• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Do 9 zł/h na miejskich parkingach w centrum

Patryk Szczerba
8 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej. Zmiany mają dotyczyć centrów miast, gdzie samochodów, zwłaszcza w wakacje, z roku na rok można zobaczyć coraz więcej.

Sejm przyjął nowelizację ustawy pozwalającej samorządowcom naliczać opłatę parkingową w wysokości nawet 9 zł w centrach miast. Dodatkowe strefy parkingowe, funkcjonujące także w soboty mogą pojawić się w kilkudziesięciu miastach w Polsce, w tym w Gdańsku i Gdyni.



Czy wyższe opłaty za postój w centrach dużych miast to dobry pomysł?

Nowelizacja ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym przygotowana przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zakłada m.in. wprowadzenie dodatkowych tzw. śródmiejskich stref parkowania. Będą mogły być wydzielone w centrach miast i dzielnic.

Maksymalna możliwa stawka za parkowanie w Gdańsku i Gdyni 9 zł



Początkowo projekt zakładał wprowadzenie stref w największych aglomeracjach - powyżej 200 tys. mieszkańców. Na wniosek samorządowców ten próg obniżono. Zmiany mogą dotyczyć mieszkańców kilkudziesięciu polskich miast, w tym Gdańska i Gdyni.

Czytaj też: 'Potrzebne identyfikatory na Orłowskiej'

Maksymalna stawka za godzinę parkowania w nowej strefie będzie mogła wynosić 9 zł. W dotychczasowych strefach stawka pozostanie na poziomie 3 zł.

Czym będzie wyróżniać się nowa strefa parkingowa?

- Śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się na obszarach zgrupowania intensywnej zabudowy funkcjonalnego śródmieścia, które stanowi faktyczne centrum miasta lub dzielnicy w mieście" - można przeczytać w projekcie ustawy.
Przyjęto ponadto, że opłaty w śródmiejskich strefach płatnego parkowania będzie można pobierać także w soboty. Ponadto miejsce parkingowe objęte opłatą nie będzie musiało być oznaczone znakami poziomymi - czyli liniami, co wzbudzało przez kilka miesięcy sporo kontrowersji w Trójmieście.

Nowe przepisy ustalają też wysokość opłaty dodatkowej, nakładanej, gdy kierowca nie zapłacił za postój - będzie ona wynosić 200 zł - obecnie jest to 50 zł.

Zobacz też: Galeria "mistrzów" parkowania w Trójmieście

Progresywne narastanie opłat



Opłaty w specjalnej strefie będą narastać progresywnie: druga godzina nie będzie mogła być droższa od pierwszej o więcej niż 20 proc., a trzecia godzina od drugiej także nie będzie mogła być droższa o więcej niż 20 proc. Opłata za czwartą i następne godziny nie może przekraczać stawki za pierwszą.

Najbliższy czas pokaże, czy władze Gdańska i Gdyni podniosą stawki. W zeszłym roku urzędnicy odnosili się do sprawy sceptycznie.

- Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: my tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał w marcu 2017 roku na Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Czytaj również: nawet 9 zł za parkowanie w centrum Gdańska i Gdyni

Urzędnicy odpowiedzialni za drogi przyznawali z kolei, że potrzebne są analizy w tej sprawie.

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentował rok temu Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Miejsca

Opinie (652) 6 zablokowanych

  • Podatek drogowy do zwrotu (4)

    Niech płaca rowerzyści i piesi. Oddać hajc złodzieje.

    • 38 14

    • (3)

      Podatek drogowy nie trafia do miasta

      • 9 5

      • Słusznie (2)

        Co nie znaczy, że do gmin i powiatów nie trafiają środki wyrównawcze z budżetu centralnego z podziału akcyzy. No ale to trzeba wiedzieć coś więcej, niż się w fanzinie dla cyklistów wyczyta.

        • 9 5

        • trollu jedenastu nicków (1)

          do budżetu drogowego, złożonego z podatku drogowego i akcyzy, jeszcze sporo VATu idzie. Nawet więcej, niż z paliw płynnych. Ale do zrozumienia tego to trzeba mieć więcej zwojów mózgowych niż kół.

          • 3 3

          • I ty płacisz ten VAT

            Przy zakupie pompki do roweru

            • 3 1

  • (2)

    Bogatych będzie stać. Przynajmniej ładniejsze samochody będą stać na parkingach w śródmieściu.

    • 23 10

    • (1)

      Czyli jest za tanio. Opłata powinna być proporcjonalna do wartości samochodu.

      • 6 5

      • Raczej odwrotnie proporcjonalna. Nowe BMW 7, Mercedes S, Tesla itp powinny stać bezpłatnie, bo to tylko zdobi miasto. Stary passat powinien płacić 100 zł za godzinę.

        • 2 3

  • PiS rządzi...

    Chcieliście PiSu, to nie narzekajcie i głosujcie na Kacpra!

    • 22 19

  • Po wyborach dostrzegą geniusz tego rozwiązania i zapomną o swoim deklarowanym sceptycyzmie.*

    * - ironia!

    • 15 0

  • No

    Taki Sejm nie jest mi potrzebny.

    • 20 3

  • To już lepiej 4-6 zeta za postój w ścisłym centrum

    niż grodzenie niebieskimi beczkami

    • 16 7

  • Brawo PiS. Podwyzszyc oplaty do 50 pln za godzine.

    Tylko ekologiczny transport jak rower i samochody elektryczne powinien byc dozwolony w centrum. Ja mam elektryczna TESLE i bardzo sobie chwale.

    • 12 35

  • Ci co są za to nawet samochodu nie mają. Jak wprowadza to mogę jeździć autobusem ale chcę dojechać do domu w takim samym czasie i tak wygodnie co autem. A, no i bez korków poproszę.

    • 27 5

  • Cena to taka prostacka intryga posłów pis.
    Liczą na to, że samorządowcy się połakomią, ludzie obrażą i w odwecie zagłosują na pis.
    Niedługo wybory samorządowe

    • 25 8

  • Uwaga! Opłata dodatkowa to nie mandat- w żadnym wypadku nie płacić!

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane