• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trzy warianty buspasa na Spacerowej

Maciej Korolczuk
11 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Budowa trzeciego pasa na Spacerowej wiązać się będzie ze znacznym wydatkiem, sporymi utrudnieniami, być może też wycinką drzew, ale też z dużymi korzyściami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Gdańscy urzędnicy opracowali trzy koncepcje buspasa, jaki miałby powstać w najbliższych latach na ul. SpacerowejMapka. Autobusy między Opacką a zjazdem na obwodnicy będą się poruszać po dodatkowym pasie zmiennego kierunku jazdy. Dwa z trzech przygotowanych wariantów zakładają też budowę drogi rowerowej.



Który wariant popierasz?

O tym, że trwają intensywne prace nad przygotowaniem koncepcji buspasa na Spacerowej, pisaliśmy jesienią ubiegłego roku.

- Jesteśmy na ukończeniu koncepcji, którą musimy jeszcze wewnętrznie przepracować z jednostkami w urzędzie. Mamy pomysł na buspas na Spacerowej - prawdopodobnie zmiennego kierunku, a więc rano w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej. Na pewno będzie to przedsięwzięcie inwestycyjne, potrzebne będą i środki finansowe, i uzgodnienia m.in. z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym i Lasami Państwowymi. Będziemy w przyszłości szukać finansowania dla tej inwestycji - mówił Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Po kilku miesiącach koncepcje są gotowe.

  1. Pierwsza z nich zakłada rozbudowę jezdni o trzeci pas ruchu wraz z drogą rowerową. Środkowy pas ruchu byłby przeznaczony dla autobusów, które rano poruszałyby się w kierunku Oliwy, a po południu w stronę Osowej i obwodnicy.
  2. Drugi wariant także przewiduje budowę trzeciego pasa i drogi rowerowej, ale z buspasem wyznaczonym na zewnętrznym pasie ruchu.
  3. Trzecia koncepcja zakłada budowę buspasa w tzw. wariancie pośrednim bez uwzględnienia trasy rowerowej.


  • Pierwszy wariant zakłada wytyczenie buspasa na środkowym pasie o zmiennym kierunku ruchu oraz wytycznie drogi rowerowej.
  • Drugi wariant jest podobny, z tą różnicą, że buspas powstałby na zewnętrznym pasie.
  • Trzecia koncepcja zakłada sam buspas - bez drogi rowerowej.

Teraz główne założenia drogowców trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Miasto chciałoby, aby cała inwestycja była finansowana z wykorzystaniem środków zewnętrznych. Po opracowaniu szacunkowych kosztów sprawę przejmie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która rozpisze przetarg i wyłoni wykonawcę.

Radny: potrzebny czwarty wariant



Realizacja którejkolwiek z trzech koncepcji będzie oznaczać sporą rewolucję na trasie łączącej Osowę i obwodnicę z Oliwą. Dobudowanie trzeciego pasa na 5-kilometrowym odcinku z pewnością będzie kosztowne i przez wiele tygodni wywoła duże utrudnienia w ruchu. Możliwe, że trzeba będzie wyciąć część drzew wzdłuż budowy nowego odcinka drogi.

Zdaniem radnego Karola Ważnego miasto powinno jeszcze rozważyć przygotowanie czwartego wariantu z buspasami w obu kierunkach.

Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki. Dużym wyzwaniem będzie budowa buspasa i poszerzenie jezdni przy węzłach oraz przy skarpie na wysokości kapliczki.
- Podróżując Spacerową popołudniami, widać wyraźnie, że ulica korkuje się także w kierunku Oliwy. Jeśli autobus ma zachować płynność ruchu i zgodność z ustaloną częstotliwością, konieczne jest również zapewnienie bezkolizyjnej jazdy "w dół". Wtedy nie będzie miał też opóźnień w kursach powrotnych do Osowej. Ten wariant wymagałby najprawdopodobniej większych wycinek drzew. Warto go jednak przeanalizować, żeby poznać uwarunkowania docelowego układu drogi. Zresztą pytanie, czy środowisku nie szkodzą bardziej spaliny samochodów stojących w środku lasu codziennie przez kilka godzin? - pyta radny miasta z klubu Koalicji Obywatelskiej.
Jak mówi Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, przygotowane warianty mają charakter otwarty.

Urzędnicy nie wykluczają innego wariantu



- Nie jest wykluczone dodanie do analiz wariantu postulowanego przez radnego Ważnego. Na pewno na tym etapie możemy powiedzieć, że kwestie środowiskowe będą jednymi z kluczowych przy wyborze rozwiązania docelowego - tłumaczy Wawrzonek.
Ponadto budowa buspasa - bez względu na to, w którym wariancie - będzie wymagać od wykonawcy nie tylko przebudowy układu drogowego, ale też sieci wodno-kanalizacyjnej, energetycznej oraz wprowadzenia nowej organizacji ruchu.

Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska. Przygotowane koncepcje trafiły do Wydziału Programów Inwestycyjnych. Później samą budową zajmie się już Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
Same prace zostaną poprzedzone analizą, do której zostaną przeprowadzone pomiary ruchu pasażerskiego z podziałem na szczyt poranny i popołudniowy, obejmujące prognozę transportu indywidualnego oraz zbiorowego, w tym czasy przejazdu.

W opracowaniu opisane będą korzyści wynikające z realizacji buspasa. Będą one jeszcze bardziej widoczne po tym, jak w Osowej oddanych zostanie kilka nowych inwestycji, w tym park rozrywki Majaland.

Co ważne, podjęcie decyzji o wyborze konkretnego wariantu ma być też poprzedzone konsultacjami społecznymi. Przewidziane są spotkania robocze z interesariuszami, w tym - z mieszkańcami.

Kwadrans zamiast 50 minut z Osowej do Oliwy



Buspas umożliwiłby ewentualne uruchomienie tzw. ekspresowych linii autobusowych w kierunku biurowców w Oliwie (pomysł podnoszony był wcześniej w kampanii oraz przez radnych dzielnic) i znacząco skróciłby czas dojazdu komunikacją miejską na tym odcinku.

Z analiz wynika, że przejazd między Osową a Oliwą w godzinach szczytu mógłby trwać ok. kwadrans zamiast obecnych 40-50 minut.

Opinie (428) ponad 10 zablokowanych

  • Czemu nie... (2)

    Może być tramwaj z Oliwy do Osowej i z powrotem? Wiem że dużo kosztowniejsze ale można tramwaj pociągnąć nawet od Chwaszczyna od salonu Toyoty, tam robić wielki parking P&R i byłoby pięknie. Ale to utopijne marzenia, bo przecież ludziom się nie dogodzi bo wystarczy, że jednemu będzie przeszkadzało i już będzie marudził że się nie zgadza i koniec. Niby XXI w a Liberum Veto jeszcze funkcjonuje.

    • 24 0

    • (1)

      a jaką przewagę ma tramwaj nad autobusem ? to i tak odejdzie do lamusa jak zrobią elektryczne autobusy. Lepszy buspas

      • 0 2

      • Taką, że jak tramaj ma torowisko niezależne od jezdni po której poruszają się samochody i autobusy to nie stoi w korku. Ty jechałeś kiedyś tramwajem w ogóle, że takie pytanie zadajesz? Bo mam wątpliwość.

        • 0 0

  • Moim zdaniem potrzebna jest druga jezdnia z buspasami w obie strony, fizycznie oddzielona od jezdni dla samochodów z kamerami na obu końcach dla łapania cwaniaków.

    • 7 6

  • Mam elektryka... (2)

    będę jeździł buspasem:)

    • 5 9

    • No chyba, że ci się rozładuje zanim przejedziesz

      • 1 1

    • Do czasu.

      Aż będzie więcej elektryków. Tylko wtedy prad w domu będziesz miał max 2 godziny dziennie.

      • 1 0

  • Tunel pod Pachołkiem by wyrzucić ruch samochodowy z centrum Oliwy! (3)

    Zaraz się wszystko udrożni bez żadnych chorych buspasów.

    • 15 11

    • przesunie się korek, a nie udrożni (2)

      • 3 1

      • poza tym stałeś kiedyś w korku w tunelu? z zepsutą wentylacją i oświetleiem? w czasie pożau? w zimie?

        • 0 0

      • może i się przesunie w okolicach tuchomia a tam mnie już nie interesuje czy stoją czy jadą.

        • 0 0

  • hehehe mlody Tusk juz zaczal dzialac (1)

    • 8 12

    • To ja zazdrosny Kacperek

      • 2 0

  • To się sprawdzi

    Zamknąć dla samochodów tylko rowery i 3 pas dla matek z wózkami w stronę Oliwy

    • 12 1

  • ALe problemem nie jest wąska Spacerowa, tylko Oliwa, gdzie wszystko stoi. (2)

    Co więc da poszerzenie Spacerowej, jezeli i tak samochody nie beda jechac bo bedzie zakorkowana Oliwa?

    • 34 1

    • oliwa.
      plus dojazd do obwodnicy i oszołoma

      uwolnić Reja!

      • 3 1

    • trzeba zrobić mijanke część pasa zabrać na rowery i parking i rydwany tak to się w gdansku robi a jeszcze jakies przejscie dla pieszych

      • 1 0

  • Opata Rybińskiego oraz Stary Rynek Oliwski jako deptak (2)

    Ruch puścić po drugiej stronie Parku Oliwskiego, czyli Opacką. Do niedawna był łatwa do poszerzenia i wymagała "jedynie" przeniesienia części nagrobków. Pewne wąskie gardła by zostały, ale nie byłyby gorsze niż obecnie w Oliwie. Zysk dla dzielnicy - ogromny. Taki plan nawet kiedyś w podobnej formie był przedstawiany na radzie miasta, ale ... ówcześni radni uznali, że nie można ingerować w nekropolię i skłaniali się do poszerzenia Opackiej kosztem zmniejszenia Parku Oliwskiego. Całe szczęście, że tego pomysłu nie przepchnęli.

    • 9 6

    • Wyburzyć Oliwę i zrobić węzeł z pełną koniczynką po dwa pasy. (1)

      • 0 0

      • Hahaha

        Najlepiej mieszkańców zalać żywcem asfaltem i betonem!

        • 0 0

  • rowerzysta (3)

    Rowerzyści mają trasę leśną i niech tamtędy jeżdżą. Musi być jedynie ścieżka od ronda z Osowy (polo market) do pierwszego zakrętu gdzie zaczyna się leśny odcinek dla rowerzystów w kierunku Oliwy.

    • 15 9

    • a kierowcy mają słowackiego (2)

      i niech tamtędy sobie jeżdżą. spacerową można zamknąć dla ruchu samochodowego.

      • 5 4

      • (1)

        Słowackiego znajduje się parę kilometrów dalej, ścieżka natomiast parę metrów. Nie widzę logicznego powodu by budować kolejną - ta istniejąca jest bezpieczniejsza niż jazda między samochodami.

        • 2 3

        • nie widzisz logicznego sensu

          bo najwyraźniej tam nigdy nie byłeś i nie wiesz ze ta trasa nigdzie nie prowadzi, a już na pewno nie do Osowy i w jakim jest stanie. Poza tym co ma droga dla rowerow do wertrepów leśnych?

          • 4 0

  • kierofczyki powinny płacić ze swoich za paraliżowanie komunikacji pu licznej!

    • 1 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane