• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą można budować!

JG
14 października 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
aktualizacja: godz. 17:26 (14 października 2011)

Zobacz, kto podpisywał umowę na budowę tunelu pod Martwą Wisłą.



Dziś nastąpiło zwieńczenie wysiłków wielu lat i wielu ludzi - mówił prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko podczas uroczystego podpisania umowy na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Podziemny obiekt wykona konsorcjum firm Obrascon Huarte Lain i Hydrobudowa Polska. Budowa tunelu potrwa trzy lata i zakończy się w ostatnim kwartale 2014 r.



Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą. Przekrój poprzeczny tunelu pod Martwą Wisłą.

Czy budowa tunelu będzie przebiegała bez problemów?

- Jest to najdroższa, największa i najbardziej innowacyjna inwestycja w Gdańsku - mówił tuż przed podpisaniem umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Tunel pod Martwą Wisłą z dwujezdniowymi dojazdami zostanie wykonany między ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska, a węzłem Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość tego fragmentu wyniesie 2,4 km. Z kolei sam podziemny obiekt inżynieryjny mierzyć będzie ponad 1370 m. Jego najtrudniejszy odcinek o długości 1072,5 m zostanie wywiercony maszyną TBM (Tunel Boring Machine).

- Tunel będzie wiercony najpierw w jednym kierunku. Następnie maszyna będzie przetransportowana z powrotem na drugą stronę Wisły i wykonany zostanie drugi tunel - wyjaśniał Jacek Król, dyrektor ds. robót realizacji robót inżynieryjnych PRG Metro.

Zgodnie z projektem najpierw powstanie północna nitka tunelu. Drążenie rozpocznie po wschodniej stronie Martwej Wisły, w pobliżu ul. Ku Ujściu. Gdy maszyna "wyjdzie" na powierzchnię po stronie Letnicy i Nowego Portu, zostanie zdemontowana i przetransportowana z powrotem w okolice ul. Ku Ujściu. Tam zostanie złożona i rozpocznie drążenie po raz drugi, tym razem południowego tunelu.

Tunel w swym najniższym miejscu znajdzie się prawie 35 m pod lustrem Martwej Wisły. Samochody poruszać się będą w dwóch rurach tunelu - po jednej dla każdego kierunku ruchu.

- Od dzisiaj mamy 36 miesięcy na wykonanie zadania. Jeśli nie napotkamy na jakieś niespodzianki pod Martwą Wisłą, to zdążymy z harmonogramem prac - zapowiadał Jerzy Ciechanowski, prezes Hydrobudowy Polska.

Jak dodaje prezes GIK, odbiory tunelu mają rozpocząć się w ostatnim kwartale 2014 r. - Dlatego dopuszczenie do eksploatacji powinno nastąpić w pierwszym kwartale 2015 roku - wylicza Ryszard Trykosko.

Koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą to 885 mln złotych.

Zobacz jak maszyna-kret dojechała do Warszawy, a następnie drążyła tam tunel.



Tak Trasa Słowackiego pobiegnie przez Gdańsk.



Prace przy budowie Trasy Słowackiego

Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.
Długośc: 2,8 km. Termin oddania: koniec 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: Hydrobudowa Polska. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.
Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.
JG

Miejsca

Opinie (259) ponad 10 zablokowanych

  • teraz czas na Dolne Miasto.

    • 3 1

  • Ale extra!!! Niech żyją projektanci!!! (7)

    Cieszę się, że jak zwykle pomyślano o turystyce rowerowej! Widzę w przekroju tunelu, że jest szeroka ścieżka rowerowa, dzięki czemu jadąc na wycieczkę z Gdynia na Westerplatte i do Twierdzy Wisłoujście, nie będę musiał stać na przystanku przed tunelem pół godziny, żeby zapakować rower do autobusu, zapłacić podwójny bilet i przejechać 400 metrów przez tunel do przystanku za tunelem! :) Jest też szeroki chodnik dla pieszych, którzy by chcieli przejść na drugą stronę zwiedzić jeden z najcenniejszych polskich zabytków, czyli Twierdzę Wisłoujście. Widać, że pomyślano o zwykłych niezmotoryzowanych ludziach spędzających wolny czas na siodełku albo zwiedzających z buta, zupełnie jak w Holandii albo w Niemczech lub innych podobnych do Polski cywilizowanych krajach Zachodu. Wiwat Adamowicz, wiwat projektanci! By żyło się lepiej!!!

    • 2 16

    • w cywilizowanych krajach standardowo stoi znak zakaz wjazdu rowerem

      • 6 2

    • Nie no bez przesady, sam jezdze na rowerze, ale drogi rowerowe w tunelach to raczej rzadkosc. Moznaby wzorem cywilizowanych rozwiazan wprowadzic dedykowany transport busowy dla rowerzystow, np: www .th.gov.bc.ca/popular-topics/driver_info/route-info/massey/massey.htm ale obawiam sie, jednak, ze mialoby to sens jedynie w sezonie wiosenno-letnim

      • 3 1

    • dla pieszych i dla rowerów powinni przerzucić kładkę zwodzoną i tyle... nocą w tunelu zalegała by patologia niestety.... jakoś tego nie widzę

      • 2 2

    • Boże, co za zrzędy. A czy ty pomyślałeś o rolkarzach, deskorolkarzach, chodzących na kolanach etc.? (3)

      Przeprojektowanie opóźniłoby otwarcie o całe 10 lat. I to nie przez technikę, lecz biurokrację. Ale co tam. Niech cierpią nierowerzyści, byle czuli okazywane im pupowłastwo. Z racji tego jak jest was mikra ilość, winniście okazywać więcej pokory i wdzięczności.

      • 2 2

      • (2)

        Ns drugi raz, kiedy w spadniesz ze swego super roweru kupionego w promocji w markecie i mocno uderzysz się w glowę to najpierw udaj się do lekarza a nie od razu trollujesz na forum.

        • 2 3

        • Uraz głowy spowodowany jazdą na okularach, to ostatnie co mi grozi. (1)

          Zarzucanie trolowania samo jest trolowaniem.

          • 1 3

          • Nie dość, że matematyk, do tego kierowca to jeszcze jakiś twardziel. Znaczy taki gdański Rambo. Jednak istnieją "prawdziwa mencizna" - jeżdzą na rowerach bez wywracania się.

            • 0 1

  • Świetnie, na mapach w języku angielskim będzie się bosko nazywał : Dead Vistula Tunnel, kojarzy się raczej z horrorem...

    • 1 1

  • teraz za robotę i rewitalizować to o czym sie pieprzy od ponad 20 lat..a wię dolne miasto,wrzeszcz i inne piekne historyczne dzielnice!

    • 2 0

  • A ja zadam może głupie pytanie.. (3)

    .. , bo wszystko piękinie wygląda i też mi się podoba , ale wg założeń trasa Słowackiego ma umożliwić bezpośredni dojazd z lotniska na stadion tylko że kończy się przy ul. Rzeczypospolitej , czyli jak się mawia " w polu " . I nigdzie nie mogę się doszukać informacji nt. połaczenia tych dwóch arterii .

    • 4 2

    • (2)

      Zastanów się czy problemem Gdańska jest brak 2x2 z lotniska na stadion? Uważasz, że to jest to czego nam brakuje najbardziej?

      • 1 2

      • jfj zastanów się czy ta droga kończy się przy stadionie? Byłoby to to przecież piękne połączenie Wrzeszcza z południowymi i wschodnimi dzielnicami i z wylotem na Elbląg/Warszawę omijające zatłoczone centrum (Hucisko, Podwale etc) gdyby nie brak odcinka Rzeczpospolita - Hallera.

        • 1 0

      • Problemów jest cała masa ...

        ,,, . tylko jakoś nie widzę sensu wydawania milionów złotówek w coś, co nie ma spójnego połączenia w jedną całość. W żadnej wizualizacji GIK-u nie widzę odcinka Rzeczypospolitej - Hallera . Chyba mydli się nam oczy pięknymi reportażami z montażu estakady itp. , a tu wyłania się spory problem.

        • 0 1

  • Najgorsze jest to,że takiej maszyny nie można wyprodukować w tym grajdole!!!

    Przykre jest to, że w gruncie rzeczy finansujemy te duże gospodarki zachodnie zamiast swoją. Niech żyją nam nasi politycy i ich brzuchy!

    • 3 1

  • Czy ta boring maszyna ( TBM ) zostanie Gdansku po zrobieniu tunelu ?

    a moze jeszcze jakies tuneliki ... -:)

    • 2 1

  • Błąd w artykule - podpis filmu

    W Warszawie nie zaczęło się jeszcze wiercenie tunelu pod Wisłą dla metra. Wiercenie TBM było dla ścieków:)

    • 1 0

  • Się cieszę, się cieszę, się cieszę !

    To się przyda.

    • 2 0

  • Słuchaj! W tunel mi nadmuchaj!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane