• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiasto postawi na elektryczne samochody

Patryk Szczerba
4 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania. Samochody elektryczne zyskują popularność w krajach zachodnich, a światowe koncerny coraz mocniej inwestują w nowe rozwiązania.

Gdynia rozpoczyna współpracę z firmami oraz uczelniami z Trójmiasta w sprawie rozwoju elektromobilności. Jej efektem ma być stworzenie pierwszego w Polsce samochodu elektrycznego, wytworzonego z krajowych podzespołów. Wbrew wcześniejszym planom, do porozumienia nie przystąpiła jednak Energa, która uruchomiła własną usługę wynajmu samochodów elektrycznych dla pracowników Olivia Business Centre.



Czy w Polsce będzie przybywało samochodów elektrycznych?

W ubiegłym roku Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Ministerstwem Energii przedstawiło kompleksowy plan rozwoju elektromobilności w Polsce. Zakłada on produkcję pojazdów o napędzie elektrycznym oraz rozwój infrastruktury niezbędnej dla tego typu pojazdów. Do 2025 roku po polskich drogach ma jeździć milion samochodów elektrycznych. W siłę ma rosnąć także przemysł autobusów elektrycznych.

Współpraca i wymiana doświadczeń

Na plany rządu nie pozostali obojętni trójmiejscy urzędnicy, którzy do tej pory o elektromobilności mówili niewiele. Jednym z sygnałów jest zapowiedź Gdyni o współpracy wraz z Politechniką Gdańską i trójmiejskimi firmami. Jak tłumaczą sygnatariusze porozumienia, które zostanie podpisane za kilka dni, docelowym efektem ma być stworzenie polskiego samochodu elektrycznego.

- Wierzę, że uda się nam wspólnymi siłami zbudować taki samochód, który początkowo będzie testowany w Gdyni, a z biegiem lat pojawi się na ulicach nie tylko Polski, ale i Europy. Zależy nam na współpracy i wymianie doświadczeń. Zbyt duże wyzwania przed nami, by robić to odrębnie, stąd to porozumienie - opowiada Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni.
Lotos zaangażowany

Współpracować przy projekcie będą m.in. Politechnika Gdańska, Pracodawcy Pomorza, Instytut Maszyn Przepływowych Polskiej Akademii Nauk i firma Lotos. Skąd obecność paliwowego giganta w takim zestawieniu?

- Dla firm paliwowych perspektywa rozwoju samochodów elektrycznych to uszczuplenie przychodów, więc chcą się odnaleźć w nowej rzeczywistości. Punkty ładowania mogłyby być zlokalizowane na stacjach benzynowych. Poza tym rozwój elektromobilności mają zapisany w swojej strategii - wyjaśnia Wojciech Kąkol, prezes firmy Walkin Startup/Acceleration Venture, jeden z inicjatorów porozumienia.
Zapowiada, że do końca roku będzie gotowy prototyp elektrycznego samochodu. Egzemplarze przedprodukcyjne mogłyby się pojawić się w 2018 roku, a produkcja pierwszych samochodów ruszyć rok później. Projekt elektrycznego auta zostanie zaprezentowany podczas branżowej konferencji 20 kwietnia w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym.

Porozumienie bez Energi

Wśród sygnatariuszy pojawić się ma jeszcze znana polska firma energetyczna, ale nie będzie to Energa, która wdrożyła w ostatnich dniach w Gdańsku usługę car-sharingu, czyli płatnego udostępniania samochodów.

W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa. W Trójmieście ideę car-sharingu próbuje od kilkunastu dni rozwijać grupa Energa.
Cena wypożyczenia "elektryka" zależy przede wszystkim od modelu auta i waha się od 27 do 35 zł za godzinę, bez limitu przejechanych kilometrów. Póki co, oferta skierowana jest wyłącznie do pracowników firm rezydujących w Olivia Business Centre, ale w przyszłości ma się to zmienić.

Operatorem systemu jest należąca do Grupy Energa spółka Enspirion.

- Startujemy w Olivia Business Centre, gdzie mieści się nasza siedziba, ale chcemy żeby już niedługo z naszego car-sharingu mogła skorzystać każda zainteresowana firma w Trójmieście. Nasza usługa działa podobnie do służbowego telefonu komórkowego. Każda firma może ją udostępnić swoim pracownikom i ustalić własne zasady korzystania z niej - mówi Tomasz Bogucki ze spółki Enspirion.
Miejski car-sharing w rozmowach

Przypomnijmy, że w ostatnich tygodniach rozpoczęły się prace nad udostępnianiem mieszkańcom publicznych, miejskich samochodów. Zaproszenie do współpracy powędrowało z Gdyni do wszystkich sąsiednich gmin. Na razie nastawienie samorządów jest pozytywne, ale decydujące będą rozmowy z firmami, które mogłyby zostać operatorami systemu.

Wśród potencjalnych korzyści gdyńscy urzędnicy wymieniają ograniczenie emisji spalin. To oznacza nastawienie na samochody elektryczne, co wiąże się ze stworzeniem nowej infrastruktury.

- Są deklaracje zaangażowania ze strony samorządów, ale na różnym poziomie finansowym. Za maksymalnie trzy miesiące mamy kolejne spotkanie, już po rozmowach z firmami. Zainteresowanych jest kilkanaście przedsiębiorstw mających różne oczekiwania w stosunku do samorządów. Zależy mi, żeby system, który stworzymy, był spójny w całej aglomeracji - wyjaśnia Bartosz Bartoszewicz.

Opinie (168) ponad 10 zablokowanych

  • "car-sharing" (4)

    To już nie można po prostu wynająć?
    Ja wiem, że to oferta dla "byznemenów" zwanych po staremu "przedsiębiorcami", "prywaciarzami", "osobami na stanowisku" i tępy marketing lubi anglizmy, ale będąc u siebie w kraju, lubię czuć sie swojsko, jak w Polsce.

    • 11 2

    • (1)

      Car-sharing to coś więcej niż wynajem - to jazda w kilka osób, aby zaoszczędzić koszty i zmniejszyć liczbę aut na drogach. Inna sprawa, czy użycie tego terminu w przypadku opisanym w artykule jest prawidłowe...

      • 1 0

      • no to mam propozycję swojskiej nazwy

        "Wspólna jazda", albo "Użycz auto"

        • 0 0

    • Czemu (1)

      Tępy marketing? Bo używa angielskich słów, sloganów, nazw? Ten dział, w dobie przesyconej konsumpcjonizmem, musi najbardziej reagować na zmiany w komunikacji z klientem w regionie, kraju albo i globalnie przy międzynarodowych markach. Infantylne, podejście

      • 2 0

      • bez urazy

        Nie każdy marketing jest tępy, ale wydaje mi się że wyrabianie sobie marki poprzez używanie wyrazów obcych, lub obco brzmiących, wypaliło się, odkąd osiedliśmy w realich UE, zaczęliśmy więcej podróżować i zobaczyliśmy, że ci z tzw. Zachodu nie są od nas mądrzejsi, uczciwsi, czy bardziej pracowici. Klient już nie robi w gacie na widok zagranicznej nazwy. Liczy się renoma, fakty, opinia innych klientów.

        • 0 0

  • Wezmę 500+ i kupię sobie baterie do mojego golfa

    • 1 2

  • Po Gdańsku po latach rujnowania go przez budynia nie da się już jeździć samochodem.

    Zostają tylko helikoptery.

    • 2 2

  • Wojciech K. (1)

    Sygnatariuszom radzę sprawdzić gagatka.

    • 7 0

    • specjalista od wszystkiego :)))))

      niejeden pomysł już położył :)))))

      • 4 0

  • Kąkol ten od Energa Innowacje ? (3)

    Jeśli to ten sam kolo, co rozwinął Energa Innowacje i uruchomił pierwszy w Polsce projekt emobility to może sie to udać, ma determinacje i potrafi budować zespół zaangażowanych pracowników

    • 1 6

    • Po pierwsze to nie on uruchomił a spółka i jej pracownicy (1)

      po drugie, wystarczy popytać ludzi jak oceniają kompetencje team-building ;)

      • 2 1

      • no właśnie piszę

        gostek co pół roku musi się ewakuować, taki 'dobry' jest :))))) zerknij na opinie o tej firmie walk coś tam w necie

        tu też tak bedzie , ze w grudniu pomysł się skonczy (ale kasa w kieszeni zostanie)

        • 4 0

    • to ten co pół roku zmienia robotę

      bo nikt go nie chce :))

      • 4 0

  • (4)

    Elektryk nie zlikwiduje korków! Jeżeli miasta mają coś wspierać i promować, to auta autonomiczne.

    • 7 24

    • Auta autonomiczne powiadasz, a może aeronomiczne ?

      latające.

      • 1 0

    • Elektryczna rewulucja na zachodzie tylko nie w tym zapyziałym od budyniu Gdańsku (2)

      Autobusy elektryczne kupują inne miasta tylko nie Gdańsk

      • 3 7

      • Kupię Ci bilet do Kartuz :)

        • 1 0

      • nie podoba sie?

        to wracaj na swoja wioske, niech ci soltys zapewni co trzeba ;)

        • 3 3

  • Ale o co chodzi z tą Gdynią? "Pomoże" zbudować pierwszy w pełni polski elektryk w ten sposób, że (2)

    pozwoli tym samochodom jeździć testowo po swoim obszarze???

    LOL

    • 5 0

    • To jak zwykle w Gdyni. Nie ważne czy coś z tego będzie, ważne że w gazetach piszą coś o Gdyni i nowoczesności ;)

      • 1 0

    • elektryk z Gdyni

      Pewnie sfinansują jakiś projekt robiony przez gdyńska firmę ...może ogłoszą konkurs ??

      • 0 0

  • W Gdyni jak zawsze plany w Gdańsku już można pożyczyć czy doładować

    • 1 2

  • jest kasiora do wyjęcia (2)

    tym razem na elektryczne samochody się da....

    jak sa takie tematy to za każdym razem te same nazwiska sie pojawiają

    • 3 0

    • PIS trąbi że będzie finansował

      czyli robią to z państwowej kasy. Lotos to nie biznesmeni tylko skarb państwa.

      • 0 0

    • Piszą ze to przedsiębiorcy maja finansować , czyli nie skok na kasę

      • 0 0

  • A PPNT znowu z tyłu

    Wszyscy o tym trąbią, a na stronie parku tradycyjnie już cisza w tym temacie...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane