• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umiarkowane zainteresowanie parkingami Park&Ride

Maciej Korolczuk
11 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu. Z darmowych autobusów kursujących z parkingów przy Amber Expo do centrum Gdańska korzystało po kilkadziesiąt osób podczas każdego weekendu.

Zaledwie kilkudziesięciu kierowców w ciągu każdego weekendu korzysta z darmowych parkingów Park & Ride przy Amber Expo i dojeżdża do centrum podstawionymi autobusami. - Zdawaliśmy sobie sprawę, że proces przyzwyczajania właścicieli aut do tego typu rozwiązań jest długi i musi potrwać, dlatego nie zrażamy się niską frekwencją. Ten model sprawdzi się już niebawem, gdy nastąpi otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą - przekonuje Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.



Czy korzystałeś kiedykolwiek z parkingu Park & Ride?

Parkingi Park & Ride przy Amber Expo władze Gdańska uruchomiły przed Jarmarkiem św. Dominika. Idea pozostawienia auta z dala od zakorkowanego i zastawionego samochodami centrum Gdańska miała być wygodną, szybką i opłacalną metodą na sprawne dotarcie w rejon Głównego Miasta. Okazuje się jednak, że na takie rozwiązanie decyduje się garstka kierowców.

Przywiązani do samochodów

- W ciągu każdego weekendu w czasie trwania Jarmarku z parkingu i darmowego dojazdu do centrum korzysta kilkudziesięciu kierowców - mówi Piotr Grzelak. - Osób, które decydują się na takie rozwiązanie mogłoby być więcej, ale od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę, że przekonanie kierowców do pozostawienia auta z dala od centrum musi potrwać. Docelowo ten model chcemy wdrożyć po otwarciu tuneli pod Martwą Wisłą, ale już teraz warto edukować kierowców i zmieniać ich przyzwyczajenia.
Pilotażowe wdrożenie parkingów P&R kosztuje kilkanaście tysięcy złotych. Władze miasta nie zrażają się jednak słabą frekwencją, której nie poprawiło nawet ostatnie powiększenie strefy płatnego parkowania w centrum Gdańska. Przyczyna - zdaniem miejskich urzędników - nie leży też w niewystarczającym rozpropagowaniu pomysłu.

- Nie sądzę, by powodem była słaba promocja. Informacja o proponowanym przez nas rozwiązaniu znajduje się na stronie miasta, a także organizatora Jarmarku, czyli Międzynarodowych Targów Gdańskich, portalach społecznościowych i wśród wystawców. Moim zdaniem to po prostu czynnik psychologiczny, a zmiana przyzwyczajeń trwa zawsze najdłużej. Jestem pewien, że kierowcy z czasem się do tego przekonają.
Parking za daleko?

W komentarzach pod pierwszym artykułem o otwarciu parkingów P&R przy Amber Expo część kierowców przyznawała, że pomysł ma potencjał, ale jest mało atrakcyjny, ze względu na lokalizację parkingu oddalonego od centrum o 5 km.

Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

- Nie chcieliśmy organizować tego parkingu bliżej południa Gdańska i wjazdu od strony krajowej "7" czy autostrady A1 z co najmniej dwóch powodów: chcemy korzystać z już dostępnej infrastruktury parkingowej, a po drugie - musimy myśleć długofalowo i promować rozwiązania, które mają nam przynieść korzyści w przyszłości. Niegospodarnie byłoby otwierać parking bliżej Południowej Obwodnicy Gdańska czy ul. Elbląskiej np. na prywatnej posesji, podczas gdy mamy do dyspozycji nowoczesne parkingi w Letnicy - tłumaczy Piotr Grzelak.
Będą nowe trasy

Na wniosek osób, które już korzystały z parkingów, ale w rozmowie z ankieterami przyznały, że miały problem ze zlokalizowaniem autobusów, miejsca postojowe i przystanki zostały dodatkowo oznakowane.

Niewykluczone, że od nowego sezonu linia zostanie rozszerzona i autobusy poza dowiezieniem kierowców do centrum, pojadą też w innych kierunkach, np. na plaże w Brzeźnie i Jelitkowie. Część z nich może być też linią typowo turystyczną, której przystankami będą atrakcje Gdańska położone poza centrum, np. latarnia morska w Nowym Porcie. Warunkiem podstawowym wciąż jest jednak otwarcie tuneli pod Martwą Wisłą, które znów przesuwa się w czasie.

Wydarzenia

Jarmark św. Dominika (3 opinie)

(3 opinie)
jarmark

Miejsca

Opinie (249)

  • System komunikacji bardzo słaby, dostępność komunikacyjna fatalna (27)

    W stosunku do zarobków komunikacja bardzo droga - czemu się wadza dziwi.

    Stare trujace spalinami autobusy, do 2020 roku wszystkie miejskie autobusy w Paryżu będą elektryczne... a w naszym peowskim grajdole nic nowoczesnego i przyjaznego srodowisku i ludziom nie da się zrobić nawet z "unijnjmi miliardami"

    • 72 91

    • Co za brednie (11)

      Bilet miesięczny-sieciowy czyli na wszystkie linie od lat niezmiennie 88 zł. Czyli jeden z najtańszych w Polsce.

      Cały tabor autobusowy w 100 procentach niskopodłogowy, ikarusy zniknęły kilka lat temu. Tramwaje też w 80 proc. niskopodłogowe.

      Komunikacja w Gdańsku na takim poziomie że inne miasta nam zazdroszczą, a ty jęczysz.

      Kolejny katoleming co dał sobie wkręcić hasło prezesa "Polska w ruinie"...

      • 42 19

      • (4)

        Czy turysta przybywajacy do Gdanska ma sie zaopatrzyc na rogatkach w bilet miesieczny? Drogie - i to bardzo - sa jednorazowki - i w tym sek.

        • 8 3

        • (1)

          W cywilozwalnym kraje, mieście kupuje się bilet 3 dniowy i się zwiedza nie zwracając uwagi na nic. U nas takie bilety są drogie. Uwaga u nas bilet 72 godzinny na wszystkich przewoźników kosztuje 40 zł !!! Jeżeli jesteś samotnym turystą to jak cię mogę, można się w taki bilet wyposażyć. Jeżeli jednak zwiedzasz miasto z rodziną to ze względu na czas, bezpieczeństwo oraz wygodę pozostaje tylko samochód.

          Ceny biletów okresowych są zdecydowanie za wysokie, zarówno dla mieszkańców regionu jak i turystów.

          • 7 1

          • W takim na przykład Krakowie bilet SIEDMIODNIOWY kosztuje 48 złotych (normalny).

            • 1 0

        • A byłeś gdzieś poza Trójmiastem

          uważasz, że 3zł za jednorazowy lub 3,60 za 1h to dużo. Człowieku jak widać ty jeszcze nigdzie nie byłeś, bo nasze ceny są sporo niższe niż w innych krajach, więc turystów na pewno na to stać.

          • 7 5

        • bilej na jeden przejazd 3 zł racja dla turysty taniej kupić samochód zapłacić oc przegląd naprawy paliwo i opony buahahaha furą po Polsce taniej będzie tylko jak jedziesz z rodziną ale wtedy jesteś w pracy, robisz za kierowcę ;)
          tyłki przyrosły do foteli, prostej trasy zaplanować z wyprzedzeniem nie umiemy, ogarnąć bagaży do minimum nie umiemy (tato mamo weź lodówkę rower kajak i 5 laptopów) i w tym sęk.

          • 6 3

      • 220 zł kolego (3)

        88 tylko na autobusy ztm w granicach gdańska, 186 na ztm+skm, 220 na wszystko czyli jak piszesz wszystkie linie

        • 21 6

        • tylko że ty mówisz o bilecie metropolitalnym

          na ZKM Gdańsk, Gdynia i SKM. A to są trzy różne podmioty...

          • 1 0

        • 30+ to 198zł (1)

          • 4 1

          • A to turysta potrzebuje 30+

            Turysta nie przyjeżdża na miesiąc więc jedynie co robi to kupuje bilety jednorazowe, a te są tanie w porównaniu z zachodem.

            • 6 5

      • No ale wiesz (1)

        W Paryżu.

        Elektryczne.

        • 29 0

        • Nauczcie się ludzie

          Sprzątać po psach i nie rzucać petów na ziemię, a potem dyskutujcie o ekologicznej komunikacji.

          • 42 2

    • Bilet miesięczny na okaziciela na całą sieć, bez ekspresów i nocnych - 97 zł.

      Jeśli to dużo, to kup sobie imienny, zapłacisz jeszcze mniej. I nie wypisuj durnych uwag na temat bardzo drogiej komunikacji. Najpierw sprawdź fakty.

      • 0 0

    • (1)

      Trzeba wyprowadzić się do Paryża.

      • 23 4

      • Pięknie nas trują

        Debile później się dziwią, że Gdańsk ma najwyższy wskaźnik zachorowalności na nowotwory.

        Jasne po co elektryczne.

        • 0 0

    • A skad pomysl, ze elektryczne znaczy lepsze?

      U nas w Srodmiesciu moglyby jezdzic glownie tramwaje. Autobusy mogloby omijac Srodmiescie czy to 3 maja czy Nowa Walowa (gdy powstanie wreszcie tunel pod Motlawa).

      Ciekaw jestem, co powiedza wszyscy ekolodzy, gdy trzeba bedzie wymieniac baterie w tych "ekologicznych" autobusach...

      • 0 1

    • (2)

      Oczywiscie ze bardzo droga. Zazwyczaj przemieszczam sie samochodem. W sobote uznalam, ze wybiore sie do znajomych do jelitkowa. Trasa tramwajem nr 6 z Wrzeszcza. 3 zeta w jedna strone - 3 zeta w druga do tego tlok i smrod. ani nie zaoszczedzilam na kasie, ani na czasie a gratis zafundowalam sobie lekka meczarnie.

      • 13 5

      • to ciekawe - kierowcy przeszkadza tłok i smród w tramwaju

        a kiedy jadąc autem robi tłok i smród na ulicach - to jest luz, bo wąchają inni, a nie on...

        • 2 1

      • wystarczy okna otworzyć

        i nie śmierdzi

        • 0 0

    • Droga?

      28-115 zl za miesieczny bilet... Ok, nie obejmuje kolei. Jednak jesli ktos potrzebuje sie poruszac po Gdansku to w sumie taniocha. Na samo paliwo wyda sie na pewno wiecej. Nie mowiac o innych - wiekszych niz paliwo kosztach - ubezpiecznie, zmiana opon, naprawy.

      • 1 0

    • (2)

      Najpierw trzeba zrobić zakaz wjazdu dieslom do miasta, mam nadzieję że Gdańsk będzie pierwszym miastem w Polsce który to wprowadzi.

      • 24 26

      • (1)

        wystarczy trzyliterowym rejestracjom, choć to na jedno wychodzi, w zasadzie.

        • 21 2

        • 10/10

          • 5 0

    • oczadzial

      Oczadział ty' czy sie nawachal czego?

      • 2 0

    • (1)

      Porównywać Gdańsk do Paryża... Dżizas!

      • 14 3

      • Gdansk Paryzem polnocy...;)

        • 6 1

    • Ty chyba ostatni raz jechałes autobusem w prlu. Takie typowe tłumaczenie swojej głupoty jazdy autem pod drzwi sklepu i domu.

      • 7 1

  • Ponoć wiara czyni cuda (10)

    jednak wiara zastępcy Budynia w magię urzędniczego podejścia do tematu parkowania sprawia, że mamy obecnie na Głównym i Starym Mieście burdel jakiego nigdy jeszcze nie było.

    • 145 11

    • I kto za to płaci? (9)

      Pan, pani...

      • 14 0

      • malkontent (6)

        Ja uważam, że to dobry pomysł. Brakuje tylko konsekwencji w działaniu. Jeśli nie wpuści się aut do ścisłego centrum wcale (poza grupą mieszkańców itp) to samo zadziała.
        Dobry przykład widziałem w centrum targowym we Frankfurcie. Ogromny parking blisko autostrady a kawałek od targów powoduje, że dojazd jest bardzo prosty. Z parkingu co kilka minut jedzie autobus zabierający odwiedzających na targi. I działa to to świetnie mimo, że ludzie pojawiają się tam w określonych godzinach stadnie.
        Trzeba tylko czasu i informacji wszędzie, dosłownie wszędzie.

        • 10 12

        • targi to co innego (2)

          Dzialanie incydentalne.
          W wypadku Gdanska centrum opustoszeje. Ludzie wybiora inne miejsca, gdzie latwiej dojechac.
          Jesli na tym nam zalezy (a tego domagaja sie np. mieszkancy Barcelony, Wenecji) to dzialanie sluszne.

          • 3 6

          • W Krakowie nie ma wjazdu do centrum, a mimo to nie wyludnilo sie (1)

            Na Monciak tez nie kazdy moze wjechac. W sumie wjechac moze niewielu.

            Gdanskie Stare i Glowne miasto obroni sie. O to nie trzeba sie bac.

            Nalezy zabudowac biale plamy na mapie w Srodmiesciu: Dlugie Ogrody, Polski Hak, Dolne Miasto, Wyspa Spichrzow. Polaczyc Srodmiescie: Dolne i Glowne Miasto oraz Biskupia Gorke, zbudowac tunel (takze dla pieszych) pod Motlawa i kladke na Olowianke (choc niekoniecznie to skaradzctwo, ktore wygralo konkurs).

            Ja bym chetnie widzial tez cos takiego (np. w okolicach Muzeum II WS):
            http://www.sztuka-architektury.pl/index.php?ID_PAGE=36337

            W przypadku miasta nie chodzi o to, aby robic jeden ruch i 3 sprzeczne z nim. To ogol dzialan, ktory ma miasto pchac w konkretnym kierunku rozwoju. Na pewno proba dostosowywania (troj)miasta ~1mln mieszkancow do tego, aby kazdy korzystal w nim z samochodu nie uda sie. Jest to rozwiazanie bardzo drogi i nieskuteczne. Juz dzis Gdansk wydaje 1/3 budzetu na drogi!

            • 1 3

            • Tyle, że w Krakowie komunikacja miejska działa bardzo sprawnie. W Gdańsku też, ale tylko w kierunku Chełmu/Świętokrzyskiej. Spróbuj na przykład dojechać ze Stogów do Wrzeszcza. Strupieszałe tramwaje, rozpadające się torowisko począwszy od Nowotnej aż do Sucharskiego, zbyt mało kursów, brak linii bezpośredniej i strata mnóstwa czasu na przesiadkę - nawet do 15 minut. To ma zachęcić do pozostawienia samochodu w garażu? Wolne żarty!

              • 1 0

        • Weź się zastanów co piszesz.
          Pomysł jest zły bo to zamach na podstawową logikę.
          Generalnie jeśli już, to lepszym pomysłem byłoby wykorzystanie SKM-ki jako środka lokomocji niezależnego od ruchu miejskiego. W tym wypadku można by urządzić taki parking P&R na d. pasie startowym w zamian za bilet na SKM do Gdańska Głównego czy Śródmieście. Dojazd byłby lepszy niż pod stadion a kolejka nie stoi w korkach.

          • 4 0

        • No to jest niewielka ale istotna różnica. Parking przy autostradzie. Chyba nie doczytaleś co muszą zrobić kierowcy aby dojechać do tego parkingu w Gdańsku - przejechać przez centrum a potem wrócić autobusem. To strata czasu podwójna. To się kłóci z racjonalnym zachowaniem naczelnych. A co dopiero ludzi.

          • 12 1

        • I mandaty, mandaty. Każdy samochód z obcą rejestracją na mieście mandatować. Nakazać korzystanie z parkingów w Letnicy i darmowych autobusów rozPOrządzeniem. Ordung muss sein.

          • 4 1

      • A kto zarabia? (1)

        I ile?

        • 12 0

        • Tamta...

          ...Pani i tamten Pan

          • 6 0

  • Z Ujeściska do centrum przez Ergo Arenę? :-) (9)

    Może jeden taki parking nie wystarczy? Żeby akcja przyniosła skutki, parkingi muszą być też z innej strony centrum.

    • 48 1

    • a gdzie w tekscie jest mowa o Ergo Arenie?

      • 0 0

    • Na ujeścisku baranku (7)

      Jest park&ride na pętli świętokrzyska

      I co? Zatkało kakao?

      • 6 10

      • (5)

        Ale tramwaj jest płatny.

        • 12 2

        • (1)

          Paliwo i parkowanie w centrum też.

          • 7 1

          • I tu się mylisz.W budyniowie parkowanie w weekend jest za darmo.

            A w pozostałe dni jest darmowo na podwórkach. Bo budyń ma w d..ie mieszkańców i pozwala na takie numery. SM nie reaguje tłumacząc się Jarmarkiem

            • 4 0

        • Olaboga (2)

          Ale parking za darmo.

          Stać cię na samochód, na paliwo, ale na te 3 ziko za bilet to już nie?

          • 10 4

          • (1)

            co to "ziko", dresiku spod klatkoskiej? a nie stać mnie nie na 3 "ziko", tylko na czterdzieści pięć minut tkwienia z chełmską patolią w nieklimatyzowanej (bo klima wyłączona) puszce "tramwaju." mój czas, w przeciwieństwie do twojego, ma wymierną, dodatnią, niebagatelną wartość pieniężną.

            • 5 3

            • a w korku smrodowozem

              ile postoisz?

              • 3 2

      • zdecydowanie Orunia Górna

        Zatkało jeszcze bardziej?

        • 2 0

  • Wyjście jest tylko jedno

    Wyjście jest tylko jedno, nie budować więcej dróg. W końcu te co są zakorkują się kompletnie i ludzie będą musieli się przesiąść. Ściganie się infrastrukturą drogową z rosnącą liczbą samochodów w miastach jest z góry skazane na porażkę, na Zachodzie wiedzą o tym już od dawna.

    • 1 0

  • (4)

    Urzędniku zadaj sobie pytanie, czy jak pojedziesz do innego miasta z rodziną i może z małym dzieckiem, to zostawisz auto z bagażami 5km od centrum że by się pchać z rodziną w autobusie? I jak pogoda się nagle zmieni z gorąca na chłodno lub deszcz (typowe na gdańsk) to będziesz w siadał do autobusu żeby rodzinie ubrania przywieść.
    Pewnie już to widzę że urzędnikowi ruszyć się chce.

    • 27 4

    • Pewnie na Jarmark zawsze chodzisz z pełnymi walizami ciuchów, butów i innych rzeczy tak by byc przygotowanym na deszcz słońce gradobicie czy trąbe powietrzną. Gratuluj mi by sie nie chciało dzwigać takich tobołów by spokojnie pochodzic po Jarmarku i ewentualnie nie bac sie paru kropli deszczu

      • 0 2

    • Jacy ludzie dziś się wygodni zrobili... (1)

      U mnie w rodzinie nigdy nie było auta i jakoś dało się podróżować, nie mówiąc o dojazdach do szkoły, robieniu zakupów i innych rzeczy.

      • 1 3

      • Ja to napisałem i też niemam auta, poruszam się komunikacją rowerem lub pieszo i uważam że to bezsensu jechać tak daleko jak są miejsca w centrum i wydzie miastu na pewno taniej niż kursujące autobusy.

        Też byłem z autem Wenecji i parkowałem pod samą starówką tam jest kilku piętrowy parking.

        • 1 0

    • Dokładnie! W Wenecji parkowałem na samym San Marco i mogłem się wrócić po wodę, a nie kabzę nabijać!

      Najfajniejszy parking miałem w podcieniach Sukiennic w Krakowie. Czad, mój B5 się nie zagrzał nic a nic!

      • 0 0

  • pomysł dobry-ale- autobusy są co 40 minut!!!

    Urzędasy jak już coś wymyślą-to nijak się ma do rzeczywistości.
    Zostawię auto i co???-mam czekać aż 40 minut na autobus?
    Powinno być ,jak w Zakopanym-małe busiki czekają pod dworcem i
    jak są pełne odjeżdżają

    • 1 1

  • Nie chodzi o to, że daleko

    ... ale kurs co 40 minut? Trudno to logicznie wytłumaczyć osobie, która na co dzień jeździ autem. Ja za Chiny bym nie skorzystała. Przepraszam wszystkich marzycieli, ale nie mam całego dnia :)

    • 5 1

  • Dla wielu kierowców - szczególnie spoza Trójmiasta - szkoda czasu i paliwa, by tracić kilkanaście minut na przejazd przez zakorkowane centrum (zwłaszcza po zamknięciu Huciska), a następnie wracać do Śródmieścia darmowym autobusem.

    Czytaj więcej na:
    http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Umiarkowane-zainteresowanie-parkingami-ParkRide-n93245.html#tri

    Nie przesadzajcie Państwo już, że zamknięcie Huciska - krótkiej uliczki - spowodowało wielki paraliż całego Gdańska.

    • 0 1

  • ludzie!!! (12)

    Przesiadzcie się na autobus/tramwaj... Przecież w roku szkolnym te korki są nie do zniesienia

    • 77 41

    • nigdy

      mam jechać 4 kilometry przez centrum po to by wsiąść w autobus i wrócić do centrum kto to wymyślił?

      • 6 0

    • autobusy i tramwaje są gorące, duszne i przepełnione (1)

      ale gdyby nie to to chętnie

      • 5 2

      • aha, tramwaj rzuca na wszystkie strony i jest głośny

        nie wszystkie trasy ale są takie terrorystyczne
        wytrząsałki

        • 6 1

    • (4)

      do tych zapoconych i nieklimatyzowanych puszek dziękuję wole z buta lub swoim autkiem

      • 24 19

      • może rowerem? (3)

        • 15 4

        • moze byc (2)

          Ale tylko w sezonie

          • 10 4

          • Ja właśnie wolę poza sezonem

            jest chłodniej i nie ma tylu niedzielnych rowerzystów, wycieczek rowerowych, są tylko rowerzyści z przekonania, a ci MYŚLĄ jak jeżdżą:
            - jeżdżą prawą stroną ścieżki a nie środkiem albo całą szerokością,
            - nie zajeżdżają drogi nagle,
            - nie jadą obok siebie,
            - nie wloką się 10km/h blokując ruch,
            - nie gadają przez telefon, a jak już to przez zestaw słuchawkowy
            - nie zatrzymują się na środku ścieżki żeby się wody napić albo poprawić kask córeczce
            - nie puszczają na ścieżkę samopas 4latka na rowerku na 4 kółkach który wyczynia na niej różne rzeczy bo nie rozumie gdzie się znalazł (a same idą chodnikiem rozmawiając w najlepsze z koleżankami)
            - jest mniej tych na rolkach co jeżdżą całą szerokością

            • 9 2

          • Co oznacza sezon?

            Czy chłodny czerwiec, wietrzny i trochę deszczowy lipiec to był sezon, czy nie?
            We wrześniu, czy październiku warunki nie odbiegają od tego co mieliśmy od kwietnia do lipca.
            Od listopada do marca jest trochę chłodniej, ale wystarczy odpowiednio się ubrać i po bólu.

            • 4 11

    • (1)

      Napisz to do matek wożących dzieci przez cały rok szkolny z góry na dół, choć szkół na górnym tarasie nie brakuje.
      Większość z nich ma teraz wakacje, więc problem korków maja na razie w d..ie.

      • 48 8

      • napisalam wczoraj

        Jeszcze coś?

        • 5 6

    • sam się przesiądz - zwolnisz innym miejsce :) (1)

      namów swoich znajomych na podróżowanie tramwajem/autobusem i tym samym mniej samochodów będzie na drodze i będzie się nam lepiej jeździło

      • 18 13

      • jezdze busem

        Jeszcze jakiś mądry tekst?

        • 11 9

  • (5)

    U budynia wszystko przeciw mieszkańca banda urzedasow myśląca jak Bareja

    • 11 1

    • (4)

      jak przeciw?
      te parkingi są po to, żeby turyści nie wjeżdżali do centrum, czyli nie zajmowali mieszkańcom miejsc parkingowych, oraz nie zawalali chodników.
      czyli chyba to dobre dla mieszkańców?

      • 2 6

      • ...

        tylko najpierw muszą przejechać przez centrum a potem do niego wrócić, po zakupach dojechać z powrotem na parking i znów jadąc przez centrum wydostać się z Gdańska, kompletnie bez sensu

        • 1 0

      • Włącz myślenie, to nie boli, naprawdę.

        • 2 0

      • hahahaha

        a coraz więcej ulic w środmieściu lezy w strefie płatnego parkowania....
        to NA PEWNO nie powoduje zajmowania miejsc parkingowych mieszkańcom....

        • 4 0

      • nie psuj mu zajawki na hejt

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane