• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trójmiejskie stocznie. Ruina czy rozkwit?

Wioletta Kakowska-Mehring
14 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Stocznie i gospodarka morska znów pojawiają się w kampanii wyborczej. Jedni "odbudowują stoczniową potęgę", drudzy twierdzą, że przez ostatnie lata niewiele zrobiono, a wręcz "utopiono publiczne pieniądze". Trojmiasto.pl na bieżąco śledzi aktywność trójmiejskich stoczni i jedno widać od razu: stocznie prywatne radzą sobie zdecydowanie lepiej niż stocznie państwowe. Budują, remontują, mają na koncie nagradzane innowacyjne projekty, choć i dla nich nie zawsze rynek bywa łaskawy.



Stocznia Remontowa Nauta



Jest to stocznia państwowa działająca w ramach Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Dziś operuje na terenach po Stoczni Gdynia, choć do czerwca tego roku prowadziła jeszcze Zakład Nowych Budów w Gdańsku. Powstał on w 2013 roku i budowano tam jednostki rybackie, które miały być nową specjalnością stoczni. Projekt nie powiódł się. Od wielu miesięcy do mediów docierały sygnały, że SR Nauta miewa kłopoty z regulowaniem niektórych zobowiązań. Władze stoczni uspokajały, że takie chwilowe zatory zdarzają się w branży i nie świadczy to o złej sytuacji przedsiębiorstwa. Ostatnio jednak przyznano, że 2018 rok firma zamknęła ze stratą prawie 58 mln zł netto. A problemy piętrzą się od dawna. Zaczęło się od umowy na budowę statku naukowo-badawczego "Oceanograf" dla Uniwersytetu Gdańskiego, która zakończyła się stratą. Naucie nie pomógł na pewno wypadek, który miał miejsce w 2017 roku, czyli zatonięcie doku pływającego wraz ze statkiem "Hordafor V". Stoczni nie powiódł się także projekt dotyczący przebudowy platformy Lotos Petrobaltic, dokończyła go Gdańska Stocznia Remontowa.

PGZ Stocznia Wojenna



Jest to stocznia państwowa działająca od 2018 roku w oparciu o wykupiony majątek również państwowej Stoczni Marynarki Wojennej. Ostatnio ujawniono, że dług PGZ Stoczni Wojennej za rok ubiegły to 24 mln zł, a za ten rok tylko do kwietnia strata wynosi 6 mln zł. Jak tłumaczą władze Stoczni, po ośmiu latach funkcjonowania przedsiębiorstwa SMW w upadłości najpierw układowej, potem likwidacyjnej, przejęto podmiot z pustym portfelem zamówień, wymagający gruntownych inwestycji i restrukturyzacji, stąd straty. Według zapowiedzi, portfel zamówień się wypełnia. Podpisano kontrakt m.in. na dokończenie budowy okrętu patrolowego Ślązak i udział w budowie okrętu dla marynarki wojennej Szwecji, rozpoczęto remonty okrętów ORP Kościuszko, ORP Czernicki i ORP Arctowski. W sumie, w ciągu pierwszego półtora roku działalności Stocznia podpisała nowe kontrakty na kwotę przeszło 320 mln zł, które aktualnie są na różnym etapie realizacji. Jednak jak przyznają władze Stoczni, trudno będzie mówić o przyszłości bez udziału Stoczni Wojennej w kontraktach na budowę floty dla Marynarki Wojennej RP.


Stocznia Gdańsk



Od lipca ub. roku 100-proc. właścicielem Stoczni Gdańsk i GSG Towers jest państwowa Agencja Rozwoju Przemysłu. Bezpośrednim zarządcą jest specjalnie powołana spółka Baltic Operator. Według zapowiedzi, Stocznia ma się zająć konstrukcjami stalowymi, energetyką wiatrową, a w przyszłości produkcją statków. Ma być głównym podmiotem działającym w centrum stoczniowym budowanym przez Pomorską Specjalną Strefą Ekonomiczna na Wyspie Ostrów. Według zapewnień władz Stoczni, portfel zamówień jest zapełniony do końca przyszłego roku. Są zawarte kontrakty m.in. z firmami Meyer Turku (bloki kadłubów statków wycieczkowych), Aker Solutions czy Siemens Gamesa oraz GE na produkcję wież wiatrowych. Podpisano umowę z Konecranes na realizację dźwigów portowych oraz Ulstein Verft na budowę bloków okrętowych. Sytuacja finansowa spółek, dzięki zmianom organizacyjnym i optymalizacji kosztowej, została ustabilizowana - twierdzą władze zakładu. Nie podano jednak żadnych liczb, nawet wysokości przychodu. Do dziś też nie ujawniono, za ile odkupiono Stocznię Gdańsk od ukraińskiego właściciela.

Stocznia Crist



Crist jest producentem wyspecjalizowanego sprzętu stoczniowego w segmentach urządzeń hydrotechnicznych oraz obiektów pływających dla największych światowych odbiorców. Fundusz Inwestycyjny Mars posiada 35 proc. udziałów w spółce. Pozostałe udziały należą do Ireneusza Ćwirko i Krzysztofa Kulczyckiego (po 32 proc.) oraz do Ewy Kruchelskiej (1 proc.). Stocznia wybudowała między innymi takie jednostki jak Heavy Maintenance Vessel "Vidar", Heavy Lift JackUp Vessel "Innovation" i Jack-Up Barge "Thor", czy specjalistyczna barka samopodnośna "Zourite" pracująca przy budowie autostrady wzdłuż wybrzeża wyspy Reunion na Oceanie Indyjskim. Na koncie ma też dok "Marco Polo", dzięki któremu powstaje osiedle apartamentowców w Księstwie Monako oraz wielokrotnie nagradzany prom pasażersko-samochodowy z napędem elektrycznym "Electra". Ostatnio zakład wydzierżawił majątek po Zakładzie Nowych Budów Nauty w Gdańsku. W Stoczni też zdarzają się problemy. Niedawno mówiło się o problemach z rozliczeniem promu elektrycznego "Herjólfur". Chodziło o ok. 7,5 mln euro. Wcześniej Stocznia miała kłopoty z rozliczeniem jednostek "Innovation" i "Vidar".

Remontowa Holding



Jest to największa prywatna grupa stoczniowa w Polsce. Należą do niej m.in. Gdańska Stocznia Remontowa, zajmująca się remontami oraz Remontowa Shipbuilding, będąca stocznią budującą statki. GSR remontuje, ale w ostatnich latach zajęła się też bardzo mocno przebudowami. Firma wyspecjalizowała się w m.in. w przebudowach platform wiertniczych oraz promów. Remontowa Shipbuilding (wcześniej Stocznia Północna) specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi szeroko pojętej branży offshore. Powstają tu także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki oraz okręty, w tym jednostki typu Kormoran oraz holowniki dla Marynarki Wojennej RP. Stocznię dotknął też brak koniunktury, głównie dotyczyło to branży off shore. Mówiło się o kłopotach z powodu nieodebrania przez armatorów dwóch kontenerowców arktycznych i dwóch statków PSV. Holding jest w trakcie ich sprzedaży.


W Trójmieście funkcjonuje jeszcze kilkanaście mniejszych, prywatnych zakładów stoczniowych, m. in. Damen Shipyards, Karstensen, Stocznia Safe, Marine Projects, Montex Shipyards, Aluship Technology oraz dwie duże stocznie jachtowe Sunreef YachtsGaleon.

Miejsca

Opinie (353) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Hipokryta Kaczyński dlaczego nie wspomina ze chce odbudować Stocznię Gdańską którą w latach 2005-2007 sprzedał Ukraińcom.Teraz nagle się obudził miłościwy pan.To samo dokładnie jest z jego aferami za czasów PC.

    • 14 7

    • (1)

      on nic nie chce odbudować Chodzi tylko o wiadomości pod publiczkę, że niby Polska odzyskała stocznie. A ciemny naród to kupi choć nie ma pojęcia o co chodzi.

      • 3 3

      • lepiej odzyskac i pozniej miec na czym budowac niz mowic, ze nic sie da

        jak tusk.

        • 5 2

  • UE finansuje Rydzyka i jego termy. taka prawda. to jedyny oplacalny przemysl w PL. (1)

    Od momentu kiedy zaczeliscie przynalezec do Unii Europejskiej to
    dajecie sie robic w balona z Niemcami i wszyskimi na zachod od Polski. Wszystkie niemieckie stocznie pracuja pelna para. Tak jak my w latach 50/80. Ich stocznie nie mialy takie prosperity wtedy a teraz jest na odwrot. Przykro mi ale kiedy widze zachwyt na jakas zbudowana plywajaca jednostka o dlugosci przekatnej hali Biedronki to nie wpadne w zachwyt nad naszym przemyslem stoczniowym.

    • 4 8

    • Państwo daje kasę rydzykowi, a ludzie co zjedli zęby na tym biznesie mówią że i tak to nie będzie opłacalne i będzie wymagało dopłat.

      • 0 0

  • (2)

    Oto jak dzialaja polskie stocznie.
    Rok temu spawalem w niemczech miske olejowa dla stoczni w gdansku. 16 euro netto, dojazd firmowym z wypozyczalni, wyzywienie, spanie i dieta 50 jurkow dziennie.spawalismy po 9 h pisane 12. Sob i niedz 4 h a 12 pisane... W polsce nie oplacalo sie tego robic? Za 30 zl bym to pospawal a tak wyszla moja praca 6 x tyle. I umowa niemiecka.transport grubych blach i powrot gabarytem tez tani nie jest. A zlecala duza stocznia z gdanska

    • 2 2

    • (1)

      wyczytałeś to w wietnamskiej gazecie na St. Pauli w Hamburgu?

      • 2 1

      • Bylem spawalem w magdeburgu ci*lu

        • 0 0

  • Stan stoczni i przemyslu stoczniowego w kraju? (3)

    Nie trzeba szukac. Wystarczy popatrzec na slynne nogi wystajace znad stoczni i widoczne praktycznie z kazdego rejonu miasta.

    • 1 1

    • dobrze ze dvpska nie widac

      • 1 0

    • To sa nogi Haliny.Lubi je trzymac wysoko w gorze...:) (1)

      • 1 0

      • raczej nogi Jarozbawa który zleciał z piedestału

        • 2 3

  • Jednym słowem za co PO sie nie wezmie tam albo sprzeda albo zlikwiduje albo doprowadzi do riuny

    • 8 8

  • W Polsce większa produkcja stoczniowa nie ma sensu

    Po pierwsze nie ma już tzw. Klasy robotniczej. Duża część kadry która jeszcze była w latach 1990-2010 dziś albo wyjechała, wymarła albo jest na emeryturze..młodych w stoczniach jest dosłownie aptekarska ilość..po drugie nie ma się co oszukiwać płace w Polsce obecnie są 3x takie jak np. w rumunii. Tam jeszcze jest pełno działających stoczni począwszy od małych ale zaawansowanych technologicnie np. Severnav w Dobrecie, po ogromne i bardzo rentowne stocznie w Konstancy, Tulcei i Mangalii.. W Polsce nie inwestowano też od dekad w modernizację produkcji, był wprawdzie długi okres budowania kadłubów i sekcji dla norwegów ale ten okres też mija powoli z powodu za dużych kosztów i braku ludzi.. zaś czas monolitycznych zakładów budujących w seriach wielkie statki jak Stocznia Gdynia lub Szczecińska minął definitywnie. Masowce, kontenerowce, samochodowce nie będą już tu budowane, a na statki wysoko technologiczne typu wycieczkowce czy tankowce LNG nie ma tu finansowania, popytu, wiedzy i know how. Szkoda , że na czas nie miano pomysłu na jakąś inną branżę i doszło do totalnej deindustrializacji i detechnizacji kraju i ludzi, czego efektem jest to, że już nie ma - i nie bedzie żadnego polskiego produktu przemysłowego rozpoznawalnego na świecie.

    • 14 0

  • Jeżeli chodzi o tzw. SG to jest to ... (1)

    Jeżeli chodzi o tzw SG to jest to akademicki przykład państwowego wału, czyli topienia środków finansowych w coś co się udać nie może dzięki nadreprezentacji zz i ich udziału w procesie decyzyjnym który wynika z ich kapitału politycznego (etos itp) a podyktowany jest biznesem bo jak inaczej nazwac sytuacje gdy zz pozycza kase podmiotowi w ktorym działa.

    • 5 2

    • to co powiesz o sytuacji spolek miasta i powiazan miedzy nimi a urzedem miasta Gdansk.

      • 2 2

  • Ile zarobi spawacz w crist na działalności ?

    • 0 4

  • Propaganda jak za gierka

    Kiedy bedziemy drugs Japonia?

    • 6 1

  • Jarozbaw Kaczafi obiecał budowę lotniskowców latających

    I łodzi podwodnych pionowego startu
    Niemce niedługo przyjadą do nas za pracą

    • 3 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane