• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Pachołkiem wymusi rozbudowę kolejnych dróg?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach. Planowany nowy układ drogowy, który może powstać w najbliższych latach.

W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska wraz z poszerzonym leśnym odcinkiem ul. Spacerowej zobacz na mapie Gdańska, Drogą Zieloną zobacz na mapie GdańskaNową Kielnieńską zobacz na mapie Gdańska. Do tematu wracamy, ponieważ zmianie ulegają koncepcje organizacji ruchu oraz forma Nowej Kielnieńskiej. Wiadomo już, że buspasy w tunelu nie będą na stałe, a nowa arteria może wymusić rozbudowę kolejnych dróg w Oliwie.



Czy tunel pod Pachołkiem zmniejszy korki w Oliwie?

Nowy układ drogowy, na który składają się Nowa Kielnieńska, Nowa Spacerowa, tunel pod Pachołkiem i Droga Zielona są wciąż na etapie projektowym. Przypuszczalnie przed wakacjami wydana zostanie tzw. decyzja środowiska, która pozwoli przygotować szczegółowy kosztorys inwestycji.

Dotychczasowe szacunki mówią o kwocie rzędu 2 mld zł, co przy całym gdańskim budżecie na poziomie ok. 3 mld zł rocznie jest inwestycją niemożliwą do zrealizowania bez środków unijnych lub/i wsparcia z budżetu państwa. To także znacznie więcej niż koszt budowy tunelu pod Martwą Wisłą (ok. 886 mln zł) czy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (ok. 1,1 mld zł).

Buspasy w tunelu tylko jako rozwiązanie doraźne



W toku prac nad dokumentacją i w związku z negatywnym odbiorem inwestycji jako tej, która wspiera niemal nieograniczony napływ samochodów na zatłoczony Dolny Taras, gdzie już teraz ciężko o miejsce do parkowania, pojawiła się koncepcja wprowadzenia do tunelu buspasów.

Gdy pytaliśmy o to rozwiązanie w 2016 r., projektanci i urzędnicy nie byli w stanie wyjaśnić, jaki jest sens wprowadzać autobusy do tunelu, skoro i tak zdecydowana większość z nich kończy bieg w centrum Oliwy przy pętli tramwajowej zobacz na mapie Gdańska. Dla pasażerów oznaczałoby to więc wydłużenie podróży, a nie jej skrócenie.

Czytaj też: Pętla w Oliwie: modernizacja zamiast likwidacji

Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew). Skrzyżowanie Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona, do którego ma być podłączona ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem (w miejscu drzew).
Po dwóch latach, urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska, które przy okazji każdego dokumentu planistycznego wykonuje symulację ruchu, nadal nie wiedzą czy i jak będzie funkcjonował ruch w tunelu, a tym samym jak to się przełoży na dociążenie al. Grunwaldzkiej.

- Z punktu widzenia przestrzennego planujemy w tunelu dwie jezdnie po dwa pasy ruchu każda. Opcją jest wykorzystanie zewnętrznych pasów pod autobusy. Nie zajmujemy się organizacją ruchu w takim zakresie - to pytanie do ZTM-u - mówiła podczas niedzielnej debaty zorganizowanej przez Radę Dzielnicy Osowa na temat planowanego układu drogowego Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Transportu w BRG.
Zarząd Transportu Miejskiego nie upiera się natomiast przy stałym wydzielaniu buspasów, ponieważ nadal będzie chciał kierować większość autobusów istniejącą ul. Spacerową do pętli tramwajowej, a nie w rejon skrzyżowania Grunwaldzka-Czyżewskiego-Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska.

- Z założenia buspasy w tunelu nie będą wyznaczone na stałe, lecz zostaną włączone w system dynamicznego sterowania ruchem. Co do zasady, wszystkie pasy będą udostępnione dla ogólnego ruchu. W razie konieczności, w zależności od natężenia ruchu, będzie możliwość odseparowania pasów dla komunikacji zbiorowej. Opcja dynamicznego sterowania przydziałem pasów w tunelu umożliwi też wprowadzenie priorytetu pojazdom uprzywilejowanym: karetki, policja, straż pożarna itp. - wyjaśniał kilka dni po debacie Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM Gdańsk.
Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze. Większość kierowców po pokonaniu tunelu będzie starała się dotrzeć w rejon Hali Olivia, gdzie powstają wciąż nowe biurowce, a nie na Żabiankę czy Przymorze.

Ekspresowe autobusy między sypialniami



Do tunelu wjeżdżać miałyby tylko autobusy "ekspresowych linii tranzytowych", które mają być poprowadzone Drogą Zieloną przez Żabiankę, Przymorze i Zaspę, czyli de facto łączyć sypialnie poza obwodnicą z wielkimi blokowiskami na Dolnym Tarasie.

To oferta komunikacyjna, która jednak nie zadowoli mieszkańców przedmieść zainteresowanych przede wszystkim dojazdem do miejsc pracy przy al. Grunwaldzkiej - szczególnie zespołu biurowców w okolicach Hali Olivia zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Kilkanaście nowych biurowców może powstać w Oliwie

Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie. Doprowadzenie tunelu do czteropasowej Grunwaldzkiej może skutkować potrzebą jej poszerzenia o kolejne pasy ruchu. Obowiązujący plan dopuszcza takie rozwiązanie.

Widmo poszerzenia Grunwaldzkiej i budowy Drogi Czerwonej



Skoro transport zbiorowy nadal będzie nieatrakcyjny, kierowcy chętnie wsiądą do własnych aut, by wykorzystać nową, szerszą infrastrukturę drogową. Pojawia się jednak problem z powiązaniem wylotu tunelu z al. Grunwaldzką przy granicy z Sopotem. Aleja na tej wysokości i aż do ul. Dickmana zobacz na mapie Gdańska posiada po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, podczas gdy na wysokości Parku Oliwskiego zobacz na mapie Gdańska jest ich o dwa więcej.

Skoro już dzisiaj cały układ drogowy jest niewydolny w godzinach szczytu, więc w jaki sposób jego przepustowość ma wzrosnąć po wprowadzeniu kolejnej drogi do al. Grunwaldzkiej na węższym odcinku?

- Na alei Grunwaldzkiej istnieje trochę miejsca, by rozważyć jej poszerzenie w przyszłości. A może wykorzystać zewnętrzne pasy pod buspasy, skoro promujemy transport zbiorowy? Być może na jakimś odcinku będzie konieczność realizacji Drogi Czerwonej [dla ruchu indywidualnego aut lub zbiorowego - dop. red.], ale to zależy od tego, jak będą się w mieście układały inwestycje wspomagające układ drogowy - mówi kierownik Działu Transportu BRG - W nowym studium podtrzymujemy rezerwę Drogi Czerwonej, choć obniżyliśmy jej klasę techniczną, aby była możliwość większej akcesji do terenów przyległych. Nie wykluczamy więc jej realizacji.
Czytaj też: Nowy blask starych kamienic. Widmo Drogi Czerwonej mniej straszy

Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.). Rozkład ruchu po realizacji nowego układu drogowego (analiza z 2016 r.).

Konserwator poparł plan dla wyburzeń



Pod względem planistycznym poszerzenie al. Grunwaldzkiej jest zagwarantowane w planach zagospodarowania. Nieoczekiwanie sojusznikiem wyburzeń okazał się urząd konserwatora, który sprzeciwił się nawet zachowaniu detali architektonicznych budynków - w razie ich rozbiórki.

- Podczas przystąpienia do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla terenów AWFiS proponowaliśmy uwzględnienie w jego granicach budynków wzdłuż alei i objęcie ich większą ochroną niż w planie obowiązującym, wskazując cenne elementy do demontażu i odtworzenia. Konserwator nie przychylił się do naszego wniosku - mówiła na ostatnim posiedzeniu Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska dyrektor BRG, Edyta Damszel-Turek - Budynki komunalne ulegają degradacji, lokatorzy są z nich wysiedlani, a okna zamurowywane. W obecnym stanie prawnym można będzie je wyburzyć.
Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej. Zamurowane okna w budynku przy al. Grunwaldzkiej w pobliżu ul. Nadwodnej.

Droga Zielona, która ma być Zielonym Bulwarem



W zakresie Drogi Zielonej "przechrzczonej" na Zielony Bulwar niewiele się zmieniło w ostatnich latach. Ma ona mieć - przynajmniej na razie - układ jednej jezdni z dwoma pasami ruchu oraz torowiskiem tramwajowym, chodnikami i drogą rowerową. Przejścia dla pieszych mają być w poziomie jezdni, choć rozmieszczone dość rzadko - przede wszystkim na skrzyżowaniach w odstępach co ok. pół kilometra.

- Jeżeli chodzi o Drogę Zieloną, nazywanie jej Zielonym Bulwarem jest maksymalną manipulacją - mówiła podczas osowskiej debaty Ewa Lieder, posłanka Nowoczesnej, kandydatka na urząd prezydenta Gdańska - Omijając Oliwę i jej zabytki, wprowadzamy olbrzymi ruch samochodów do portu w Pas Nadmorski. Uważam, że takie decyzje, czy chcemy tej drogi czy nie, najlepiej podjąć w oparciu o panel obywatelski.
Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu. Wizualizacja Drogi Zielonej wykonana na potrzeby Analizy Obsługi Transportowej Dolnego Tarasu.
Zupełnie odmiennego zdania jest Małgorzata Chmiel, posłanka PO, a wcześniej radna miasta i przewodnicząca komisji Zagospodarowania Przestrzennego.

- Odcinek w Pasie Nadmorskim budzi kontrowersje, ale to nie będzie żadna autostrada! Nie planuje się tam drogi po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jest jedynie zarezerwowany szeroki pas terenu, gdyby ewentualnie była w przyszłości potrzeba szerszej drogi.
Czytaj też: Kto da się nabrać na nową wizję Drogi Zielonej?

Przesuń aby
porównać

Nowa Kielnieńska już nie drogą ekspresową



W związku z wprowadzeniem Trasy Kaszubskiej do węzła z obwodnicą w Wielkim Kacku, a nie jak było to wcześniej planowane w Osowej, podjęto decyzję o znacznym obniżeniu klasy planowanej ul. Nowej Kielnieńskiej. Zamiast drogi ekspresowej, mieszkańcy otrzymają drogę kategorii głównej.

Obniżenie kategorii pozwoli na utworzenie kilku skrzyżowań oraz przejść naziemnych dla pieszych, którymi mieszkańcy będą mogli dotrzeć do leśnych terenów rekreacyjnych. Powstanie też jedno przejście bezkolizyjne, ale jego forma wynika z ukształtowania terenu (obniżenia terenu i potrzeby budowy wiaduktu drogowego).

Ze względu na zbliżenie drogi do zabudowy, niewykluczona jest budowa na niektórych odcinkach ekranów akustycznych.

Czytaj też: Kiedy podpisanie umów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej?

Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS. Debata na temat nowego układu drogowego została zorganizowana przez Radę Dzielnicy Osowa. Mimo zapowiedzi nie wziął w niej udział Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i poseł PiS.

Jeśli nie tunel pod Pachołkiem, to co?



Obecna sytuacja polityczna na szczeblu krajowym oraz niechęć Unii Europejskiej do wspierania inwestycji promujących indywidualny ruch samochodów może sprawić, że cała inwestycja nigdy nie doczeka się realizacji.

Czy zatem można rozwiązać problem komunikacyjny ok. 15-tysięcznej Osowej oraz okolicznych gmin w inny sposób niż tunelem pod Pachołkiem?

- Należy się zastanowić nad wprowadzeniem dodatkowego pasa ruchu "przekładanego" [w ul. Spacerowej - dop. red.], wykorzystywanego rano w kierunku miasta, w popołudniu w stronę obwodnicy - proponuje Mariusz Andrzejczak, radny PO - Być może rozwiązaniem byłaby też bezpłatna komunikacja miejska na liniach między Osową a Dolnym Tarasem? Niestety nie mamy obecnie prawa, które pozwalałoby nam na ograniczenie ruchu aut na drogach publicznych, tak by w wybranych godzinach mogli z niej korzystać np. tylko mieszkańcy Osowej i Żukowa.
- Bez budowy tunelu nie da się rozwiązać problemu Oliwy, bo wszystko kończy się "wąskim gardłem" w centrum Oliwy. Ulica Spacerowa zaraz stanie, podobnie jak dzieje się to z al. Grunwaldzką. Życie wymusi dyskusję o Drodze Czerwonej, której nie chcemy - argumentuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa.
Czytaj też: Artykuł z 2015 r.: Nie budujmy tunelu pod Pachołkiem. 2 mld zł można wydać znacznie lepiej

Miejsca

Opinie (494) ponad 10 zablokowanych

  • ..tunel

    Może nie za mojego czasu ale "Tunel pod Pachołkiem" powstanie...Nikt nie ma takiej mocy na rzeczywistość i czas.

    • 0 0

  • Przez Sopot

    Drogę należy poprowadzić przez Karnolowo - w okolicach Reja w Sopocie. Tam nie trzeba robić tunelu. Koszt niższy a i Spototom nic nie ubędzie jak będą mieli dobry dojazd z obwodnicy. Jeżeli się nie zadzają to wprowadzić MYTO dla nr GSP.

    • 1 0

  • Stara Oliwa ginie w oczach

    Widzę to pesymistycznie, idziemy drogą rozwoju w której liczy się jak największa ilość dróg dojazdowych, lecz nie wszystkie z nich są wykorzystywane.Rzeczywistość polityczna Pomorza przeraża,ponieważ budujemy drogi z myślą nie o ludzkich społecznościach a takimi społecznościami są chociażby ludzie mieszkający w Oliwie czy Osowej a z myślą o transportowcach i firmach którzy muszą dojechać TIRem do Portu czy do Biedronki.Głos rad dzielnic Gdańska wobec polityki państwa jest niesłyszalny. Stare poniszczone budynki oliwskie ulegają degradacji a lokatorzy są wysiedlani - tak to stara krzyżacka myśl; aby wysiedlić Słowian i postawić zamki na piasku, tyle tylko że szklane budowle są coraz bardziej deficytowe i nieekonomiczne,coraz bardziej są puste i przerażają bezmyślnością sposobu zagospodarowania. Oczywiście debata na temat drogi zielonej jest potrzebna, gdyż wszyscy stwierdziliśmy że z powodu nadmiaru komunikacyjnego ta droga rozładowałaby korki samochodowe. Przeraża także jednostajna wizja zabudowy architektonicznej -niczym mur oporowy Pasa Nadmorskiego - całość w stylu norweskim,kamiennym,przykrym dla oczu,pozbawionym życia parków,orlików,strefy zabaw,placyków itd...Debata na temat drogi Zielonej to za mało - jeśli chcemy zrobić to dobrze to powinno odbyć się kilka jeśli nie kilkanaście konsultacji społecznych w których udział wezmą;przedstawiciele Urzędu Miasta,mieszkańcy Osowej i Oliwy, urbaniści,przedstawiciele firm budowlanych i ktoś z rady miasta kto poprowadzi całe te spektakle - inaczej mieszkańcy będą tylko niezadowoleni,pełni pomysłów na komunikację miejską a brak porozumienia z władzami miasta będzie widoczny.

    • 0 0

  • Można łatwiej!

    A czy przypadkiem nie łatwiej, taniej i szybciej poszerzyć ul. Reja, wywalić ogródki działkowe i poprowadzić drogę przez las? Przy okazji zrobić równolegle ładny asfalt/drogę rowerowa dla cyklistów, którzy tam sobie trenują? Wydaje mi się, że drążenie tunelu to trochę kosztowna zabawa

    • 1 1

  • W końcu! Patrząc na codzienne korki na Spacerowej to jest już konieczność! (93)

    Oby tylko pisuary nie mąciły i nie przeszkadzały !

    • 200 359

    • O PiS się nie martw . (60)

      To prawdziwa partia której zależy na dobru Polski . W przeciwieństwie do totalnie oszołomionej opozycji która patrzy na Berlin i Bruksele jak na bóstwo a realne życie Polaków ma głęboko gdzieś , myśląc jak ich okraść i z czego się tylko da .

      • 85 105

      • (8)

        Ta zależy ale chyba żeby napchać sobie kieszenie , dać wszystko wszystkim to każdy głupi potrafi ale trzeba jeszcze na to zarobić , jakoś przez ostatnie dwa lata ciągle mniej w portfelu dojna zmiana powoli wykańcza

        • 12 9

        • (7)

          Masz mniej w portfelu bo obecna władza ukruciła ci proceder kradzieży z tąd twoja frustracja .

          • 9 15

          • Stąd

            • 0 0

          • (4)

            jak zwykle pisy zwykłym ludziom plują w twarz

            • 6 8

            • W TVNowisti rosyjskiej od 2016 roku POwiedzieli? (3)

              • 1 6

              • TVP ROSJA nadaje (2)

                • 5 1

              • TVP w 100% jest polska (1)

                TVN 80% kupili Rosjanie.
                Istoto

                • 3 2

              • Prosty trolliku

                100% akcji TVN należy do Scripps. A Amerykanie potrafią zadbać o swoje interesy. Krajowa Rada zdominowana przez PiS jeszcze dobrze nie zdążyła nałożyć kary na TVN, a już zadziałał kanał dyplomatyczny i zaczęli się bardzo pilnie zastanawiać, jak tę decyzję odkręcić.

                • 4 3

          • Nawet sędzia musi kraść 50 zlotych

            Bo już cennik za wyroki jest tajny

            • 12 6

      • zbieg okolicznosci (40)

        Adamowicz oglasza start w wyborach i jak zawsze przed wyborami na trojmiasto wysyp art o planach planow. Po wyborach okaze sie ze nie ma teraz pieniedzy ale zaraz zaraz. Zbiegiewm okolicznosci pierwszy komentarz atypisowski. Ten sam scenariusz od 20 lat i kolejne pokolenia lemingow ciagle wierza jak to bedzie wspaniale oby tylko PiS nie doszedl do wladzy buuuuuuuu. Jakies tam zlodziejstwo w urzedzie eeeeeee i tak lepiej bo jak PiS dojdzie do wladzy buuuu

        • 58 16

        • (13)

          Buuuu eeeeee buuuu to wszystko co masz do powiedzenia kodziarzu ?

          • 13 36

          • (12)

            Zwisa i powiewa kto to zrobi ale plan ma kilka słabych punktów.
            Wraz z tunelem powstanie zalanie dolnego tarasu autami zewsządad bo będą szukać dojazdu albo do dzielnic, firm i portu hoteli, albo na plażę. Stąd trzeba koncept dla sporego obszaru dolnego tarasu i to taki który zdefiniuje, czy ma to być:
            Dojazd do parkingów;
            Dojazd i rozjazd wszędzie;
            Dojazd i restrykcyjny wąski dojazd do dzielnic, do plaży obiektów.
            Dojazd wszędzie do dzielnic ale parkowanie na winiety dla dzielnic;
            Trzeba przy tym brać pod uwagę ewentualne europejskie regulacje ws silników diesla oraz koncepty dróg rezerwujące strefy ruchu przeznaczonych wyłącznie dla auta elektrycznego.
            Myślę osobiście że:
            Wjazd do dzielnic musi być na winietę, ale odholowanie karne musi funkcjonować;
            Dojazd do płatnych(!) parkingów plażowych (stawki minimalne);
            Dojazd do firm na ich strzeżone parkingi(!);
            Dojazd do hoteli na ich strzeżone parkingi(!).
            Parkowanie na chodnikach powinno być zabronione i karane włącznie z odholowaniem auta. SM/Politessy powinny polować na łamiących przepisy w swoim rewirze.

            • 16 10

            • (11)

              Zjazd z trasy od tunelu powinien być oznakowany jako strefa restrykcyjna opisujac ogólne zasady dojazdu i parkowania, albo stopniowe oznaczenia szyldami definiujacymi te zasady w głąb kaskadowo , czyli im dalej tym większe ograniczenia ruchu i parkowania.

              • 4 1

              • (10)

                Co do Polowania na nieprzepisowo parkujących to jest to metoda oparta na stałej obecności politessy w danym punkcie lub krótkim odcinku ulic. Jej zadaniem jest natychmiastowe przechwycanie i karanie z celem budżetowym i odstraszającym.
                Politessa powinna działać z ukrycia.

                • 5 3

              • (9)

                Ale dlatego że kary inholowanie to parkingui powinny pobierać minimalne stawki, czyli koncept naprawy budżetu karami a nie stałymi wysokimi opłatami za parking. Ten koncept zwiększa akceptację społeczną dla utrzymania tego porządku.

                • 2 1

              • (8)

                Ogolnie co do pracy planistow mam obawy ze wcale nie zdolaja rozpracowac konceptu jak powyzej, w celu sprytnego konsekwentnego "sprawiedliwego" ruchu i egzekwowania prawa drogowego ale i ekologiczno zdrowotnego. Jak do tej pory grzezna planisci juz w kwestiach wstepnych jak tunel czy nie i tunel dla kogo. Nie doszli jeszcze do tego ze koncept dojazdu do portu jest tylko oczywista oczywistoscia ale korki w duzej czesci zaczna sie nie pod tunelem lecz na dolnych
                rozjazdach! Rownoczesnie powinno byc stale rozwiazywanie problemu zanieczysczenia powietrza i halasu dla kazdego konceptu.
                Te stale wahania planistow skupiajace efekcie uwage wokol bus pasa to moim zdaniem problem drugorzedny bo skad maja wiedziec jak wzmozy sie ruch; czy bus pas ma sens i czy busy w ogole powinny tamtedy jezdzic skoro beda tamtedy leciec ciezarowki z terminami dostawy!

                • 0 1

              • (6)

                Zajmowanie sie teraz kwestia - buspas czy nie - to jak rozwazania czy chinskie grabki maja sens gdy piaskownica jeszcze nie jest nawet do konca narysowana nie mowiac o koniecznej ilosci piaskownic w dzielnicy ani chodnikach i o lawkach dla mam.

                • 2 0

              • (5)

                A teraz wyobrazmy sobie setki tirow z ktorych czesc szuka miejsce na przerwy i nocleg...albo wyobrazmy sobie zgubionych kierowcow tirow w uliczkach...ich manewry i ranzowanie przez chodniki, trawniki, skwery i uliczki jednokierunkowe... MASAKRA

                • 1 3

              • (4)

                Wyobrazmy sobie okres wakacyjny podczas fazy wyzu w lipcu...
                Tysiace aut pedzacych na plaze podczas gdy tysiace turystow chodzi i jezdzi zagubieni w GPSie...

                • 1 1

              • Bzdura!

                Zaraz, przeciez turysci i pracownicy i tak teraz musza dojechac do dolnego tarasu! Nowa trasa nie zwiekszy liczby aut, a jedynie poprawi jazde, bez wiekszych korkow. Nie wierze, ze ktos sie przesiadzie w auto, kiedy autobus bedzie dojezdzal 2x szybciej bez korkow!

                • 1 0

              • (2)

                Wyobrazmy sobie potem zimowe gololedzie i "nagłe" obfite opady sniegu"...

                • 1 1

              • (1)

                Potem wyobrazmy sobie brak parkingow i ich skutki...

                • 0 2

              • Dlaczego mowa stale o przebiegu trasy i busach? Od kilku lat!

                • 0 1

              • W czasach kiedy ludzie zaczeli miec dosc dowolnosci w ruchu co powoduje korki, zapylenie i halas, punkty wypadkowe i nielegalne parkowanie ta tutaj trasa ma szanse stworzyc bezprecedensowa dla tych okolic absurdalna sytuacje mozliwosci dojazdu wszedzie za cene zapchania korkami, chaosem i niezdrowymi warunkami dla mieszkanccceneDzis renomowane biura jak Zaha Hadid proponuja dla Lojdynu strefy bez auta ktore ciesza sie wielkim zainteresowaniem podczas gdy w Gdansku planisci dyskutuja dojazd wszedzie jakby problemy pozatym nie dotycza naszego juz teraz zapchanego Trojmiasta. Jako mieszkaniec ale i biznesmen czekiwalbym konceptu ktory dla mieszkanca zapewnia spokoj a dla biznesu koncept ktory jest dobra reklama i to nietylko dla wlasnej firmy ale i ze zdrowego lokalnego patrtriotyzmu.

                • 1 0

        • Jak PiS dojdzie do wladzy (8)

          To kajdanek w Policji zabraknie na kolesi kolesiów

          • 26 15

          • żyjesz w Marixie ? (3)

            obudź się PiS jest u władzy od ponad dwóch lat
            partia i prezes zarządza bezpośrednio: policją, prokuraturą, Trybunałem Konstytucyjnym a teraz robi skok na sądy - jakiej władzy jeszcze potrzebują ?

            • 13 13

            • Żyję w Gdansku (2)

              A Marix to gdzie?

              • 3 5

              • W Gdańsku (1)

                • 1 1

              • my tu bierzemy niebieskie pigulki
                czerwonej sie brzydzimy
                jest bee

                • 0 0

          • przecież pis ma pełnię władzy

            jakiej nikt w Polsce nie miał od Jaruzelskiego: ustawodawczą, wykonawczą i wymiar sprawiedliwości

            • 1 0

          • PiS rządzi trzeci rok. I jakoś ani wyroków, ani nawet porządnych śledztw nie ma

            Ile naiwniacy będą wierzyć w brednie o rozliczeniu kogokolwiek. Polska Fundacja Narodowa to dopiero kradzież w biały dzień.

            • 2 1

          • (1)

            jak to w reżimowym państwie "dajcie mi człowieka a paragraf się znajdzie" sądy prawie spacyfikowane zamiast policji milicja

            • 16 18

            • Sędziowie jeszcze kradną

              POlskie sądy

              • 9 5

        • Odkorkujmy w końcu Gdansk (13)

          Niech POmyje spłyną do Zatoki

          • 27 22

          • Spłyną. Adamowicz startuje, Również Pomazana i Bolkowy Pomiot. (10)

            Troje z jednej partii

            • 20 9

            • jest szansa aby do finału wszedł ktoś spoza układu POPIS (6)

              • 12 6

              • Ale nie ma nikogo takiego. (5)

                • 12 1

              • (4)

                co to jest "kacykiem"

                • 2 6

              • Co to jest Lieder? (3)

                Niemiec jakiś?

                • 6 1

              • Nie wiem, spytaj Hoffmana, Wasserman albo Szefernakera

                oni powinni być w stanie powiedzieć.

                No chyba, że to bardziej żydowskie nazwisko - wtedy spytaj Agaty Kornhauser (Duda).

                • 0 0

              • Szwajcar!

                • 0 1

              • Lieder to po niem. pieśni
                a Lidl to cienki barszcz na glutenie i cukrze

                • 2 0

            • PO Maska Mały Bolek i Adam Mowitz (2)

              • 10 6

              • (1)

                Wiecie ze wy, peowcy i pisowcy, jesteście siebie warci?

                • 11 3

              • Dokładnie.

                • 0 0

          • Szczochy wylać do PiSuaru! (1)

            Szkoda zatruwać zatokę tym szambem PiSoderastów!

            • 16 25

            • Totalne oszołomy mistrzowie plagiatu

              500 + to program nie do zrealizowania .
              totalne oszołomy teraz dają 1000 a drudzy totalni frustraci likwidują . Cóż za propaganda rodem z CCCP .

              • 10 9

        • najglupszy i najdrozszy pomysł o jakim w życiu słyszałem (2)

          czemu się nie ujawnia opinii specjalistów?

          • 22 6

          • (1)

            taki jest koszt obecnie budowanej S5 z Bydgoszczy do Gniezna koło Poznania

            • 9 3

            • z tym, że odległość od Bydgoszczy do Gniezna to 70 km, a tunel miałby kilkaset metrów!

              • 4 1

      • Rozia pis da nieduzia

        Rozia a reszta Twojej rodziny w dobrym zdrowiu? bo Tobie na 100% juz nic nie pomoze

        • 0 0

      • Niezły dowcip. Uśmiałem się do łez.

        • 0 0

      • Pisuar to banda oszustów i szmalcowników! (2)

        • 12 14

        • (1)

          Stawiać na piedestał brygada świętokrzyska ... tfu

          • 4 2

          • Poczytaj najpierw

            Polecam legion Elżbiety Cherezinskiej.

            • 2 0

      • ale waszemu Smolińskiemu nie chciało się przyjechać na debatę bo drugi sort?

        • 3 2

      • cel pisu skok na stanowiska dla miśiewiczów potem będzie "melduję wykonanie zadania" więc nie pitol o dobru Polski

        • 5 2

      • Prawdziwa partia ... prawdziwi Polacy .. Tak jak brygada świętokrzyska .. haha..

        • 5 0

      • powtarzaj tą mantrę częściej najlepiej z całą rodziną przed portretem Wielkiego Śpiącego do Południa no i noście ze sobą dywaniki żeby co pół godziny w dowolnym miejscu móc oddawać cześć Drabinkowemu

        • 6 3

      • i jedni i drudzy to oszołomy - tylko na innym punkcie

        anarchy is the only answer

        • 4 8

    • Korki tylko się przesuną. (11)

      Pytanie, czy warto wydać na to 2 mld złotych?

      • 33 12

      • Warto - tak jak warto było wydać 2 mld na tunel pod Wisłą !!! Gdańsk się rozładował ! (7)

        • 14 31

        • Tunel pod Martwą Wisłą to zupełnie inny temat. (4)

          Wyprowadził portowy ruch ciężarowy z centrum miasta oraz pozwolił sporej części mieszkańców Trójmiasta na alternatywne wydostanie się z aglomeracji w kierunku wschodnim i południowym (na siódemkę i jedynkę). Powstał więc nowy korytarz transpirtowy. Tunel pod Pachołkiem natomiast nie będzie żadną alternatywą, pobudzi tylko dodatkowo ruch samochodowy, który udusi się w naturalnie ograniczonej infrastrukturze Oliwy i okolic. Gdyby miał kosztować 20 mln zł, to można by było się zastanowić. Ale 2 mld zł??? Za tyle kasy można zmodernizować SKM i PKM na wzór japońskich kolei miejskich, i to zarówno organizacyjnie jak i taborowo!

          • 35 7

          • Zostały maszyny po wierceniu tunelu po Wisłą. (2)

            Warto je wykorzystać do tunelu pod Pachołkiem. Będzie taniej.

            • 6 12

            • Sprostowanie (1)

              1. Gdańsk nie jest właścicielem maszyny TBM
              2. Maszyna zbudowana do drążenia tunelu w mule pod rzeką najpewniej nie jest taką, jakiej trzeba do drążenia do tunelu pod wzgórzem
              3. Koszt maszyny jest znikomy w koszcie całej inwestycji - 80 mln złotych
              4. Koszt 2mld złotych to srogie niedoszacowanie. TpMW miał kosztować 300-500 mln, wyszło niemal 1 mld. Niedawno niedoszacowano (z powodu wzrostu kosztów pracy i materiałów) o 40 mln remont torowiska tramwajowego na Stogi, a o tych 2 MLD mówi się od co najmniej 5 lat. Wyjdzie 4-5, jeśli przykładać do podanych przeze mnie przykładów.
              5. Tunel pod pachołkiem, jak i autostrada w pasie nadmorskim to błąd. Brednie o "zielonym bulwarze" można włożyć między bajki, bo:
              a) żaden z już istniejących fragmentów DZ nie potwierdza takiego charakteru
              b) droga miałaby zostać finansowana z funduszu Transeuropejska sieć transportowa (TEN-T). Już widzę, jak ten fundusz miałby budować miejskie aleje...
              6. Gdańsk nie potrzebuje tej drogi. W Osowie mieszka 15 tys Gdańszczan. Za takie pieniądze można i wszystkim kupić mieszkanie na Morenie. Ta droga będzie trasą tranzytową dla całej Polski. Nie mam nic przeciwko polepszaniu warunków życia Polakom. Tyle tylko, że nie powinien tego finansować Gdańsk z własnego budzętu i kosztem jakości życia swoich mieszkańców

              1: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/TBM-czeka-na-tunel-pod-Pacholkiem-n100493.html

              • 8 4

              • pod Pacholkiem w ogóle nie powinien powstać tunel

                droga alternatywna dla Spacerowej jeśli musi powstac, powinna iść
                po powierzchni)

                a nawet jesli by się upierać na tunel, potrzebny jak rybie ręcznik i w stylu Misia, to taniej, prościej, bezpieczniej go zrobić wieloma innymi metodami, w tym odkrywkową

                zresztą, drogi po powierzchni już istnieją, tylko je udostępnić, choćby tylko dla autobusów

                ►►► ALE ◄◄◄

                TBM miał by miejsce do idealnego zastosowania w obrębie Trójmiasta:

                drogę łączącą śródmieście Gdyni z Oksywiem... To krotszy odcinek niż TpMW!!! Tak, wiem, to za granicą, w Gdyni, a nie w Gdańsku, gdzie Rzym, a czym jest Hecuba itd.

                Uważam, że to kolejny argument za wywaleniem do śmietnika nawet nie tyle obecnych władz osobnych miast Trójmiasta, ale w ogóle podzialu terytorialnego okregów wyborczych i administracyjnych Trójmiasta.

                Trudno, przy okazji miasto mogło by się stać politycznym łupem rządu, który by się to odważył zrobić, jeśli nie da sie inaczej, ale to rzecz moim zdaniem drugorzędna. Rządy i ustroje polityczne są o wiele mniej trwałe niż granice administracyjne, więc niech im tam...

                • 1 1

          • No, a ten tunel wyprowadzi ruch ciężarowy z TpMW i puści go nad morzem

            przez Zaspę, Przymorzę, Żabiankę i Oliwę.

            • 13 5

        • zobacz jak się rozładował przed dworcem PKP Gdańsk Główny

          korki jak były, tak są, tylko że większy udział w nich samochodów wypełnionych nie ładunkiem tylko jednym kierowcą bez pasażera, lub autobusami wypełnionymi poza godzinami szczytu w 20%

          • 10 4

        • jak nie umiesz jeszcze czytać poproś starszego w artykule jest napisane jaki był koszt budowy tunelu

          • 3 1

      • w przeliczeniu na każdego mieszkańca Osowy (wliczając niemowlęta i starców) to daje ponad 130 tys. (2)

        To ja bym już wolał, zeby Gdańsk za te dwa miliardy kupił wszystkim mieszkania na Dolnym Tarasie, np. zrewitalizował cały Nowy Port czy Brzeźno. W rozliczeniu mogą zostawić swoje mieszkania na Osowej będziemy mieli TBS i lokali socjalnych na 100 lat do przodu

        • 31 14

        • (1)

          to pojechałeś....może niech miasto kupi tez samochód, rower i zapewni przydział kiełbasy

          • 5 11

          • nie zrozumiałeś treści powyższego komentarza.

            Nie chodzi o to, aby im kupować mieszkania. Chodzi o koszt jaki miasto planuje ponieść - rzekomo - w imię lepszego dojazdu mieszkańców MAŁEJ dzielnicy.

            Na tyle małej, że można każdej rodzinie kupić mieszkanie w mieście. Nie znaczy to, że mamy im cokolwiek kupować. Ani mieszkania, ani autostrady do centrum. Ich decyzja, gdzie zamieszkali.

            • 9 6

    • czy dożyję... (2)

      W tym roku stuknie mi 50-tka i ciekawy jestem , czy będzie mi dane przejechać się tym tunelem... Patrząc na to , co jest możliwe w tym kraju , mam jednak wątpliwości he he !!!

      • 3 3

      • Obym nigdy nie dożył tego, że 2 mld z budżetu Gdańska wyda się na tak głupi projekt (1)

        Niczego w perspektywie 10 lat nie poprawi. Tylko ZWIĘKSZY liczbę samochodów na dolnym tarasie.

        • 6 5

        • nic nie zwiększy. zupełnie nic

          Spacerowa jest zatkana cała i dolna część i górna. ominięcie dolnej części tunelem, przy zatkanej górnej części spowoduje że korek będzie i u góry i na dole i na dojazdach, w Oliwie na Starym Rynki i na Czyżewskiego. Prosta hydraulika.

          to sensowne jak wyścigi tramwajów. możesz dać na motorniczego świeżutko wypastowanego Lewisa Hamiltona, wstawić silniki od TGV, dodać wieśniackie spoilery, ale i tak jeśli ruszy na trasę drugi, to przyjedzie też drugi.

          • 0 2

    • (3)

      I myślisz, że jak wywalimy 2 mld zł, to korki znikną? Nie, one się przesuną dalej - na Grunwaldzką w okolicach Sopotu.

      • 42 13

      • (1)

        Jak na drugim pasie będzie bus pas to korki się zmniejsza

        • 6 18

        • nie będzie buspasa. Ten pomysł był rzucony, aby wykazać miastotwórczą rolę DZ

          takiej nie ma.

          Abby zobaczy, czym DZ ma być warto się przejechać na już istniejące odcinki przy stadionie i Ergo Arenie.

          • 8 3

      • i zwiększą

        Więcej aut = więcej korków

        • 22 5

    • to nie jest dla gdańszczan tylko dla wieśniaków i słoików za 2 miliardy to ze dwie dzielnice by odrestaurowali

      asasas

      • 9 6

    • Leming przeciwko ten inwestycji jest unia europejska ale tego twoja pusta czaszka juz niedoczytała (2)

      Autostrada w dolnym tarasie jest szkodliwa dla wszystkich dla ciebie nie bo ty mózgu nie masz :)

      • 13 10

      • Leming pisuarowy nie wie nawet że Gdańsk wystąpił do Unii o dotację na ten projekt! (1)

        • 7 6

        • I nic na to nie dostanie. Na szczęście

          • 8 5

    • Słyszę o tym już chyba 15 lat (7)

      Oby tylko popaprańcy zamiast gadać wzięli si e do roboty.

      • 20 18

      • Wybory idą i bajzel PO widać wszedzie (5)

        Może Adam Mowitz tunel 65 raz otworzy z POmpą za 2 miliony złotych?

        • 10 10

        • Wybory idą i Kacz Ynskitz chciałby otworzyć! (4)

          A potem WYpisYWAĆ że to jego zasługa i inicjatywa!

          • 9 7

          • Yad Niesioł (2)

            To ty?

            • 3 7

            • Yad Macier (1)

              To ja! Tylko w niełaskę popadłem u `kartofla` i miśka mi wywalili z zarządu - biedak brał miesięcznie 50 tys a teraz w aptece będzie musiał zasuwać!

              • 7 2

              • Rudy Kartofel Brukselski już cię nie lubi?

                • 6 8

          • Morytz

            Kończyłeś edukację w 5 klasie?

            • 5 4

      • i bedziesz dalej słyszał mocherze jeden bo głupota niema znaczenia i parti politycznej :)

        • 4 1

    • Nie zapomnij

      Spójrz w GW bo jak Ci Michnik nie napiszę żebyś się wysikał - to Ci jaja urwie.

      • 16 19

  • Bolek

    I tak nic nie zdziałąją przeciwnicy, którzy mieszkają w miejscach, które mogą, nie twierdzę że staracą, ale mogą stracic na atrakcyjnosci. Nie obchodzi ich miasto, ludzie , komunikacja, płynnosć. Dopuki ma im byc gorzej będą pluć i szydzić. Nic jednak nie wskurają. Żyją w miescie i bedą ponoscić tego koszty, czy chcą czy nie. Tunel, droga Zielona, Nowa Kielnieńska, Obwodnica Metropolitalna na pewno powstaną. Im szybciej tym lepiej

    • 0 0

  • A Sopocka?

    Ta ulica nawet nie ma na całej długości oświetlenia :/

    • 0 0

  • "W najbliższych latach powstać może tunel pod Pachołkiem" czyli k**a kiedy dokładnie ??

    • 1 0

  • Jest rozwiązanie!

    Wystarczy wybudować BUSPASY, po których autobusy będą poruszać się bez korków. To spowoduje, że wielu ludzi ze stojących w korkach samochodów osobowych, przesiądzie się do autobusów.

    • 0 1

  • droga -tunel...

    jak pies nie ma co robic to jajca liże , tak samo nasi włodaerze

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane