• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"

Maciej Naskręt
4 czerwca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków. Budowa tunelu pod Martwą Wisłą nie wpłynie na ruch statków.

Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.



Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą. Maszyna-kret TBM (Tunnel Boring Machine) - tak wygląda rodzaj urządzenia, które przebije się pod Martwą Wisłą.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.

- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.

Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.

Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.

W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.

Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.

Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.

Miejsca

Opinie (205) ponad 10 zablokowanych

  • Widać jak cieple posadki w spółce GIKE 2012 zakorzeniły się ze realizują projekty nie związane z EURO!

    zaloże się ze po 2012 spłka nadal będzie istnieć.....

    • 10 1

  • Pierwszy w Polsce

    tunel podwodny dla samochodów

    • 4 2

  • Maruderzy na żuławy do roboty !!! (1)

    Cieszcie się ćwoki że pomysły wracają bo jeszcze w latach 80-tych nie było widoków że cokolwiek nowego się zbuduje.
    Najlepiej siedzieć na dupie i marudzić.
    A spróbuj się choć raz tym tunelem przejechać pierdoło jedna to nogi z dupy powyrywam !!!!

    • 6 13

    • Budyń? to ty?

      • 2 0

  • Tja, fajnie- niech w koncu zaczna,

    gdyz jednoczesnie w dzisiejszej GW jest artykul na temat jak tragicznie wyglada wykorzystanie funduszy unijnych przeznaczonych na budowe drog.
    Jedyne co sie terminowo udaje, to...poslizgi z terminami.
    A autostrad i drog expresowych jak nie bylo, tak nie ma.
    Niemoc w temacie i to bez wzgledu na partie jaka akurat znajduje sie u wladzy.

    • 7 3

  • Czy koniecznie tunel? (2)

    Wysoki most byłby tańszy i przy okazji mógłby stać się wizytówką Gdańska (jak ten w Rio de Janeiro). Tylko potrzebny dobry projekt. Z tunelem to wyjdzie jak Sopot pod Monte (zalewany, zbyt mały, za niski).

    • 6 6

    • Koniecznie tunel. Przecież ma być pierwszy i najdłuższy! Mosty już mamy. Np. w Sobieszewie - najdłuższy pływający drewniany most w Europie

      • 2 0

    • i chcesz odciąć Stocznię remontową?

      w końcu most nie będzie miał przęsła 100 metrów nad wodą (a to i tak nic, remontowana kilka miesięcy temu platforma wiertnicza miała chyba 140 metrów). NIe zrobisz też mostu zwodonego - konstrukcja odchylana musiałaby mieć dwa 300 - metrowe przęsła, które musiałyby mieć przeciwwagę. Wiesz, jaka to masa? jakie momenty skręcające / zginające przy podnoszeniu? Tunel jest po prostu łatwiejszy i tańszy od takiego mostu. Fakt, że wiercenie w piaskach może być trudne - ale i do tego są technologie. To nie jest XIX wiek. Jedyną wadą tej inwestycji jest brak rezerwy dla szybkiego tramwaju - widocznie rajcy nadal leją na kwestię łącznika Stogi - Brzeźno.

      TO, że inwestycja potrzebuje środków - to chyba jest jasne. Budżet miasta nie jest jednak z gumy.

      • 0 0

  • wędkarskie metody Adamowicza (2)

    A czy nie taniej było by gdy w dnie wykopać dziurę i zatapiać gotowe fragmenty tunelu tak jak zrobiono to w Nowym Jorku. Martwa Wisła jest węższa niż Kanał La Manche i TBM byłby zbędny.Mam wrażenie, że znów komuś trzeba dać dodatkowo zarobić. Zupełnie inną sprawą jest to, że zbliżają się wybory i Adamowicz znów rzuca jakąś zanętę jak wędkarz. Zobaczycie niedługo przyjedzie do Brzeźna otworzyć Park który ma już około 170 lat byle ponownie się pokazać, jestem w stanie oto się założyć.

    • 9 2

    • w poprzednich wyborach

      wystarczyło na łamach prasy i trojmiasto.pl przedstawić powiększone molo z cumującymi tam yachtami, z którego się śmiał gallux, że przypomina pewną męską część ciała. Do tego obiecywał ścieżki rowerowe dla Zaspy

      • 0 0

    • tunel ma przejść pod terenami przemysłowymi

      • 0 0

  • A o to co pisano o tym 2 lata temu: (1)

    Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata. Nie dość, że dziś nie Prima Aprilis to jeszcze się powtarzaja, niesmaczny żart.

    • 19 1

    • Wszystko pod kontrolą. 2014 zobowiązuje.

      • 1 1

  • Do redaktorów trojmiasto.pl

    Po co o tym piszecie ? Przecież każdy tak naprawdę zdaje sobie sprawę (myślę, że Adamowicz też), że ten tunel pewnie nigdy nie powstanie. Błagam przestańcie o tycg bzdurach pisać.

    • 15 4

  • Krecik do roboty w 3miescie

    Niech tego kreta od razu wykorzystają i zrobią tunel od Meczetu do Selgrosa robiąc nowa trasę na obwodnice
    Jest wiele miejsc gdzie można go wykorzystać.

    • 5 2

  • (1)

    Norwegowie są zajęci budową u siebie, a nasi nie mają co robić. Wszystko już zbudowane, został tylko ten tunel.

    • 5 3

    • oj, to miało być pod - kawałek na północ

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane