- 1 Oszukana na "akcje Orlenu" straciła 140 tys. zł (76 opinii)
- 2 3,5 mln zł wygrane w Lotto na Przymorzu (72 opinie)
- 3 Drugi lewoskręt na Trasie W-Z nic nie dał? (148 opinii)
- 4 Altana w parku Oliwskim ofiarą złomiarzy (111 opinii)
- 5 Najstarsza fontanna idzie do remontu (103 opinie)
- 6 Chodnik dodatkowym pasem Grunwaldzkiej (214 opinii)
Tunel pod Martwą Wisłą: ruszają badania dla gigantycznego "kreta"
Ruszyły prace geologów przy Martwej Wiśle w Gdańsku. Dzięki nim będzie można zaprojektować pierwszy w Polsce podwodny tunel dla samochodów. Geolodzy pomogą też konstruktorom, którzy specjalnie dla tej inwestycji zbudują gigantyczną maszynę-kreta. To ona przewierci się na drugi brzeg Martwej Wisły.
Miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012 zleciła właśnie badania geologiczne gruntów w okolicach Martwej Wisły, niedaleko ul. Kujawskiej w Gdańsku. Powstanie tam pierwszy w Polsce podwodny i najdłuższy tunel samochodowy, który połączy Trasę Sucharskiego z Drogą Zieloną.
- Badania geologiczne posłużą projektantom podczas przygotowywania dokumentacji technicznej tunelu - wyjaśnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIKE 2012.
Specjaliści z miejskiej spółki podkreślają, że wyniki będą miały też wpływ na konstrukcję maszyny-kreta, która będzie drążyć tunel pod Martwą Wisłą. - Urządzenie, zwane też TBM (Tunnel Boring Machine) będzie skonstruowane odpowiednio do średnicy tunelu i skał znajdujących się pod rzeką. Dane od geologów posłużą konstruktorom - wyjaśniają pracownicy GIKE 2012.
Maszyna-kret będzie wykonywać wykop w ziemi o długości od pięciu do sześciu metrów każdego dnia. - Pojawią się pewnie miejsca, w których będzie pracować nieco wolniej - przyznają eksperci.
W ramach prac pod Martwą Wisłą powstaną dwa odwierty. Urządzone zostaną w nich tunele z jezdniami dwupasmowymi.
Zadanie wyznaczone GIKE 2012, oprócz kilometrowego, najdłuższego w Polsce tunelu dla aut, obejmuje realizację dróg dojazdowych. Powstanie ok. 1,2 km trasy dwujezdniowej, zapewniającej dojazd do tunelu.
Koszt realizacji tunelu wraz z drogami dojazdowymi oscyluje w granicach 600 mln zł. Pieniądze zostały zagwarantowane w Wieloletnim Planie Inwestycyjnym Gdańska na lata 2010-14. Część kosztów - ok. 40 proc. - pokryje Unia Europejska. Nowa Trasa Słowackiego i Sucharskiego figurują na liście projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Już wiadomo, że kierowcy nie pojadą na Euro 2012 nowym tunelem, mimo że pierwsze prace budowlane ruszą w połowie przyszłego roku. Zakończenie budowy nastąpi w 2014 roku.
Miejsca
Opinie (205) ponad 10 zablokowanych
-
2010-06-04 09:01
Widać jak cieple posadki w spółce GIKE 2012 zakorzeniły się ze realizują projekty nie związane z EURO!
zaloże się ze po 2012 spłka nadal będzie istnieć.....
- 10 1
-
2010-06-04 09:06
Pierwszy w Polsce
tunel podwodny dla samochodów
- 4 2
-
2010-06-04 09:28
Maruderzy na żuławy do roboty !!! (1)
Cieszcie się ćwoki że pomysły wracają bo jeszcze w latach 80-tych nie było widoków że cokolwiek nowego się zbuduje.
Najlepiej siedzieć na dupie i marudzić.
A spróbuj się choć raz tym tunelem przejechać pierdoło jedna to nogi z dupy powyrywam !!!!- 6 13
-
2010-06-04 11:01
Budyń? to ty?
- 2 0
-
2010-06-04 09:29
Tja, fajnie- niech w koncu zaczna,
gdyz jednoczesnie w dzisiejszej GW jest artykul na temat jak tragicznie wyglada wykorzystanie funduszy unijnych przeznaczonych na budowe drog.
Jedyne co sie terminowo udaje, to...poslizgi z terminami.
A autostrad i drog expresowych jak nie bylo, tak nie ma.
Niemoc w temacie i to bez wzgledu na partie jaka akurat znajduje sie u wladzy.- 7 3
-
2010-06-04 09:38
Czy koniecznie tunel? (2)
Wysoki most byłby tańszy i przy okazji mógłby stać się wizytówką Gdańska (jak ten w Rio de Janeiro). Tylko potrzebny dobry projekt. Z tunelem to wyjdzie jak Sopot pod Monte (zalewany, zbyt mały, za niski).
- 6 6
-
2010-06-04 10:25
Koniecznie tunel. Przecież ma być pierwszy i najdłuższy! Mosty już mamy. Np. w Sobieszewie - najdłuższy pływający drewniany most w Europie
- 2 0
-
2010-06-04 11:26
i chcesz odciąć Stocznię remontową?
w końcu most nie będzie miał przęsła 100 metrów nad wodą (a to i tak nic, remontowana kilka miesięcy temu platforma wiertnicza miała chyba 140 metrów). NIe zrobisz też mostu zwodonego - konstrukcja odchylana musiałaby mieć dwa 300 - metrowe przęsła, które musiałyby mieć przeciwwagę. Wiesz, jaka to masa? jakie momenty skręcające / zginające przy podnoszeniu? Tunel jest po prostu łatwiejszy i tańszy od takiego mostu. Fakt, że wiercenie w piaskach może być trudne - ale i do tego są technologie. To nie jest XIX wiek. Jedyną wadą tej inwestycji jest brak rezerwy dla szybkiego tramwaju - widocznie rajcy nadal leją na kwestię łącznika Stogi - Brzeźno.
TO, że inwestycja potrzebuje środków - to chyba jest jasne. Budżet miasta nie jest jednak z gumy.- 0 0
-
2010-06-04 09:39
wędkarskie metody Adamowicza (2)
A czy nie taniej było by gdy w dnie wykopać dziurę i zatapiać gotowe fragmenty tunelu tak jak zrobiono to w Nowym Jorku. Martwa Wisła jest węższa niż Kanał La Manche i TBM byłby zbędny.Mam wrażenie, że znów komuś trzeba dać dodatkowo zarobić. Zupełnie inną sprawą jest to, że zbliżają się wybory i Adamowicz znów rzuca jakąś zanętę jak wędkarz. Zobaczycie niedługo przyjedzie do Brzeźna otworzyć Park który ma już około 170 lat byle ponownie się pokazać, jestem w stanie oto się założyć.
- 9 2
-
2010-06-04 10:22
w poprzednich wyborach
wystarczyło na łamach prasy i trojmiasto.pl przedstawić powiększone molo z cumującymi tam yachtami, z którego się śmiał gallux, że przypomina pewną męską część ciała. Do tego obiecywał ścieżki rowerowe dla Zaspy
- 0 0
-
2010-06-04 11:31
tunel ma przejść pod terenami przemysłowymi
- 0 0
-
2010-06-04 09:52
A o to co pisano o tym 2 lata temu: (1)
Wyłonienie wykonawcy robót nastąpi w połowie przyszłego roku. Budowa rozpocznie się pod koniec 2009 roku lub na początku 2010 i potrwa maksymalnie 4 lata. Nie dość, że dziś nie Prima Aprilis to jeszcze się powtarzaja, niesmaczny żart.
- 19 1
-
2010-06-04 10:22
Wszystko pod kontrolą. 2014 zobowiązuje.
- 1 1
-
2010-06-04 09:56
Do redaktorów trojmiasto.pl
Po co o tym piszecie ? Przecież każdy tak naprawdę zdaje sobie sprawę (myślę, że Adamowicz też), że ten tunel pewnie nigdy nie powstanie. Błagam przestańcie o tycg bzdurach pisać.
- 15 4
-
2010-06-04 10:15
Krecik do roboty w 3miescie
Niech tego kreta od razu wykorzystają i zrobią tunel od Meczetu do Selgrosa robiąc nowa trasę na obwodnice
Jest wiele miejsc gdzie można go wykorzystać.- 5 2
-
2010-06-04 10:20
(1)
Norwegowie są zajęci budową u siebie, a nasi nie mają co robić. Wszystko już zbudowane, został tylko ten tunel.
- 5 3
-
2010-06-04 10:23
oj, to miało być pod - kawałek na północ
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.