• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • i nie zmienia się nic.. (2)

    Jedyne co te rwy zrobiły, by chronić środowisko, to podniesienie podatków. W jednym z większych wojewódzkich miast okazało się, że wpływy ze stref równoważą koszt SM. Czyli dziękując jednym i drugim mamy zero, czyli nic.

    • 30 12

    • (1)

      to nie ma na siebie zarabiać , to ma wymuszać zmianę zachowania mieszkańców

      • 8 8

      • Świnia żre tyle ile ma w korycie i żadna nie poprosi gospodarza żeby sypał mniej.

        • 10 2

  • samorządowcy i rząd działają wspólnie i w porozumieniu by nas kroić tylko o to tu chodzi i o nic więcej

    • 38 11

  • (2)

    3miasto bez pisu

    • 46 19

    • (1)

      Bez PO-PiS

      • 5 4

      • 4 do odstrzału

        • 0 0

  • Nareszcie! (7)

    Nareszcie jest nadzieja na zatrzymanie zalewania Gdańska złomem i na to, że jak będę jechał do centrum autem (czasem trzeba), to nie będę krążył pół godziny w poszukiwaniu wolnego miejsca!

    Wprowadzić to w życie jak najszybciej!

    • 42 48

    • Zgadzam się w 100% (5)

      Niech opłaty będą wysokie. W końcu zacznie się jakaś rotacja miejsc w centrum.
      Obecnie są godziny ze nie ma możliwości zaparkować.

      Dodał bym do tego opcje abonamentu w rozsądnej cenie dla mieszkańców.
      Zaopatrzenie ( gastronomi, sklepy, apteki itd) powinny wjeżdżać do centrum bez opłat i pod zakazy.

      • 8 15

      • To tzw. zaopatrzenie niszczy chodniki i trawniki (4)

        Kodeks ruchu drogowego zabrania jakimkolwiek samochodom zarejestrowanym jako dostawcze parkowania na chodnikach nawet jednym kołem. A parkują wszystkimi czterema nawet na przejściu dla pieszych. To samo dotyczy innych samochodów (najczęściej co najmniej 20-letnich wraków) z żółtym światłem, bo ich podobno prawo nie obowiązuje. Do tego one w przeważającej większości jeżdżą na oleju opałowym, smrodzą i hałasują i często nie wyłączają silnika przez cały czas postoju, choćby i przez godzinę. Gdyby komukolwiek zależało na środowisku, to zaczęłyby się badania emisji spalin. A o tym mowy nie ma.

        • 5 7

        • (2)

          No to ciekawostka, bo z tego co da się zauważyć, to silników nie wyłączają głównie kierowcy i kierowczynie suv-ów, mercedesów, audi i wszelkiej maści bmw...

          • 6 2

          • rozumiem taką analizę niedawno przeprowadziłeś (1)

            • 0 4

            • Wystarczy obserwować, nie trzeba robić analiz.
              tych "bogaczy" przepisy nie obowiązują. To stan umysłu.

              • 1 0

        • "Kodeks ruchu drogowego zabrania jakimkolwiek samochodom zarejestrowanym jako dostawcze parkowania na chodnikach"

          -bzdura! Kodeks nie zabrania parkowania samochodom nieprzekraczającym 2,5 DMC parkowania na chodniku. Mogą się zatrzymać na nim DWOMA kołami. Lekkie busy dostawcze spokojnie się w tym limicie mieszczą.

          "zółtym światłem"-WTF?
          "jeżdżą na oleju opałowym"

          -bzdura. A zakładając że jeśli nawet jeżdżą, to wiesz, że w Polsce olej opałowy jest lepszej jakości niż napędowy, bo przez cały rok musi spełniać kryteria zimowe-czyli nie wytrącać parafiny i innych osadów podczas spalania? ERGO-jest czystszy.

          "często nie wyłączają silnika przez cały czas postoju"
          -bzdura. Tu już popłynąłeś. Popatrz sobie na taksiarzy czy kierowników nowych bet, audic itp co już ktoś wyżej zauważył...

          • 1 0

    • Na 100% jesteś z poza Gdańska bo go nie znasz nawet. Przyjeżdżasz raz na rok żeby porównać z Twoim miastem, czy lepsze czy gorsze już jest. Jak ja chcę coś załatwić i jestem akurat samochodem jeszcze ani razu nie zdarzyło mi się szukać miejsca pół godziny. Są miejsca gdzie rotacja jest duża i nie ma problemu z parkowaniem. Oczywiście mówię o płatnych miejscach a nie szukaniu po mieście gdzie można za darmo.

      • 4 0

  • I dobrze (4)

    Rower mozna zaparkowac za darmo

    • 24 40

    • Oby już niedługo.

      • 3 1

    • Jeżdźę gdzie się da rowerm , ale nie zgadzam się z Tobą

      Czasami jednak trzeba wjechać samochodem lub pogoda niesprzyjająca

      • 1 0

    • (1)

      a powinno się płacić za parkowanie roweru , jak wszyscy to wszyscy tym bardziej, że rowerzyści to święte krowy i zagrażają pieszym i autom bardziej niż oni rowerzystom.

      • 3 1

      • Tak

        opłata jak za zajęcie pasa drogowego.
        Nie ma nic za darmo. Wszyscy są równi wobec prawa.

        • 1 0

  • Polska tzn my nigdy nie mielismy szczescia do politykow (4)

    wczesniej byli złodzieje teraz idioci. Więcej urzednikow jeszcze zstrudnic musza. Oni jeszcze coś wymyślą lepszego. Makabra.

    • 48 15

    • Dokładnie. W cywilizowanych krajach już dawno ruch aut wyeksportowano poza centrum (3)

      • 5 9

      • N.Y. i TOKYO to są miasta poza cywilizacją, że ruch pojazdów zatyka się w centrach? (1)

        Paryż i Rzym są trzecim światem ?

        • 6 2

        • Wjazd autem do NY kosztuje tyle, że byś musiał sprzedać swojego strupa, aby pokryć koszt wjazdu. ;))

          • 2 4

      • w tzw. cywilizowanych krajach jest metro

        kilkupoziomowe.
        Te porównania to plaga.
        W cywilizowanych krajach zarabiają 5x niż my i bardziej szanuje się kapitał ludzki. I co?

        • 8 1

  • a może by tak nakadać na miasto odpowiednio wysokie mandaty za brak wymaganych prawem miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych

    • 41 5

  • nie ma sie co cieszyc.... (31)

    ...auto dla wiekszosci jest rownie potrzebne jak telefon komorkowy... tak wiec, jak mam zaplacic 6 czy 7 zl za benzyne czy parkowanie to zaplace, ale poniewaz budzet miesieczny tak elastyczny nie jest to ogranicze wydatki w innej sferze zycia, zrezygnuje z knajpy, potem kina, pozniej z nowego ciucha, na koncu z ekologicznych warzyw z rynku.... nie zarobisz ty, nie zarobi twoj szef..... takze bij brawo i zacieraj rece poki mozesz bo niebawem twoj biznes moze splajtowac i juz do smiechu nie bedzie

    • 110 17

    • Bzdura (2)

      To chyba jak mieszkasz na zabitej dechami wiosce. W miastach masz obecnie multum alternatyw.

      • 9 31

      • Nie ma wsi zabitych dechami

        • 19 2

      • Jakie jest to multum?
        Rower? - nie każdy może, nie każdy chce, nie każdy lubi, nie zawsze jest pogoda
        Komunikacja miejska? - smród, brud, awarie i nigdy nie wiesz czy dojedziesz na czas
        Jak jedziesz na kawę czy piwo do centrum to nie ma problemu jeśli się spóźnisz ale w życiu nie zaufam komunikacji jeśli miałbym jechać na jakieś umówione spotkanie.

        • 5 2

    • Mnóstwo ludzi nie jeździ autem (27)

      w mieście z w miare sprawną komunikacją auto to fanaberia

      • 8 37

      • Mnóstwo to ogólnik, mnóstwo to ile? (9)

        Ja twierdzę, że mnóstwo jeździ

        • 23 5

        • Mnóstwo to na tyle dużo aby powiedzieć, ze auto nie jest potrzebne (3)

          • 6 21

          • i weź człowieku się męcz

            z innym człowiekem, co ma braki w j.polskim i logice.

            • 12 4

          • to twoje subiektywne odczucie

            Nie masz pojęcia czego potrzebują inni ludzie

            • 14 3

          • Prawisz jak Morawiecki

            • 0 0

        • Widzisz i w tym jest problem (4)

          W niemalże 0.5 milionowym mieście nie ma miejsca aby każdy wszędzie poruszał się swoim autem

          • 10 12

          • Nie ma takiego słowa auto (2)

            Jest samochód

            • 7 10

            • A gdzie są kropki ? Uciekły z zakończenia zdań ? (1)

              • 2 4

              • Spacje przed znakami zapytania?

                • 2 0

          • Jak to nie, a spójrz za okno

            • 2 0

      • Wg mnie fanaberia to jezdzenie komunikacja publiczna. Drozej, dluzej, mozna dostac w twarz albo zlapac jakas chorobe... Dla mnie to ostatecznosc.

        • 30 10

      • samochód!!! a nie auto (1)

        • 4 9

        • Samochód, bo sam chodzi.

          • 3 0

      • Widzimy to po pustych zakorkowanych ulicach Trojmiasta jakie "mnostwo" nie jezdzi. (2)

        • 7 1

        • Skorzystaj z tramwaju albo SKM-ki (1)

          to zrozumiesz jak mnóstwo jednak nie jeździ samochodem

          • 2 3

          • Lepiej jednak nie

            Od smrodu można umrzeć

            • 3 2

      • Odkopali nowy bastion i się ujawniły duchy z poprzednich epok (8)

        auto fanaberia?
        A co powiesz o samolotach?

        • 6 1

        • No jasne, przecież teraz każdy ma swój samolot pod blokiem (3)

          żeby nim sobie „polatać” po mieście

          • 1 2

          • No tak (2)

            Jak ktoś nigdy nie leciał samolotem to dla niego auto jest fanaberią.
            Przecież tłoku nikt nie trzyma samalotów przed blokiem.
            Po drugie ludzie w tym kraju są posiadaczami samolotów lub je wynajmują.
            Nie miałem nigdy nic przeciwko napływowym mieszkańcom, ale sami sobie bat kręcą brakiem rozwoju i szerzeniem słojowej mentalności.
            Mózg i mentalność komusza.

            • 1 0

            • Serio, nikt nie trzyma samolotów pod blokiem? (1)

              No nie gadaj. To jak w takim razie ludzie używają ich do poruszania się po mieście - bo o tym tutaj jest mowa

              • 0 2

              • Mowa jest o fanaberi jaką jest samochód.

                • 1 0

        • Samolot w mieście to już w ogóle byłaby fanaberia LOL (3)

          Czytanie ze zrozumieniem się kłamią widzę

          • 0 2

          • A to powiedzonko lol to skąd przywiozłeś? (2)

            Przecież piszę, że na oczy samolotu nie widziała, dlatego samochód jest dla niej fanaberią.
            Jak będziesz leciał do Stanów USA, to też ci ktoś powie, że samolot i statek to fanaberia, bo możesz pieszo przez Europę a potem wpław przez ocean.
            Kolejny, co nie zrozumiał ironii.

            • 1 0

            • Rozumiem znasz kogoś, kto był w „Stanach USA” (1)

              ...i Ci tak powiedział

              • 0 1

              • odpowiedź małego dziecka w piaskownicy

                • 1 0

      • słowo klucz "z w miarę sprawną komunikacją miejską"

        Właśnie o to chodzi, że o gdańskiej komunikacji wszystko można powiedzieć, ale na pewno nie to, że jest "w miarę sprawna"!

        • 5 0

      • Fanaberia - chyba konieczność.

        Żłobek, przedszkole - wszystko otwarte 10h. Jak się pracuje normalnie 8h to na tzw. dojazdy zostaje niecałe 1,5h (8h to się pracuje teoretycznie, zawsze 15-20 min się gdzieś zgubi).
        Zostawienie i odebranie dziecka to kolejne 30min wiec zostaje po 30 min na dojazy:
        - autobus z przesiadką (bez szans),
        - rower, taaaa, powodzenia życzę a przecież trzeba jakiś prysznic zaliczyć i dziekaka rowerem dzień w dzień (poważnie, 3 - latek będzie fochował po tygodniu),
        - żlobek / przedszkole pod domem (a i owszem, prywatne czyli 1000zl miesięcznie).

        I to są realia, choć wiem, że nie każdy tak ma. Koledzy jezdzą rowerami do pracy i komunikacją miejską

        • 3 1

  • Cel opłat. (8)

    Opłaty maja spełniać określone cele. Wysokość opłat jest tylko środkiem do osiągnięcia zamierzonego efektu. Jeśli celem, jest zmuszenie osób pracujących w centrum do korzystania z komunikacji miejskiej to komunikacja musi funkcjonować bezbłędnie. Jazda zatłoczonym autobusem w garniturze nie należy do najfajniejszych. Czyli musi być dużo i często aby łatwo i bez ocierania można było się przemieszczać po Trójmiescie. Ponadto, wzorem innych krajów, nie powinno być możliwości uiszczenia opłaty na dłużej niż 4 godziny. Chodzi o wyeliminowanie aut stojących pi 8-10 godzin w czasie pracy biur. Skorzystają na tym usługi w centrum a miasto powinno się częściowo odkorkować w godzinach szczytu.

    • 61 6

    • (1)

      Wydaje mi sie, ze na tak wysokich oplatach skorzystaja tylko turysci i to tylko w kilku najwiekszych miastach. Jesli bede chcial zwiedzic np Krakow, to zaplace te kilkadziesiat zl, bo wiecej juz tam nie wroce. Ale jesli bede mial pojechac do krawca, albo jakiegos zakladu, ktory cos naprawia albo do restauracji to pojade tam gdzie zaparkuje bez ceregieli i tanio. Kilka pierwszych lat bedzie widac efekt, ale w dlugiej perspektywie srodmiescie opustoszeje.

      • 17 1

      • Turyści nie przyjeżdżają do Krakowa samochodem. Turyści przylatują albo przyjeżdżają pendolino z Warszawy.
        A nawet jak ktoś przyjeżdża turystycznie samochodem to nie parkuje go na starym mieście
        Turysci na tym bardzo skorzystają - najbardziej prestiżowa sześć miasta przestanie być zasr*na puszkami.
        Ale to zmiana na plus też dla wszystkich mieszkańców Śródmieścia.

        • 5 8

    • nikomu nie zależy.... (5)

      na wyeliminowaniu samochodów. To zwyczajny pretekst do grabienia i ukryte podatki. Wprowadzili opłatę śmieciową i podział na milion frakcji bo miało być eko. Jest? Nie, nic się nie zmieniło poza oczywiście stawką za wywóz. Wprowadzenie opłaty za reklamówki, żeby było eko. Serio? Gdyby komuś faktycznie na tym zależało to zakazałby produkcji foliówek, a tak forsa płynie do rządowej skarpety. Ograniczenie emisji spalin? Smog? Przecież to głównie węgiel kamienny wytwarza smog, ale na zamknięcie nierentownych kopalni rząd nie ma jaj i woli karać pojedyncze osoby za palenie kapciem w piecu, gdzie obok bezkarnie płoną setki ton odpadów. W końcu z czegoś 500+ sfinansować trzeba

      • 12 5

      • (3)

        Mam nadzieję, że zdajesz sobie sprawę, że opłaty za parkowanie trafiają do miejskiej kasy a nie do budżetu centralnego. Przywołanie w tym przypadku 500+, jakkolwiek skandalicznym programem by nie było, jest kompletnie chybione.

        • 3 2

        • 500+

          mam na myśli nie tylko ten konkretny program, ale i wszystkie inne rozdawnicze programy, na które zrobiła się moda. W gdańsku chociażby darmowe bilety dla dzieci, karty mieszkańca, czy inne żłobek+. Budyń własnych mieszkań nie odda, żeby to sfinansować

          • 6 1

        • (1)

          Tylko ze 500+ sa wyplacane z budzetu miasta...

          • 0 2

          • Nie są

            Google i internet nie bolą

            • 0 0

      • Ze smieciami zmienilo sie niestety bardzo duzo. Smietniki powychodzily na ulice, a w dodatku sa oprozniane zbyt rzadko i smieci walaja sie wszedzie wokol. Jest gorzej niz bylo.

        • 0 0

  • Teraz właśnie wychodzą darmo autobusy i tramwaje od lipca

    Jw.

    • 18 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane