• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzeci pas na obwodnicy. Na razie kilkaset metrów

Michał Sielski
28 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje. Dobudowanie kilkusetmetrowego pasa łączącego węzły Matarnia i Karczemnki jest łatwiejsze, niż się wydaje.

Na poszerzenie trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów poczekamy co najmniej do 2020 roku, ale już zimą trzeci pas połączy Węzeł Karczemki zobacz na mapie GdańskaWęzłem Matarnia zobacz na mapie Gdańska. To "wąskie gardło" pomiędzy wyjazdem z lotniska, a początkiem trzypasmowego odcinka zbudowanego w ramach przebudowy Węzła Karczemki, zakończonej w 2012 roku.



Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta. Tu w pierwszej kolejności pojawi się dodatkowy pas Obwodnicy Trójmiasta.
Już we wrześniu gotowy ma być projekt, który pozwoli przedłużyć pas, którym obecnie jadące z Matarni samochody wjeżdżają na obwodnicę w kierunku Łodzi. Prace mają ruszyć jeszcze w tym roku, a że nie będą wymagały wielkich nakładów, nawet przed tegoroczną zimą powinny się skończyć.

- Czeka nas przede wszystkim zmiana organizacji ruchu, czyli zmiany oznakowania i przeniesienie barier. Prace budowlane polegające na dołożeniu fragmentu nawierzchni jezdni nie będą duże - przekonuje Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza obwodnicą trójmiasta.

Projekt ma być gotowy najpóźniej w ostatnim tygodniu września, a potem szybko ruszyć mają prace drogowe. Mogą nawet zmieścić się w 500 tys. zł, co pozwoli wykonać je z bieżącego budżetu, przewidzianego na utrzymanie dróg. Ostateczną kwotę poznamy jednak dopiero po wykonaniu projektu i wycenie prac.

Dlaczego rozwiązanie to weszło w życie dopiero teraz, gdy na obwodnicy praktycznie co dwa dni mieliśmy wypadki, które paraliżowały ruch, powodowały kilkukilometrowe korki i zatykały również ulice w centrach miast, bo kierowcy, którzy dowiedzieli się o korkach, nie jechali na obwodnicę?

Sprawdź korki w naszym Raporcie Drogowym.

- Wstrzymywała nas rozbudowa Węzła Karczemki, której zakres był kilkakrotnie zwiększany. Do końca nie wiedzieliśmy czy uda się nam zmieścić w założonym budżecie. Potem przyszedł czas na analizę bezpieczeństwa, bo wbrew pozorom takie przebudowy nie są częste na drogach tej klasy, gdzie zawsze istnieje osobny pas do włączenia się do ruchu. Zmiany te bezpieczeństwo jednak podniosą - przekonuje Robert Marszałek.

Ta niewielka przebudowa to preludium przed poszerzeniem trójmiejskiej obwodnicy do trzech pasów na całej długości. Według analiz będzie to konieczne, mimo tego, że wcześniej gotowa będzie Obwodnica Metropolitalna prowadząca z nowego węzła w Wielkim Kacku do Straszyna. W 2030 roku ruch na obwodnicy Trójmiasta ma sięgnąć nawet 90 tys. aut na dobę, co kompletnie ją sparaliżuje. Było to już widać podczas tegorocznych wakacji, gdy droga była rekordowo zatłoczona.

Czytaj więcej: Rekordowy ruch na obwodnicy Trójmiasta.

Trzeci pas dobudowywany może być etapami. Już w ramach budowy Obwodnicy Metropolitalnej całkowicie zmieni się węzeł Wielki Kack zobacz na mapie Gdyni, który ma korzystać z udanych rozwiązań, zastosowanych na Węźle Karczemki. Na sporym odcinku będziemy więc tam już mieli drogę trzypasmową. Aby trzeci ruch pojawił się też gdzie indziej, niezbędna będzie rozbudowa wiaduktów. Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł. Na razie te wydatki nie są ujęte w żadnej prognozie finansowej ani programie inwestycyjnym.

Miejsca

Opinie (259) 3 zablokowane

  • nie 1 a 2 pasy (1)

    Tam są potrzebne 2 dodatkowe pasy a nie 1. Prawy -od łącznicy ze strony lotniska do Auchan i lewy od łącznicy z Matarni kończący się na pasie do estakady na trasę WZ. Przy 1 dodatkowym pasie będziemy mieć powtórkę już latem 2015.

    • 4 8

    • Lepiej od razu 3 i czwarty malutki

      • 3 2

  • ...i 150 w siodle....

    • 2 1

  • ...to kolejne ćwierć miliona zł. ???

    chyba miliarda

    • 5 0

  • 3 pas obwodnicy (1)

    Palny powinny przewidzieć poszerzenie obwodnicy po 2 pasy w każdym kierunku. Jest to bardzo ważna droga, także dla turystów i przy takim przewidywanym natężeniu ruchu jak podano, to 3 pasy nie wystarczą.
    Jednocześnie należy przebudować wszystkie węzły ( poza tym przy Auchanie) tak, by umożliwić płynne zjazdy i wjazdy na obwodnicę.

    A tak w ogóle to należy myśleć i szukac możliwości poprawy warunków ruchu na obwodnicy już dziś.
    Np. Węzeł Matarnia zjazd z kierunku Łódź do Wrzeszcza się korkuje, bo jadący od strony lotniska do Wrzeszcza korzystają z obu pasów drogi. Kierowcy którzy chcą w tym miejscu wjechać w kierunku Wrzeszcza muszą stać i wypatrywać szansy na wjazd. Większość pojazdów od strony lotniska jedzie tu prawym pasem. Więc wjeżdża od strony Łodzi góra 1-2 samochody. A reszta stoi i czeka.
    Gdyby ruch od strony lotniska odbywał się lewym pasem, wjazd od strony Łodzi odbywał by się płynnie.

    Podobnie jest na węźle Szadółki.
    Pojazdy zjeżdżające do Gdańska od strony Gdyni i Otomina i wysypiska stoją w korku. Pojazdy zjeżdżające od strony Łodzi włączają się do ruchu od razu ( po kilka samochodów, nawet nie na suwak) i i blokują tym samym przejazd na skrzyżowaniu z ul. Przywidzką ( bardzo wąskie gardło).
    To ciekawe zresztą, że kierowcy czekający na wjazd w tym miejscu od strony Gdyni czekają w korku i mało kto ich wpuszcza , a parę metrów dalej wpuszcza się po kilka samochodów od strony Łodzi i tam nigdy nie ma kolejki aut.

    • 5 2

    • "To ciekawe zresztą, że kierowcy czekający na wjazd w tym miejscu od strony Gdyni czekają w korku i mało kto ich wpuszcza , a parę metrów dalej wpuszcza się po kilka samochodów od strony Łodzi i tam nigdy nie ma kolejki aut."

      Dokładnie ten sam "fenomen mnie zastanawia i jednocześnie niestety upewnia, że nigdy większość nie zacznie Myśleć. Stać w korku spowodowanym (poza światłami z ul. Przywidzką) głównie właśnie wpuszczaniem tych "z Łodzi", sami wpuszczają dalej, widząc, że tam często jest "korek" na 5 aut. Pisałem też już kiedyś, że ogólnie urzywać tego zjadu powinni tylko mieszkańcy nabliższych tam bloków i klienci i pracownicy centrów hadl i firm plus jadący do Otomina. Reszta ma o wiele szybszy, płynniejszy dojazd przez naprawdę swietnie zaprojektowany węzeł Karczemki, industrialne i ergonomiszne pięko (poza tematem newsa, sugerowanym w komentarzach od dawna). Wracając z A1 np o 15.30-17.30 zawsze mijam Szadólki i na Ujeścisko zjeżdżam przez Karczemki i zjazd z W-Z "przy Seacie" (nie mam pojęcia jak się nazywa i na co to jest, chyba na Ujeścisko i Jasień :) )
      Powtarzam więc: KAŻDY kto teraz korzysta z węzła Szadółki, a nie ma NIC "do zrobienia" w promieniu ok 1km od niego, (a może i miej bo do nowych bloków na Jabłoniwej też szybciej "moją trasą"), KAŻDY poza wyżej wymienionymi JEST IDIOTĄ lub lubi powodować korki.

      • 1 1

  • tunel

    Obwodznica trojmiasta to najbardziej ulatwiajaca zycie droga...gdyby ktos 6-7 lat temu pomyslal nad jej rozbudowa zamiast budowac 2 beznadziejne niepotrzebne nikomu tunele to w tej chwiki nikt nie stalby w korkach. Z obwodnicy metro...i tak osoby mieszkajace w 3city nie beda korzystali i korki beda sie nawarstwialy.

    • 2 3

  • budować jak najszybciej budować (1)

    i zastanowić się nad czwartym! Ruch jest tak duży, że jakiekolwiek spowolnienie wywołuje korki. BUDOWAĆ!!!!!!

    • 6 0

    • plus za ironię dla mało kumatych

      • 0 0

  • "Dziś szacuje się to przedsięwzięcie na 250 mln zł. Rozbudowa węzłów w Kowalach, na Szadółkach i Osowej to kolejne ćwierć miliona zł."
    - chyba chodziło o "kolejne ćwierć miliarda zł." :)

    • 5 0

  • I wysłać połowę kierowców na szkolenia z jazdy po drogach szybkiego ruchu (4)

    Uwielbiam patrzeć jak niektórzy generują korki, a później jęczą - ruszanie spod świateł zapala się zielone i - śpioch na czele szuka biegu, jakaś panna poprawia make up, tempo ruszania takie że po około 500 m osiągamy 30 km/h, wjazd na drogę ekspresową...to już poezja, zamiast wykorzystać odcinek pasa zjazdowego rozpedzić się to jedna z drugim kulając się 50 km/h próbuje się włączyć do ruchu na obwodnicy, a jak się to nie uda to jadą do końca i stoją. Kolejna grupka to ciekawscy, którzy koniecznie muszą zwolnić do 30 km/h na obwodnicy, żeby się przyjrzeć stłuczce po drugiej stronie. Niestety połowę korków generują kierowcy ciapy i tyle w temacie.

    • 20 3

    • (3)

      Zwolnij tempo. Przestan wreszcie uczestniczyc w tym wyscigu szczurow.

      • 4 7

      • żyj i daj żyć innym (2)

        właściwie pozostanę przy samym tytule, aby się nie unosić.

        • 0 3

        • (1)

          może wyjaaśnie: zgadzam się w pełni z free i chciałbym aby każdy mógł jeździec jak chce, nieporzeszkadzając w tym sammym w miarę możliwości innym

          • 0 1

          • w tym w miarę..

            • 0 0

  • Podwyzszenie dopuszczalnej predkosci zwiekszyloby przepustowosc (4)

    wiekszosc i tak jezdzi w okolicach 140.

    • 3 20

    • zwiększenie szybkości powoduje kolizje oraz wypadki (3)

      i megakorki. Prędkość między 30 a 40 km/h zwiększa przepustowość bo umożliwia bezpieczną jazdę z małymi odstępami między samochodami.

      • 3 6

      • (2)

        pokaż mi "twoje" ograniczenia pródkości na zewnętrznych ringach miast poza skandynawią.

        • 1 5

        • czytanie ze zrozumieniem sprawia ci trudności (1)

          nie napisałem, że na zewnętrznych ringach miast europejskich stosuje się ograniczenie prędkości do 30 km/h - tam często faktyczna prędkość bywa niższa bo są zakorkowane nadmiarem samochodów (por. boulevard peripherique w Paryżu) - ale w wielu miastach stosuje się ograniczenie prędkości co zwiększa przepustowość mimo mniejszej prędkości jazdy.

          • 3 1

          • najpierw zrozumienie, potem pisanie

            rozmawiamy o obwodnicy, ktoś napisał, ze 140 by pomogło na niej, a Ty na to, że30-40km/h w centrum zwiększa przepustowość. Na ulicach zwiększa, na drogach SZYBKIEGO ruchu nie. KONIEC.

            • 0 1

  • (1)

    Bardzo krótka jest "dobiegówka" przy wjeździe z Spacerowej w kierunku Gdyni.
    Zdałoby się tam coś zrobić użytecznego.

    • 4 2

    • Krótka? Jest fhui długa,ale przycinsnąć gaz trza przed Lotosem...

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane