- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (191 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (141 opinii)
- 3 Trzy przejścia na odcinku 130 metrów (36 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (69 opinii)
- 5 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (133 opinie)
- 6 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (133 opinie)
Uregulują zabudowę terenów dawnego poligonu na Jasieniu
Nowy projekt planu zagospodarowania ureguluje przyszłą zabudowę na obszarze dawnego poligonu na Jasieniu . Powstaną tutaj budynki mieszkaniowo-usługowe. Zabezpieczony został też teren pod szkołę podstawową . Nie udało się jednak wyeliminować błędów z poprzednich planów i od strony Stawu Wróbla nadal będą mogły powstawać naziemne parkingi.
Najważniejszymi przyczynami przystąpienia do tworzenia nowego planu jest dostosowanie zapisów do powstałego układu drogowego, będącego przede wszystkim dojazdem do przystanku PKM Gdańsk Jasień oraz intensyfikacja zabudowy w związku z doprowadzeniem w ten rejon kolei.
Układ drogowy wspomagany połączeniami pieszo-rowerowymi
Główną osią drogową tego terenu będzie przedłużona ulica Myśliwska aż do osiedla Wiszące Ogrody oraz istniejący już układ drogowy północ-południe, czyli przystanek PKM - Trasa W-Z i ul. Kartuska (Północna).
Oprócz tych ulic zaplanowano też liczne powiązania pieszo-rowerowe. Będą one ułatwiały dotarcie do przejść pod torami PKM i dalej do terenów rekreacyjnych wokół zbiornika retencyjnego Jasień .
- Są to przestrzenie publiczne o szerokości od 2 do 5 metrów, wolne od przeszkód. Nie będą więc mogły zostać w żaden sposób przecięte płotami - zapewnia Agnieszka Ostrzycka, kierownik Zespołu Urbanistycznego Południe w Biurze Rozwoju Gdańska.
Liczne przestrzenie publiczne i sklepy w parterach
Kolejne przestrzeni publiczne, dostępne dla pieszych i rowerzystów, przewidziano wokół planowanych ulic układu podstawowego.
Najważniejszą z nich będzie plac przy przystanku PKM . Będzie on umożliwiał wgląd na Staw Wróbla z okolic węzła komunikacyjnego i jednocześnie pozwoli na łatwy dostęp do tego terenu rekreacyjnego. Po obu stronach tego placu przewidziano zabudowę mieszkaniowo-usługową z obligatoryjnymi lokalami handlowo-usługowymi na parterze.
Po zachodniej stronie pętli autobusowej , także przewidziano budynki o funkcji mieszkaniowo-usługowej z obowiązkowymi parterami handlowymi. W tym miejscu będzie dopuszczona najwyższa zabudowa w całym planie - do 34 metrów wysokości (ok. 9 pięter).
Projekt planu w tej części przewiduje rozbudowę parkingu typu park&ride. Będzie on znajdował się na wschód od istniejącego (tj. bliżej lasu) i pomieści co najmniej 30 samochodów.
Nieco na południe od pętli autobusowej, w połowie drogi między nią a najbliższym rondem, przewidziano kolejny plac lub bulwar dla pieszych i rowerzystów (po obu stronach drogi). On także będzie musiał być otoczony lokalami handlowo-usługowymi na parterach budynków.
Nie dla parkingów od strony ulicy, tak dla parkingów od strony Stawu Wróbla
Wzdłuż drogi do przystanku PKM projektanci zabronili przyszłym inwestorom tworzenia tzw. dróg serwisowych i parkingów terenowych. Ta decyzja, pozytywnie wpływająca na estetykę i przestrzeń wzdłuż nowej zabudowy, niestety nie została powielona w planie od strony Stawu Wróbla.
Oznacza to, że projekt planu dopuszcza powtórzenie błędu z wybudowanego niedawno centrum handlowego obok osiedla Alfa Park , które w kierunku cennego przyrodniczo i krajobrazowo Stawu Wróbla zwrócone jest szpetnymi parkingami naziemnymi, zapleczem dla dostawców oraz pomieszczeniami technicznymi.
- Wokół stawu została wyznaczona strefa buforowa w postaci obszaru zieleni, tak więc parkingi naziemne mogą powstać, ale w pewnej odległości od zbiornika - przekonuje jednak Magdalena Kawka, projektant prowadząca plan dla Jasienia.
Zabudowa odsunięta od ronda
Kierując się dalej na południe, przy rondzie łączącym ulice Myśliwską i Jasieńską , przewidziano następną przestrzeń publiczną w formie placu. Tuż przy nim zostanie zlokalizowana kolejna dominanta przestrzenna. Tym razem będzie niższa, bo licząca 24 metry wysokości (ok. 6 pięter). Także w tym przypadku od strony placu przewidziano sklepy na parterze.
Warto zwrócić uwagę, że takie zapisy jeszcze bardziej powiększą dominację układu drogowego nad okoliczną zabudową. Już teraz istniejące budynki są odsunięte od tego skrzyżowania: dojazdem technicznym do kanału odwadniającego oraz trawnikiem przed grodzonym osiedlem . Jakby tego było mało, w projekcie planu zaproponowano odsunięcie zabudowy także od czwartej strony ronda.
Jeszcze jedną przestrzeń publiczną dla pieszych i rowerzystów przewidziano przy tzw. ul. Nowej Jasieńskiej - na zachód od ronda znajdującego się najbliżej pętli autobusowej. Tutaj jednak wysokość zabudowy nie zostanie celowo podwyższona i będzie mogła wynieść do 19 m.
Teren dla szkoły podstawowej
Plan rezerwuje przestrzeń pod budowę szkoły podstawowej tuż obok osiedla Wiszące Ogrody . Do czasu jej powstania będą mogły w tym miejscu funkcjonować boiska sportowe i urządzenia rekreacyjno-sportowe np. siłownia pod chmurką.
Maksymalna wysokość budynków, poza wspomnianymi dominantami, kształtuje się od 13 do 23 metrów. Najwyższe wysokości osiągane są w rejonie przystanku PKM, a maleją wraz z oddalaniem się od niego - szczególnie w stronę osiedla Wiszące Ogrody, gdzie część gruntów wchodzi w skład Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznych.
Sam OSTAB względem obowiązujących planów został nieco pomniejszony, ale jak przekonują miejscy urbaniści, jest to rekompensowane planowanym zagospodarowaniem rekreacyjnym po drugiej stronie torów w ramach tzw. stref buforowych wokół wejść do Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego.
Dodatkowo, przy realizacji parkingów naziemnych narzucono obowiązek nasadzenia jednego drzewa na każde pięć miejsc dla samochodów (z wyjątkiem parkingu park&ride), a dla Stawu Wróbla narzucono zachowanie co najmniej 70 proc. naturalnej linii brzegowej.
Uwagi do 18 maja
Projekt planu zagospodarowania "Jasień w rejonie przystanku PKM" jest dostępny na stronach internetowych Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi do dokumentu i prognozy oddziaływania na środowisko można składać do 18 maja.
porównać
Przypomnijmy, że - zgodnie z polskim prawem - plan zagospodarowania nie definiuje ram czasowych realizacji nowej zabudowy i układów komunikacyjnych. Określa jedynie parametry urbanistyczne oraz rezerwuje pod daną funkcję niezbędny teren.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Miejsca
Opinie (138) 5 zablokowanych
-
2017-04-26 13:58
co to za "dominanta" - 24m ... (1)
Powinna mieć przynajmniej 50m.
No i parkingi naziemne w wezłach integracyjnych to błąd systemowy: powinny byc wielopoziomowe (jak np. w Wawie przy Metrze)- 2 1
-
2017-04-26 15:49
Tam jest droga podejścia dla samolotów na lotnisko. Polecam być tam kilka minut.
- 1 0
-
2017-04-26 14:28
Gdzie szkoły? I co z szadółkami!!!
Brakuje szkół!!!! Po drugie kiedy naprawicie szadółki złodzieje z magistratu???
- 7 1
-
2017-04-26 14:38
Masakra!!!
Zabetonowana cała zieleń!! Wąska ulica Myśliwska, która prowadzi do centrum, brak przestrzeni publicznej!! Gdzie usługi, gdzie szkoły, przedszkola i przychodnie??
Zabetonujcie jeszcze Wróbla Staw!!!- 19 0
-
2017-04-26 14:43
szkoła
szkoła na tak ale przy PKM Jasień i to nie w planach, a powinna być już budowana. Niebawem wszystkie te maluchy z osiedla, których jest naprawdę dużo podrosną i będzie problem.
Potrzebne są boiska i tereny zielone.- 12 1
-
2017-04-26 14:56
Zapraszamy Biuro Rozwoju Miasta na osiedle "Błękitna Fala" (1)
Zapraszamy Biuro Rozwoju Miasta na osiedle "Błękitna Fala" na przeciwko Biedronki. Pokazuje jak "wspaniale" jest napisany plan miejscowy dzięki któremu jest tak duża dowolność, że powstają same szkaradne budynki, każdy z innej parafii, kalenice w różnym kierunku bez ładu i składu...porażka.
- 12 1
-
2017-04-26 17:07
To fakt. Kazdy z innej parafii. Najgorszy chyba budujacy sie na wzniesieniu wyglada jak jakas wieza obronna.Masakra!
- 4 0
-
2017-04-26 15:39
A ciekawe co będzie obok tej szkoły podstawowej? (1)
Przy Kartuskiej Północnej, kolejne bloki Wiszących Ogrodów?
- 2 0
-
2017-04-27 07:05
Szkoła
A kiedy ta szkoła będzie? Ponoć mówi się o niej od dawna, ale jakiś konkret?
- 0 0
-
2017-04-26 16:49
A co z działkami??? (1)
Mam nadzieję że chociaż działki nam zostawią :-((((
- 2 2
-
2017-04-26 19:07
wyburzą niestety
- 0 0
-
2017-04-26 17:12
A patrzycie na ludzi którzy kiedyś urządzali sobie tam offroad? Gdzie mają teraz jeździć?
- 3 5
-
2017-04-26 17:54
wszystko zniszczcie już do końca, bo nowożeńcy muszą mieć gdzie chodzić po betonach... odkąd powstał tam pierwsze osiedla zubożała bardzo przyroda, aż żal patrzeć :(
- 10 0
-
2017-04-26 20:33
rewelacyjne rozwiązanie
Jestem mieszkańcem wiszących ogrodów i uważam że to doskonałe rozwiązanie ponieważ tereny pomiędzy osiedlem a torowiskiem pkm to jeden wielki syf i nieład którym nikt nie jest zainteresowany. Zagospodarowanie tego terenu to krok do przodu. Natomiast wszystko to co z drugiej strony torowiska powinno pozostać w obecnym stanie
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.