- 1 Miliony strat po setkach ataków hakerskich (27 opinii)
- 2 Borawski rezygnuje z wiceprezydentury (128 opinii)
- 3 Kto się przypiął do mojego roweru? (167 opinii)
- 4 Radna Lewicy dołącza do klubu Dulkiewicz (146 opinii)
- 5 Nowy apartamentowiec powstanie na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 6 Prawie 1 mln kary za opóźnienie Fali (243 opinie)
Tunel pod Martwą Wisłą ma na razie 70 metrów długości
69,88 metrów - taką długość miał w czwartek wieczorem tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku . Drążąca go maszyna najwięcej wywierciła w poniedziałek, 1 lipca - ok. 10 metrów. Do zapowiadanej prędkości 13 metrów na dobę trochę więc jeszcze brakuje. Do końca drążenia tunelu, który będzie miał łączną długość 1400 metrów - także.
Z fabryki z Gdańska Kokoszek na plac budowy wciąż dostarczane są tubingi tworzące pierścienie, z których powstaje tunel. Na każdy pierścień (tubing) tunelu składa się siedem prefabrykatów (żelbetowych elementów prefabrykowanych) - sześć podstawowych i jeden klin. Wszystkie razem ważą około 100 ton.
Do wykonania jednej tuby tunelu potrzeba 538 pierścieni. Maszyna układa je w następujący sposób: erektor pobiera prefabrykaty i układa je według ustalonej sekwencji (zawsze ostatni układany jest klucz, czyli ten najmniejszy, spinający pozostałe element). Każde kolejne ustawienie pierścienia (bo pierścienie są poprzesuwane względem siebie, tak, żeby spoiny się nie pokrywały) dobiera specjalnie stworzony program połączony z systemem nawigacji.
Maszyna jest wyposażona w 52 siłowniki usytuowane na obwodzie, służą one zarówno do odpychania TBM jak i dociskania elementów w trakcie montażu.
Jeśli maszyna nie napotka niespodzianek pod dnem Martwej Wisły, po drugiej stronie rzeki powinna się pojawić we wrześniu lub październiku tego roku.
Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.
Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł.
Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. Prace budowlane odcinka tunelowego prowadzi hiszpańska firma OHL.
Miejsca
Opinie (101) 5 zablokowanych
-
2013-07-05 12:14
A co z bursztynkiem z urobku? (3)
Ktoś już sprawdzał?
- 17 5
-
2013-07-05 12:42
tak juz tiry sa zaladowane bursztynkami :)
a nastepne tiry juz stoja w kolejce :)
- 7 2
-
2013-07-05 14:36
hehe
już dawno POzamiatane na przyszłe wybory odłożony, okaże się kto go przejął?!
- 4 2
-
2013-07-05 18:04
u Bunia w piwnicy
- 4 0
-
2013-07-05 12:21
Tunel pod Martwa Wisłą.... (1)
Czy premią za wydrążenie Tunelu będzie kolejny APARTAMENT Budynia?
- 15 12
-
2013-07-05 12:56
wy w PiS to wszystko swoją miarką mierzycie
- 9 4
-
2013-07-05 12:38
"Wszystkie razem ważą około 100 ton." a może
"Kompletny pierścień waży 100 ton" ??- 10 0
-
2013-07-05 13:26
Świnoujscie
Potem maszynę szybko do Świnoujścia. Tam jest podobny, albo większy problem.
- 5 5
-
2013-07-05 13:40
ino fajno, jak zrobiom to se sybko na warsawkę wystsele :D
- 2 0
-
2013-07-05 13:55
No i te piękne Tubbingi
czyli Ruranty
- 4 0
-
2013-07-05 13:55
tbm jest budowana pod konkretny projekt więc do Świnoujścia się nie nada (1)
- 5 1
-
2013-07-05 15:38
Nie jest to prawda
Po inwestycji TBM zostanie sprzedany, być może przebudowany i użyty ponownie.
- 2 2
-
2013-07-05 14:32
Czy przejazd przez tunel będzie płaty przez viatolla, przez osóbowki ?
Czy będzie bezpieczny przy nawałnicach ?- 5 7
-
2013-07-05 15:21
załóż prywatne przedszkole (1)
dziecko będzie miało gratis, a ty jeszcze parę zł zarobisz. Najłatwiej wyciągać rękę do kogoś.
- 2 4
-
2013-07-05 18:04
a ty założ firmę doradcza pod nazwa Głupek roztropek
- 2 2
-
2013-07-05 15:38
"Ciekawy" kształt tunelu. (1)
Oszczedzic chcieli na dlugosci to zrobili taki, ze jak woda to zaleje, to ludzie potopia sie w samochodach.
- 2 6
-
2013-07-05 15:54
Rozumiem, że kolega wybitny specjalista ds inzynierii budowy tuneli..
Prosimy jeszcze o garść fachowych uwag.. please..
- 6 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.