• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"

Maciej Naskręt
4 czerwca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków.

Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.



Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.

- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.

W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.

Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.

Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • A ja myslałem, że już dawno tunel był zaprojektowany, tylko kasy brakowało (16)

    widać od razu, że wybory samorządowe tuż, tuż - wszystkie zapomniane inwestycje wracają jak bumerang

    • 305 34

    • racja kolego więc Ty jako (może) mieszkaniec Gdańska .... (6)

      ....będziesz mógł rozliczyć ich w najbliższych wyborach!!

      trzeba otwierać ludowi oczy na wiecznych pasibrzuchów radnych,, lans lans lans przed wyborami!!!!

      • 26 7

      • (5)

        I Ty masz racje Walonku tylko rozliczyc ich i wyp.... na zbity pysk!!!tylko to srodowisko nie znosi pustki i zaraz znajdzie sie nastepny cfaniak ktory omami swoj elektorat i dojdzie do lokalnego koryta!!!Ludzie patrzmy tej cholocie na lapska!!!

        • 18 3

        • nowi? starzy? (4)

          tak sie zastanawiam co lepsze/gorsze?1. starzy wyjadacze, którzy swoje już wzięli i w zasadzie ustatkowani boją się przegiąć w 'braniu' więc oszczędnie podchodzą do tego tematu2. nowy narybek, który musi dopiero sie swoje nachapać i bez skrupułów będzie kombinował jak tu sie nie narobić, a dorobić...I tak źle i tak niedobrze, ale...

          • 23 5

          • (3)

            Nikt nie wział tyle, żeby nie chciał więcej. Tyle że - mały bierze mniej, duży więcej.

            • 18 4

            • nowi? (2)

              Ja jestem jednak zdania ze stary znając temat będzie ostrożniejszy, a świeżak jak pies spuszczony ze smyczy na ślepo brnie w ten 'biznes'. Taki to już problem systemowy ze do koryta pchają sie nie ci co powinni (bo mają wiedzę, doświadczenie, a może i kasę?) tylko średnio zamożne cwaniaki chcące sie szybko dorobić... a że zmienią nas za 4 lata jak okaże się jesteśmy co do joty jak poprzednicy (a może nawet gorsi?)... kogo to obchodzi bo w swojej kadencji swoje zarobimy...

              • 11 5

              • (1)

                Mały i nowy jeszcze nie ma wyobraźni, ile można wziąć, więc bierze ostrożnie. Rutyna i większy apetyt przychodzi z czasem.
                Co nie znaczy,że nie trzeba co jakiś czas przewietrzyć gabinetów.

                • 7 3

              • budynia trzeba odsunąć

                ale nie zmieniać na jakiegoś kurskiego oszołaoma tylko na takiego który spokojnie będzie realizował linię poprzednika (i nie wymiecie wszystkich dobrych urzędników) a jednoczesnie troche lepiej odczuwał nastroje społeczne bo budyn mam dziwne wrażenie nie liczył sie już z nikim (oprócz siebie)

                • 10 3

    • zaprojektowany był poziomy przebieg tunelu (4)

      natomiast nie zrobiono badań geologicznych, które pozwoliłyby ustalić, na jakiej głębokości wiercenie będzie optymalne oraz jaką strategię wiercenia użyć (wiercenie ciągłe / wiercenie z utwardzaniem złoża betonem)

      • 7 4

      • jestem pełen podziwu dla Ciebie! (3)

        komentarze na trójmiasto.pl z dnia na dzień są na coraz niższym poziomie i nie wiem, czy jest sens się wysilać w tłumaczeniu czegokolwiek. Niektórym się wydaje że wybudować tunel, to jak zatemperować ołówek - od pomysłu do realizacji krótka droga. Jakby się tunel zawalił, to by dopiero było wielkie larum, ale my lubimy narzekać...
        jeszcze jedno, do tych, którzy wszędzie widzą tylko kiełbasę wyborczą: ta inwestycja ma określony i realizowany harmonogram prac i ciężko ją zrealizować od pomysłu do otwarcia tak, żeby nie zahaczała o jakieś wybory... chyba, że waszym zdaniem na pół roku przed wyborami nie powinno się podejmować żadnych decyzji... tylko, że wtedy te podjęte na rok przed wyborami będą dla was wyborcze

        • 5 4

        • nie chrzań, migu (2)

          problem nie w komentarzach, tylko w okłamywaniu społeczeństwa i fałszywej propagandzie sukcesu. Już od kilku lat słychać że projekt tunelu jest gotowy. Jak dobrze poszukasz, to nawet znajdziesz artykuły z deklaracjami, że do 2010 miał być ten tunel *oddany do użytku*. A prawda jest jak widać taka, że to tylko częściowo przygotowany projekt, odgrzewany na okres przedwyborczy. Tylko ta sztuczka może tym razem nie zadziałać, bo ludzi nie da się na okrągło w konia robić.

          • 3 1

          • znawca?! (1)

            rozumiem, że doskonale orientujesz się w procedurach i dokładnie wiesz, kiedy powinny być wykonane badania geologiczne!
            poza tym jak muł nie pamięta faktów, to pod artykułem są wcześniejsze artykuły... polecam ten z 4listopada 2008, kiedy wiadomo jedynie jaką metodą będzie budowany i że w 2010r. ma zacząć się trwająca 4 LATA budowa!!! Ponadto koszty określone zostały na podstawie kosztów budowy innych tuneli, więc nie wiem jak by musiał wyglądać projekt w rozumieniu inżynieryjnym, skoro tak szacowane są koszty.
            Generalnie nie powiem gdzie jesteś z całą swoją wypowiedzią, ale oczywiście ja tu chrzanie!

            • 1 2

            • ale migu, coś zrozumiałeś

              czy czytanie ze zrozumieniem też nawala?

              Nie piszę o procesie inwestycyjnym tylko o kłamliwej propagandzie przedstawiającej rozbabrany projekt jako coś gotowego, skończonego i już-prawie-zaraz-wybudowanego. Tak się długo ludziom budyniu z mózgu robić nie da...

              • 1 1

    • Droga zielona, Trasa Sucharskiego, Trasa Słowackiego, tunel pod Martwą Wisłą, Budyń Lake, muzeum II WS i oczywiście ECS pomijając wiele pomysłów i cudów na kiju... wszystko będzie, ze wszystkim zdążymy

      • 3 1

    • tunel (1)

      Podobne dwa "swiderki" wiercily tunele pod rzeka Brisbane w Australii

      Najglebsze miejsce por rzeka to 60 metrow. Po
      dwa pasy w kazda strone

      • 1 0

      • Tamten tunel ma 7 km długości, gdański 6 razy mniej. Aby zachować proporcjonalność (spadek drogi), musiałby być zaledwie 10 m poniżej wody. Trochę mało. Z jakiegoś powodu schodzili 60 m pod wodę.
        Temat wygląda ma mżonki przedwyborcze i ucichnie na 4 lata.

        • 0 0

    • właśnie - obiecanki macanki przedwyborcze byle by znowu kadencję załapać na 4 lata, a przecież te inwestycję są dla naszego regionu konieczne !!!!!!!!!

      • 0 0

  • 2114 (15)

    Zakonczenie chyba predzej w 2114!W taki termin predzej uwierze!!

    • 107 61

    • w budowę stadionu też nikt nie wierzył (13)

      Na szczęście są osoby, które wierzą! i dzięki nim takie inwestycje są realizowane. Trzeba robić coś pożytecznego niż wiecznie lamentować na trojmiasto.pl

      • 17 9

      • Re: (9)

        To miała być budowa stadionu z infrastrukturą, a sam stadion można wybudować w dwa lata i jest jeszcze jakość budowy - a ona jest znakiem zapytania.

        • 9 6

        • (8)

          Tak jak i jakość Twoich komentarzy jest pod bardzo dużym znakiem zapytania

          • 8 4

          • przykładem niech będzie hala Sopocko-Gdańska (7)

            Już mamy 1,5 roku poślizgu, a daleko jeszcze z infrastrukturą drogową, a tunel to większa inwestycja, a poślizg będzie odpowiednio dł€ższy - tak na moje to ze 2 lata minimum, a pomyśleć co to będzie jak spadnie wiekszy deszcz- patrz tunel w Sopocie, notabene nie przejadą nim autobusy wycieczkowe, oby tylko tym tunelem mogły przejechać większe ciężarówki jak TIR-y z kontenerami i piętrowe autobusy no ale jestem optymista i mam nadzieje że w 2020 tunel jednak będzie !!!

            • 9 4

            • dobrze gada

              • 1 1

            • (1)

              pietrowe autobusy?

              A co to kurna Londyn?

              • 0 3

              • "Nie ma takiego miasta - Londyn! Jest Lądek, Lądek Zdrój, tak..."

                • 8 0

            • O nie! (3)

              Żadnych Tirów! Po ma być Trasa Sucharskiego i Obwodnica Południowa, żeby to wszystko jeździło po za miastem. Nie wyobrażam sobie, żeby Zaspa, Przymorze, Żabianka czy Brzeźno zamieniły się w arterię dla ciężarówek...

              • 2 1

              • Ale się zmienią (2)

                • 1 1

              • chyba mózgi się wam zmieniają! (1)

                przyszło wam może do głowy, że tunel nie dla TIR-ów równa się Ślepa Uliczka Sucharskiego i cały tranzyt, który idzie głównie z południa przez centrum i pół miasta... gratuluję debilizmy, bo innych słów brakuje!!!

                • 1 2

              • migu, uwierz, to już zaplanowane

                nasze durne gdańskie urzędasy chcą puścić ruch TIRów w kierunku zachodnim' drogą zieloną, przez Zaspę, Przymorze, Żabiankę (droga na Żabiance ma przebiegać przez teren hali sportowej i 18 metrów od budynków osiedla!).

                Wszystkie te dzielnice zostaną odcięte od plaży drogą, na której planowany ruch to prawie 60 tysięcy pojazdów na dobę.

                • 1 0

      • "bs" czytaj to co jest napisane!!! (2)

        A napisane jest że koniec prac przewidywany jest na 2014!!!

        • 3 1

        • Popatrz co było pisane 2 i 3 lata temu (1)

          Miało być gotowe w 2011 potem 2012 potem tylko 1 tunel w 2012 potem ...
          Teraz jest 2014 tak samo pewny jak i poprzednie prognozy.
          Wygląda, ze u nas łatwiej przewidzieć pogodę niż harmonogram inwestycji.

          • 1 0

          • kolejny termin ogłoszą przy kolejnych wyborach :)

            o ile ludzie nadal dadzą się robić w ...

            • 1 0

    • GIKE 2012 w 2014

      to znaczy przesunie sie EURO

      • 0 0

  • będzie jak pod kanałem La Manche, super atrakcja (11)

    i miasto się odkorkuje, oby jak najszybciej zrealizowali inwestycję

    • 130 14

    • (2)

      Nie dość że pierwszy w Polsce, to jeszcze najdłuższy :) Panie Naskręt...

      • 8 1

      • Czytaj ze zrozumieniem.... (1)

        Pierwszy w Polsce pod wodą i ogólnie najdłuższy ze wszystkich tuneli w Polsce. Prawda, jakie to proste?

        • 7 3

        • A ile będzie miał metrów,

          że ma być najdłuższy?

          • 1 0

    • (7)

      Będzie atrakcja. Jak długo trwa wypompowanie wody z takiego tunelu? Bo że go kiedyś zaleje, to pewne. Jak wczoraj warszawskie metro.

      • 7 9

      • (6)

        Hamburga ma pod rzeka Elba, szersza duzo od Martwej Wisly dlugi tunel, i nigdy go nie zalalo, to dlaczego ma ten tunel zalac?

        • 2 1

        • bo to Polska właśnie (4)

          w Sopocie "tunelik" (w porównaniu do opisywanego) miał tez być tak zrobiony żeby go nie zalało...
          dziwnym trafem nie wiedząc dlaczego wszystkie wody dookoła tam spłynęły i ponad metr wody było po zeszłorocznych ulewach....

          • 2 1

          • samych inżynierów tu widzę (3)

            i specjalistów od tego typu obiektów

            • 2 2

            • raczej dobrych obserwatorów (2)

              a co? z faktami się nie zgadzasz?

              brzydkie fakty.. niedobre..

              • 2 1

              • problem w tym (1)

                ze w tej peplaninie pseudo-ekspertów faktów jest niewiele, żeby nie powiedzieć wcale!

                • 0 1

              • aaa.. czyli społeczeństwo jest winne, że jest niedoinformowane?

                brzydkie społeczeństwo, niedobre..
                no ca za ludzie, panie..

                • 2 0

        • bo to jest polska i gdańsk

          • 0 0

  • taaaaaaaaaaaaaaaaaaaa (5)

    Polska to nie Norwegia

    • 54 31

    • Będą problemy jak w SOPOCIE (3)

      Tunel w Sopocie przy Monciaku to przykład. Tunel pod Martwą Wisłą będzie tylko droższy!!!!

      • 12 15

      • w sopocie wykopali dziurę i zrobili dach a tu bedzie wiercony tunel (2)

        to chyba co innego , prawda?

        • 11 1

        • ale... (1)

          Tak ale pompy wysokodajne chyba beda stały cały czas co??
          Czy tez niebedzie ich jak w sopocie?
          Wieksze opady i bedzie tunel zalewało?
          Ale to juz byłby zamach na ludzkie zycie, o ile w sopocie przezyjesz , o tyle w tunelu utoniesz bo pod wisłą :)

          • 3 6

          • niebedzie skonczonej podstawówki to niebedzie komentowania

            • 7 0

    • Narzekacze

      Euro nie dadzą. Euro zabiorom.

      • 11 2

  • co to za pojaz kosmiczny;p i to tak z rana odrazu takie newsy. Predzej uwierze, ze Adamowicz przegra najblizsze wybory niz, ze w tym miescie powstanie jakas nowa droga finansowana z funduszy miejskich.

    • 35 27

  • W PIACHU WIERCIĆ ??? Przecież to jest delta rzeki, naniesione mady, luźna struktura (6)

    W tym miejscu jedynie metoda zatopionej konstrukcji i wypompowania wody.

    • 37 86

    • badania

      • 13 0

    • Ehhh...

      Poczytaj o możliwościach TBM, a potem się wypowiadaj.

      Nawet angielskojęzyczny art w wiki powinien rozwiać twoje wątpliwości

      • 15 0

    • piasek?! (1)

      bzdura, nie zdziwie sie jesli bedzie tam mnóstwo głazów narzutowych!. tak jak pod starówką ... wted napewno nie skończą w 2014 roku!!!!

      • 1 2

      • tbm gryzie skały szybciej od piasku

        • 6 0

    • jak zwykle.. (1)

      wszedzie pelno takich specialistow jak ty.. siedzi i pierdzi w stolek zamiast docenic

      • 0 1

      • Przed monitorem sami zanwcy i krytycy

        "trzeba było", "w tym miejscu jedynie" itp. itd

        • 0 0

  • niektórzy, to już całkiem odlecieli w Kosmos:-)

    ale nic to Baśka, nadal obserwujemy jak Polska zamienia się w drugą irlandię
    yes! yes! yes!

    • 23 50

  • kurde TBM ?

    ludzie - nie wierzę
    ale jak tak ....

    • 18 12

  • TBM - Tuman Boring Machine (11)

    maszynka do robienia z ludzi idiotów...

    • 34 50

    • gallux - nie prytaj (9)

      a tunel pod Sopotem
      sam kopiesz?

      • 9 1

      • (8)

        tunel pod sopotem jest bardziej realny jak ten pod motławą, wystarczy powiedzieć, że sopot w 10 lat przebił 3 tunele (kamienny potok do dworca SKM, przedłużenie ulicy marynarzy pod aleją niepodległości i ten tak przez was wyśmiewany pod monciakiem, a w gdańsku PO staremu: bedzie, bedzie...))
        zastanawiam sie kto tam siedzi i wypisuje takie durnoty

        • 6 13

        • gallux (6)

          dlatego - piszę
          to jest idiotyzm
          widziałem TBM w akcji
          to nie na Gdańsk a być może i na Sopot
          uwierz gościu

          • 4 4

          • (5)

            widziałem dokumentalny, godzinny film o drążeniu tunelu pod kanałem la manche i dlatego ja też wiem o czym piszę

            • 3 6

            • gallux (4)

              maszyna ma przebić tunel od którego sama jest dłuższa?
              szkoda że nie mogłem robić fotek tam gdzie "PRACUJE"
              może, być może - pod Sopotem byłoby to realne
              ale musiałoby zacząć się około Zabianki
              a skończyć..????

              • 3 4

              • ta maszyna na zdjęciu ma głowicę do "wiercenia" w skale
                nie jestem fachowcem, ale w gdańsku częściej występuje kurzawka jak skała

                • 1 5

              • (2)

                w wejherowie ??

                • 1 0

              • tak sie zastanawiam (1)

                gallux i pankracy pisza od 7 rano w długi weekend... macie dyzur reporterski czy co? albo siedzicie w "pracy i ciężko pracujecie dla dobra kraju?" albo nie możecie spac... a jesli chodzi o wiertło pod martwą wisłą to poczekam do 2014 i napiszę na forum trójmiasta tak: a pamietacie malkontenci jak żeście w 2010 marudzili?

                • 6 0

              • hahaha - ostatni naiwny się trafił

                a jak przy kolejnych wyborach usłyszysz te same obietnice z nową datą to co? zrozumiesz że ktoś ci w twarz pluje czy będziesz udawał, że deszcz pada?

                • 0 0

        • aaa

          pod jaką motławą , pod wisłą a dokładniej sterym ujściem wisły ..... motławy w to nie mieszaj :) bo to inny ciek wodny

          • 6 0

    • W sopocie tunele były w wykopie otwartym więc nie pisz głupot matołku

      • 0 0

  • mało tego (8)

    widziałem "to" w akcji
    to trzeba co najmniej paru km kw powierzchni dla zaplecza
    to "zwierzątko" ma min 800 m długości
    jak się wbije w grunt?
    gdzie?
    no - nie wariujmy - panie redaktorze

    • 14 41

    • to bedzie wersja MINI:-) (2)

      w skali 1:10

      • 8 4

      • (1)

        no chiba że tak
        mini=TBM
        dla Budynia
        łoooojjj

        • 1 7

        • czytanie ze zrozumieniem

          800 metrów to ma maszyna do wiercenia metra razem z taśmociągiem itp oprzyrządowaniem a samo wiertło z maszyną noszącą ma 30 metrów...

          • 14 0

    • a i owszem

      ale maszyna o długości 800 m służy do wiercenia tuneli w pasmach górskich, chyba czytaliśmy ten sam artykuł na wp :D

      • 13 0

    • Dwa lata temu pisali, że maszyna ma mieć 30 m długości.

      • 8 0

    • (1)

      spoko, odpowiedni teren jest po obu stronach Wisły

      • 4 0

      • a i owszem

        MARTWA WISŁA W TYM MIEJSCU MA SZEROKOŚĆ około 80 m ! ! ! ! !

        • 0 0

    • do Pankracego

      No to gratuluje jak widziałeś kolego Pankracy TBM o długości 800 m ;-) Jeśli widziałeś "to" w takich rozmiarach w akcji to musiałeś być mocno nie w temacie ;-) Warszawski TBM ma 5,5 m średnicy i 70 m długości...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane