• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na wytyczenie trasy PKM Południe

ms
11 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach. Rekomendowane oraz alternatywne warianty przebiegu nowej linii kolejowej PKM Południe w Gdańsku i ościennych gminach.

Za dwa i pół roku ma być gotowy dokument, który wykaże, czy nowa trasa PKM biegnąca przez południe Gdańska i Kowale na Jasień oraz przez Kolbudy do Starej Piły jest możliwa do wykonania i ma uzasadnienie ekonomiczne.



Czy kupując mieszkanie, kierujesz się komunikacją w okolicy?

PKM Południe będzie nową linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska.

Tam miałyby powstać dwa odbicia. Pierwsze w kierunku istniejącej linii kolejowej PKM (nr 248). Drugie do nieczynnej obecnie i  wymagającej modernizacji linii Pruszcz Gdański - Stara Piła (nr 229).

Zanim jednak ruszą jakiekolwiek prace, nawet projektowe, powstać musi Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. To dokument, który pokaże, którędy i w jaki sposób poprowadzić kolej, by korzystało z niej jak najwięcej pasażerów i by jej budowa była ekonomicznie opłacalna.

- Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej - tłumaczy Grzegorz Mocarski, prezes samorządowej spółki PKM SA. - Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze.

Analizowane odcinki trasy kolejowej PKM Południe



  • Odcinek 1 - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2 - budowa (przedłużenie odcinka 1) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk-Łostowice - Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229, pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4 - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5 - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM), pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.


Umowa na prawie 4,5 mln zł



W piątek, 11 czerwca, podpisano umowę na dokumentację STEŚ dla nowej trasy kolejowej. Wykona ją firma TPF, która za swoją pracę otrzyma 4,45 mln zł.

Pieniądze na to pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, zarządzanego przez samorząd województwa pomorskiego.

- Od wielu lat staramy się rozwijać transport szynowy w całym naszym regionie - zaznaczył  Mieczysław Stuk, marszałek województwa pomorskiego. - Mamy  całkowicie nową linię kolejową o długości 20 km, która została wybudowana dzięki staraniu samorządu województwa przy znaczącym wsparciu Gdańska i Gdyni. Zdecydowaliśmy się też na to, żeby w regionalnym Programie Operacyjnym, w tej części kolejowej, inwestować w tabor, ale też w modernizację linii. Ta modernizacja zapewni transport do innych rozwiniętych ośrodków gospodarczych województwa pomorskiego w sposób szybszy i bardziej sprawny.
- Dziś ważny dzień dla Gdańska, dla obszaru metropolitalnego i dla województwa pomorskiego, ponieważ podpisując umowę na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe, stawiamy kolejny krok w kierunku realizacji tej inwestycji [PKM Południe - dop. red], a kolej to przyszłość - powiedziała prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. - Przysłuży się ona rozwojowi całego naszego obszaru.

Dodatkowe badania zwyczajów i preferencji transportowych mieszkańców Pomorza



Jednocześnie podpisano umowę pomiędzy Pomorskim Biurem Planowania Regionalnego i sopocką Pracownią Badań Społecznych. PBS ma zbadać zachowania transportowe mieszkańców Pomorza oraz zmierzyć natężenia ruchu drogowego i potoków pasażerskich.

Analizy mają na celu określenie kierunków rozwoju systemu transportowego w skali makro - wybranego obszaru metropolitalnego - oraz w skali mikro - wybranych miast i gmin.
ms

Opinie (329) 3 zablokowane

  • na nowa swietokrzyska (3)

    tez firemka wziela gruby pinondz na przygotowanie dokumentacji itp i temat padł a laaata mijają jhahahahaha

    • 54 4

    • I dlatego Ola może się już pakować (2)

      Bez głosów Południa przepadnie z kretesem, czego jej z całego serca życzę.

      • 7 0

      • (1)

        wsadzą na stołek następnego figuranta....układ zamknięty

        • 4 0

        • Mam nadzieję że jednak nie

          Że mieszkańcy już się wystarczająco zawiedli na obecnej ekipie i nie poprą już nikogo spod tego szyldu.

          • 0 0

  • Nowa Świętokrzyska (3)

    to kiedy?

    • 32 5

    • Zapraszam Panią Prezydent Dulkiewicz (1)

      na przejażdżkę z urzędu miasta do Łostowic w godzinach szczytu drogowego. Może to ułatwi zrozumienie problemu z jakim się zmagają mieszkańcy gdańska południe. Przed wyborami do rady miasta obiecywała Pani budowę nowej świętokrzyskiej.
      Już Pani zapomniała ?

      • 1 0

      • Teflonowa Ola

        Po niej wszystko spływa jak po patelni.

        • 0 0

    • Nie dożyjesz

      No chyba, że masz 5 lat

      • 7 0

  • Nowa Świętokrzyska (3)

    Czekamy na budowę Nowej Świętokrzyskiej - realnego działania, nie pustych obietnic. Wydano już sporo pieniędzy na projekt i przygotowania. Pani Prezydent Miasta - Dulkiewicz, obiecała Pani. A wybory rozliczą Panią, mieszka ich na południu Gdańska już bardzo wielu...

    • 13 3

    • Ona dobrze o tym wie, że to jej ostatnie podrygi (2)

      Dlatego też ma wywalone po całości na NŚ czy łącznik na Hokejowej.

      • 4 0

      • (1)

        Łącznik na Hokejowej nic wam nie da, bo staniecie w korku na Niepołomickiej. Po prostu w innym miejscu.

        • 0 1

        • Nie zgadzam się z tą opinią

          Z łącznika skorzystają osoby jadące (i powracające) z ok. Wielkopolskiej w kierunku Starogardzkiej. Teraz wszyscy jadący czy do Centrum czy na Straszyn, stoją w jednym megakorku na Przebiśniegowej, bo nie na żadnej alternatywy.

          • 1 0

  • Pomysł Pkm południe jest spóźniony o 30 lat (3)

    I teraz jest to wyrzucanie pieniędzy. Właśnie kilkanaście milionów za które można byłoby pobudować lub wyremontować trochę dróg chodników i latarni pójdzie na nikomu niepotrzebny projekt do szuflady. Ciekawe ile poszło na koncepcje i projekty nowej świętokrzyskiej które właśnie wylądowały w śmietniku.

    Sprawa jest prosta - Należy zrewitalizować starą linię pruszcz - żukowo, wybudować w końcu Nową Świętokrzyską a rejon między Kowalami a Kiełpinkiem obsłużyć siatką porządnych miejskich ulic. Ale pomorska platformerska sitwa lubi spektakularne i mega drogie i nietrafione inwestycje realizowane przez długie lata.

    • 8 2

    • Niby się zgadzam ale.. (2)

      Czy opozycyjna obecnie sitwa pisowska zgłasza w ogóle jakieś pomysły w tej kwestii? Ja o takich nie słyszałem, więc co niby (jako Południowca) miałoby zachęcić mnie do poparcia przy nast. wyborach takiej samej sitwy tyle, że świętszej od papieża?

      • 1 0

      • Nie optuję za sitwą pisowską (1)

        Pis nie potrafi znaleźć pomysłu na Gdańsk bo nie rozumie miasta i nie słucha mieszkańców. Natomiast faktem jest że rządzi tu od 32 lat sitwa peowska odpowiedzialna za dobre i złe miasta i popada w coraz większą arogancję zgodnie z zasadą że władza absolutna deprawuje absolutnie

        • 1 0

        • W tej kwestii zgadzam się z Tobą całkowicie

          • 0 0

  • Niech w koncu ktos wytlumaczy geniuszom z miasta, ze potrzeba pilnie nowych drog na poludnie. (2)

    Ze nawet jak zrobia pociag, 5 tramwajow i samolot, to i tak bedzie jeden wielki korek, bo nikt, kto kupil samochod, nie bedzie jezdzil komunikacją miejską. Nie po to kazdy podnosi sobie status kolejnym blaszanym sztruclem, zeby jezdzic jak plebs komunikacją. Niech ktos wytlumaczy miastu, ze zabetonowali juz tyle terenu, ze te jednopasmowe dróżki do obwodnicy sa nieprzejezdne, ze trzeba nowych, aby rozdzielic troche ruch tych co na obwodnicę i tych co do nowych ekskluzywnych apartamentow. Korki na swietokrzyskiej i niepolomickiej, sa już caly dzien. To samo na jabloniowej, gdzie jednym pasem walą na obwodnice, do tysiecy nowych ekskluzywnych apartamentow i jeszcze do kotleta, gdzie caly rok są znizki 70%, a i tak zawsze drozej niż w necie...

    • 1 4

    • Nikt, kto kupil samochod, nie bedzie jezdzil komunikacją miejską (1)

      Ja będę. BTW pociąg nie stoi w korku

      • 1 0

      • Ja także

        Nie jestem przyspawany do samochodu i z przyjemnością przesiądę się na zbiorkom, o ile kiedyś powstanie, bo ten obecny to porażka. Samochodem przynajmniej mogę pojechać naokoło i ominąć korki na Niepołomickiej i Świętokrzyskiej, dlatego z niego korzystam.

        • 0 0

  • Byle do wyborów. . . (1)

    Południe Gdańska wam odpowiednio podziękuje przy wyborach. Szczególnie za wybudowanie Nowej Świętokrzyskiej czy za piękne rondo na Starogardzkiej i Czerskiej którego też od pieciu lat wybudować nie potraficie. Pakujcie się powoli obecni radni z PO i przystawek. Już nigdy nie oddam wam mojego głosu. Czas na społeczników nie partyjniaków!

    • 5 3

    • I jeszcze za obiecany łącznik Hokejowa - Niepołomicka

      • 2 0

  • Najpierw likwidowano polaczenia

    teraz po 25 latach rozumieja bład?

    • 1 0

  • PKM na Chylonie (2)

    Czy jest możliwość przedłużenia PKM do dworca Chylonia ? Była by to alternatywa dla mieszkańców Karwin chcących dojechać do Chyloni lub okolic. dobrze wiemy trolejbusem lub autobusem dojechać z Karwin w te części miasta jest ogromna zmorą.

    • 1 0

    • autobus K

      Nie jezdzi?
      Przesiadka na Glownej nie pasuje?

      • 0 0

    • Tak zrobimy

      Zrobimy panu specialnie trasę. Dzięki za komentarz

      • 0 0

  • to ja już mogę nie dożyć

    za 2,5 roku dopiero decyzja ? a potem protesty mieszkańców, potem przetargi i dopiero budowa.

    • 4 0

  • Dla gdanska szybka kolej to jedyne rozwiazanie. W warszawie jest metro, u nas ze względu na uksztaltowanie terenu , chyba nie da sie metra wybudowac. Jest jedno ale, to powinno byc dawno zrobione

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane