Fakty i opinie

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. fot. kk/Trojmiasto.pl

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Gdańsk Główny 26%
Gdańsk Wrzeszcz 49%
Gdańsk Oliwa 13%
Sopot 3%
Gdynia Orłowo 1%
Gdynia Główna 8%
zakończona Łącznie głosów: 2385
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.
Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. graf. Trojmiasto.pl

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.
W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. fot. kk/Trojmiasto.pl

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:
  • budowę ronda na ul. Lendziona przy pętli autobusowej (rondo to przewidziano już na etapie planowania rozbudowy Galerii Bałtyckiej, która ostatecznie może powstać w innej formie),
  • utworzenie trzech miejsc parkingowych typu kiss and ride (czyli do krótkiego postoju - podwiezienia lub odebrania znajomego z dworca własnym autem),
  • utworzenie dwóch miejsc dla taksówek tuż przy dworcu.

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.
Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. fot. kk/Trojmiasto.pl

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Biura i lokale usługowe do wynajęcia we Wrzeszczu - ogłoszenia

Lokal 65m2 z witryną w centrum Wrzeszcza
1 500 zł
Gdańsk Wrzeszcz
Lokal na masaż, kosmetykę, fizjoterapię
2 000 zł
Gdańsk Wrzeszcz
Biuro w Gdańsku Wrzeszczu (7-24 m²)
1 901 zł
Gdańsk Wrzeszcz

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • (6)

    Mam nadzieję że w końcu będzie to dworzec na miarę XXI wieku.Szkoda mi zawsze tylko budki z zapiekankami wszak,to nasze tradycyjne danie przed imprezowe.Ciekawa ta koncepcja Kiss nad ride...tzn przed podróżą można pocałować jakąś dziewczynę?)Tylko co na to żony moi drodzy i kochani...

    • 48 72

    • Pocałować to będzie można wąsatego taksówkarza

      który będzie blokował parking jak pod dworcem w Gdańsku Głównym :)

      • 50 0

    • Życzenia

      Może będzie hol główny z tablicą odjazdów i przyjazdów ,jasne kierunki podróży (np. Gdynia - Warszawa) automaty kasowe ,bankomat,dworzec przyjazny dla niepełnosprawnych ,dobry system nagłośnienia,gdzie bilet metropolitalny można kupić ,zadaszona wiata dla rowerów...itd

      • 13 0

    • droga powinna iśc tunelem koło dworca

      prosto, a nie na około i przez rondo. prosto i zakopać drogę pod chodnikiem, żeby nikogo tamnie potrącić

      • 3 2

    • (1)

      budka musi pozostać

      • 1 0

      • borys budka ? nigdy !

        • 2 0

    • nie będzie

      • 0 1

  • Ciekawe czy będą działające kasy biletowe, tak jak było to w 1982 r (5)

    • 103 11

    • (3)

      Biletu przez internet lub komórkę nie potrafisz kupić?

      • 10 43

      • to po co w ogóle dworzec - wystarczą perony i wskakujemy do pociągu, który zwalnia do 5 km/h

        • 36 4

      • Nie potrafię.

        • 32 1

      • Ja tak, ale moja mama juz nie.

        • 25 1

    • Nie. Wtedy mieliśmy lepszych elektryków.

      Kasa bez próndu ni zadziała. A elektrycy to teraz konstytucji bronią.

      • 5 11

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • (8)

    Ten kurnik powinien być zrównany z ziemią, a nie po raz kolejny remontowany. Zbudujcie wreszcie normalny, pełnowymiarowy dworzec!!

    • 275 13

    • Byleby nie byłoby gorzej poprzez np. postawienie kontenrea z blachy. (1)

      • 14 1

      • Ty się śmiejesz, a ja wybrałem się z rodziną pociagiem do Pucka - to było miejsce naszej przesiadki na PKS, a w Pucku kontener był dworcem zarówno PKP, jak i PKS. Nie było ani kas, ani toalet... nic... obok dworca autobusowego melina kebabowa... głupio mówić, ale doznałem szoku, ze jeszcze są takie dworce i takie dziury... tak jestem ograniczony, bo podróżuję tylko samochodem...

        • 8 0

    • Ale po co dworzec??? (5)

      Niby Wrzeszcz jest stacją węzłową, ale nie jest to duży węzeł jak np. Tczew, ale malusienki z jedną odnogą PKM, gdzie pociągi kursują dosyć często. Większość ludzi na tej stacji zaczyna albo kończy podróż, czyli udaje się najczęściej bezpośrednio na peron, albo do domu. Nie potrzeba gigantycznego, przerośniętego budynku. Ma być czysto, schludnie, ciepło, gdzie kupić bilety i odpocząć na chwilkę dla garstki osób.
      Najlepiej to wyburzyć budynek i dogadać się z Metropolią. Niech tam, na dolnym poziomie PKP wynajmie albo zakupi lokale, adaptuje na swoje potrzeby i sprawa załatwiona. I tak zapewne większość podróżnych, oczekujących na pociąg, decyduje się iść właśnie tam.

      • 10 17

      • Garstki osób? (4)

        Kiedy ostatnio byłeś na dworcu? Miejsc siedzących jest kilkanaście, może dwadzieścia, a drugie tyle koczuje na walizkach :/

        • 19 4

        • (2)

          W zeszłym tygodniu 4 razy, i tak średnio 2 razy co tydzień. Kończę i zaczynam tutaj swoją dalekobieżną podróż. I szczerze to nigdy tam tłumów nie widziałem, ale zawsze się zastanawiałem czemu Ci ludzie nie pójdą do Metropolii posiedzieć w tamtejszej poczekalni, gdzie możesz sobie książki poczytać z półki.

          • 5 6

          • Siła przyzwyczajenia

            Zawsze stali tam, to będą tak stać. Na co im metropolie u technologie?

            • 3 2

          • Zmień godziny odwiedzin tego dworca... jest zapełniony, potrzebna jest poczekalnia, czyste toalety i miejsce, żeby napić się kawy w oczekiwaniu na pociąg... zawsze przesiadam się we Wrzeszczu albo w Głównym. W tczewie nigdy się nie przesiadam... jak już to w Laskowicach. Dworzec we Wrzeszczu wymaga zmian

            • 8 0

        • No garstki osób, tłumy to w kolejkach czekają

          Raczej nie ma problemu usiąść w tej poczekalni. Tłumy są, ale to w kolejce do kas. Czego nie rozumiem, bo wygodniej kupić już nawet na telefonie bilet. Tzn, rozumiałbym same starsze osoby, ale i młodzi koczują w kolejkach. To mój dziadek w wieku 85 lat potrafi kupić bilet przez internet.

          Przeniesienie budynku dworca do Metropolii byłoby świetnym wyjściem dla wszystkich.

          • 3 3

  • Ma się rozumieć, że miejsca postojowe (6)

    dla rowerów będą płatne, bo jeśli nie, to ...konstytucja!!! Skoro kierowcy myszą płacić za parking, dlaczegoby nie mieli płacić inni ...wszyscy równo.

    • 66 105

    • (3)

      Bo samochód generuje wyłącznie koszty, a kierowcy są najbardziej roszczeniową grupą. Do tego większość nosi wąsy, przez co obniżają estetykę.

      • 57 18

      • za wąsy plus

        • 22 0

      • Tego nie mógł napisać użytkownik samochodu... (1)

        • 6 3

        • O, tak, nie stać cię na samochód!

          Co prawda, zazwyczaj słyszę to od właścicieli pojazdów tańszych, niż mój telefon, ale pewnie mają rację...

          • 3 5

    • Ok, mądralo, niech będą płatne i dla rowerow

      Ale płatne proporcjonalnie do zajmowanej przetrzeni, zużycia dróg, wielkości drogi serwisowej, kosztów środowiskowych i zdrowotnych. Szybko okaże się, że to takie grosze, że nie opłaca się pilnować poboru opłat.

      • 34 3

    • I co jeszcze

      I za posiedzenie w poczekalni też poeinni pobierać opłaty wszyscy równo

      • 13 4

  • Fajnie gdyby ktoś pomyślał o tej przestrzeni jak o calosci (7)

    Potrzebne zrobienie chodnika aż do starego biowaya, zrobienie wygodnego i równego dojścia na przystanki, poprawienie wyjazdu autobusów z Lebdziona w Grunwaldzką (teraz autobusy tracą tam do 3 min czekając na lukę w ruchu na Grunwaldzkiej), przywrócenie buspasa na Dmowskiego, wygodne dojście na klonową. Budynek dworca nie musi mieć wodotrysków, wystarczy odnowić, zrobić kasy, poczekalnię i zrobić dobry system informacji pasażerów.

    • 102 10

    • Miasto zwolniło urbanistów bo deweloperzy by mieli pozamiatane,to nie ma się kto tym zająć.

      • 8 5

    • Buspas na Dmowskiego nie ma sensu. Dlatego został zlikwidowany. (5)

      Autobusy teraz korzystają z obu pasów. Prawym jadą na przystanek na Partyzantów, lewym na przystanek na Grunwaldzkiej. Przejazd autobusów przez Dmowskiego jest szybszy.

      • 4 6

      • Jest tak szybki, ze jak mi autobus spod dworca odjedzie... (3)

        ...Niespiesznym spacerem wyprzedzam go na Dmowskiego i czekam na niego pod Manhattanem.

        • 17 1

        • A to akurat zaleta! Bo inaczej byś czekał 20 minut na kolejny bus, a tak to trochę ruchu i w domu jesteś na czas!

          • 6 3

        • po co przekierowano 199 na dworzec PKP? (1)

          jako jedyny autobus odjeżdżający spod Manhattanu nie musiał się przebijać przez Dmowskiego. A teraz razem z całą resztą tkwi w korku.

          • 2 0

          • Dokładnie, to była fatalna zmiana i de facto rozmontowanie tej linii w kierunku GG

            • 2 0

      • Nie korzystają

        tylko stoją. Na buspasie by nie stały, bo taka jest zasada działania buspasu. Tyle, ze przez Dmowskiego przelewa się w opór samochodów, i buspas wk*****ł kierowców. I dlatego musiał odejść. Nie dorabiaj ideologii.

        • 0 0

  • 392 tysiące - wiadomo za 150 tysięcy to dzisiaj nawet ksiądz nie da zgody :) (1)

    • 60 16

    • Nie kłam - za zgodę na 2 wieże wziął tylko 50 tysięcy.....

      • 16 5

  • Nad torami przejscie

    z Bałtyckiej do Metropolii i dworzec w budynku Metropolii, bo i tak nic się tam nie dzieje. W miejsce obecnego dworca kilkupiętrowy klub nocny lub zadaszone ogrody.

    • 46 32

  • Gość (6)

    To teraz jeszcze zrobić coś z dworcem PKS na 3 Maja i będzie super :)

    • 87 6

    • Teren prywatny

      • 17 3

    • Zaorać. (2)

      • 10 1

      • Wrocławski PKS (1)

        Warto się na takich wzorcach uczyć

        • 5 5

        • Wrocławski PKS. Tak, kolejnego molocha handlowego nam potrzeba w centrum! Forum Rak to za mało!!!

          • 9 4

    • Jeden z najbrzydszych budynków

      Jednak, gdyby doprowadzić go do porządku, to jest to jeden z ciekawszych budynków modernistycznych

      • 5 1

    • Prawdziwa antywizytówka miasta

      Trzeba to zmienić i to jak najszybciej :)

      • 3 0

  • W 2016 juz byla przebudowa dworca zakres robot zblizony

    Niegospodarnosc

    • 113 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.