• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy tłumaczą ograniczenie prędkości na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa

Maciej Korolczuk
24 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca. Tylko do połowy marca kierowcy mogą poruszać się al. Zwycięstwa i Grunwaldzką z prędkością 70 km/h. Znaki zostaną zdemontowane w sobotę, 13 marca.

Ma być wolniej, bezpieczniej, a docelowo - bez wypadków ze skutkiem śmiertelnym - tak decyzję o ograniczeniu prędkości na al. ZwycięstwaMapkaGrunwaldzkiejMapka tłumaczyły na środowej konferencji władze Gdańska. 50 km/h na głównej arterii miasta zacznie obowiązywać od soboty, 13 marca.



W środę przed południem przy al. Zwycięstwa w Gdańsku władze miasta wraz z radnymi i urzędnikami z Działu Inżynierii Ruchu tłumaczyli dziennikarzom powody wprowadzenia kontrowersyjnej i szeroko komentowanej decyzji o ograniczeniu prędkości na głównej arterii miasta między Bramą Oliwską a granicą z Sopotem.

Pod dwoma artykułami, w których informowaliśmy o planowanych zmianach, nasi czytelnicy zamieścili ponad 1,8 tys. komentarzy, spośród których większość była wobec zmian krytyczna.

Z mediami spotkali się prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący obu klubów koalicyjnych w Radzie Miasta Gdańska oraz miejski inżynier ruchu.

- Jedną z trosk każdego włodarza miasta jest troska o zdrowie, życie i bezpieczeństwo mieszkańców. Przy podejmowaniu tej decyzji pod uwagę wzięliśmy wiele czynników. M.in. tę o zatrzymanych prawach jazdy w ostatnich latach. Te liczby znacząco wzrosły. W 2019 r. za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym policja odebrała 720 praw jazdy, a w 2020 r. już 1401. Cieszymy się, że od 2013 r. spada liczba wypadków ze skutkiem śmiertelnym w mieście, ale naszą ambicją jest, by takich zdarzeń nie było wcale. Ograniczenie prędkości ma w tym pomóc - nie ukrywa Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu. Powody takiej, a nie innej decyzji tłumaczyła prezydent Aleksandra Dulkiewicz, przewodniczący klubów koalicyjnych w Radzie Miasta oraz Agata Lewandowska (z prawej), miejski inżynier ruchu.
Władze miasta powołują się nie tylko na statystyki, ale też prawa naukowe, wskazując, że przy prędkości 70 km/h droga hamowania wynosi 25 m, a reakcja na dane zdarzenie na drodze - 21 m. Przy prędkości 50 km/h te wskaźniki znacząco maleją - odpowiednio do 13 i 15 m.

Na inny aspekt zwrócił uwagę Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu Koalicja Obywatelska i jeden z autorów interpelacji w tej sprawie do prezydent Gdańska.

- Znak z "70" stojący na wjeździe w al. Zwycięstwa w kierunku Opery Bałtyckiej przez wielu kierowców był traktowany jako obowiązująca prędkość na całej długości alei, a przecież tak nie jest, bo najbliższe skrzyżowanie odwołuje znak. To powodowało sytuacje, że przez środek miasta wielu kierowców jeździło z nadmierną prędkością. Ujednolicenie znaków sprawi, że będzie bezpieczniej, ale też bez negatywnego wpływu na płynność ruchu czy przepustowość skrzyżowań.
Radny KO przekonywał też, że jazda z wyższą prędkością niekorzystnie wpływa na komfort życia i poczucie bezpieczeństwa pieszych oczekujących na przejście czy mieszkańców okolicznych budynków. Podkreślał też, że poruszanie się pojazdów z niższą prędkością oznacza zredukowanie poziomu hałasu w mieście.

Z inicjatywą radnych KO zgadza się też klub Wszystko dla Gdańska. Jego przewodnicząca Beata Dunajewska przyznała, że "Zero wypadków ze skutkiem śmiertelnym" to jeden z punktów programu wyborczego WdG sprzed dwóch lat.

- Tuż przed konferencją przejechał obok nas z ogromną prędkością motocykl. To miejsce jest też punktem cyklicznych spotkań młodych ludzi w ramach tzw. nielegalnych wyścigów. Cieszę się, że od teraz będzie tu bezpieczniej - powiedziała Dunajewska.
Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa. Władze miasta decyzję tłumaczą przede wszystkim względami bezpieczeństwa.
Do sprawy odniosła się też Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. Podkreślała, że dotychczasowe działania drogowców ograniczające prędkość na lokalnych ulicach muszą objąć także główny ciąg komunikacyjny. Dodała, że już 65 proc. wszystkich ulic w mieście jest objęte "strefą tempo 30", co "daje bardzo dobre wyniki w statystykach wypadków i ich skutków".

- Al. Grunwaldzka i al. Zwycięstwa zaledwie w połowie objęte są podwyższoną prędkością - mówi miejski inżynier ruchu. - Cały odcinek od Sopotu do ul. Derdowskiego jest ograniczony prędkością do 50 km/h, więc na tym odcinku nie będzie żadnej zmiany. Kolejne fragmenty to poszatkowane odcinki, które teraz porządkujemy. Nasza inicjatywa wpisuje się też w działania rządu, który przygotowuje legislacyjne zmiany w ustawie Prawo o ruchu drogowym, które ujednolicą dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym do 50 km/h przez całą dobę. Badania jasno pokazują, że zmniejszenie prędkości tylko o 10 km/h zwiększa szansę pieszego na przeżycie o 90 proc. i radykalnie zmniejsza skutki wypadków.
- Nie chcemy karać mieszkańców, ale musimy uświadamiać, że to nasza wspólna odpowiedzialność za zdrowie i życie mieszkańców - dodała Aleksandra Dulkiewicz.
Zmiany wejdą w życie w sobotę, 13 marca, gdy nad ranem drogowcy zaczną demontować obecne znaki.

Opinie (1106) ponad 50 zablokowanych

  • Wypadki śmiertelne (5)

    A ile było wypadków śmiertelnych ? Podali te dane na konferencji ?

    • 51 3

    • a to muszą być śmiertelne? (3)

      doprowadzenie do kalectwa się nie liczy?
      komfort mieszkańców się nie liczy?
      paraliż miasta się nie liczy? Średnio 5 kolizji dziennie jest na tej trasie !!!!

      • 7 12

      • niech podadza ile bylo i w jakich sytuacjach

        • 9 2

      • (1)

        Proszę o źródło. Kompletne zestawienie. To chyba nie jest tajemnica?

        • 10 2

        • poszukaj sobie. jest na raporcie wychodzi 50 wypadków plus ponad tysiąc kolizji rocznie

          • 3 4

    • czy na witastwosza też były wypadki że zrobili z jednego pasa drogę rowerową absurt jak tą drogę wybudowano dawno temu chyba za komuny ruch był prawie zerowy na tej drodze były 2 pasy teraz jest jeden proponuje zaorać witastwosza posadzić kwiatki będzie super barany

      • 0 0

  • Pani prezydent

    Ty już lepiej nic nie rób

    • 69 3

  • logicznie

    logicznie argumentując a idąc tokiem rozumowania (ograniczenia prędkości a skrócenia drogi hamowania) to przy szykości 20 KM/h droga wyniesie 8 metrów przy 10 KM/H 4 m a pchając auto z 1 m do tego pchając auto można to robić z wyłączonym silnikiem bedzie brak emisji + zwiększymy tężyznę fizyczną osoby pchającej a po miesiącu kiedy sie ludziom odechce pchania będzie można ulice przeznaczyć na deptaki czyż to nie jest logiczne ?

    • 60 3

  • niech ci urzędnicy z tą babinką na czele zejdą już z posterunku, będzie najlepiej dla wszystkich...

    • 73 2

  • Słusznie, 50 kmh w mieście wystarczy (2)

    • 11 63

    • Chyba na rowerze

      Przestań się ośmieszać 50 to chyba fiatem 500

      • 1 5

    • Nie

      Nie na tym odcinku

      • 1 2

  • Działania Pani Oli (9)

    powodują, że następne wybory wygra ugrupowanie PIS

    • 104 6

    • (1)

      Tak niestety będzie. I zaraz zacznie się narzekanie na następców, bo nie oszukujmy się, będą równie słabi, albo nawet gorsi, bo będą wykonywać rozkazy z warszawy, a te przyjemne nie będą dla Gdańszczan.

      • 5 14

      • I dobrze, lepsze rozkazy z Wawy niz to co robi sie teraz, najpierw Piramowicza teraz Zwyciestwa co bedzie nastepne?

        A nie zapomnialem, rozmyslania nad wspolnym lewackim ogrodkiem na terenach postoczniowych. Normalnie juz nie moge sie doczekac kiedy konczy sie kadencja tej Pani!

        • 1 0

    • nieprawda (2)

      konsekwentne wdrażanie takich rozwiązań doprowadzi do wzrostu popularności alternatyw PIS u, ale nie takich jak konfederacja

      • 4 2

      • (1)

        a jakie są alternatywy dla pisu?

        • 6 1

        • A co ty sie teraz martwisz o alternatywy?

          Pis to bolszewia stolkow soltysow z Pcimia-Ola i jej ekipa -to nie sluchanie i i gnorowanie potrzeb mieszkancow.Zaden pis .I nigdy wiecej Ola.

          • 1 3

    • Oby nie.

      Ani Pis ani Ola.

      • 1 0

    • Bo oto chodzi

      Bo oto chodzi

      • 2 0

    • Jamroż wyszedł z kicia i czeka na stołek?

      • 2 0

    • Przecież

      Ola i tak wykonuje ich polecenia. Tak ma być a ta cała otoczka wyborów to fikcja.

      • 0 0

  • Jeszcze chciałem dodać

    Pani prezydent dziękujemy!
    To był pierwszy i ostatni raz kiedy oddałem na panią głos! Nie potrafi Pani zarządzać tym miastem. Pani poprzednik jaki był, taki był, ale nic się Pani od niego nie nauczyła.
    Możecie nawet zredukować tam prędkość do 20km/h. I tak nikt tyle nie pojedzie! Trzeba myśleć jak szybki ruch wyprowadzać z miasta, a nie doraźnie redukować prędkość. Trochę jak w Gdyni, zrobimy sobie bus pas, ale z farby.

    • 87 3

  • Zamknięta jezdnia (2)

    Ciekawe kiedy otworzą 3 pas jezdni na Grunwaldzkiej w Oliwi( między pętlą tramwajową a Derdowskiego) i we Wrzeszczu (między Klonową a Manhattanem). Te pomysły od początku były bez sensu a tylko utrudniają. Tym bardziej skoro są wyznaczone miejsca do parkowania po których piesi nie chodzą aby mieć więcej luzu przed drugim człowiekiem( taka covidowa idea tego była).

    • 56 4

    • oby nigdy. powinni go zamknąć na całej długości od Sopotu.

      Byłoby miejsce na trasę rowerową z prawdziwego zdarzenia. Piesi również zyskaliby piękny szeroki chodnik tylko dla siebie

      • 5 8

    • Polać mu

      Dokładnie, te głupie zwężki już dawno powinny zostać usunięte. Piesi i tak chodzą po chodniku jakby dalej obowiązywały stare miejsca parkingowe.

      • 5 1

  • Ściema byprzykryc podwyżki cen wody !!!!!!!!!!

    • 47 1

  • Niech jej jakiś ,,mędrzec,, podsunie pomysl

    Żeby zrobić progi zwalniające na al. Zwycięstwa i na obwodnicy,ona taka ,,troskliwą,, o mieszkańców , ręce opadają...

    • 58 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane