• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Najnowszy artykuł na ten temat Oszuści podszywają się pod system Fala
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    Wszystkie opinie

    • I cyk! (6)

      Lewica na swoim torze. Zawsze się dobiorą do moich pieniędzy :)

      • 79 39

      • (4)

        Na razie to prawica trzyma rączkę w twojej kieszeni.

        • 29 12

        • Już niedługo. (1)

          Zaraz potem rozpocznie się Wielkie Dojenie.

          • 5 11

          • Ślepy chyba jesteś, skoro nie widzisz, że już dawno nas doją.

            • 8 0

        • Która prawica? (1)

          PiS? To nie żadna prawica.

          • 7 2

          • Mnie interesuje kto kradnie, a nie ktora reka.

            • 5 0

      • jak na razie rzadzi zjednoczona prawica

        a raczej zjednoczona ośmiornica

        • 5 0

    • Niezłe jaja. (1)

      Tyle w temacie.

      • 71 0

      • I 1/3 ponosi koszty tych podwyżek, nowych " fachowcow", calej zabawy w transport miejski

        w całym Trójmieście....
        Transport winien być darmowy lub 2 zł dla wszystkich beż wyjątku, bilet miesięczny lub całoroczny...
        A tu kombinacje jakby jeszcze zatrudnić nastepnych do "karmienia"!,
        żadnych fal i podobnych...

        • 16 1

    • Zlikwidować (39)

      Bezpłatne przejazdy. Rodzice dzieciaków mają chyba właśnie 500+ na tego typu wydatki, a seniorzy mogą jeździć na jednorazówki. Może skończy się plątanie się po mieście w godzinach szczytu z targowiska na targowisko.

      • 237 107

      • dobrze się podpisałeś

        • 22 7

      • trzeba jeszcze dożyć do tylu lat by mieć darmowy przejazd, o to w Polsce niełatwo (4)

        • 42 3

        • (3)

          dlatego seniorom bym to utrzymał. Większość mężczyzn nie dożyje darmowych przejazdów.

          • 44 5

          • Wiem że to nie na ten temat, ale

            Bądźmy dla siebie jeszcze gorsi, to na pewno nikt z nas nie dożyje, bo jeden dostanie zawału, drugi wylewu a trzeci kosę. Bądźmy dla siebie dobrzy.

            • 29 3

          • Pierdyknać pit kaszojadom do 26 roku życia

            I znowu będzie 150 baniek. Mam nadzieję że PO to przywróci

            • 16 6

          • Nie chlałem i zyje

            • 2 2

      • (3)

        Dla dużej liczby starszych osób, darmowe przejazdy to możliwość ruszenia się z domu gdzieś dalej jak ze śmieciami. No ale jaśnie panu przeszkadzają - pewnie byś usiadł w autobusie po ciężkim dniu w pracy za biurkiem ale zajęte przez plątających się starców?

        • 55 20

        • Moja mama jeździła 2 krótkie przystanki (2)

          Bo pieszo nie dawała rady. Smutne, że komuś to mogło przeszkadzać

          • 26 1

          • (1)

            Przeszkadza to elektoratowi Tuska. Oni chcą zlikwidowania rzekomego rozdawnictwo. Ale sami po 500+ I różnego rodzaju tarczom osłonowych łapy wyciąga li i wyciagaja.

            • 5 12

            • Wyciągają

              bo to z ich podatków jest, a nie z kieszeni Kaczafiego.

              • 2 1

      • a co ci przeszkadzają frustracie seniorzy ,że pląsają , tego nie kumam ,chodzą tam gdzie taniej i mają do tego prawo

        • 54 6

      • (15)

        Seniorzy 75 plus za darmo,a reszta ulgowe.Dzieci,rodzice z kartą dużej rodziny,niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym,senatorowie,po 50 % znizki.Kto nie płaci jeszcze ,to nie wiem,więc się nie wypowiem.

        • 36 7

        • (4)

          Dlaczego ktoś kto narobił se dzieciaków miałby mieć zniżkę?

          • 47 10

          • Zapytaj rodziców

            • 11 11

          • (1)

            Dziś narzekasz na zniżki dla większych rodzin, a jutro będziesz narzekał że nie ma kto na twoją emeryturę robić, albo co gorsza że ma, tylko kolor skóry nie teges. Społeczeństwa się starzeją, zmienia się przekrój wiekowy. Więc jeśli ktoś ma więcej niż standardowe 1 czy 2 dzieciaki to lepiej dla wszystkich.

            • 8 6

            • Goście zapłacą?

              • 0 0

          • bo wyprodukowali większą ilosć przyszłych podatników.

            • 1 0

        • seniorzy mogą płacić (2)

          symbolicznie, powiedzmy 90zł na rok, nawet jakby im to potem zwracali w podatku w styczniu, ale niech płacą ze wszystkimi.

          • 5 16

          • (1)

            A ci seniorzy co są obłożenie chorzy to powinni płacić juz tylko 45 zł. Fakt ze będą płacić za nic ale to jest ich wina ze są kalekami

            • 5 4

            • emeryt

              ciebie to juz calkowicie pogieło ,wstyd

              • 3 2

        • (3)

          a senatorowie to co nie mogą płacić ?

          • 35 0

          • oni i tak nie jeżdżą komunikacją, immunitet im nie pozwala tak się z pospólstwem mieszać

            • 30 3

          • Uczepiliście się senatorów a Gdańsku jest tylko jeden senator czyli Borusewicz

            A zapomnieliście o posłach , jest ich zdecydowanie więcej i mają wszystkie środki komunikacji za darmo , łącznie z samolotami. Kuchciński to nawet rządowym latał do domu a szydło wojskową Casą do Krakowa w weekendy

            • 19 0

          • Nie mogą

            Koperciarz grodzki im nie pozwala

            • 4 6

        • Seniorzy75+ no laski nie rrobisz, sam nim bedziesz jak dozyjesz...

          U mnie w klatce jest kilkoro, problemy ze stawami ma kazdy juz przed ta magiczna cyfra, troche wyobrazni by sie przydalo drogi czlowieku bez świadomości o tym etapie zycia

          • 22 3

        • (1)

          Niepełnosprawni ze stopniem umiarkowanym płacą (wyjątkiem są osoby ociemniałe, tj. niepełnosprawność oczu uniemożliwiająca prowadzenie samochodu itd)

          • 1 0

          • Powinni mieć zniżkę lub bezpłatną komunikację w Gdańsku,ale PO nie wyraziło zgody na pamiętnej sesji.Bo o to wystąpił PiS.

            • 0 0

      • Wprowadzic ulgowe.

        • 18 0

      • (6)

        Zapomniałeś że również bezpłatnie mogą korzystać z transportu miejskiego , posłowie ,senatorowie , sędziowie ,doktoranci , służby mundurowe , głuchoniemi , niewidzący , kombatanci !!!! I reszta chołoty z urzędów ! Marszałek , prezydent ,jego zastępcy i ch.j wie ile jeszcze darmozjadów ! A ty czepiasz się biednych emerytów którzy , dopiero po 75 roku życia , ledwo się czołgają do tramwaju !!! Wstyd !!

        • 34 5

        • Brawa za ten komeentarz !

          Seniorzy powinni byc uprzywilejowani bez dyskusji.

          • 15 2

        • No to może porozmawiamy też o karcie polaka?

          Dlaczego jakis typ który ma pociatke polska, albo sobie kwit kupił ma jeździć że zniżka, a ja 100% Polka, płatnik podatków mam płacić więcej już jak za granicą za przejazd??

          • 14 1

        • Marszałek, prezydent i jego zastępcy nie mają prawa do bezpłatnych przejazdów (1)

          Chciałbym żeby marszałek chociaż raz jechał rano SKMką do pracy, to na pewno dużo by się zmieniło. Ale niestety tak się nie stało.

          • 14 1

          • Tak bo te darmozjady mają auta służbowe z kierowcą !!!

            • 2 0

        • Doktoranci? Od kiedy? (1)

          Mamy zniżkę taką samą jak studenci, ale za bilety płacimy normalnie

          • 5 2

          • Doktoranci bezpłatnie ,studenci ze zniżką !!

            • 1 1

      • Moze nie plątanie, a pląsanie?

        Pewnie nie powinni nosa wyściubiać zza drzwi?

        • 7 0

      • Ha

        Zlikwidować bo hrabiemu się nie należy oj Polacy Polacy...

        • 6 0

      • emeryt

        Czy ja sie pytam gdzie ty jezdzisz ,

        • 7 0

      • bezplatne przejazdy i ceny to temat zastępczy w komunikacji

        Problemem jest słaba częstotliwość kursowania, nawet wzdłuż wita stwosza/grunwaldzkiej/zwyciestwa i długi czas przejazdów między przystankami (światła, wolne rozpędzanie, ograniczenie prędkości na dłuższych odcinkach)...
        mam bezpłatne przejazdy...i korzystam może 1 w miesiącu, bo samochodem jest szybciej, a w lecie rowerem szybciej/porównywalnie...i to z czasem dojścia do i od przystandku 1-2 minuty...

        • 1 0

    • Fala (2)

      ..systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora..."
      ha ha ha ha

      coraz większe jaja z tym Misiem Naszych Czasów

      • 197 4

      • Fala czyli dojenie mieszkańców

        Festyniara, Kudłaty i Szczurek

        • 45 3

      • autobus ucieknie z przystanku

        ale nie zapomni skasować twojego biletu)
        tak samo autobus widmo - pół godziny stoisz na przystanku i nic - ale bilecik skasują punktualnie

        • 25 1

    • Darmo (4)

      Nie ma nic za darmo.
      Ktoś musi za to zapłacić
      Zaskoczony jestem, iż tylko te nie o 30prc płaci
      Kiedyś, za młodego myślałem że cała komunikacja utrzymuje się za kupno biletów....

      • 124 16

      • Dlatego albo wszyscy niech płacą

        albo z podatków, bo utrzymywanie systemów ulg, taryf, fal itp. dla garstki ludzi nie ma sensu - koszt jednostkowy jest zbyt duży.
        I nie byłoby problemów jakby rozdzielić same przewozy od infrastruktury - a system tras i rozliczeń biletów powinien być elementem infrastruktury. Wtedy mogłoby być i stu prywatnych przewoźników i nie byłoby problemów, bo każdy by się wpinał we wspólny, dobrze znany system.

        • 22 1

      • Jak to niema nic za darmo ? (1)

        Połowa urzędników nic nierobią a bierze kasę

        • 31 3

        • a ich utrzymują pracujący

          tak tu w komunikacji- tych" darmowych "opłacają pozostali

          • 4 0

      • Niepełnosprawne

        Może weźmiesz moją chorobę chętnie oddam to zobaczysz jak fajnie smakuje

        • 4 0

    • Nie jestem żadnym socjalistą, tylko realistą (36)

      I widzę tylko jedno rozwiązanie - komunikacja musi, po prostu musi być finansowana w całości z podatków, czy jak kto woli "darmowa". Bilety i inne wpływy i tak nie pokryją koszty więc nie ma co się oszukiwać, że to kiedykolwiek będzie rentowne. I tylko tak zachęci się ludzi do korzystania z transportu publicznego. Koniec kropka.

      • 383 36

      • (7)

        Darmową komunikację to może mieć Malbork czy Iława - z 5 liniami na krzyż i odjazdami raz na godzinę. Gdańsk czy Gdynia będą kilka metrów pod wodą, jak wprowadzą darmową komunikację i specjaliści nieraz już to wykazali (także za pomocą wyliczeń). Proszę zerknąc np. u Marcina Gromadzkiego.

        • 28 51

        • W Gdyni zlikwidowano 11 linii i liczne ograniczenia. To ile linii na krzyż mamy? Na Oksywiu pozostały 2/4.

          • 36 3

        • Wystarczy zwolnić połowę darmozjadów z urzędu i kasa się znajdzie

          • 56 3

        • Malbork

          A odczep się od Malborka:-)!

          • 23 2

        • Gdansk tez jest srednim miastem

          Za dojazdy spoza granic miasta do roku 2002 niech placa deweloperzy i hipermarkety.

          • 30 6

        • Mniejsze miasto, mniejsza komunikacja, mniej ludzi, mniej podatków. Paradoksalnie Gdańsk wydaje więcej złotówek na komunikację, ale mniejszy % budżetu. Pewnie patrzysz na ceny jednostkowe zamiast kg i myślisz, że butelka 0,3l wody jest tańsza niż 5l?

          • 21 6

        • Hahahaha widac ze znasz to tylko z wlasnych wyobrazen :)

          • 2 2

        • Równierz Kalisz - Poznań Kraków też już się przymierzaja !!!!!

          • 1 0

      • Komunikacja nie zarabia ? (1)

        Może czas zmienić władze ,jakoś prywaciarze nienarzekają ,albo sprzedać komunikację w prywatne ręce ,to samo szpitale.

        • 22 23

        • A od kiedy to komunikacja czy szpitale mają zarabiać? Pierwsze ma wozić ludzi, drugie ich leczyć.

          • 46 3

      • Proste (2)

        Myto na rogatkach, ceny parkingu x2-x5, fotoradary na głównych arteriach i całość dochodu na zbiorkom. Dopóki będzie taniej i szybciej jeździć autem, to będą jeździć autem (genialne!)

        • 21 21

        • Jo, jo, jo (1)

          i szlabany pomiędzy dzielnicami. Dla samochodów, komunikacji miejskiej, rowerzystów i pieszych. Chcesz wyjść poza swój rewir? Płać każdorazowo połowę swojego wynagrodzenia :) 15 minutowe getta to jest przyszłość :)

          • 30 6

          • I testy na covid :)

            • 9 1

      • Nie, bo wtedy będzie jak ze "służbą" zdrowia (1)

        będzie to dziura bez dna, co roku więcej i więcej, bez opamiętania. Bo nie wierzę, że będzie mega kontrolowany każdy wydatek!

        • 12 3

        • Dokładnie. Ulgi zabiorą

          A podwyżki i tak zrobią

          • 10 0

      • Tak, a potem zaczną ciąć linie w ramach oszczędności (2)

        bo już wcale się nie da tego utrzymać. Poza tym jak będzie za darmo to już w ogóle będzie ścisk w komunikacji o każdej porze, bo każdy będzie podjeżdżał 1-2 przystanki, zamiast się przejść, jak będzie miał za friko.

        • 6 12

        • I tak przecież likwidują linie... (1)

          • 19 1

          • juz od 11 lat

            • 6 1

      • świetnie, czyli teraz jest tragicznie i bardzo drogo dla miasta, ma być jeszcze 50 - 60% drożej

        i mniej przystępnie, uwzględniając konieczność zakupu nowego taboru, przy zwiększonym podaży klienta na darmową usługę.

        • 7 3

      • Jak? Godzisz sie np na podniesienie podatku od nieruchomosci o tysiace procent?

        • 1 5

      • Bzdura ! (11)

        Nic za darmo. Wszyscy powinni płacić za bilety i koniec. Młodzież, seniorzy, wojskowi, policjanci itd.
        Miasto to nie matka Teresa z Kalkuty, chcesz żyć w mieście to płać.
        Dlaczego mam płacić z moich podatków za autobusy i tramwaje? Za sprzątanie ulic tak, za utrzymywanie terenów zielonych tak, za utrzymywanie torowisk i ulic tak. Za jeżdżenie za darmochę komunikacją stanowczo NIE.
        Jeżeli państwo w całym kraju zabierze kasę wszystkim i tym co na wsiach i tym co w miastach na darmową komunikację i kolei wtedy zgoda.

        • 7 15

        • Pewnego dnia bedziesz seniorem i... (7)

          Jak otrzymasz swa jalmuzne za lata pracy, a dopadna Cie choroby przewlekle i bedziesz zmuszony dojechac do specjalisty- czesto prywatnie, wydac krocie na leki, to wtedy porozmawiamy...

          • 15 0

          • (6)

            Lepiej się pochwal ile składek zapłaciłeś a jaką masz za to emeryturę. Tak dobrze jak wy to nikt nie ma. Ja za 30 lat dostanę 20% swojej pensji, wy macie 200%, większość bez podatku, 13stki, 14stki i jeszcze mało

            • 6 9

            • (1)

              Gdyby to ode mnie zależało ile mam płacić na ZUS?

              • 4 0

              • Oczywiście że możesz płacić wyższe składki od ustalonych to jest tylko twój wybór !!!!

                • 0 1

            • Renta wdowia 85%.!!!!!!!!!!!!

              • 2 2

            • Jakie 200 %?

              • 1 1

            • TE 13 i te 14 emerytury to pełna ściema to jużdawno powinno być wliczone do normalnej emerytury , apic polega na : (1)

              Uznaniowości moga w każdej chwili zabrać te dodatki i z czym wtedy zostaniemy - z goła emerytura niższa o dewakuację w latacg kiedy je otrzymywaliśmy .!!!!!!!! prawda !!!!!!!

              • 2 0

              • Gdyby prawidłowo naliczono każdego roku w marcu rewaloryzację,to nie potrzebne szumnie ogłaszane 13,14 i 15....ki.To jest chwyt psychologiczny rządu,jacy to oni dobrzy dla emerytów.

                • 0 0

        • "Dlaczego mam płacić z moich podatków za autobusy i tramwaje" (1)

          Ponieważ nie masz wyobraźni i nie przychodzi ci do głowy że jeśli chcesz się szybko poruszać po mieście samochodem to w twoim interesie jest żeby jak najwięcej ludzi wybrało komunikację. Ja chętnie zapłacę ze swoich podatków na to, dzięki temu będę mógł wygodnie jeździć po mieście autem a i czasem może bym nawet z tego autobusu skorzystał.

          • 7 1

          • Twój podatek może akurat iść na drogi a kowalskiego na chodniki a mój na parki ( jest to bez znaczenia itak płacimy !!!!

            • 1 0

        • Widzę tu przedstawiciela FALI

          • 1 1

      • Chyba oczadziałeś

        Nie, nie komunikacja "darmowa", tylko opłacana przez użytkowników - a na pewno więcej, niż 35% z nich. Twoja propozycja sprowadza się do tego, że za komunikację miejską w jeszcze większej mierze mieliby płacić wszyscy, czyli również ci, którzy z niej nie korzystają. Na moje jeżdżenie samochodem nikt się nie zrzuca i ja też nie mam zamiaru fundować wszystkim "darmowych" przejazdów.

        • 4 14

      • Narodowy socjalizm?

        Osobiście nie mam zamiaru finansowac czyichś wygod. Chcesz wozić 4 litery, plać z własnej kieszeni. Za moją benzynę w aucie społeczeństwo mi nie dokłada, świadomie place bo chce dojeżdżać do pracy. Nie ma takich cen komunikacji których nie udzwignie polska rodzina.

        • 5 10

      • Ty nie jesteś socjalistą

        Ty jesteś komunistą

        • 1 1

      • W końcu coś madrego !!!

        • 1 0

    • Jakas bzdura piramidalna. (2)

      Jak będzie fala to 100 % ludzi bedzie jezdzic beż biletu ..ludzie to zbojkotują. Bo to przekret i każdy ma tego świadomość.

      • 187 10

      • Widać

        Dyrektor po trzydziestce czyli pojęcia nie ma.wyglada jak by go tam wylosowali.podpisuje papierki a jak system padnie to na niego będzie.ale pewnie już o tym wie

        • 38 2

      • Zapraszam nasze władze i ZKM

        Do Zurychu. Będzie taniej niż organizowanie kolejnych "konferencji" a pożytek większy... :)

        • 7 1

    • Czyli Fala jest zbędna - jak zwykle reflekse po czasie... (1)

      • 195 2

      • Ciekawe, że widać, jak wielką fikcją jest wskazywanie na zalety systemu Fala dotyczące gromadzenia danych o obłożeniu poszczególnych linii. Dame te dotyczyłyby 35% pasażerów - czyli byłyby tak naprawdę bezużyteczne.

        • 23 1

    • Polski Ład zabrał Gdyni oddał gdynianom - czy nie? (19)

      Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł - nie, te pieniądze dostali mieszkańcy bo o tyle mniej zapłacą podatków. Lewa prawda = żadna prawda.

      • 87 56

      • (5)

        A ile więcej pieniędzy wpływa na twoje konto z powodu nowego ładu? Pensja netto taka sama? Różnica jest taka, że więcej idzie do budżetu centralnego a nie do samorządów.

        • 30 18

        • Z budżetu centralnego buduje się bezkolizyjne drogi szybkiego ruchu a z samorządowego antyzatoki (1)

          więc wolę oddać 100% podatku do budżetu centralnego niż 1 grosz do samorządowego

          • 24 25

          • To kwestia indywidualna

            Sądzę że niejeden emeryt nawet nie widział tych autostrad, a do busa wsiada codziennie

            • 13 1

        • Ja po rozliczeniu pita dostanę zwrotu dwie pensje (2)

          • 9 12

          • Dwie pensje to ci inflacja zeżarła

            • 15 3

          • Też zaskoczył mnie spory zwrot

            Po rozliczeniu PITa za 2022

            • 0 1

      • ja wiem jedno. Z Polskiego Ładu wyszedł PISowski Wał. (3)

        • 25 14

        • A rozliczałes już pita? (2)

          Czy tak tylko śmierdzisz?

          • 17 18

          • kłapie nienawistnie dziobem, bo tylko tak nada sens swojej marnej egzystencji. (1)

            Nic nie wie, niewiele potrafi, nie myśli, nie pyta, nie czyta. 8 gwiazdek warunkuje jego pozycję sPOłeczną, poczucie przynależności do grupy... szkoda że i**otów.

            • 16 13

            • To tak jak ty tylko ze nie osiem gwiazdek a jezyk w d.pie partyjniackiego bonzy warunkuje twoja pozycje (kolankowo lokciowa)

              • 9 10

      • mam dwa i pół tysiąca do oddania skarbówce. Takie to mniejsze podatki płacę. (2)

        • 12 2

        • (1)

          A ja muszę oddać skarbówce 80 tysięcy ! I tez muszę żyć ! Złodziejstwo za PiS będzie jeszcze większe !!!

          • 6 9

          • miałem działalność w Szwecji, nie ośmieszaj się tymi drobnymi

            • 1 2

      • (2)

        Podatków zapłacą tyle samo, tyle że pójdą do Warszawy tuczyć jedyną słuszną partię.

        • 10 8

        • a mogly pójść np na kozy, albo rydwan (1)

          • 10 5

          • A poszły na wybory kopertowe, maseczki, respiratory i wille plus

            Bardzo fajny ten nowy projekt- cela plus

            • 16 9

      • Jak dostali to niech za wszystko płacą i koniczne są podwyżki

        • 1 3

      • To jak porównać baleron do kaszanki

        Ludzie tego co dostali za bardzo i tak nie odczuli. Natomiast np ograniczenia komunikacji odczuwa większość.

        • 5 0

      • Tak sie własnie klamie w mediach prawda jest taka ze miasta dostały setki milionow rekompensaty ale otym juz POKOlitycy

        Mieszkacy dostali pieniadze przez obnizenie podatków a miasta dostały miliony jako rekompensata .Ale tego juz niepowiedzą bo trzeba klamac i oszukiwac ludzi.

        • 4 4

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane