• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • Z takimi cenami to się dziwię że ktoś z tego korzysta i ktoś jeszcze za to placi (1)

      Wieczne spóźnienia i rozkład to fikcja. Dlaczego ten komunistyczny wynalazek jeszcze funkcjonuje?

      • 67 9

      • Korzystaja ci, ktorzy nie maja innego wyjscia.

        • 8 0

    • chcemy przekonać podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, dlatego proponujemy bilet 6zł za przejazd jednego (1)

      • 141 3

      • przystanku :)

        • 40 0

    • Koniec grubych lat (3)

      Dyrektor Kołodziejski to jeden z niewielu specjalistów spośród tych wszystkich dyrektorów spółek miejskich. Zna się na temacie, rządzi najlepiej jak się da w tym budżetowo-organizacyjnym bagienku zwanym Gdynią. I niestety ma rację... przerzucamy ogromne koszty na malutką grupę pasażerów, a to nie ma prawa skończyć się dobrze. Niestety, czas zakończyć "rozdawnictwo" darmowej komunikacji.

      • 67 24

      • Bez darmowej komunikacji koszty mnożone absurdalnie.

        • 7 1

      • Ale to koledzy Pana Kołodziejskiego wprowadzili darmo

        Szczurek, Wołek i inni SWS. A teraz reszcie każą płacić grubą kasę. Wczoraj na Dąbrowę, okrojone 24 przyjechało z 18 minutowym opóźnieniem, a nic szczególnego się nie działo na trasie. Przecież to są jaja jakieś. Gruszecka Spychała bierze kasę, a jej zarządzanie ZKM to jedt tragifarsa.

        • 6 0

      • Wystarczy zwolnić darmozjadów w urzędach i kasa będzie

        • 6 0

    • Czas pójść za Tczewem i znieść w ogóle opłaty za przejazdy! (11)

      Bo inaczej poruszamy się w oparach absurdu.
      Z każdymi zmianami jest i będzie coraz mniejszy udział płacących za swoje bilety, bo oferta jest coraz gorsza (okrojenie kursów, tłok, spóźnienia, itd.), a większość z osób płacących pracuje i będzie szukać innej opcji dojazdu.

      • 309 28

      • Dokładnie

        Jak na razie osoby płacące za dojazdy mają tylko podwyżki, spóźnienia, okrojenie kursów, a reszta sobie jeździ za darmo. Jak ktoś zarabia prędzej czy później da sobie spokój i przesiądzie się do auta lub ewentualnie rower, bo będą zwyczajnie tańsze niż komunikacja

        • 50 3

      • Opłaty powinny być, ale ludzkie... 1,80zł ulgowy, 3,60 godzinny - i koniec. Na taką stawkę stać każdego. Do tego karta miejsca za 90zł imienna i nieimienna za stówkę i byłoby elegancko. Tak, stracą więcej bo będzie więcej gapowiczów. Chciwy traci 2 razy. Nawet jak zbiorą mandaty... Z czego ściągną? Ludzi zamkną w więzieniach? Na przymusowe prace wyślą? Rozkręca się ostre bezrobocie...

        • 52 4

      • wszyscy powinni płacić za przejazdy tylko emeryci po 70 nie zabrać policji i tym wszystkim co mają ulgi albo nie płacą nic wtedy bilety by mogły być tańsze

        • 9 5

      • (1)

        Za dużo uprzywilejowanych, albo wszyscy albo nikt !!!

        • 12 5

        • Zdrowy?

          • 2 0

      • Nie, czas powiedzieć sobie jasno że aktualnie nie stać nas na darmochę dla szkół podstawowych i średnich

        Na razie jeszcze można zostawić darmowe dla osób po 70 roku życia, ale za ileś lat, gdy zmienią się proporcje ludzi w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym, to emeryci pewnie też będą musieli kasować ulgowe.

        • 3 6

      • Proszę przestać już z tym Tczewem. (1)

        Tam jest 10 (słownie: dziesięć) linii, o częstotliwości jak w Paździerzowie Dolnym.

        • 3 9

        • Jakie to ma znaczenie ?

          Gdańsk dostaje gigantyczne pieniądze z podatków mieszkańców w porównaniu do Tczewa . Darmowe bilety i kropka tylko tak możemy walczyć z korkami , wielu się przesiądzie bo będzie widzieć realne oszczędności.

          • 4 0

      • Świetny pomysł! pójść za Tczewem! dla porównania Tczew - 60 tys. mieszkańców, Gdańsk - 500 tys. mieszkańców (w porywach nawet i 600 tys.), które wielkie polskie miasto ma darmową komunikację?

        • 2 6

      • Zdecydowanie komunikacja w 100% darmowa dla pasażera to rozwiązanie idealne

        Bo skoro obecnie płaci tylko ok. 35%, to znaczy, że zdecydowana większość już ją ma. Odpadną wszelkie wielo(!) milionowe koszty systemów typu FALA, automatów do sprzedaży biletów, różnych kasowników, całej obsługi kart i biletów jednorazowych, kontroli biletowej itp. A ludzi jeżdżących autami właśnie darmowa komunikacja może przekonać do jady nią. A tego chyba chcemy, aby ludzie wybierali komunikację zbiorową, a nie auto. Same zalety, żadnych wad.

        • 10 0

      • No i te 35% płacących

        Na pewno nie pokrywa kosztów generowania biletów elektronicznych, papierowych, systemów dystrybucji, sprawdzania ich przez zomowców z Renomy czy innych. Sam jeżdżę autem bo trasy mnie nie urządzają.

        • 9 0

    • (1)

      mądry inaczej na wybory sobie wymyślił kiełbasę wyborczą typu "uczniowie będą jeździć za darmo" , a teraz my za to płacimy.

      • 65 13

      • testament?

        • 3 0

    • Nie dla Fali.

      Precz z dyktatura.

      • 102 0

    • komunikacja powinna być bezpłatna (5)

      Zamiast wydawać pieniądze Fale, kontrolerów, promocję i inne bzdety, należy wzorem Tczewa zrobić komunikację bezpłatną dla wszystkich.

      • 129 11

      • (1)

        Zaplacisz za to?

        • 2 12

        • Płaci w podatkach,słoiki też powinny.

          • 7 0

      • Każda komunikacja bezpłatna z czasem traci na jakości. (2)

        • 0 6

        • A płatna nie traci ?

          • 2 0

        • to całe szczescie ze w gdańsku jest płatna bo tutaj poziom usług tylko rośnie, prawda?

          • 2 0

    • Przypominam ze koszt wprowadzenia FALI to rownowartosc 300 mieszkan.

      Droga zabawa. A ma z tego korzystać tylko 1/3 pasażerów. Niegospodarnosc do kwadratu.

      • 168 0

    • Kur.....sami fachowcy ale do wyciągania kasy publicznej

      • 91 1

    • A to się zapytam co robi pan Kołodziejski. 15 lat temu rozmawialiśmy o czymś jak pracował w związku metropolitalnym i tak widać można się bujać po stanowiskach dyrektorskich. A lepiej jakoś nie jest.

      • 70 1

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane