• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci pas na obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Michał Sielski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje. Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje.

Na poszerzenie trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów poczekamy co najmniej do 2020 roku, ale już zimą trzeci pas połączy Węzeł Karczemki zobacz na mapie GdańskaWęzłem Matarnia zobacz na mapie Gdańska. To "wąskie gardło" pomiędzy wyjazdem z lotniska, a początkiem trzypasmowego odcinka zbudowanego w ramach przebudowy Węzła Karczemki, zakończonej w 2012 roku.



Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta. Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta.
Już we wrześniu gotowy ma być projekt, który pozwoli przedłużyć pas, którym obecnie jadące z Matarni samochody wjeżdżają na obwodnicę w kierunku Łodzi. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a że nie będą wymagały wielkich nakładów, nawet przed tegoroczną zimą powinny się skończyć.

- Czeka nas przede wszystkim zmiana organizacji ruchu, czyli zmiany oznakowania i przeniesienie barier. Prace budowlane polegające na dołożeniu fragmentu nawierzchni jezdni nie będą duże - przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą trójmiasta.

Projekt ma być gotowy najpóźniej w ostatnim tygodniu września, a potem szybko ruszyć mają prace drogowe. Mogą nawet zmieścić się w 500 tys. zł, co pozwoli wykonać je z bieżącego budżetu, przewidzianego na utrzymanie dróg. Ostateczną kwotę poznamy jednak dopiero po wykonaniu projektu i wycenie prac.

Dlaczego rozwiązanie to weszło w życie dopiero teraz, gdy na obwodnicy praktycznie co dwa dni mieliśmy wypadki, które paraliżowały ruch, powodowały kilkukilometrowe korki i zatykały również ulice w centrach miast, bo kierowcy, którzy dowiedzieli się o korkach, nie jechali na obwodnicę?

Sprawdź korki w naszym Raporcie Drogowym.

- Wstrzymywała nas rozbudowa Węzła Karczemki, której zakres był kilkakrotnie zwiększany. Do końca nie wiedzieliśmy czy uda się nam zmieścić w założonym budżecie. Potem przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa, bo wbrew pozorom takie przebudowy nie są częste na drogach tej klasy, gdzie zawsze istnieje osobny pas do włączenia się do ruchu. Zmiany te bezpieczeństwo jednak podniosą - przekonuje Robert Marszałek.

Ta niewielka przebudowa to preludium przed poszerzeniem trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów na całej długości. Według analiz będzie to konieczne, mimo tego, że wcześniej gotowa będzie Obwodnica Metropolitalna prowadząca z nowego węzła w Wielkim Kacku do Straszyna. W 2030 roku ruch na obwodnicy Trójmiasta ma sięgnąć nawet 90 tys. aut na dobę, co kompletnie ją sparaliżuje. Było to już widać podczas tegorocznych wakacji, gdy droga była rekordowo zatłoczona.

Czytaj więcej: Rekordowy ruch na obwodnicy Trójmiasta.

Trzeci pas dobudowywany może być etapami. Już w ramach budowy Obwodnicy Metropolitalnej całkowicie zmieni się węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni, który ma korzystać z udanych rozwiązań, zastosowanych na Węźle Karczemki. Na sporym odcinku będziemy więc tam już mieli drogę trzypasmową. Aby trzeci ruch pojawił się też gdzie indziej, niezbędna będzie rozbudowa wiaduktów. Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł. Na razie te wydatki nie są ujęte w żadnej prognozie finansowej ani programie inwestycyjnym.

Miejsca

Opinie (259) 3 zablokowane

  • 10 pasow w kazda strone! (1)

    i wyciac caly las w cholere! zakaz poruszania sie pieszych po miescie z wyjatkiem tuneli! przepustowosc forever

    • 17 6

    • I zakazać prowadzenia pojazdów przez łysych, brodatych i kobietom w ciąży

      Taka jest logika tej opinii

      • 2 2

  • 4 pas (3)

    Ciekawe czy jak przebudują wiadukty to zostawią miejsce na 4 pas na przyszłość czy znowu za 20 lat będą burzyli i od nowa

    • 15 1

    • za 20 lat polaków będzie mniej o 10 mln więc 3 zupełnie wystarczą (1)

      • 1 1

      • juz tak mowili

        Jak budowali te 2 pasy...;)

        • 0 0

    • nie

      bo nie

      • 0 0

  • Tylko się zwiększą korki, szkoda kasy.

    Problem obwodnicy to do(z)jazdówki do niej a nie sama trasa.

    • 8 6

  • (4)

    budujcie więcej dróg, a walczyć będziecie z jeszcze większymi korkami.

    • 10 10

    • (3)

      Własnie. Jeżeli zawęzimy Grunwaldzką do jednego pasa to korki znikną.

      • 7 4

      • albo po chodnikach, jeździjmy po chodnikach - będą mniejsze korki ..... asfalt będzie dla pieszych :)

        • 5 0

      • Wielokrotnie przy okazji remontów Grunwaldzka miała po 2 pasy i wystarczyło raptem kilka dni, by sytuacja sie unormowała, a jakiegoś nadzwyczajnego paraliżu nie było. Po prostu część osób nagle zdała sobie sprawę, że nie musi jechać do roboty autem lub są inne drogi.

        • 5 6

      • zieew, nawet ironia bywa nudna

        nie znasz innych sposobów na przeginanie?

        • 1 0

  • dla wyborcow :) (1)

    to nic innego jak mamienie wyborcow, nigdy to nie powstanie, zawsze zdiz ignorowal ten tomysl, a teraz nagle przed wyborami gdzie wiadomo ze wszyscy bardziej wsluchuja sie w slowa politykow nagle im sie odmienilo ???!!! wykonaja pare odcinkow po 3 pasy i wiecej bym sie nie spodziewal :D

    • 7 8

    • Obwodnicą zajmuje się GDDKiA a nie jakiś ZDiZ

      • 6 0

  • Przed wyborami coraz wiecej obietnic

    Nagle okazuje się, ze można coś jeszcze zrobić, jak wybory za pasem.

    • 11 6

  • jasne

    I na całej długości obwodnicy-żeby miało to sens- trzeci pas powstanie w XXIII wieku... Fantaści. Wszystko zrobią i obiecają żeby nie zacząć robić OPAT. Tendencja do obiecywanie gruszek na wierzbie ma tendencję odgórną.

    • 10 2

  • Niech żyje nam tow. Budyń i jego sitwa!!! (1)

    Niech żyje! Niech żyje! Niech żyje!!!
    Zacny artykuł.

    • 14 5

    • A co Budyń ma do tego?

      Jak masz jakieś omamy to do ...

      • 6 3

  • Co dalej z S6? kiedy start trasy kaszubskiej?

    decyzja środowiskowa wydana, przebieg ustalony.

    W Szczecinie już przetargi ustalają na S6!!!!!

    • 10 4

  • A gdzie jest najwięcej wypadków......

    A może się zastanowić że trzeci pas najbardziej jest potrzebny od Osowy do Chwarzna

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane