- 1 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (31 opinii)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (256 opinii)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (316 opinii)
- 4 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (115 opinii)
- 5 Pościg między autami na trzypasmówce (64 opinie)
- 6 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (21 opinii)
Trójmiasto postawi na elektryczne samochody
Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.
Współpraca i wymiana doświadczeń
Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.
- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany
Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?
- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.
Porozumienie bez Energi
Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.
Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.
- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach
Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.
Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.
- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.
Opinie (168) ponad 10 zablokowanych
-
2017-04-04 16:42
"car-sharing" (4)
To już nie można po prostu wynająć?
Ja wiem, że to oferta dla "byznemenów" zwanych po staremu "przedsiębiorcami", "prywaciarzami", "osobami na stanowisku" i tępy marketing lubi anglizmy, ale będąc u siebie w kraju, lubię czuć sie swojsko, jak w Polsce.- 11 2
-
2017-04-04 20:18
(1)
Car-sharing to coś więcej niż wynajem - to jazda w kilka osób, aby zaoszczędzić koszty i zmniejszyć liczbę aut na drogach. Inna sprawa, czy użycie tego terminu w przypadku opisanym w artykule jest prawidłowe...
- 1 0
-
2017-04-05 00:10
no to mam propozycję swojskiej nazwy
"Wspólna jazda", albo "Użycz auto"
- 0 0
-
2017-04-04 17:50
Czemu (1)
Tępy marketing? Bo używa angielskich słów, sloganów, nazw? Ten dział, w dobie przesyconej konsumpcjonizmem, musi najbardziej reagować na zmiany w komunikacji z klientem w regionie, kraju albo i globalnie przy międzynarodowych markach. Infantylne, podejście
- 2 0
-
2017-04-05 00:05
bez urazy
Nie każdy marketing jest tępy, ale wydaje mi się że wyrabianie sobie marki poprzez używanie wyrazów obcych, lub obco brzmiących, wypaliło się, odkąd osiedliśmy w realich UE, zaczęliśmy więcej podróżować i zobaczyliśmy, że ci z tzw. Zachodu nie są od nas mądrzejsi, uczciwsi, czy bardziej pracowici. Klient już nie robi w gacie na widok zagranicznej nazwy. Liczy się renoma, fakty, opinia innych klientów.
- 0 0
-
2017-04-04 23:56
Wezmę 500+ i kupię sobie baterie do mojego golfa
- 1 2
-
2017-04-04 23:52
Po Gdańsku po latach rujnowania go przez budynia nie da się już jeździć samochodem.
Zostają tylko helikoptery.
- 2 2
-
2017-04-04 23:04
Wojciech K. (1)
Sygnatariuszom radzę sprawdzić gagatka.
- 7 0
-
2017-04-04 23:21
specjalista od wszystkiego :)))))
niejeden pomysł już położył :)))))
- 4 0
-
2017-04-04 19:14
Kąkol ten od Energa Innowacje ? (3)
Jeśli to ten sam kolo, co rozwinął Energa Innowacje i uruchomił pierwszy w Polsce projekt emobility to może sie to udać, ma determinacje i potrafi budować zespół zaangażowanych pracowników
- 1 6
-
2017-04-04 22:47
Po pierwsze to nie on uruchomił a spółka i jej pracownicy (1)
po drugie, wystarczy popytać ludzi jak oceniają kompetencje team-building ;)
- 2 1
-
2017-04-04 23:20
no właśnie piszę
gostek co pół roku musi się ewakuować, taki 'dobry' jest :))))) zerknij na opinie o tej firmie walk coś tam w necie
tu też tak bedzie , ze w grudniu pomysł się skonczy (ale kasa w kieszeni zostanie)- 4 0
-
2017-04-04 21:58
to ten co pół roku zmienia robotę
bo nikt go nie chce :))
- 4 0
-
2017-04-04 15:51
(4)
Elektryk nie zlikwiduje korków! Jeżeli miasta mają coś wspierać i promować, to auta autonomiczne.
- 7 24
-
2017-04-04 22:44
Auta autonomiczne powiadasz, a może aeronomiczne ?
latające.
- 1 0
-
2017-04-04 16:56
Elektryczna rewulucja na zachodzie tylko nie w tym zapyziałym od budyniu Gdańsku (2)
Autobusy elektryczne kupują inne miasta tylko nie Gdańsk
- 3 7
-
2017-04-04 20:39
Kupię Ci bilet do Kartuz :)
- 1 0
-
2017-04-04 17:49
nie podoba sie?
to wracaj na swoja wioske, niech ci soltys zapewni co trzeba ;)
- 3 3
-
2017-04-04 19:57
Ale o co chodzi z tą Gdynią? "Pomoże" zbudować pierwszy w pełni polski elektryk w ten sposób, że (2)
pozwoli tym samochodom jeździć testowo po swoim obszarze???
LOL- 5 0
-
2017-04-04 22:31
To jak zwykle w Gdyni. Nie ważne czy coś z tego będzie, ważne że w gazetach piszą coś o Gdyni i nowoczesności ;)
- 1 0
-
2017-04-04 20:11
elektryk z Gdyni
Pewnie sfinansują jakiś projekt robiony przez gdyńska firmę ...może ogłoszą konkurs ??
- 0 0
-
2017-04-04 22:28
W Gdyni jak zawsze plany w Gdańsku już można pożyczyć czy doładować
- 1 2
-
2017-04-04 22:01
jest kasiora do wyjęcia (2)
tym razem na elektryczne samochody się da....
jak sa takie tematy to za każdym razem te same nazwiska sie pojawiają- 3 0
-
2017-04-04 22:17
PIS trąbi że będzie finansował
czyli robią to z państwowej kasy. Lotos to nie biznesmeni tylko skarb państwa.
- 0 0
-
2017-04-04 22:14
Piszą ze to przedsiębiorcy maja finansować , czyli nie skok na kasę
- 0 0
-
2017-04-04 22:00
A PPNT znowu z tyłu
Wszyscy o tym trąbią, a na stronie parku tradycyjnie już cisza w tym temacie...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.