie wykupiły mołdawskie cukrownie (3)

              A 0.8 eurocenta z każdego euro to niewiele ;) Taki urok otwartych granic,raz Polacy zarabiają za granicą na zmywaku,raz zagraniczne firmy przenosza miejsca pracy do Polski,a raz polskie firmy przegrywaja przetargi z zagraniczna konkurencja. Wolny rynek,a my niestety mamy slaba innowacyjnosc...

              • 4 9

              • (1)

                tak tak a z****ny rząd g.. zrobił żeby utrzymać swoją produkcję dziwne że w innych krajach nie rządzą takie palanty jak tusk żeby rozwalać swoją wytwórczość.Ciekawe czy mała złodziejska firma crist spłaciła już te 170 baniek pozyczki jaką te golasy wzięły na zakup majątku stoczniowego.

                • 5 3

              • Zapytaj Crista,albo banku.

                • 0 0

              • Opinia została zablokowana przez moderatora

        • Korwin? (1)

          To ty i tutaj nadajesz??

          • 17 14

          • Facet prawdę napisał, no ale oczywiście dobre wytrenowanie aktualną propagandą sukcesu procentuje w wypowiedziach co niektórych

            • 13 9

        • nie gadaj z oszołomem, on jest z PO... to już przypadek stracony

          • 23 22

      • 130 baniek dala UE? (1)

        Głąbie oni najpierw nam zabierają a potem nam dają. nie ma nic za darmo

        • 3 3

        • "nie ma czegos takiego jak darmowy obiad"

          fakt, nie opinia

          • 3 0

      • Nie da się rozładować korków bez poprawienia infrastruktury! (5)

        Już kolesie z ZDiZ kombinują jak obniżyć prędkość na obwodnicy
        zamiast myśleć jak zbudować dodatkowy pas ruchu.
        Jak ma sterować tristar np. skrzyżowaniem Grunwaldzka-Dmowskiego skoro z 4 kierunków wpycha się samochody w 1 pas w kierunku Jaśkowej Doliny?!!!!
        Paru cwaniaczków postanowiło zarobić kasę na systemie który Niemcy już próbowali 20 lat temu.
        I u nich działa ale zwiekszyli przepustość skrzyżowań.

        • 13 2

        • Nie da sie rozladować, ale można upłynnić .. i po to jest TRISTAR (3)

          Na całym swiecie wprowadza sie systemy sterowania i zarządzania ruchem, a wynika to z prostego powodu,a mianowicie ich wprowadzenie daje duży efekt przy relatywnie małych nakładach finansowych. Zwróc uwagę ze wydane zostanie 160 mln które poprawia przepustowość na ponad 100 skrzyżowaniach w całym Trójmieście, podczas gdy budowa nowej infry jest b. droga i poprawia sytuację miejscowo. Np. Łostowicka z Havla kosztowały wiecej.

          • 3 6

          • Co za bzdura! (2)

            Na świecie usprawnia się ruch zwiększając przepustowość skrzyżowań
            a nie manipulując światłami

            • 12 3

            • podaj prosze liste takich miast

              Raz raz. I konkrety, gdzie i jak. Nie, ze "w USA tak kiedys" - pierdu pierdu. Nazwa skrzyzowania, nazwa miasta, nazwa Panstwa, koszt.

              Gaworzysz jak pijane dziecko. Jest calkowicie przeciwnie. Ruch w miastach usprawnia sie przez:
              1. Nie wpuszczanie nadmiernej liczby samochodow. Przyklad: Londyn - oplata za wjazd do centrum
              2. Wyprowadzanie ruchu poza tereny miejskie. Przyklady: obwodnica jest praktycznie nieodlacznym elementem kazdego miasta, Big Dig w Bostonie (tunel pod miastem dla ruchu tranzytowego)
              3. Budowe alternatywnych sposobow poruszania sie po miescie - dobra i wzglednie tania komunikacja miejska, sciezki rowerowe, rowery miejskie, tereny rekreacyjne zachecajace do poruszania sie pieszo na niedalekie odleglosci.
              4. Planowanie miasta w sposob pozwalajacy na zycie bez samochodu. To dla Janusza jeszcze jest nie do ogarniecia, ze w miescie - nawet majac samochod - nie trzeba go uzywac. Nie nalezy tworzyc dzielnic sypialnych, dzielnic handlowych i dzielnic biznesowych, bo wtedy wszyscy w tych samych godzinach beda sie chcieli przemieszczac z A do B, a potem z B do C by wrocic do A.

              • 4 0

            • Przepustowość skrzyżowań zwiększa się dla określonych kierunków manipulując światłami.

              Dziwne,ale prawdziwe!

              • 2 0

        • A co ma ZDiZ do obwodnicy?

          • 3 2

      • Bredzisz (1)

        130 baniek dała UE więc co się głąbie burzysz??
        Jak byś nie wiedział to nikt za darmo nic Ci nie da. Ceną jaką za to ponosimy jest ustawianie przetargów wojskowych pod firmy Z Europy Zachodniej.
        Wiem i mam na to dowody tj. procedury przetargowe oraz specyfikacje.
        Precz z postkomunistyczną władzą.

        • 12 7

        • tak, niech przyjdzie possolidarnosciowa

          Czy Wy naprawde - jak uposledzeni - wierzycie, ze ktokolwiek kiedykolwiek rzadzil lepiej?

          Kazimerz Wielki? Poczytajcie, co robil i jak zyl. Nigdy nie bylo lepszych rzadzach od tych, ktorzy sa teraz (nie mowie o Tusku czy Kaczynskim, mowie globalnie).

          Swiat nigdy nie byl lepszy niz ten, ktory mamy teraz. Ojej, nie masz pracy, albo "kradna"... No tak, ale nie ma grozby, ze najedzie Cie Moskal, hitolerowiec czy Tatar, zgwalci wszystkie kobiety i zabije wszystkich mezczyzn. Oj, malo zrabiasz i nie stac Cie na iPhone'a... Jaka szkoda. No tak, ale codziennie jesz choc jeden posilek. To wcale nie zawsze bylo tak oczywiste.

          Piszecie o propagandzie sukcesu... Bla bla bla. Wiecznie biadolicie. Do roboty sie wziac i zarzadzac wlasnym zyciem, tak abyscie nie musieli sie ogladac na to, czy ktos Wam cos da czy nie.

          • 4 2

      • .

        Niestety ciocia Unia nie dała, tylko pożyczyła.
        Zobacz ile EUR wraca tam z powrotem. Przetargi zazwyczaj wygrywają firmy ze starej Unii, przywożą ze sobą urządzenia tam wyprodukowane i tam kupione.
        Ile polskich firm na tym zarobiło?
        Wydaję mi się, że sporo nie wytrzymało konkurencji i upadło.
        I to jest sukces?
        Większość polskich miast jest zadłużona po uszy. Bo trzeba skądś dołożyć tą brakującą część. Powstają kolejne spółki miejskie, które się zadłużają w europejskich bankach....

        • 3 2

      • problem w tym że tak samo jak w warszawie po wprowadzeniu systemu sa wieksze korki!!

        • 9 1

      • a jednak w najważniejszych sprawach się zgadzamy

        • 19 4

    • czyli chodziło tylko o kasę od kierowców? (9)

      Bo przecież nie o poprawę ruchu...

      • 25 3

      • (8)

        Ale przecież piszą że nie będzie fotoradarów....
        Nie zrozumiałeś tak krótkiego tekstu?

        • 6 6

        • (7)

          to po co je zamontowano?

          • 12 2

          • (4)

            zamontowano KAMERY, które miały służyć jako 'fotoradary', a ich głównym celem ma być rozładowywanie korków i usprawnienie ruchu a nie wyłapywanie kierowców co to jadą 55km/h.. A do złapania na przejechaniu na czerwonym chyba żadna homologacja potrzebna nie jest? Więc wedlug mnie nadal będzie więcej dobrego niż złego.

            • 2 9

            • (3)

              Po co zamontowali do tych kamer lampy błyskowe podczerwone? One służą tylko do naświetlania obiektu w celu wykonania zdjęcia w celu identyfikacji tablic rejestracyjnych. Po co im one do rozładowywania korków?

              • 7 1

              • (2)

                Po to, żeby system mógł rozpoznać pojedyncze samochody i przeanalizować ich poruszanie się między skrzyżowaniami i na tej podstawie sterować sygnalizacją

                • 3 3

              • (1)

                a co ten ch..jowy system obchodzą poszczególne samochody ja np zakleję sobie znak na tablicy bo nie chcę żeby jakiś gnój zapisywał gdzieś na jakiś dyskach gdzie się poruszam itd uważam że kolesie których miejsce jest w szpitalach psychiatrycznych mające manię wielkości przygłupy typu szczurek i spółka nie mają żadnego prawa śledzić mojego pojazdu ani zbierać żadnych danych na mój temat bez mojej wiedzy i zgody

                • 4 3

              • To go obchodzą,że śledzi,skąd dokąd jadą auta,czyli potoki komunikacyjne.A twojej zgody nie potrzeba

                Numer rejestracyjny auta to nie jest dana osobowa,i cmoknij Szczura w wąsy ;)

                • 3 2

          • (1)

            Żeby rozładować korki. Zielona fala. Czytałes coś o tym?
            Żebyś nie stał jak ciołek na każdych światłach.

            • 5 7

            • jakoś nie widzę tej zielonej fali debilu.Te bydlaki nie wiedzą że przez swoje gmeranie przy światłach korkują i blokują krzyżówkę Morskiej z Kcyńską bo jakiś zj..b nie wie że blisko jest skrzyżowanie z obwodnicą i samochody stojące tam na czerwonym blokują auta wyjeżdżające np z tesco i dopiero po dłuższej chwili odjeżdżają.Głupi systemik nie poradził sobie z korkami w weekend tydzien temu już widzę co będzie w wakacje

              • 5 1

    • "kolesie" by zarobili nawet gdyby urządzenia te spełniały wymogi. (6)

      generalnie rysuje się obraz Polaka-idioty. I to dotyczy nas wszystkich. Lewa strona, prawa strona - Polak to idiota i ma się z czego cieszyć, ani się pocieszać.

      • 29 5

      • (4)

        Powiem inaczej:
        Jeśli pracujesz to powiedz szefowi żeby ci nie placil bo wywala kasę.
        Zresztą wielu tak robi i nie płaci pracownikom.
        O to chodzi? Tak oszczędzać?
        Nic nie bdowac bo kosztuje
        nic nie remontować bo kosztuje
        nic nie kupować bo kosztuje.....

        Aż dziw bierze że tyle tysięcy ekonomistów kończy uczelnie w 3M a na forum same głaby siedzą.

        • 11 14

        • (3)

          .. BUDOWAĆ Z GŁOWĄ ROZUMIESZ TO? Wyrzucanie kasy na byle bzdury potrafi każdy idiota a kasa publiczna nie jest z gumy zj..bie skończony.Pytam się zj..bie czy osoby budujące ten system nie znały przepisów dot. fotoradarów?

          • 18 7

          • Hmm... (1)

            Jak Tristar byli projektowane obowiazywaly inne przepisy.

            • 2 3

            • no tak projekt tego g..wna ma chyba z 10 lat

              • 0 1

          • Normalny ekonomista wybudował by raz a nie za 2 lata wyda w pip kasy żeby dostosowac kamery do wymogów robienie 2 razy kosztuje 2 razy więcej niz raz a pożadnie

            • 3 0

      • "...i nie ma się z czego cieszyć"

        miało być.

        • 0 1

    • system tak super dziala ze jest jeszcze gorzej niz bylo (2)

      ale co tam powstal dzial operacyjny gdzie kolejni urzedasy w liczbie ok 20 osob maja cieple posadki,szkoda slow na bande ktora rzadzi Polska

      • 111 10

      • nie zapominaj że ludzie ich wybierają (1)

        ale wystarczy że puszczą top model i masa zajmie się oglądaniem tego syfu zamiast myśleniem.

        • 30 6

        • wybierasz zlodzieja badz zlodzieja z posrod zlodzieji..

          • 3 1

  • Będę omijał trójmiasto szerokim łukiem :(

    • 1 0

  • nie wiem co myśleć (1)

    Ostatnio jadąc z Gdyni do Gdańska jechałem zgodnie z przepisami 50-60 km/h jeden raz złapało mnie czerwone światło, wszyscy którzy byli szybsi ode mnie dojeżdżali do świateł i musieli się zatrzymywać bo mieli czerwone, a ja jadąc płynnie spokojnie dojeżdżałem do świateł i zapalało się zielone. Może więc ten system nie jest taki zły.

    • 11 12

    • taa

      zwłaszcza, że jeszcze nie jest ustawiony

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane