• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą: wpłynęło odwołanie od wyników przetargu

Maciej Naskręt
15 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM). Tunel pod Martwą Wisła ma wydrążyć maszyna-kret - Tunnel Boring Machine (TBM).

Fatalna wiadomość dla gdańskich kierowców. Hiszpańsko-austriackie konsorcjum odwołało się od wyników przetargu na tunel pod Martwą Wisłą. Jeśli to ono wygra przetarg, koszt budowy wzrośnie o prawie 300 mln zł. Decyzja w rękach Krajowej Izby Odwoławczej.



Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy. Przebieg Drogi Zielonej tuz obok stadionu w Letnicy.
Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi. Przebieg Tunelu pod Martwą Wisłą wraz z drogami dojazdowymi.
Klops w przetargu na wydrążenie maszyną-kretem tunelu pod Martwą Wisłą, będącego jednym z elementów Trasy Słowackiego. Do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęło odwołanie, złożone przez konsorcjum firm FCC Construction, Alpine Bau GmbH i Alpine BeMo Tunnelling GmbH. Chciały one wybudować tunel za 1,180 mld zł.

Tymczasem miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne jako zwycięzcę przetargu wskazała konsorcjum firm Hydrobudowa Polska S.A., PBG S.A. i Aprivia S.A.. Złożyło ono najkorzystniejszą ofertę, w której budowę tunelu wyceniono na 885,6 mln zł.

Czego dokładnie dotyczy odwołanie? - Odwołujący się uznał, że zwycięskie konsorcjum zaproponowało cenę rażąco niską. Jesteśmy jednak przekonani, że Krajowa Izba Odwoławcza oddali wniosek hiszpańsko-austriackiego konsorcjum - przekonuje Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy miejskiej spółki.

Rozprawa w KIO odbędzie się w ciągu dwóch tygodni. Jeśli Izba odrzuci odwołanie to, zgodnie z procedurą, dokumentacja przetargowa zostanie wysłana do kontroli przez Urząd Zamówień Publicznych. W przeciwnym wypadku procedurę określi KIO.

Co gdy Izba podzieli argumenty konsorcjum hiszpańsko-austriackiego i wykluczy ofertę Hydrobudowy, PBG i Aprivii z przetargu? By sprostać oczekiwaniom cenowym tego konsorcjum Gdańsk musiał dokonać znaczących cięć w swoich inwestycjach. Praktycznie niemożliwe jest, by miasto znalazło dodatkowe 300 mln zł, gdyby za wydrążenie tunelu trzeba było zapłacić prawie 1,2 mld zł.

Natomiast konsorcja i firmy biorące udział w przetargu na budowę Drogi Zielonej, która powstanie pomiędzy ul. Marynarki Polskiej, a al. Hallera, nie złożyły odwołań do jego wyników. Droga Zielona to również jest jeden z elementów Trasy Słowackiego.

Dokumentacja przetargowa inwestycji, która będzie prowadzona przy stadionie w Letnicy trafiła do kontroli Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli ten nie będzie miał zastrzeżeń to GIK na przełomie lipca i sierpnia będzie mógł podpisać umowę z wykonawcą - firmą Budimex. Zobowiązała się ona wykonać inwestycję w cenie ok. 135 mln zł i w czasie 16 miesięcy.

Prezentujemy przyszły przebieg Trasy Słowackiego od lotniska w Rębiechowie do gdańskiego portu.

Opinie (147) 6 zablokowanych

  • Maszyne TBM (7)

    - puscic z Gdanska do Gdyni i juz mamy metro ..... ( Trojmiejska Metropolia )

    • 10 6

    • już mamy metro (6)

      naziemne. Bez kolizyjnych skrzyżowań. Po co je wprowadzać pod ziemię?

      • 7 1

      • dlatego (5)

        ponieważ pod ziemią albo w zamkniętym tunelu może rozwinąć większą prędkość niż nad ziemią, gdzie wiele czynników niebezpiecznych nie zezwala na to, a moim zdaniem fajnie by było z Gdańska do Gdyni jechać 10 minut jak w normalnym europejskim mieście...

        • 1 7

        • "wiele czynników niebezpiecznych nie zezwala na to" że co proszę? (4)

          Można prosić o podanie choćby jednego z tych czynników? W końcu jest ich wiele więc to nie powinien być problem. A może to zbyt niebezpieczne?

          • 4 1

          • !!! (3)

            -wystarczy, że ktoś wejdzie na tory
            -śnieg zasypie torowisko
            -oblodzenie, zmiana temperatur
            -intensywne opady spowodują obsuniecie torowiska
            nie wspominając już o hałasie jaki by powodowała kolejka, poruszająca się prędkością metra

            • 1 4

            • braawo sajgonek ! (1)

              reprezentujesz nowoczesny sposób myślenia.... !

              • 0 4

              • O kurde, to nowoczesny sposób myślenia objawia się przez wypisywanie głupot?

                Przecież żadne metro nie osiąga tak wysokich prędkości jak niektóre systemy kolei naziemnej! Jak więc można pisać, że w tunelu można rozwijać większa prędkość i to niby dlatego, że nad ziemią jest niebezpiecznie!

                Z tego co sajgonek wymyślił to jedyną prawdziwą wadą kolei naziemnej jest hałas jednak jego emisję da się ograniczyć no i ciężko go zaliczyć do "czynników niebezpiecznych" ;)

                • 2 1

            • no strasznie "niebezpieczne" te Twoje czynniki ;)

              "wystarczy, że ktoś wejdzie na tory" ogrodzenie jest tańsze niż tunel :) No i przy prędkościach z jakimi porusza się zwykła naziemna kolej (również nasza SKM) i tak zwykle nie da się zatrzymać pociągu przed przeszkodą. Torowisko SKM nie jest ogólnodostępne a przejazdy samochodowe czy przejścia dla pieszych nie występują więc argument o wejściu na tory kompletnie bez praktycznego znaczenia.

              "śnieg zasypie torowisko" w naszym klimacie poza bardzo rzadkimi sytuacjami torowisko jest bardzo łatwo odśnieżyć. W kolei miejskiej gdzie częstotliwość kursowania pociągów jest duża śnieg na torach nie stanowi większego problemu.

              Gdybyś miał jakiekolwiek pojęcie o tym co piszesz to prędzej napisał byś o obciążonych śniegiem gałęziach które mogą uszkodzić przewody trakcyjne. To jednak też nie jest poważny problem bo wystarczy je od czasu do czasu przycinać i jest to tańsze niż koszty utrzymania tunelu.

              "intensywne opady spowodują obsuniecie torowiska" kolejna bzdura, zwłaszcza w odniesieniu do SKM w trójmieście. Kiedy ostatnio stało się coś takiego na SKM? Czy gdzieś wprowadzono ograniczenie prędkości z tego powodu?

              "nie wspominając już o hałasie jaki by powodowała kolejka, poruszająca się prędkością metra" hałas to rzeczywiście problem ale przy prędkości metra (która nie odbiega przecież od prędkości naziemnych kolei miejskich a jest sporo mniejsza niż klasycznych naziemnych kolei wysokich prędkości) nie jest nie do rozwiązania. W większości przypadków starczy kilka ekranów, odpowiednia konstrukcja torowiska itp.

              Jak dotąd nie przedstawiłeś ani jednego argumentu na to, że w tunelu można rozwinąć większa prędkość niż na ziemi.

              Najśmieszniejsze jest w tym wszystkim jest to, że przecież żadne metro na świecie nie osiąga zawrotnych prędkości (ważniejsze jest przyspieszenie i szybka wymiana pasażerów, zupełnie jak w naziemnej kolei miejskiej) i nie odbiegają one znacznie od prędkości szybkich kolei miejskich.

              • 3 3

  • czy to ta sama firma co buduje stadion narodowy ???

    stadion narodowy Alpine Bau z kwoty ok.800milonów zwiększyło już do ok.2 miliardy i końca bubla nie widać, stadon Duseldorf wybudowano za 500milinów eur- o.k.2 miliardy pln, ze zmienną murawą - wyjeżdża murawa - wjeżdża bieżnia- i to działa-
    Alpine zna się na podwojeniu lub nawet potrojeniu kosztów
    nie ważny tunel ważne zdobyć pieniądze , a moze przy okazji coś kiedyś wybudują
    no to tyle

    • 4 4

  • 3:36 - w tym miejscu widać, że zostanie zburzona zabytkowa parowozownia! (7)

    • 40 18

    • Parowozownia już faktycznie nie istnieje (1)

      Ale wieża ciśnień wygląda jeszcze przyzwoicie, nie da się jej uratować?

      • 3 2

      • Wieża Ciśnień ma zostać, tak było w projekcie sprzed ~2 lat. Mam nadzieje, że się to nie zmieniło :)

        • 4 1

    • Żadna tam ona zabytkowa. Przebudowana chyba ze 100 razy dawno już straciła jakąkolwiek wartość zabytkową.

      • 5 2

    • Po (3)

      co parowozownia , jak nie ma już parowozów , a jaki to zabytek ???

      • 11 22

      • (2)

        można odrestaurować zabytek i zrobić tam np. super pijalnię piwa dla kibiców

        • 24 10

        • spalarnię dla kibiców

          dobry pomysł

          • 6 2

        • z akcentami kolejowymi ,świetny pomysł ! i na górze wieży ciśnien galerie makiet czy coś w tym stylu .

          • 16 6

  • nawet jak wygra hydrobudowa

    to koncowy koszt na 100% bedzie wyzszy niz wygrana oferta z przetargu. za duzo ludzi chce uszczknac pieniedzy z budzetu

    • 2 2

  • No to Adamowicz odetchnął z ulgą

    bo nie musi szukać brakujących pieniędzy na realizację tunelu.

    • 6 4

  • Jeśli już, to pod Leniwką, bo taka jest polska nazwa tej odnogi Wisły !

    • 3 3

  • cena razaco niska jak przy autostradzie

    odwolaja sie i potem nikt juz z tym tunelem nie zdarzy. i zostaniemy bez tunelu, bez pieniedzy taki bedzie final tego. co za glupi narod.

    • 4 6

  • no to niczego nie będzie. Stadion - zamiast wszystkiego....

    żenada budynia i jego PO

    • 2 9

  • spokojnie - ten protest to kpina (5)

    nie było jeszcze przypadku aby KIO uznała protest którego jedynym kryterium jest rażąco niska cena zwycięzcy przetargu.;.
    Hiszpanie z FCC wracać do domu ! - my nie powiemy nikomu :D

    • 99 6

    • (3)

      A zastanawiałeś się na czym zaoszczędzono te 300 mln? Co to za bzdura, aby przetargi rozstrzygać na podstawie najniższych kosztów. Jak będziesz zlecał zrobienie instalacji elektrycznej w domu, to zlecisz to elektrykowi czy mi jak będę gotów zrobić to za połowę ceny?

      • 6 6

      • zabezpieczę się umową (1)

        postawię wymagania, i jak się nie wywiążesz,to kto inny zrobi to na Twój koszt.

        • 8 2

        • o tak, na pewno kretyn kupujący za pół ceny martwi się o gwarancję

          i już widzę jak ją dostajesz od Mietka czy Ziutka.

          • 1 7

      • Kolego zlece tobie, a jak nie bedzie dzialac to bedziesz placil kary umowne.

        • 7 1

    • Hiszpanie !!

      Polacy was kochają i sznuja ale zbierajcie sami swoje owoce u siebie , my damy sobie radę , wasi przyjaciele !!!

      • 11 0

  • fatalna wiadomość dla kierowców?

    chyba dla magistratu

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane