- 1 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (207 opinii)
- 2 Dziecko bawiło się na krawędzi balkonu (61 opinii)
- 3 W Gdyni odłowią 80 dzików (320 opinii)
- 4 Pomogli ominąć korek i zdążyć na maturę (63 opinie)
- 5 Oni będą teraz rządzić województwem (60 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (133 opinie)
Trwają przygotowania do przebudowy dworca we Wrzeszczu i jego otoczenia
Gdańsk rozpoczyna prace projektowe w zakresie przebudowy przestrzeni przy dworcu we Wrzeszczu. Oprócz nowego budynku obsługi pasażerów, za co będą odpowiadali kolejarze, dokonana zostanie korekta układu drogowego w rejonie pętli autobusowej, powstaną m.in. dwa parkingi rowerowe dla 500 jednośladów oraz kilka miejsc postojowych dla taksówek oraz krótkiego postoju typu kiss and ride.
W odpowiedzi na ogłoszony przetarg wpłynęły dwie oferty, przy czym tylko jedna - firmy Highway z Gdańska - została złożona poprawnie (druga oferta została błędnie przesłana przez system informatyczny).
Choć gdańska firma zaproponowała kwotę ok. 392 tys. zł, zaś miasto zarezerwowało na ten cel 150 tys. zł, ostatecznie ją zaakceptowano.
Inwestycja w ramach rozbudowy infrastruktury rowerowej
Najważniejszym elementem, o którym pisaliśmy już w marcu 2017 r., będzie budowa dwóch parkingów rowerowych, mogących zmieścić łącznie 500 rowerów. Wstępnie przewiduje się:
- usytuowanie pierwszego parkingu - kubaturowego - w rejonie obecnego budynku zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów,
- usytuowanie drugiego parkingu - ze stanowiskami na dwóch poziomach - przy budynku Lendziona 3A (budynek z czerwonej cegły tuż przy pętli autobusowej).
Należy podkreślić, że infrastruktura rowerowa w tym przypadku jest przyczynkiem do otrzymania dofinansowania na realizację całego projektu w ramach znacznie szerszego zadania budowy węzłów integracyjnych i tras dojazdu do przystanków kolejowych w Gdańsku, na który miasto otrzymało ponad 50-proc. wsparcie unijne (w ramach tego samego dofinansowania powstała niedawno m.in. droga rowerowa i ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż al. Legionów).
Rondo, miejsca dla taksówkarzy i osób podwożących
Na nowym rozwiązaniu skorzystają jednak nie tylko rowerzyści. W ramach inwestycji przewiduje się przebudowę układu drogowego, w tym m.in.:
- budowę ronda na ul. Lendziona przy pętli autobusowej (rondo to przewidziano już na etapie planowania rozbudowy Galerii Bałtyckiej, która ostatecznie może powstać w innej formie),
- utworzenie trzech miejsc parkingowych typu kiss and ride (czyli do krótkiego postoju - podwiezienia lub odebrania znajomego z dworca własnym autem),
- utworzenie dwóch miejsc dla taksówek tuż przy dworcu.
Drobnej korekcie ulegnie też układów ciągów pieszych - pętla autobusowa od strony ul. Lendziona będzie otoczona nowym chodnikiem, zaś niektóre przejścia mogą zostać "przesunięte" m.in. w obrębie planowanego ronda oraz nowych miejsc postojowych.
Na pętli autobusowej przewiduje się niewielkie zmiany w kształcie peronów oraz montaż nowych monitorów Systemu Informacji Pasażerskiej. Zbudowany zostanie ponadto nowy budynek zaplecza socjalnego dla kierowców autobusów.
Aktualne rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i pociągów
Dokumentacja w ciągu 210 dni od podpisania umowy
Dokumentacja, na bazie której będzie następnie rozpisany przetarg na prace budowlane, musi być wykonana w ciągu 210 dni od momentu zawarcia umowy.
To oznacza, że prace budowlane przypuszczalnie zostaną połączone z inwestycją planowaną przez Polskie Koleje Państwowe - przebudową dworca kolejowego.
Kolejna przebudowa budynku dworca kolejowego
Istniejący parterowy gmach zostanie poddany kolejnej modyfikacji.
- Zostanie wyburzona część dworca tak, aby otworzyć wyjście z obiektu w stronę ul. Dmowskiego. Przeniesiony zostanie lokal komercyjny, aby powiększyć poczekalnię. Zorganizowane zostaną miejsca na paczkomaty, biletomaty i skrytki bagażowe. Planowane jest przeniesienie pomieszczeń sanitarnych, aby były bezpośrednio dostępne dla pasażerów z poczekalni. Przebudowana zostanie również część dworca po drugiej stronie tunelu, jako całkowicie niezależna część komercyjna. W budynku będzie zamontowany System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej - zapowiada Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z PKP SA.
Kolejarze planują rozpisanie przetargu na prace budowlane na przełomie II i III kw. 2020 r., zaś zakończenie robót pod koniec 2021 r. Szacowany koszt inwestycji to ok. 7,8 mln zł, na co PKP również udało się uzyskać wsparcie unijne.
Miejsca
Opinie (159) ponad 10 zablokowanych
-
2020-01-19 23:28
Brawo! (1)
Nareszcie, brawo! Świetny pomysł z tym parkingiem ! Wiecej rowerów, chrzanić kierowców aut, którzy swoimi gablotami najchętniej wjechaliby wszędzie gdzie to mozliwe! Parkingi na osiedlach, pod dworcami, w mieście, ruszyć się nie można! Smrodzą, dymią-chrzanić to! Wszelkie plany zabudowy oczywiście "hejtują" najpewniej osoby, które nie potrafią zagospodarować zwykłego mieszkania (pomimo różnej maści "plusów" z programó rządowych). Uwielbiam te pouczenia milusińskich malkontentów, którzy na nowym dworcu najprawdopodobniej będą się w ciepełku stołować w jakimś kebabie czy innym fast foodzie . Czytajac, tych wiecznie niezadowolonych, zastanawiam się, po co w zasadzie cokolwiek w tym Trójmieście robić? Przecież buraki i cebula mogą rosnąć w dzikim polu, po prostu więc...skąd te roszczenia? PS. I nauczcie się ludzie w końcu pisac po polsku bo ręce opadają gdy czyta się ten bełkot pełny błędów ortograficznych!
- 4 6
-
2020-01-20 01:15
Chyba czas udać się do specjalisty :)
- 1 1
-
2020-01-20 03:28
(1)
Dla mnie wazniejsze jest, zeby perony wreszcie zapewnily podroznym podstawowe potrzeby!!!
- 0 1
-
2020-01-20 09:54
Lawki sa
- 2 0
-
2020-01-20 04:51
To jakieś kpiny
Kwota 395 tyś zł za co. Chyba za wizualizację.
- 3 0
-
2020-01-20 06:35
Parking rowerowy najważniejszy poprostu super
- 5 1
-
2020-01-20 06:42
Dworzec PKP we Wrzeszczu
Mówiło się i pisało o tym, że że Dworzec PKP będzie miał podziemną część dla autobusów i taxi. Przestrzeń po pętli autobusowej miała być przeznaczona pod budowę nieruchomości( wysoki wieżowiec)
Z jakiego powodu pirzucono tę perspektywiczną i nowoczesną koncepcję przebudowy dworca i jego otoczenia?
Proponowane rozwiązanie absolutnie nie odpowiada potrzebom i oczekiwaniom największej dzielnicy miasta. Nie odpowiada przyszłości.! Może jedynie doraźnie "załatać" bieżącą sytuację? Jestem rozczarowana.- 6 1
-
2020-01-20 07:26
PO Gdańskie od Euro 2012 ma obsuwę (1)
Dworzec masakra chodnik przed nim to dziura na dziurze. Ale co tam na kolejne piłkarskie euro damy rade. Bo gdańszczanie teraz zajmują się miłością tolerancją i konstytucją.
- 1 2
-
2020-01-20 09:12
Idź być PiSowcem
gdzieś indziej.
- 2 0
-
2020-01-20 08:35
Rozumiem że ta gimela otaczająca dworzec pozostanie bez zmian, ta zatoczka autobusowa wyglądem przypomina stare przystanki w Bieszczadach.
Wstyd- 3 0
-
2020-01-20 09:05
Przecież jest dobrze i godnie. Nic nie trzeba zmieniać ;)
- 2 1
-
2020-01-20 09:53
Przebudowy potrzebuje petla autobusowa bo brak miejsc postojowych dla autobusow
- 1 1
-
2020-01-20 10:04
Oby bar pomarańczowy został, pyszne zapiekanki od lat mają.
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.