• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia

Krzysztof Koprowski
19 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r. Na przełomie II i III kw. planowane jest rozpisanie przetargu na przebudowę budynku dworca Gdańsk Wrzeszcz. Zakończenie robót nastąpi w 2021 r.

Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.



Z której stacji dalekobieżnej najczęściej korzystasz?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska po kilku tygodniach od terminu składania ofert wyłoniła wreszcie wykonawcę, który będzie odpowiadał za przygotowanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług nadzoru dla przebudowy terenu przy dworcu kolejowym we Wrzeszczu.

W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).

Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.

Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu. Najważniejsze planowane zmiany przy dworcu.

Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej



Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
  1. usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
  2. usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).

Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).

W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda. W tym miejscu przewidziano utworzenie ronda.

Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących



Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:

Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.

Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.

Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów


Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik. Pomiędzy częścią przeznaczoną dla ruchu autobusów a jezdnią ul. Lendziona powstanie chodnik.

Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy



Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.

To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.

Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego



Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.

- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.

Miejsca

Opinie (159) ponad 10 zablokowanych

  • Ale mi przebudowa... zachowawcze poprawki.

    Pętla powinna zostać przeniesiona trochę dalej, ze dwa perony pętli dla ludzi, na kiss&train i taxi, do tego cały teren jako deptak... a nie takie bzdury, że chodnik? Po co tam chodnik dookoła? Przecież albo idziesz obok dworca, albo po drugiej stronie, do Klonowej. Urzędasy w Gdańsku jak zwykle bez pomyślunku.

    • 16 2

  • (4)

    Haha,500 miejsc parkingowych dla rowerów a kilka dla samochodów!!!!.A powinno być odwrotnie.

    • 26 10

    • a po co chcesz parkować na dworcu?

      • 6 4

    • (1)

      Ponad 1000 miejsc w galerii metropolia po drugiej stronie torów. Mało? Wiatr tam hula po parkingu.

      • 6 3

      • przecież jaśniepan musi zaparkować góra 10 metrów od celu inaczej będzie narzekał

        • 6 1

    • uwaga uwaga

      ogromny parking dla samochodow juz jest po drugiej stronie torow. ... jest wiecznie pusty

      • 5 1

  • Tam trzeba coś zmienić ale

    jednak zachowując charakter i klimat tego miejsca i okolicy..
    Według "obcego" to na początek wskazana by była przebudowa samego dworca PKP-i dopasowanie do współczesnych minimalnych wymogów coś tam związanych z eco i rowerami ale nie burząc stałej i trwałej tkanki historycznej i komunikacyjnej. Postoje dla TAXI czemu nie-niech będą nawet dla większej ilości taxi- ? Ale nie tak w okrojonej formie...Patrząc jak to jest robione w Gdyni/na "pałę"- itd--to zamykając jedno oko-widzę ,że wg. władz czy architektów =rower jest nie wiele węższy od samochodu..Tak powstają "pseudo"projekty"...

    • 5 1

  • Zburzyć i postawić szklany terminal

    • 8 4

  • co tu projektowac. chodniki polamane on 25 lat i troche farby i przedewszyskim miotly raz w tygodniu.

    tu trzeba gospodarza a nie nowego projektu.

    • 12 3

  • Na siłę

    Wygląda na to, że na siłę próbuje się coś zrobić, tzn. podpiąć pod program rowerowy.
    Dwa parkingi rowerowe, a droga rowerowa do nich gdzie? Jedyne połączenie,to poprzez
    Klonową, która jest w tej chwili deptakiem ( nota bene mało reprezentacyjnym z uwagi
    na liczną obecność menelstwa, przy kompletnej nieobecności SM),.
    Czy wykonano symulację zapotrzebowania na tak duży ruch rowerowy? Chciałbym ją zobaczyć.
    KSG

    • 18 1

  • Nie zmieni to faktu (2)

    Że Wrzeszcz to będzie nadal śmierdząca dzielnica z obsikanymi klatkami schodowymi. Tak, tak zabytkowe kamienice przypominające gheto.

    • 8 17

    • Pomyliło Ci się Twoja chatą

      • 2 5

    • Obsikiwanym głównie przez mieszkańców

      akademików PG

      • 3 1

  • Przecież tak na dobrą sprawę (1)

    jest już wybudowany bodaj, że w 2016 roku dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz- Galeria Metropolia ?
    Kolej /PKP/+kasy biletowe czynne całą dobę (?)- w celu uniknięcia rządowych obostrzeń dot.handlu w niedzielę-- PKP/PLK-niech się lepiej nie zabiera do upiększania terenów miasta...
    Plac przed dworcem PKP Gdańsk Wrzeszcz trzeba lekko zmodernizować i trochę unowocześnić/ zmienić- ale priorytetem nie mogą być rowery ! W Gdyni-przy stacji SKM Grabówek specjalnie wybudowano sporą-wiatę na "postój rowerów" a ile tam parkuje rowerów ???? Jeden.dwa lub nawet zero przez całą dobę....Nie idżmy taką drogą "rowerową"...

    • 18 1

    • Nie wiem, ile rowerów jest na gdyńskim wygwizdowie, ale we Wrzeszczu w zwykły dzień wszystkie stojaki potrafią być zajęte.

      • 3 1

  • GD

    Wszędzie rowery i rowery .... ja bym zrobił nie 500 miejsc na rowery ale może że 2000 tyś a co..... kurczę a gdzie jakieś większe udogodnienia np. dla kierowców autobusów przecież to w końcu dworzec autobusowy..... wszędzie gdy się zaczyna jakiś remont to zawsze jest gadka od razu o sciezkach rowerowych albo o miejscach postojowych na rowery.... Prosze to prześledzić......

    • 16 3

  • jak oferta moze byc odrzucona

    z powodu blednego przeslania przez system informatyczny ? Od kiedy urzednicy oceniaja dzialanie "systemu informatycznego" , ze niby bledne ?
    Moze jakies RFC ?

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane