• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar z dofinansowaniem - można ruszać z budową

Michał Sielski
26 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, które skrzyżowania w Gdańsku obejmie system Tristar.


Zintegrowany system zarządzania ruchem Tristar dofinansuje Unia Europejska. Metropolia Trójmiejska otrzyma z UE 156 mln zł na jego realizację, co pokryje aż 85 proc. kosztów.



Czy Tristar pomoże odkorkować Trójmiasto?

Projekt opracowany został przez naukowców z Politechniki Gdańskiej. Dzięki dwóm centrom sterowania ruchem, które będą zlokalizowane w Gdańsku i Gdyni, oraz setkom kamer i czujników, jazda po Trójmieście ma być szybsza i przyjemniejsza.

W środę umowę na dofinansowanie podpisali dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Anna Siejda oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, która pilotuje wspólny, metropolitalny projekt.

- Czekaliśmy tylko na ostateczną akceptację wniosku i będziemy mogli ruszać z przetargami - cieszy się Jacek Oskarbski, naczelnik Biura Inżynierii Transportu Urzędu Miasta Gdyni.

Tristar ma zrewolucjonizować poruszanie się po Trójmieście. Podobne systemy w innych metropoliach na świecie zmniejszyły korki o ok. 30 proc. Nie będzie jednak tak wyczekiwanej przez niektórych "zielonej fali". Światła będą się zmieniać w zależności od natężenia ruchu.

W ramach systemu stanie też ponad 100 fotoradarów i kamer, wyłapujących kierowców, którzy blokują skrzyżowania. Będą też znaki zmiennej treści, informujące o wolnych miejscach parkingowych czy wypadkach i proponowanych objazdach. Priorytety zyskają również pojazdy komunikacji miejskiej oraz służby ratunkowe.

Na początek Tristar wdrożony zostanie na trasie średnicowej Trójmiasta i najważniejszych skrzyżowaniach na drodze przelotowej, czyli od Traktu św. Wojciecha w Gdańsku po granicę Gdyni z Rumią. Później przyjdzie czas na kolejne skrzyżowania i obwodnicę.

Nie ma jednak wielkich szans, by zaczął działać przed Euro 2012. Całość ma być gotowa w czerwcu 2014 roku. Całkowita wartość projektu wynosi ponad 184 mln zł.

Opinie (153) 3 zablokowane

  • (1)

    w Londynie celowo generowali korki dzięki takiemu systemowi we Włoszech oszukiwali na fotoradarach które robiły zdjęcia nawet wtedy kiedy auto jechało z dozwoloną prędkością wszystko byle natrzepać jak najwięcej kasy kiedy wpadli okazało się że ukradli od ludzi ileś set mln euro kiedyś było napisane że sristar będzie sam na siebie zarabiał czyli te palanty naprawdę zakładają że będą ludzi łapać i kasować za drobne uchybienia któryś idiota powiedział nawet że ruch ma być spowolniony przez ten g.. system a nie usprawniony te 30% czasu to lewie kilka minut na dystansie ok 40 km w osi trójmiasta ten system ma nie ułatwiac jazdę a prowokować do łamania przepisów także pieszych którzy nie będą czekac po parę minut na parę sekund zielonego rowerzyści nie będą czekać w nieskończoność na pustych skrzyżowaniach tylko dlatego że pętle indukcyjne ich nie widzą rowerzyści nie będą się zatrzymywać i wciskać guzików w celu przejechania przez jezdnię kiedy równolegle jadące auta mają cały czas zielone sam nim jestem i widzę co robią ludzie dlaczego nie dostosowuje się rozwiązań do ludzi tylko ludzie mają się dostosować to jest paranoja ruch drogowy jest na tyle dynamiczny i nieprzewidywalny że żaden system a zwłaszcza ten projektowany wg standardów z lat 80 czy 90 nie zapewni rozwiązania w każdej sytuacji drogowej ok zatka się główna oś i co skierują wszystkich na objazd gdzie po paru chwilach wszystko się zatka widziałem sytuację kiedy Chylońska musiała przyjąć cały ruch z Morskiej z powodu rozlewiska w Cisowej jeden wielki korek żółw stojący w miejscu do takich rzeczy jest policja a nie jakieś tam tablice świetlne dlaczego nie ma żadnych konsultacji w sprawie tego systemu?

    • 12 1

    • Święta racja, amen.

      Motocykli też pętla indukcyjna nie widzi i w nocy na czerwonym zamiast czekać jak na zbawienie, motocyklista odjedzie, a potem mandacik...

      • 1 0

  • Te kamery

    to są potrzebne od zaraz. Kierowcy blokujący praktycznie stale przejście dla pieszych przy operze od strony PG, przejazd rowerowy przy Miszewskiego na Grunwaldzkiej, przejazd rowerowy przez Hucisko przy starym Żaku itd.

    • 1 1

  • nie narzekajcie, czekalismy na to od dawna,jesli zadziala to zarąbiscie ))Alleluja !!

    • 0 1

  • Permanentna inwigilacja - wkraczamy w rok "1984". Dwaplusdobrze Królu Kaszub! Dwaplusdobrze...

    • 2 1

  • czegoś tu nie rozumiem.....

    Tristar to system kierowania ruchem. Ale żeby był ruch to samochody muszą się ruszać, a u nas stoją w korkach. to po co nam ten system? tylko po to żeby kasę z Unii wydać. Najpierw drogi trzeba zbudować.
    A jako rowerzysta pytam się kiedy poprawią scieżki rowerowe?

    • 3 2

  • Tristar (1)

    Oglądałem kiedyś prezentację działania Systemu. Teoretycznie OK, ale niech przydarzy się gdzieś miejscowa awaria albo wypadek... Strach pomyśleć, co nastąpi. To trochę tak, jak z komputerem : działa według programu, a nie zdrowego rozsądku.
    Ale bądźmy dobrej myśli : jest kasa, a System się sprawdzi - on w założeniu jest naprawdę dobry.

    • 0 0

    • założenia a realia w Polsce to dwa kompletnie odmienne światy

      • 0 0

  • typowo polskie (1)

    czytając wszystkie te negatywne opinie stwierdzam, że ciężko jest zmienić coś w kraju w którym obywatele są "anty" każdej inicjatywy. Najlepiej jest narzekać, że nic nie robią, że naobiecywali i nic nie robią, że powinni a NIC nie robią, A jak już COŚ robią to i tak z góry założyć, że sie nie uda, więc i tak wyjdzie na to, że nic nie robią.
    przykre to

    • 2 2

    • po co coś robić aby robić to jest debilizm wydawać mnóstwo kasy tak sobie żeby coś zmienić

      • 0 0

  • ułamek tych funduszy przeznaczony na rozwój systemu rowerowego

    w dużo większym stopniu stworzyłby warunki do omijania wszelkich korków
    wystarczy 3% tego i wiele by się poprawiło

    • 0 1

  • Przyjmuję zakłady, że system będzie do De :)

    • 1 0

  • WYOBRAŹCIE SOBIE, że...

    156 milionów złotych za to, że ustawi się światła zgodnie z zegarkiem! ludzie, toć to jest żenada! i do tego ustawiania potrzeba ponad DWÓCH LAT!!! a panowie z pogotowia sygnalizacji mogli by to sami zrobić obserwując, licząc, przewidując, ..., ale MARNOTRASTWO KASY, GŁÓWNIE Z UNII, jak zwykle (wiem, że chodzi o 141 skrzyżowań, ale uwierzcie mi, da radę to zrobić, nawet bez komputerów i kamer!)

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane