• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar z dofinansowaniem - można ruszać z budową

Michał Sielski
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku obejmie system Tristar.


Zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar dofinansuje Unia Europejska. Metropolia Trójmiejska otrzyma z UE 156 mln zł na jego realizację, co pokryje aż 85 proc. kosztów.



Czy Tristar pomoże odkorkować Trójmiasto?

Projekt opracowany został przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dzięki dwóm centrom sterowania ruchem, które będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni, oraz setkom kamer i czujników, jazda po Trójmieście ma być szybsza i przyjemniejsza.

W środę umowę na dofinansowanie podpisali dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Anna Siejda oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, która pilotuje wspólny, metropolitalny projekt.

- Czekaliśmy tylko na ostateczną akceptację wniosku i będziemy mogli ruszać z przetargami - cieszy się Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Podobne systemy w innych metropoliach na świecie zmniejszyły korki o ok. 30 proc. Nie będzie jednak tak wyczekiwanej przez niektórych "zielonej fali". Światła będą się zmieniać w zależności od natężenia ruchu.

W ramach systemu stanie też ponad 100 fotoradarów i kamer, wyłapujących kierowców, którzy blokują skrzyżowania. Będą też znaki zmiennej treści, informujące o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach. Priorytety zyskają również pojazdy komunikacji miejskiej oraz służby ratunkowe.

Na początek Tristar wdrożony zostanie na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią. Później przyjdzie czas na kolejne skrzyżowania i obwodnicę.

Nie ma jednak wielkich szans, by zaczął działać przed Euro 2012. Całość ma być gotowa w czerwcu 2014 roku. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 184 mln zł.

Opinie (153) 3 zablokowane

  • Fotoradary (2)

    mają być głównie na skrzyżowaniach, będą łapać jeżdżących na "późnym zielonym" lub "wczesnym żółtym". Nie będą mierzyć prędkości średniej, bo to będą standardowe fotoradary, a nie bramki. Dodatkowo owe fotoradary będą mierzyć prędkość aut (nie w celach zarobkowych - chociaż część z nich pewnie będzie na to nastawiona), aby na następnym skrzyżowaniu włączyć czerwone, aby przystopować auto poruszające się z nadmierną prędkością. Bez tych urządzeń ciężko byłoby stworzyć system, który skutecznie by kierował ruchem.

    • 3 0

    • tak wstrzyma to jedno auto jadące za szybko jasne kaktus mi na dłoni wyrośnie żeby upłynnić ruch wystarczy zwykła zielona fala taka jak w Gdańsku a w nocy odłączyć w cholerę 90% świateł i mamy punktualne wieczorne odjazdy komunikacji miejskiej zmniejszony hałas w pobliżu skrzyżowań także piesi którzy nocami przechodzą na czerwonym bo nie chce im się czekać i słusznie 5 minut na możliwość przejścia generalnie setki mln zł wywalone w błoto

      • 1 0

    • Można na przelotówce progi porobić - też będą zwalniać :)

      • 4 0

  • Trzymam kciuki zeby caly system szybko sie popsul (1)

    Jezeli chodzi o jazdę w godz szczytu to może coś da. Natomiast w nocy to będzie porażka. W nocy zawsze się jeździ szybciej bo jest pusto, niektóre światła można przelecieć, przycisnąć żeby zdążyć. Po wprowadzeniu tego syfu trzymajcie się za portfele, bo nie sądzę żeby ktoś jechał w 100% przepisowo. Bardziej przydało by się odliczanie przy światłach, było by wiadomo dokładnie kiedy przyspieszyć a kiedy zwolnić. A tak "inteligentny" system stwierdzi, że czas na czerwone to wrzucić czerwone i już nie będzie jeżdżenia na pamięć (bo wiadomo mniej wiecej kiedy które światło się zmienia) tylko będziemy stać kiedy komputer uzna to za stosowne, bo np ktoś jedzie za szybko. Ale trzeba iść z duchem czasu prawda?;)

    • 5 4

    • coś ty, to jest faszyzm a on już był

      więc duch czasu minionego raczej.
      Ten system zakłada, ze użytkownicy dróg to bydło , które trzeba ustawiać w szeregu i sterować nim. Nie daje możliwości rozwoju. Daje w łeb niepokornym i nieposłusznym. Bo trzeba każdy idiotyzm przyjąć z pokorą , zaakceptować go i za niego zapłacić. Jeśli nawet kasa idzie skąd inąd, to i tak zapłacimy w mandatach, sowim czasem albo w inny sposób. Jesteśmy tylko po to żeby pracować i żeby nas doić. To sens istnienia w w tym porządku społecznym. A jak ktoś sobie złą stronę powiesi w sieci to mu ABW przyjdzie zrobić pobudkę.

      • 2 1

  • (1)

    o yeahhhh, ruszajcie z budową panowie, ruszajcie!!!

    • 15 7

    • Trzeba bedzie jechc 110

      Tylko co z kamerami....

      • 1 0

  • Czy to będzie działało jak te g*wniane tablice informacyjne? (1)

    j.w.

    • 6 0

    • tak najlepsze sa te przy operze.

      Uwaga twój pojazd jest za wys........SRU

      • 2 0

  • A ja chciałbym pogratulować panu redaktorowi Sielskiemu, że używa nazwy "Metropolia Trójmiejska" a nie "Metropolia Gdańska" (9)

    Dziękuję za uwagę.

    • 59 23

    • (5)

      A ja mu nie podziękuję, bo nie ma czegoś takiego jak to wasze trójmiasto.

      • 13 7

      • ciebie też nie ma. (1)

        również dziękuję za uwagę.

        • 6 2

        • wystarczy zaożyc profil na fajsie o nazwie trójmiasto i już będzie.

          Ale pewnie jakiś psychol wpadł na to wcześniej i to zrobił.

          • 3 0

      • Oczywiście, że nie ma czegoś jak Trójmiasto (1)

        jest to typowy neologizm przekształcony w potoczną nazwę używaną przez niektóre osoby.

        • 12 9

        • Przez 95% populacji w tym kraju albo i wiecej. Chyba tylko Gdynia sie wypiera ;p

          • 7 1

      • Na Kaszuby też mało kto w Gdańsku zwraca uwagę ;)

        • 8 0

    • Nie ma czegoś takiego jak Trojmiasto ani metropolia.

      Jest aglomeracja gdańska.

      • 6 3

    • No taaaa powinna byc metropolia gdyńska, albo Wielkie Księstwo Gdyńskie. O rany jak fajnie by było miec za sąsiada np. Rzeszów, (1)

      a Gdynie posłac na podkarpackie

      • 13 9

      • wtedy byliby jednym miastem i wsio

        • 4 3

  • Ciekawe jak to będzie, pewnie robole rozkradną 50% wszystkiego co będą mieli i się później każdy dziwi, że sie wszystko (2)

    rozpada....

    • 13 29

    • oby kradli czujniki czerwonych świateł bo przy takim natężeniu to każdy chce przejechać: (1)

      • 1 1

      • Akurat czujniki powinny być sprzężone z karabinem maszynowym.

        • 4 0

  • tristar jest niepotrzebny, wystarczy podnieść cenę paliw o ziko za litr

    • 3 0

  • TAK, i postawcie te dziesiątki fotoradarów na grunwaldzkiej/zwycięstwa (3)

    i zarabiajcie na nas !!!

    • 14 9

    • to nie łam przepisów (2)

      albo przesiądź się na autobus

      • 7 6

      • spójrz na ograniczenia - durnie stawiają ograniczenia prędkości w miejscu , gdzie (1)

        w każdym europejskim kraju jest przynajmniej 70 i barierki , żeby nikt na drogę nie wylazł.
        Trójmiasto z jedną drogą z ograniczeniami prędkości, dziurami i ch..j wie czym jeszcze - może tunel pod Sopotem?
        Darwin powinien swoją teorię ewolucji zmodfikować.
        Widzę regres i upadek wszelkiego rozumu na rzecz chciwości i głupoty .

        • 5 2

        • już lata temu była zaprojektowana droga równoległa do obecnej przez Trójmiasto.
          Gdańsk i Sopot nie wybudowali ani kawałka tej arterii !!!

          • 4 0

  • Niestety artykuł nie tłumaczy, na jakiej zasadzie urządzenia będą strowały ruchem..
    A powinny być to - na każdym większym/obciążonym ruchem skrzyżowaniu -
    słupki z urządzeniem sterującym ardio/laser, który monitorowałby daną jezdnie
    na długości od 15 do 30m "w dal", a jeśli byłoby pusto,"otwiera" ruch
    w przeciwnym kierunku. To miałoby sens.

    • 1 0

  • DLACZEGO NIE SĄ BUDOWANE OD RAZY 2-3-4 PASMOWE DROGI ??? NIE BYŁOBY PROBLEMU Z KORKAMI !!! (4)

    • 23 38

    • I mylisz się... (1)

      Problemy byłyby prędzej czy później. W USA mają po kilka pasów w jedną stronę, a korki na dojazdach do miast nadal powstają. Liczba aut rośnie więc powstawanie korków jest nieuniknione.

      • 12 4

      • porownywanie USA do PL jest na poziomie dziecka z przedszkola

        dlaczego? ano dlatego ze tamtejsze "miasta" sa porownywalne do naszego kraju, ot taka mala roznica.

        • 6 4

    • BO SĄ ZA DROGIE ! (1)

      • 4 5

      • nie ma miejsca kolego, nasz kraj jest zaprojektowany pod malucha na kartki:)

        • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane