• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tylko 35 proc. pasażerów płaci za komunikację miejską

Maciej Korolczuk
28 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (665)
Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica. Debatę o kondycji trójmiejskiej komunikacji miejskiej i problemach, z jakimi się mierzy, zorganizowała Nowa Lewica.

Tylko 35 proc. pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Trójmieście za nią płaci. Reszta pasażerów korzysta z niej bezpłatnie - powiedział Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni podczas debaty dotyczącej funkcjonowania transportu publicznego w aglomeracji. Spotkanie zorganizowała Nowa Lewica.



Czy trójmiejskie samorządy powinny zrezygnować z darmowej komunikacji dla wybranych grup?

O komunikacji miejskiej w trójmiejskim wydaniu rozmawiali m.in. Beata Maciejewska, posłanka Nowej Lewicy, Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy, dyrektor ZTM w Gdańsku Sebastian Zomkowski,
  • Paweł Kondzielewski z firmy Innobaltica, wprowadzającej system Fala oraz Hubert Kołodziejski, dyrektor ZKM w Gdyni.

    I to ten ostatni w trakcie debaty zdiagnozował największą bolączkę trójmiejskiej komunikacji.

    Według niego jest nią rażąca dysproporcja w ponoszeniu kosztów za jej funkcjonowanie.

    - Obecnie ok. 30-35 proc. pasażerów płaci za korzystanie z komunikacji miejskiej wg taryfy pełnopłatnej - przyznał Kołodziejski. - Reszta pasażerów korzysta z ulg i zwolnień z opłat, tak jak dzieci, młodzież czy seniorzy. To niesie za sobą szereg konsekwencji. Planowane podwyżki dotykają coraz mniejszej grupy, co może spowodować, że nastąpi odpływ pasażerów. Niskie przychody z biletów nie wystarczają, by zbilansować koszty. Najgorszy okres mamy już chyba za sobą, gdy stopień pokrycia kosztów przychodami w pandemii spadł do zaledwie 20 proc. Obecnie to ok. 30 proc. Pozostała reszta środków potrzebnych do utrzymania komunikacji pochodzi z budżetów gmin, bo nawet ostatnie propozycje wzrostu cen nie są w stanie zrekompensować wzrostu cen prądu, gazu i paliw.
    Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala Kupili busy, w których będą uczyć... o systemie Fala

    Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat. Według danych tylko 35 proc. pasażerów w Trójmieście płaci za korzystanie z gminnej komunikacji miejskiej. Reszta pasażerów jest zwolniona z opłat.

    Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł



    Na braki w budżetach miast uwagę zwrócił także Stanisław Taube, przewodniczący Forum Związków Zawodowych woj. pomorskiego. Przyznał, że tylko regulacje Polskiego Ładu pozbawiły budżet Gdyni 180 mln zł, które mogłyby nie tyle poprawić jakość komunikacji, co utrzymać ją na dotychczasowym poziomie.

    Zwrócił też uwagę na pułapkę, w jaką mogą wpaść nowoczesne samorządy, stawiające na transport zeroemisyjny (taką strategię rok temu ogłosił m.in. Gdańsk).

    - Proszę spojrzeć na Kraków, który postawił na nowoczesny elektryczny tabor, a podwyżki cen prądu odczuł najmocniej. W efekcie flota została postawiona na kołkach i znów na ulicach pojawiły się pojazdy z silnikami diesla.
    Sebastian Zomkowski z ZTM Gdańsk wskazywał z kolei, że pasażerów do komunikacji miejskiej można tylko zachęcać i dawać im wybór, a nie zmuszać.

    - Można to zrobić dzięki taborowi wysokiej jakości, którą systematycznie podnosimy. To też szeroka oferta taryfowa, integracja z koleją czy zwiększanie częstotliwości kursów. Naszym celem jest z jednej strony utrzymanie 50 proc. podróży odbywanych komunikacją miejską, a z drugiej przekonanie podróżnych do transportu publicznego na krótkich odcinkach, by tam, gdzie nie muszą, nie jechali autem, wybierali tramwaj, autobus lub szli pieszo - mówił Zomkowski.
    Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców. Marek Weryszko z Partii Zieloni uważa, że w dyskusji o komunikacji należy wsłuchać się w głos mieszkańców.

    Podstawowy kłopot: brak porozumienia między samorządami



    Podczas debaty sporo miejsca poświęcono też planowanej inauguracji systemu Fala. Choć ma to nastąpić już za cztery miesiące, nadal jego założenia wzbudzają wiele kontrowersji. Mówiła o tym m.in. posłanka Beata Maciejewska.

    - Oprogramowanie informatyczne systemu Fala jest ogromne i skomplikowane, ale sam system dla pasażera ma ubogą ofertę. Z jednej strony daje wiele możliwości organizatorom transportu, a z drugiej niewiele pasażerom - twierdzi posłanka Nowej Lewicy.
    Jej zdaniem u podstaw niepowodzenia leży brak porozumienia między władzami poszczególnych samorządów.

    - Władze Gdańska, Sopotu i Gdyni są "po jednej linii", a mimo to od lat nie mogą się porozumieć w kwestii np. wspólnego biletu. Przecież Trójmiasto od lat funkcjonuje jako jeden organizm i środowisko, granice się zacierają, zwłaszcza w komunikacji. W mojej ocenie to błąd polityczny, który leży u podstaw wszystkich bolączek trójmiejskiej komunikacji. Najpierw trzeba się dogadać, a dopiero potem mówić o didaskaliach.
    Na ubogą ofertę taryfową systemu zwrócił z kolei uwagę Marek Weryszko z Partii Zieloni.
    - Prace nad systemem trwają od lat i masę czasu już nam uciekło. Z pewnych założeń już się pewnie nie da tak łatwo wycofać. Ale trzeba posłuchać tego, co mówią mieszkańcy i popracować nad atrakcyjniejszymi taryfami. Potrzebne są choćby zachęty finansowe dla pasażerów. Zgadzam się też z tezą, że Fala nie trafiła w swój czas, że jest opóźniona - zwłaszcza technologicznie. Bezprecedensowa fala krytyki i negatywnych komentarzy nie wzięły się z niczego. Nie można teraz tego zlekceważyć.
    Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala.

    W przyszłości system sam rozpozna, że jesteśmy w pojeździe?



    Nieco więcej optymizmu wykazywał Paweł Kondzielewski, dyrektor projektu systemu Fala. Jak przekonywał, system będzie przechodził stopniowe przeobrażenia, nawet już po uruchomieniu.

    - Nie chcemy robić rewolucyjnych zmian od razu, musi się to odbywać małymi krokami i niewykluczone, że w przyszłości "checkowanie" w pojazdach odbywać się będzie na podobnych zasadach, jak w innych miastach tzw. systemu be in-be out, który rozpozna, że znaleźliśmy się w pojeździe lub poza nim bez konieczności zbliżania karty do walidatora.

    Uchwała obywatelska, by przywrócić niższe ceny



    Na koniec debaty Tomasz Larczyński, wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Nowej Lewicy w Gdańsku zapowiedział złożenie obywatelskiego projektu uchwały, która miałaby przywrócić ceny biletów sprzed proponowanych podwyżek. Zbieranie podpisów ma ruszyć niebawem.

    To już druga w ostatnim czasie debata dotycząca komunikacji, zorganizowana przez środowiska będące w opozycji do władz miasta. Na początku lutego w sali obrad rady miasta o systemie Fala rozmawiali goście zaproszeni przez radnych PiS.

    Innoblatica w ogniu pytań o system Fala Innoblatica w ogniu pytań o system Fala
  • Opinie (665) ponad 10 zablokowanych

    • Czyli (1)

      cały system fala tworzy się dla 30% podróżnych ???

      To jaki jest koszt na 1go?

      • 51 0

      • Jestem jednym z tych podróznych

        Nie chcę Fali

        • 5 0

    • Zirytowana osoba (1)

      Gratuluję przemyśleń, szybko przyszły. Może czas by rodzice płacili za bilety swoich dzieci, tak jak należy? Gdynia wymyśliła darmowe bilety dla dzieci z Gdyni, tylko za te bilety zamiast płacić ich rodzice, płacą wszyscy. A ja nie chcę płacić za cudze dzieci. Emeryci - mogą mieć małe dochody i "im się należy", ale może czas wprowadzić dla nich symboliczną opłatę za bilet?
      Co zrobicie jak ci płacący za resztę przestaną korzystać z Waszej żenującej oferty, która się tylko pogarsza? Dla tych, którzy zostaną zrobicie cenę biletu w jedną stronę 50zł?
      A gdzie ważne połączenia w mieście? W Gdyni Północnej nie potraficie nawet zrobić linii, która by jechała całą ulicą Dąbka - prosta droga! Jeśli ktoś chce się dostać z jednego końca Dąbka na drugi autobusem, musi pojechać dwoma autobusami na około. Podróż do konkretnego celu może zająć ok. 30 minut (o ile coś jedzie) w przeciwieństwie kilku minut samochodem. Jak wy chcecie zachęcić ludzi do jazdy autobusami? Wydajecie duże pieniądze na projekty, drogi i tabor, a nie ma to żadnego przełożenia na poprawę warunków transportu w Gdyni!

      • 43 1

      • Morska Estakada

        Jak się chcesz przesiąść z K lub X na 28 albo S na Pustki to autobusy sa tak skorelowane, źe jadace o tej samej godzinie X i 28 (bo S przecież skasowano) 2 minuty wcześniej odjeżdżają, jeden po drugim, możesz tylko popatrzeć
        Te trasy i godziny były ustalane, a nie losowane
        I co robi autobus 710 jadacy raz dziennie (!) o 21.28 z Paprykowej?! Kto nim jeździ???

        • 0 0

    • nie chcę nowoczesnego taboru (1)

      chcę żeby było więcej kursów, bo czasem nie ma jak wsiąść,
      a nie zabawa w odświeżanie

      • 32 1

      • I w Gdyni jeżdżą co pół godziny zamiast co 5-10 minut, a

        Do tego w nocy nie ma czym do domu wrócić

        • 1 0

    • Niech ktoś zawiadomi NIK (1)

      Albo jakąś kontrole... fala miała być tania, łatwa itp a nie spełnia tego, bilety najdroższe w Polsce

      • 48 0

      • ku*va tu nie ma co zawiadamiac! ty trzeba brac kosy i scinac łby wszyskim ku*wa, od lewa do prawa! wszystkim bez wyjątku...a po tem do rzadzenia wziąc ekspertów naukowców profesorów i powiedziec ze jedne numer krzywy i bedzie powtórka z rozrywki...w ciągu 5 lat bylibysmy potęga gospodarcza na miaree niemiec!! dosc głaskania sie po jajach!!

        • 4 0

    • Komunikacja miejska bezpłatna jedyne rozwiązanie

      • 9 0

    • Polski Ład zabrał Gdyni oddał gdynianom - czy nie? (19)

      Polski Ład tylko Gdyni zabrał 180 mln zł - nie, te pieniądze dostali mieszkańcy bo o tyle mniej zapłacą podatków. Lewa prawda = żadna prawda.

      • 88 56

      • (5)

        A ile więcej pieniędzy wpływa na twoje konto z powodu nowego ładu? Pensja netto taka sama? Różnica jest taka, że więcej idzie do budżetu centralnego a nie do samorządów.

        • 30 18

        • Ja po rozliczeniu pita dostanę zwrotu dwie pensje (2)

          • 9 12

          • Też zaskoczył mnie spory zwrot

            Po rozliczeniu PITa za 2022

            • 0 1

          • Dwie pensje to ci inflacja zeżarła

            • 15 3

        • Z budżetu centralnego buduje się bezkolizyjne drogi szybkiego ruchu a z samorządowego antyzatoki (1)

          więc wolę oddać 100% podatku do budżetu centralnego niż 1 grosz do samorządowego

          • 24 25

          • To kwestia indywidualna

            Sądzę że niejeden emeryt nawet nie widział tych autostrad, a do busa wsiada codziennie

            • 13 1

      • Tak sie własnie klamie w mediach prawda jest taka ze miasta dostały setki milionow rekompensaty ale otym juz POKOlitycy

        Mieszkacy dostali pieniadze przez obnizenie podatków a miasta dostały miliony jako rekompensata .Ale tego juz niepowiedzą bo trzeba klamac i oszukiwac ludzi.

        • 4 4

      • To jak porównać baleron do kaszanki

        Ludzie tego co dostali za bardzo i tak nie odczuli. Natomiast np ograniczenia komunikacji odczuwa większość.

        • 5 0

      • (2)

        Podatków zapłacą tyle samo, tyle że pójdą do Warszawy tuczyć jedyną słuszną partię.

        • 10 8

        • a mogly pójść np na kozy, albo rydwan (1)

          • 10 5

          • A poszły na wybory kopertowe, maseczki, respiratory i wille plus

            Bardzo fajny ten nowy projekt- cela plus

            • 16 9

      • Jak dostali to niech za wszystko płacą i koniczne są podwyżki

        • 1 3

      • mam dwa i pół tysiąca do oddania skarbówce. Takie to mniejsze podatki płacę. (2)

        • 12 2

        • (1)

          A ja muszę oddać skarbówce 80 tysięcy ! I tez muszę żyć ! Złodziejstwo za PiS będzie jeszcze większe !!!

          • 6 9

          • miałem działalność w Szwecji, nie ośmieszaj się tymi drobnymi

            • 1 2

      • ja wiem jedno. Z Polskiego Ładu wyszedł PISowski Wał. (3)

        • 25 14

        • A rozliczałes już pita? (2)

          Czy tak tylko śmierdzisz?

          • 17 18

          • kłapie nienawistnie dziobem, bo tylko tak nada sens swojej marnej egzystencji. (1)

            Nic nie wie, niewiele potrafi, nie myśli, nie pyta, nie czyta. 8 gwiazdek warunkuje jego pozycję sPOłeczną, poczucie przynależności do grupy... szkoda że i**otów.

            • 16 13

            • To tak jak ty tylko ze nie osiem gwiazdek a jezyk w d.pie partyjniackiego bonzy warunkuje twoja pozycje (kolankowo lokciowa)

              • 9 10

    • To już nie rozumiem czemu nie może być darmowe (1)

      Używają jej Ci którzy maja za darmo, więc zróbmy wszystkim za darmo to ludzie pracujący zaczną jej używać. Będzie mniej korków, mniej zajętych miejsc parkingowych, nie trzeba będzie tyle dróg budować. Od dłuższego czasu jestem użytkownikiem zbiorkomu i mogę tylko potwierdzić ze w ciagu dnia w autobusach tylko dziadkowie siedzą. Mam tez ten przywilej korzystania bezpłatnie i to zmienia podejście, po prostu nie martwię się o konkretny autobus bo musiałbym zapłacić za akzda przesiadkę, tylko przeskakuje z jednego do następnego i dojeżdżam wszędzie sprawnie i szybko!

      • 9 2

      • Serio szybko?

        Nie wierzę

        • 1 1

    • Koszmarnie droga komunikacja publiczna (1)

      Każdy kraj UE ma komunikację publiczną tanią,aby zaspokoić potrzeby najbiedniejszych a też wspierać program mniej smogu w mieście.Bilety bardzo drogie i zero miejsc siedzących.Ok nie muszę siedziec niech siedzi młodzież bo Oni są bardziej zmęczeni życiem ale dlaczego za 5 zł

      • 11 0

      • I dlaczego w Gdyni trzeba się 3 razy przesiadać

        I za każdym razem czekać pół godziny na autobus
        Gdynia ul. Jelenia do Gdynia Borowikowa czas przejazdu z przesiadkami 2,5 h w godzinach szczytu

        • 2 0

    • Fala do inwigilacji

      System fala będzie służył śledzeniu, gdzie jeżdżę i w jakich godzinach. Praktycznie bedzie wiedział gdzie mniej wiecej mogę pracowac i gdzie mieszkać. Mam prawo do prywatności natomiast nie mam ochoty być śledzona. Czy to jest zgodne z prawem?

      • 10 0

    • W tramwajach po godzinie 15 w szczycie, (12)

      jak się rozejrzeć po pasażerach to w 70% same siwe głowy i dzieciaki z podstawówki/liceum. Wszyscy oni jadą za darmo, a za ich przejazdy płacimy my - pracujący. Taki to socjalizm wprowadzono w Gdańsku. Nie można by przywrócić chociaż biletów z ulgą 50% dla młodzieży i seniorów? Przecież rodzice dzieci dostają 500+, a seniorom też się źle nie powodzi, skoro co chwila słychać aferę, że któryś dał się nabrać na wnuczka i oddał kilkadziesiąt tysięcy złotych.

      • 82 26

      • (2)

        No właśnie dzieciaki i nastolatki zamiast się przejść 2 -3 przystanki do domu to wsiadają do autobusu / tramwaju i robią tłok.Albo zajmują miejsca siedzące dla inwalidów, komóreczka w dłoń i świat realny nie istnieje!

        • 30 8

        • (1)

          woow a skad masz takie informacje? wiekszosc dzieciaków, ktore znam, woli sie przejsc 2 przystanki niz czekac 20 min, albo dłuzej na autobus. jadą Ci, którzy maja doazd na osiedla znacznie oddalone od szkoły średniej

          • 3 3

          • i teraz pytanie podstawowe: ile znasz tych dzieciaków...bo jesli np troje i ta wiekszosc której mówisz to dwójka to sory ale co to za bzdury

            • 1 1

      • A tak po prawdzie ta FALA kosztuje więcej niż utrzymanie lini tramwajowych , które powinny być finansowane z podatków

        Nawet można by zaoszczędzić trochę na rozbudowę !!!!!!!

        • 2 0

      • Jak ty chodziłeś do szkoły to te siwe obecnie głowy łożyły na twoje przejazdy i naukę !!!!!!!!!!

        • 3 0

      • ten socjalizm realizuje władza którą sami wybraliście ...

        .

        • 1 0

      • Ale wiesz że za dzieci płacą rodzice, którzy też pracują (2)

        i płacą podatki, mi.in na dofinansowanie tej nierentownej komunikacji. CI emeryci również płacą podatki z których również jest to dofinansowane. Zresztą emeryci maja darmowe przejazdy dopiero po 70tce. Poczekaj aż sam będziesz miał dzieci albo 70 lat i małą emeryturkę to zmieni Ci się perspektywa...

        • 8 24

        • Na dzieci

          Dostają 500+, 300+ to chyba na bilety wystarczy?

          • 5 0

        • Ale przecież ja też płacę podatki

          Tylko ja w przeciwieństwie do wyżej wymienionych płacę dodatkowo za bilet, więc dorzucam się do ich przejazdów.

          • 29 1

      • Jakie bezpłatne przejazdy

        osiołku, siwe głowy często jeszcze pracują, a emeryci maja zniżkę 50%

        • 4 0

      • Kłamiesz,emeryci jeżdżą na wycieczki krajoznawcze już od rana,bo spać nie mogą.

        • 1 1

      • niepłacenie jest niewychowawcze

        i antyspołeczne.

        To może być mała opłata, była 50%, niech będzie 30% tego co dorośli, seniorzy niech płacą 10%, jakimś rocznym ryczałtem, ale też powinni. Dla zasady.

        • 17 2

    alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

    Najczęściej czytane