• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W 1,5 minuty z dworca głównego do nowego przystanku SKM

Krzysztof Koprowski
13 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Dojazd do nowego przystanku będzie odbywał się przez tunel, który realizowany jest przez inwestora Forum Radunia. Obecnie gotowe są ściany, na których oparta zostanie płyta oraz docelowo nowa zabudowa.

Około 1,5 minuty trwać będzie podróż z gdańskiego dworca głównego do nowego przystanku Śródmieście. We wtorek zorganizowano zamknięty przejazd dla dziennikarzy i pracowników sektora kolejowego, aby zaprezentować niemal gotową inwestycję.



Wtorkowy przejazd nie był pierwszą okazją, by zobaczyć nowy przystanek SKM. W październiku zorganizowano dzień otwarty najnowszej inwestycji, lecz wówczas prace budowlane nie były jeszcze w pełni ukończone.

- Pierwszy pociąg do nowego przystanku dotarł dokładnie 24 października, przy czym był wówczas wpychany przez lokomotywę spalinową [niegotowa była wówczas jeszcze sieć trakcyjna - dop. red.]. W poniedziałek dokonywaliśmy przejazdów technicznych, a teraz odbył się pierwszy przejazd z pasażerami, niebędącymi pracownikami naszej spółki - mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu spółki PKP SKM w Trójmieście.

  • Wejście z tunelu na nowy peron.
  • Winda prowadząca na nowy peron.
  • Wejście na nowy peron dworca głównego. Wzdłuż ściany wykonano specjalną rynnę do prowadzenia roweru.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Nowy peron na dworcu głównym.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Kostka na nowym peronie dworca głównego.
  • Megafony zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamery zamontowane na słupie oświetleniowym na nowym peronie dworca głównego.
  • Kamera zamontowana na słupie podtrzymującym wiatę.
  • Oświetlenie zamontowane w zadaszeniu nowego peronu dworca głównego.
W ramach inwestycji powstał nie tylko nowy przystanek, ale przebudowano także trzeci peron dworca głównego, który zyskał historyczną stylizację. Z racji wymogów konserwatorskich, nawierzchnia peronu jest pokryta kostką granitową, która jest średnio wygodna dla osób z bagażem na kółkach czy pasażerek w szpilkach. Ma być ona jednak lepiej przytwierdzona niż w Sopocie, gdzie było trzeba ponownie ją układać.

Wiata, również ze względów historycznych, jest dość wysoka, więc podczas większych opadów deszczu, zapewne będzie trzeba szukać schronienia z dala od krawędzi peronu.

Na peronie nie brakuje stylizowanych siedzisk i oświetlenia. Dużym zgrzytem wizualnym jest zastosowanie białych kamer monitoringu na latarniach i podporach wiaty w ciemnym kolorze. Tej wpadki kolorystycznej udało się uniknąć z megafonami, które mają zbliżoną barwę do infrastruktury, na której są zamontowane.

Na nowy peron dostaniemy się schodami bezpośrednio z tunelu pod torami, jak i windą. Na peronie oraz przed wejściem zainstalowano elektroniczne tablice z systemem informacji pasażerskiej, zaś w tunelu pojawiły się także biletomaty.

  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Przystanek SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Odstęp między pociągiem a peronem SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Niedokręcony element wiaty na przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.
  • Ubytek w suficie przy szybie windowym w przejściu pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.
  • Widok z kabiny maszynisty podczas jazdy do dworca głównego.

Czy będziesz korzystał(a) z nowego przystanku SKM?

Na przystanku Gdańsk Śródmieście, w porównaniu do dnia otwartego w październiku, ukończono niemal wszystkie prace budowlane. Schowano instalacje poprowadzone wzdłuż podpór wiaduktu, zamontowano ekrany informacji pasażerskiej (także w tunelu bezpośrednio przy zejściu z płyty wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej) oraz zegary. Pojawiły się także ławki oraz śmietniki. Nie ma natomiast jeszcze tablic z nazwą przystanku.

Docelowo na przystanku przedłużona zostanie wiata w obu kierunkach - do przejścia pod wiaduktem w ciągu al. Armii Krajowej oraz do tunelu pod torami i jezdnią w kierunku Urzędu Marszałkowskiego. Ta część inwestycji zostanie zrealizowana jednak dopiero wraz z budową docelowego układu drogowego wokół centrum handlowego Forum Radunia.

W kierunku południowym, za przystankiem Śródmieście, znajdują się dwa tory z rozjazdami. Pozwolą one na zawracanie pociągów. Zgodnie z deklaracją kolejarzy, docierać mają tutaj wszystkie pojazdy, także poza godzinami szczytu, ale dopuszczają też "wyjątkowe sytuacje, kiedy pociągi mogą być skracane do dworca głównego".

Czytaj też: Czy do SKM Gdańsk Śródmieście dojedziemy każdym pociągiem?

Uruchomienie nowego przystanku dla liniowego ruchu pasażerskiego zaplanowano na początek kwietnia br. Zdecydowanie wcześniej, bo w ciągu najbliższych dziesięciu dni, nastąpić ma formalny odbiór całej inwestycji wartej ok. 66,7 mln zł.

Opinie (164) 3 zablokowane

  • ??? (1)

    Cholernym narzekaczom nic sie nie podoba.

    • 11 11

    • nie

      Nie podoba mi sie.

      • 5 4

  • Jak już robicie nowe przystanki to z podjazdami a nie schodami

    • 12 3

  • (3)

    Tak się zastanawiam po co ten przystanek? Trochę tak w szczerym polu.

    • 12 15

    • W szczerym polu to jest twoje WC po tym jak wiatr przewrócił stodołe (2)

      • 8 3

      • (1)

        WC mam w mieszkaniu .Ale po co ta agresja łaskawco .Zadałem tylko pytanie co nam daje przystanek w tym miejscu.Dokąd będę miał bliżej z tego miejsca.Bierz leki na agresję bo źle z Tobą.

        • 1 5

        • np na główne miasto albo urzędów

          • 2 0

  • Pomijajac wszystko inne... (1)

    Czemu ten przystanek jest taki brzyki? Nie mógłby nawiązywać architekturą do neogotyku jak dworzec w Gdańsku Głównym? Teraz jest równie "ciekawy" jak przystanek np. na Żabiance.

    • 10 9

    • a mi się bardzo podoba ten przystanek

      Słabe jest tylko to, że nie jest połączony z torami do południowych dzielnic gdańska

      • 5 2

  • (1)

    Dużo kasy jak na przystanek tylko dla urzędników z UW. Reszcie miasta się nie przyda bo się stamtąd nie przesiądę na ZKM jadący w inne części miasta.

    • 12 8

    • No przecież właśnie tam będzie węzeł autobusowy i trasy autobusów jadących chociażby z Gdańska Południe zostaną skrócone, więc będzie możliwy wzrost częstotliwości kursowania, więc co się już plujesz?

      • 6 2

  • Gdańsk

    Całą komunikację w Gdańsku powinni zrobić od początku, jest koszmarna.

    • 8 11

  • po co to komu? na pieszo 3 min... pod nosem tramwaj...

    przystanek gdzie? w d..pę?
    tyle milionów w błoto
    nie jestem malkontentem ale mam oczy!

    • 7 6

  • Prawie jak w Stolycy....he he....

    Prawie robi jednak różnicę....

    • 1 10

  • Jak zwykle muszą coś spieprzyć!

    Kto w ogóle dopuścił do tego żeby SKM z Gdańska Gł. jadąca do/z Pruszcza,Tczewa nie mogła się zatrzymać na tej nowej stacji Gdańsk śródmieście tylko dla tego że tory nowej stacji nie są połączone z dalekobieżnymi?
    Czy w tym chorym (niestety) kraju nic nie idzie zrobić dobrze?!

    • 9 6

  • a mi to lotto (1)

    Wyjeżdżam na stałe z tego chorego kraju

    • 7 13

    • wypad zdrajco

      aj jedź w piz... - najlepiej do państwa islamskiego - z takich baranów to i tak pożytku nie będzie. Z kraju to tylko pouciekali lewususy, co im się robić nie chciało. Będziesz baranie na zmywaku dygał - a kolegom przesyłał fotki, żeś właściciel restauracyji :D

      • 8 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane