• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie porty zmieniają swoje oblicze

Kuba Łoginow
29 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej. Gdyński port jest ze wszystkich stron otoczony miastem. Żeby się rozwijać, musi albo poszukać miejsce na swoim terenie, albo też wyjść w stronę Zatoki Puckiej.

Trójmiejskie porty tracą swe dawne przemysłowe oblicze, stają się bardziej zautomatyzowane i estetyczne. Ubocznym skutkiem przemian gospodarczych i technologicznych jest zmiana krajobrazu portowego. Zmiany dotyczą zarówno Gdańska, jak i Gdyni i są przejawem tendencji, którą można obserwować na całym Bałtyku.



Z portowego krajobrazu Gdańska znikną wkrótce charakterystyczne elementy, związane od lat z Siarkopolem Gdańsk -  ogłoszono właśnie przetarg na prace rozbiórkowe wieży do granulacji siarki, magazynów do jej składowania i budynku do rafinacji minerału.

Rozbiórka obiektów przemysłowych jest skutkiem zmian technologicznych, które mają miejsce w przetwórstwie i transporcie produktów siarkowych.

- Od kwietnia 2004 roku nie przetwarzamy już siarki na swoim terenie. Wszystkie budynki, w których niegdyś odbywała się granulacja siarki i gdzie ją przechowywano, są od tego czasu nieużywane. Podjęliśmy decyzję o ich rozbiórce, ponieważ są dla nas bezużyteczne, z drugiej strony blokują tereny pod potencjalne inwestycje w infrastrukturę, które moglibyśmy poczynić z naszymi obecnymi i nowymi partnerami - mówi Krzysztof Urbaś, prezes Siarkopolu Gdańsk.

Teren Siarkopolu (52 hektary) jest wyjątkowo atrakcyjny jako baza logistyczna i przeładunkowa. Przylega do niego bezpośrednio portowe nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, obsługiwane przez firmę Siark-Port. Basen Górniczy do przeładunków masowych znajduje się w odległości 600 metrów od zbiorników Siarkopolu. Na obu nabrzeżach można prowadzić przeładunki paliw. Przy Siarkopolu przebiega główna magistrala paliwowa, łącząca Naftoport z Bazą Paliw Płynnych PERN i instalacjami LOTOS.

Podobne w swym charakterze zmiany zachodzą również w Porcie Gdynia. Dobitnym tego przejawem jest Sea Towers, które powstały na dawnych terenach Dalmoru. To nic innego jak "recykling przestrzeni", który w przypadku portów polega na wycofywaniu funkcji portowych z centrów miast i przenoszeniu ich w nowe miejsca, w tym na sztuczne pirsy i wyspy na otwartym morzu. Tereny zlokalizowane na styku portu i miasta stają się natomiast "strefą prestiżu", w której decydującą rolę pełni estetyka.

Przykładem tej tendencji była zakończony pod koniec maja pierwszy etap modernizacji Nabrzeża Pomorskiego (w pobliżu Skweru Kościuszki). Równolegle z tą inwestycją była realizowana modernizacja Pirsu Południowego na Nabrzeżu Duńskim, która również podniosła walory estetyczne tego miejsca (chociaż nie był to jej główny cel).

Opisana tendencja nie jest wyłącznie domeną Trójmiasta. Niedawno władze Rygi podjęły decyzję o przeniesieniu portu handlowego z centrum miasta na położoną bliżej ujścia Dźwiny wyspę Krievu. Niewykluczone, że pomiędzy Tallinem a Helsinkami powstanie sztuczna wyspa, zlokalizowana nad planowanym tunelem łączącym obie stolice.

Jednak największe przeobrażenia zachodzą w rosyjskich portach bałtyckich, szczególnie nad Zatoką Fińską. Z centrum Petersburga wypierane są klasyczne funkcje portowo-przemysłowe, a na niezabudowanych terenach z dala od wielkiej petersburskiej metropolii powstały nowe porty Ust-Ługa i Primorsk.

Tę samą przyszłość czekają porty Trójmiasta. Inwestycje gdańskiego Siarkopolu są przejawem tendencji wycofywania przemysłu portowego z atrakcyjnych terenów portowych i koncentrowaniu się na bardziej intensywnej działalności. Punkt ciężkości gdańskiego portu przenosi się na otwarte morze, w pobliże terminalu DCT na Stogach.

Analogicznie, dla otoczonego ze wszystkich stron tkanką miejską Portu Gdynia jedynym logicznym kierunkiem ekspansji jest Zatoka Pucka, na wysokości Oksywia - Babich Dołów (albo alians kapitałowy z którymś z małych portów).

Wydaje się, że pora rozpocząć społeczną dyskusję na ten temat, z udziałem władz portowych i miejskich, urbanistów, ekonomistów i ekologów. W przeciwnym wypadku za dziesięć lat może się okazać, że gdyński port po prostu zatrzyma się w swoim rozwoju, oddając co cenniejsze tereny miastu.

Opinie (87) 9 zablokowanych

  • Redaktorze:litości dla wiedzy! szacunku dla czytelników i dla faktów!

    kris i sbg oraz niektórzy inni celnie się odnieśli do tego miszmaszu. sezon na groch z kapustą się widocznie zaczął. całkowite poplątanie faktów, pojęć, tematów. Faktycznie, Finowie przenieśli port kontenerowy daleko za miasto. BO CHCĄ PODNIEŚĆ JAKOŚĆ I KOMPLETNOŚĆ HELSINEK, które z portem w środku miasta są kulawe. w dzisiejszych czasach port handliwy nie potrzebuje miasta - i na odwrót. potrzebują miasta mariny, przystanie statków pasażerskich, ewentualnie promów, głównie pasażerskich, ewentualnie pasażersko-samochodowych. Miasta w portami w środku duszą się, a przemysłowe instalacje nie nadają się do wykjorzystania miejskiego. Co do Trójmiasta, Gdynia ma port w środku miasta, co się zgadza. I nie ma już więcej wody w tym porcie. chyba, że ktoś zdecyduje o kopaniu portu dookoła Kosakowa. ale nie ma dzisiaj takich spryciarzy. Gdynia nie ma centrum miasta na porządną miarę. jedyniue kilka ulic na krzyż. Najbardziej rozpoznawalna ulica, którą miasto się strasznie chwali (teraz podupada) - czyli Świętojańska - biegnie nie do morza, ale równolegle do niego. Kiedyć Gdynię planowano do morza, teraz jest chaos. a rezerwa terenu na centrum w postaci torów kolejowych między portem a Jana z Kolna zostanie zmarnowana, jeśli metoda zabudowy na Sea Towers będzie kontynuowana. Port może się rozbudowywać albo w morze (to wielka kasa) albo zjadając inne funkcje na terenie przemysłowo-portowym (na przykład połykając cześć upadłej stroczni Gdynia). więc trzeba mieć wielki łeb, żeby mądrze się przekształcać i rozbudowywać. dotychczasowe akcje nie potwierdzają istnienia takich światłych umysłów. Gdańsk ma port [poza miastem, dużo więcej wolnego terenu. ale gorszy dojazd. na razie. Wisla będzie w przyszłości obudowana miastem, oraz innymi niż dzić firmami portowymi. węgiel, , siarka i inne masowe towary znikną nieodwołalnie. za jakieś 20-30 lat może sie pojawić nacisk miasta na tereny w rejonie stoczni pólnocnej j Swojskiej, na lprzeniesienie przemysłu (o ile w ogóle taki przetrwa) i o ile sam Gdańs będzie się rozbudowywał, a nie siedział w kałuży. Zabawne jest wrzucenie grochu do tej kapusty z Rygi i Tallina. tunel Helsinki-Tallin to czysta fantastyka nienaukowa. musiałby miec ok 90 km albo mieć kombinowany układ tunek-most. czyli tunel byłby ok 2,5 - 3 razy dłuższy niż Eurotunel. zbudować można, tylko po co? Ryga też zabawna. jak ocaleje przed totalnym bankructwem, to minie jeszcze duużo lat, zanim te mocarstwowe pomysły będą miały szanse. to samo dotyczy Estonii. Prawdą jest tylko to ,co na początku powiedziałem: stare porty i przemysł w przestarzałych miastach nie mają szans, jeśli te miasta mają przeżyć i porty też . a poza tym jest dobrze, ale niebeznadziejnie.

    • 3 3

  • autobanuf i hajlejuf nam trzeba... (1)

    Kto wie kiedy ma ruszyc budowa A13 na fylarach z Orlowa na Hel bez zatoka ?

    • 0 0

    • a co nie widziales prezentacji ?

      U.M.Gdanska osobiscie Prezydent Adamowicz przygotowywal....

      • 0 0

  • wazne som wizje !!!.

    Zlykwydowac port szczecin-swinujscie , gdynia gdansk a wybudowac nowoczesny na skale swiatowa port w tarnowskich gorach !!! i oby zdazyc przed euro 2012 !!!... A co ?...

    • 1 0

  • Niech żyje Portowa Straż Pożarna Florian !!!

    • 3 0

  • A Fosfory przy nabrzeżu Chemików?

    Produkcje fosforów też powinni gdzieś przenieść lub zlikwidować żeby nie trułu ludzi

    • 3 2

  • Bardzo się dziwię (1)

    Bo jeżeli patrzymy z punktu widzenia inwestycji koniecznych do zabezpieczenia gazowego i zbudowania rurociągów w naszym rejonie można powiedzieć, że za niewielką kwotę ok.110 milionów euro można by na Zatoce Puckiej a konkretnie na wysokości Babich Dołów wybudować GAZOPORT. Zwłaszcza, że w niedalekiej odległości będą mieściły się kosakowskie magazyny gazu.

    Jeśli zarząd Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa S.A. w W-wie nie widzi tej możliwości i jest ociążały w myśleniu, to na pewno wykorzystają to Qatarczycy.

    Zastanawiam się dlaczego rząd tak długo zwleka z ujawnieniem kontraktu na zakup stoczni.
    A jeśli już jestem przy stoczniach to apeluje do Stoczni NAUTA o rozważenie możliwości zakupu wystawionej na przetarg nieruchomości SMW.

    Wracaj ąc do poru ww. działania na pewno poprawiłyby logistykę i symetrię rozpływu gazu w sieci, i będzie to korzystne z punktu widzenia równomiernego rozwoju regionów kraju. Zwłaszcza, że przy elektrociepłowni w Gdyni planowana jest także elektrownia gazowa.

    Dziwi mnie strasznie brak stosownych badań i grantów dl;a Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej, aby opisać stan techniczny dna morza po blisko 65 latach nie eksploatacji korytarzy wodnych przystosowanych kiedyś, co prawda dla celów militarnych. Warto również pamiętać, że wzrost zużycia paliwa proekologicznego na wybrzeżu, to także wymierne korzyści dla naszego środowiska naturalnego.

    Gdynia ma wizje m.in. poprzez planowaną budowę portu zewnętrznego i dokładnego określenia wewnętrznego oraz portu i dzielnicy prestiżu. Cieszy mnie fakt piątkowego podpisania porozumienia z Ministrem Skarbu odnośnie b.terenów DAlmoru. Obecnie tylko z utęsknieniem czekam na następny taki krok w sprawie cywilnego Poru Lotniczego Gdynia-Kosakowo.

    • 6 6

    • "jako miejsce pod gazoport wymienia się już tylko szczecin i POmyśleć, że taki jeden nitras ma wieksze przebicie jak te

      wszystkie valensy, adamowicze, kozłowskie, lewandowskie, tuskie, ruskie i niemieckie razem wziete coś nie dba o was wasz papa smer Jak Ci odpisał gallux.

      Płowcy olewają nawet matecznik, to Gdynię mogą jedynie, jeśli już, to POGRĄŻYĆ - co sukcesywni czynią:))

      • 2 2

  • najszybsze zmiany, walące sie nabrzeża i zarastanie kanałów jest w gdansku (2)

    .. to dzieło 20-lat pracy zadymiarzy

    • 7 2

    • (1)

      napiszcie co zrobiono z Pirsem Rudowym przez ostatnie 20lat. gdzie w tym kraju są prokuratorzy i różne agencje skoro tego nie zauważają

      • 2 0

      • sprzedano belgom - to fakt!!!!!!

        xxx

        • 0 1

  • (2)

    podobno dziś ma być podpisany kontrakt na gaz z kataru
    swoją drogą ciekawe - gaz z kataru:-)
    jako miejsce pod gazoport wymienia się już tylko szczecin
    i POmyśleć, że taki jeden nitras ma wieksze przebicie jak te wszystkie valensy, adamowicze, kozłowskie, lewandowskie, tuskie, ruskie i niemieckie razem wziete
    coś nie dba o was wasz papa smerf:-) to raczej gargamel jest:-)

    • 5 4

    • (1)

      co to za bełkot ?
      buda pajacu

      • 0 3

      • żaden pajac w budzie nie przesłoni faktu, że PełO ma POmorskie w tyle:-P

        POtrzebni jesteście raz na cztery lata, a POtem mordy w kubeł, a może coś skapnie z liberalnego stolYka

        • 2 3

  • (4)

    Kolego "bywalcu" ja jestem za pociągnięciem do odpowiedzialności wszystkich,
    bez względu na wyznanie, poglądy, narodowość czy orientację seksualną.
    Wszyscy, którzy przyczynili się do upadku Polski powinni być pociągnięci do odpowiedzialności. Bez wyjątku, także ci, którzy np. w prasie publikują "artykuły"o przewracających się radiowozach, a pomijają tak żywotne dla Gdańska jego wszystkich mieszkańców, jak likwidacja sprzedaż stoczni, likwidacja portów, zburzenie Siarkopolu i zamknięcie wielu innych firm. To własnie dlatego miliony ludzi wyjechały z Polski, ktora w niedługim czasie
    stanie się krajem ludzi starych, pozbawionych ponadto emerytur, bo przecież
    na emerytury ktoś musi zapracować, a polskiego przemysłu nie ma, robotników
    także nie ma, to i składek także nie będzie.
    A teraz "bywalcu" osobista rada: spróbuj nie myśleć o alkoholu, chociaż
    przez jakiś czas.

    • 7 5

    • Upadek Polski? (1)

      Upadku Polski? Co nazywasz upadkiem Polski ?
      Kiedy była w lepszej kondycji?
      Mówisz o średniowieczu, XVII wieku - wtedy była silna?
      zburzenie Siarkopolu (to raczej pozytywny aspekt) to tragedia na skale światową.. A przeładunki w trójmiejskich portach biły jak dotąd rekordy..(wiec gdzie ich upadek)
      Jestem oburzony likwidacja stoczni.. Jak można było zapłacić tak gigantyczne odprawy stoczniowcom i to z naszych pieniędzy.
      Nie wiem jak stary ty jesteś, ale jak możesz to wyjedź i nie pisz o upadkach już żadnych, o spiskach władz. Wyjedź i nie pobieraj zasiłków, rent i emerytur...

      • 1 1

      • ja ci powiem pogasie chrustasie kiedy Polska była w lepszej kondycji - w dwudziestoleciu miedzywojennym

        na dodatek po roku istnienia odparła bolszewicko-azjatyckie hordy hunów ze wschodu
        ucz się historii własnego kraju, nie polegaj li tylko na szkle kontaktowym, bo tam wiadomo co jest - wczesny gierek
        usia siusia cepeliada
        na kombajnie chłop się szkoli
        na dodatek wygrać może
        końcówke od banderoli

        • 3 2

    • (1)

      ech Rysiu;) cóż warte by było nasze zycie gdybysmy nie sięgneli od czasu do czasu po zakazany owoc. Pozdrawiam

      • 3 1

      • no co ty? kto sprzedaje nieletniemu alkohol? to skandal jest i rabunek na biały dzień!

        no chyba, że małoletnim gojom:-)

        • 1 1

  • PO przekopaniu kanału Wiślanego Elbląg będzie przyszłością portową nad Zatoką! (1)

    Tylko po co reanimować ten port za wielkie pieniądze skoro nawet nie ma pieniędzy na dokończenie Trasy Sucharskiego i Obwodnicę Południową?

    • 5 0

    • Gdzie ty masz port w elblągu ?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane