• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto już wydaje unijne miliony

Katarzyna Moritz
9 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej. Władze Trójmiasta chcą, by fundusze unijne pomogły w dalszym rozwoju Kolei Metropolitalnej.

Po gorących negocjacjach w Brukseli, szefowie rządów UE zgodzili się na przyjęcie perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Polska ma dostać 106 mld euro. Choć budżet musi jeszcze zatwierdzić Parlament Europejski, władze Trójmiasta nie próżnują i już planują, które inwestycje mogłyby się ubiegać o unijne dofinansowanie.



Władze Gdańska, Gdyni i Sopotu, podobnie jak inne miasta w Polsce, z niecierpliwością czekają na nowy budżet unijny na lata 2014-2020. W piątek do porozumienia doszli członkowie Rady Europejskiej, a to oznacza, że Polska z unijnego tortu może otrzymać 106 mld euro. Teraz trzeba poczekać aż budżet UE stanie się faktem także w Parlamencie Europejskim. Jeżeli tak będzie, środki na politykę spójności dla naszego kraju wzrosłyby w nowym budżecie do 72,9 mld euro wobec 69 mld euro obecnie.

Gdańsk w obecnym okresie finansowym 2007-2013 pozyskał z UE blisko 2,4 mld zł. Dzięki temu zrealizowano 23 duże projekty. Ale apetyt rośnie w miarę jedzenia.

- Jesteśmy w fazie przygotowań do kolejnych wielkich przedsięwzięć. Kompletujemy dokumentację dla projektów, które naszym zdaniem miałyby szanse na pozyskanie funduszy. I tak na przykład zamierzamy realizować Strategiczny Program Transportowy dla Gdańska Południe, czyli m.in. budowę Nowej Bulońskiej, zakładamy przebudowę węzła drogowego Śródmieście, co ma z kolei powiązanie z zagospodarowaniem targów Siennego i Rakowego, czy kontynuację zadań z zakresu ochrony przeciwpowodziowej. Chcę zapewnić, że jeśli będziemy mogli pozyskać środki, nie prześpimy tej szansy - zaznacza Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej.

Gdańsk już zaplanował inwestycje na sumę blisko 3 mld zł, i liczy, że UE dofinansuje je w jak najwyższym stopniu.

Najwięcej, bo ponad 1,4 mld zł zaplanowano na program transportowy Gdańsk Południe. W jego ramach miałaby powstać ul. Nowa Bulońska (wraz z linią tramwajową do której będą zakupione 22 tramwaje), ale także ul. Nowa Świętokrzyska, ul. Nowa Jabłoniowa; ul. Nowa Warszawska wraz z linią tramwajową, ciąg Nowa Małomiejska - Nowa Podmiejska, ul. Unruga zobacz na mapie Gdańska oraz Trasa P-P tj. droga biegnąca od ul. Sikorskiego zobacz na mapie Gdańska na wysokości ul. Cienistej do ul. Małomiejskiej zobacz na mapie Gdańska.

1 mld zł zaplanowano natomiast na budowę ul. Nowej Spacerowej, ma to być droga w układzie 2x2 wraz z tunelem pod jednym z najwyższych wzniesień w mieście, Pachołkiem. 200 mln zł ma kosztować budowa Drogi Zielonej, w układzie 2x2 (od ronda Gospody do skrzyżowania Hallera). W planach jest także budowa mostu w Sobieszewie za 90 mln zł. Na kolejne dwa etapy budowy Trasy W-Z, od ul. Otomińskiej do ul. Bysewskiej, i od ul. Bysewskiej do granicy miasta ma pójść 144 mln zł, a dokończenie Trasy Słowackiego z przebudową jednego głównego skrzyżowania z al. Hallera, ma kosztować 92 mln zł.

Czy pieniądze z Unii Europejskiej zmieniły twoje miasto?

Gdynia w obecnym okresie aplikacyjnym pozyskała ponad 600 mln zł. O jakich inwestycjach władze miasta myślą w kolejnym?

- Jesteśmy dopiero po wstępnych założeniach rządu, dotyczących umowy partnerstwa, czyli porozumienia między UE a Polską. Stąd trudno powiązać nasze założenia z tym co będzie finansowane z unii. Jednak bardzo ważnym projektem dla Gdyni, ale też dla całego Trójmiasta, byłby rozwój projektu kolejowego, dalsze rozwijanie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i dofinansowanie SKM, bo mimo że ma ona ogromny potencjał, to stan taboru nie zachęca do korzystania. Ponadto planujemy poszerzenie kolejnego odcinka ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdańska - podkreśla Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.

Gdynia myśli też o dalszym rozwoju ekologicznej komunikacji trolejbusowej, o nowych drogach rowerowych, parkingach park and ride. Kluczowa jest też dla miasta rozbudowa kanalizacji deszczowej, by zapobiegać zalewaniu ulic przy nadmiernych opadach. Miasto chce też zabiegać o środki na modernizację i rewitalizację hali targowej, liczy też na duże fundusze z Europejskiego Funduszu Społecznego na podniesienie standardu życia i wyrównywanie szans. Na jaką kwotę dofinansowania liczy Gdynia?

- Dziś nikt nie jest w stanie odpowiedzialnie powiedzieć, łącznie z ministerstwem, na co dokładnie pieniądze będą mogły być przeznaczane, więc trudno mówić tu o konkretnych kwotach. Trzeba się też liczyć z możliwościami finansowymi miast, bo do niedawna mówiło się, że będzie wymagany większy wkład własny, ale już się od tego odstępuje. Są przymiarki, że dofinansowanie może wynosić 70-85 proc. ze względu na słabą sytuację finansową samorządów - tłumaczy Guć.

Sopot, w obecnym okresie aplikacyjnym na inwestycje w budżecie, pozyskał blisko 200 mln zł. Teraz zakłada, że dzięki UE uda się dofinansować aż 26 projektów.

Dwa czołowe to rozbudowa Wojewódzkiego Zespołu Reumatologicznego o ośrodek opieki geriatrycznej (szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść 12 mln zł), a aż 1 mld zł założono na budowę kolejnych odcinków Drogi Zielonej do Obwodnicy Trójmiasta.

Władze miasta liczą też, że dzięki unijnym funduszom powstanie Sopocki Inkubator Przedsiębiorczości Społecznej, nastąpi modernizacja Trójmiejskiej Trasy Średnicowej oraz budowa Trójmiejskiej Trasy Średnicowej Bis, która w granicach Sopotu będzie przebiegać w 3,5-kilometrowym tunelu. Tunel zaczynałby się, jadąc od Gdańska, na terenie Hipodromu, a wyjazd byłby w pobliżu skrzyżowania al. Niepodległości i Haffnera zobacz na mapie Gdańska.

Myśli się też o turystycznym zagospodarowanie lasów sopockich, przyłączeniu do Kolei Metropolitalnej, uczestniczenie w modernizacji i rozwoju SKM i linii kolejowych.

Opinie (396) 8 zablokowanych

  • A najlepiej to by było (1)

    żeby w Polsce nadal orać w polu pługiem i koniem, chodzić w łachmanach i mieszkać w kurnej chacie. Ale za to nie mieć długów. Z resztą jeśli ktoś tak lubi to wolna wola- nikt nie zmusza do korzystania z nowości współczesnej cywilizacji. Można mieszkać w szałasie w lesie i żywić się jagódkami i padłą zwierzyną. I zatrzymać się na poziomie okresu Biskupina albo wcześniej. Nikt nie każe gonić krajów Zachodniej Europy. Wolność sposobu życia.

    • 3 2

    • Głupia czy tylko udajesz ???

      POlitykom nie jest na rekę dobrobyt i standarty zachodnie dlatego tak bardzo się bronią przed ich wrpowadzeniem.Za to pasuje im system z PRLU dlatego niema nowelizacja prawa !!Wzorce zachodnie mozna by bardzo szybko wprowadzic ale wtedy kolesie POlityków przestali by sie w wzbogacać!!

      • 1 3

  • wydawac jak najszybciej wydawac

    nasi beda mnieli zajecie i nam tez cos kapnie

    • 1 2

  • Precz z unijną okupacją !

    • 5 7

  • Na wkład własny, potrzebny do realizacji projektów, kaskę weźmie się z:

    1. Podatek śmieciowy
    2. Podatek deszczowy
    3. Podatek katastralny
    4. Podatek od podatku

    A jak tego będzie mało to ogłosi się specjalnym ukazem podatek od:
    1. Poglądów politycznych okazywanych (jednorazowo) przy urnie wyborczej.

    Moim zdaniem prościej (i taniej) byłoby zdelegalizować wszystkie inne partie polityczne.

    • 8 3

  • Zabójcy natury

    spaliny z blachosmrodów
    wycinka drzew

    biada wam

    • 2 0

  • Manipulacja na całego....

    w mediach pokazują jaki to Tusk sukces odniósł, ile dla Nas zrobił a ile to kasy od UE dostaliśmy istny cud. Tylko pamiętajcie lemingi, że oni nam dają a my dwa jak nie trzy razy więcej za to zapłacimy własnym kosztem. Na tym to polega nie dajcie się ogłupiać. Internet jest ostatnim źródłem wolności posłuchajcie na youtube co Korwin Mikke mówi o naszej gospodarce. Żeby później nie było za pożno.
    Pozdrawiam

    • 7 5

  • za te pieniadze ktorych jeszcze niema buduje sie ale chyba palcem na wodzie w gdansku wszystko buduje sie ale niewiadomo dla kogo bo wiekszosc ludzi jakos tego nie czuje i nie widzi skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak zle ciekawe

    • 3 1

  • Brawo.Panie prezydencie,

    Tak trzymaąć...

    • 3 4

  • (2)

    Pamiętajmy że unia pokrywa tylko część wydatków na realizację inwestycji resztę musi dokładać miasto. A że Gdańsk jest spłukany na maksa, zaciągnie kolejne kredyty które spłacamy my wszyscy. Ja się tak bym nie cieszył z kasy UE. Coraz większa strefa płatnego parkowania,coraz wyższe czynsze, coraz droższe bilety, coraz niższe wypłaty w budżetówce, coraz mniej kursów komunikacji miejskiej, coraz więcej mandatów za wszystko. Dalej nie będę wymieniał. Ale rządzący się cieszą przecież im się nie pogorszy. Wydoją nas, jak zawsze.

    • 15 7

    • dokladnie jeszce sobie premie po kilkadziesiat tysiecy przyznaja za te rokowania o euro!

      • 1 1

    • i coraz mniej polaków w Gdańsku

      • 2 3

  • kolesie wydaja

    A potem warstwa scierna autostrady poniżej normy.

    Spotyka sie trzech ministrów Włoch, Hiszpanii i Portugalii. Włoch chwali sie luksusową willa i pytany skad na nią wziął pokazuje na autostradę i brak barierek. Hiszpan wyciąga zdjęcie swojej bardziej luksusowej wilii i mówi że to z odcinka drogi która zamiast byc czteropasmowa została okrojona o dwa pasy. Portugalczyk na to wyciąga zdjęcie pałacu że stu pokojami. Dwaj pozostali z zazdrości zaciskaja zęby i pytają sie za co to wybudowales. Ten pokazuje zdjecie i mówi widzicie tu autostradę która miała byc wybudowana? No to termin realizacji został przesunięty na następne dopłaty z UE

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane