• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obiekt za 26 mln dla fanów latania

Michał Sielski
6 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jest inwestor gotowy wyłożyć 26 mln zł i zbudować tunel aerodynamiczny w Gdyni. Miasto poszukuje już działki, na której mógłby stanąć jeden z najnowocześniejszych w Europie obiektów, który ma oferować ekskluzywną rozrywkę. Każdy będzie mógł spróbować w nim, jak można unosić się w powietrzu poruszającym się z prędkością 200 km/h.



Spróbowałbyś latania w tunelu aerodynamicznym?

Spadochroniarstwo to jedna z najszybciej rozwijających się dyscyplin sportowych w Polsce. Jeszcze kilka lat temu kojarzyło się jednak głównie z osobami, które z własnej, nieprzymuszonej woli wyskakiwały z całkowicie sprawnego samolotu. To już przeszłość, bo Europę - w tym także Polskę - podbijają tunele aerodynamiczne, które oferują podobne emocje przy znacznie wyższym poczuciu bezpieczeństwa. Nie lata się w nich bowiem 4 km nad ziemią, a metr nad siatką i to w towarzystwie instruktora, bądź nawet dwóch, którzy nie dopuszczają do tego, by komukolwiek mogło się coś złego stać.

Taki obiekt już niebawem ma zostać zbudowany w Gdyni.

- Spotkaliśmy się z inwestorami, którzy mają bardzo ciekawy pomysł. Jesteśmy na etapie przygotowania oferty inwestycyjnej, bo chcą kupić atrakcyjną działkę. Oczywiście muszą wystartować w przetargu i go wygrać, ale możemy pomóc we wskazaniu lokalizacji, które spełniają oczekiwania inwestora - mówi dyrektor Gdyńskiego Centrum Sportu Marek Łucyk.
Inwestor prowadzi już najnowocześniejszy tunel aerodynamiczny - Flyspot - który mieści się pod Warszawą. Kończy też budowę drugiego obiektu w centrum Katowic. Inwestycja w Gdyni miałaby być kolejną, która zagospodaruje popyt na ekskluzywną rozrywkę na Pomorzu.

Czytaj też: Mieszkanka Trójmiasta pobiła rekord Europy.

- Wbrew pozorom nie jest to oferta skierowana tylko do spadochroniarzy, czyli wąskiej grupy związanej ze skydivingiem. Oczywiście oni też trenują w naszych obiektach, ale latać może dosłownie każdy. I taka będzie nasza oferta. To po prostu ekskluzywna rozrywka, która przyciągnie do Gdyni ludzi z całego Pomorza i okolic - podkreśla Michał Braszczyński, prowadzący tunele aerodynamiczne w Warszawie i Katowicach.
  • W tunelu aerodynamicznym mogą latać nawet dzieci.
  • Treningi odbywają też w nich czołowi reprezentanci swoich krajów w konkurencjach spadochronowych.
  • Przy wyższych umiejętnościach to już świetna zabawa.
  • Tak wygląda obiekt pod Warszawą.

Szkoda kilku miejsc parkingowych na inwestycję za 26 mln zł?

Niebanalna ma być też architektura. Obiekt pod Warszawą został nagrodzony za najlepszą konstrukcję betonową w Polsce. Gdyński ma być dopasowany do miejsca, w którym stanie. I to jest właśnie kluczowa kwestia, bo inwestor najchętniej wybudowałby tunel pomiędzy halą Gdynia a Narodowym Stadionem Rugby zobacz na mapie Gdyni. Oznaczałoby to jednak likwidację części miejsc parkingowych, niezwykle cennych zwłaszcza podczas nakładających się na siebie imprez sportowych. Z jednej strony można to zrozumieć, ale z drugiej warto się zastanowić, czy przy Gdyńskim Centrum Sportu, przy którym są przystanki SKM, autobusów i trolejbusów, a w przyszłości także PKM, ważniejsza jest inwestycja za 26 mln zł czy kilka miejsc dla samochodów.

Jak działa tunel aerodynamiczny?

W teorii jest to bardzo proste. Sercem konstrukcji jest technologia, która pozwala na skierowanie pędu powietrza do komory, do której wchodzą śmiałkowie. W tzw. pozycji płaskiej, czyli brzuchem do dołu, lżejsze osoby mogą latać już przy wietrze o prędkości ok. 160 km/h. Najbardziej doświadczeni spadochroniarze, którzy potrafią wykonywać akrobacje w pozycji "head", czyli pionowo z głową skierowaną w dół, potrzebują już natomiast wiatru o prędkości dochodzącej do 300 km/h.

Kluczowe jest więc zastosowanie rozwiązań, które pozwalają na szybką regulację prędkości, bo sesja trwa z reguły 2 minuty i zdarza się, że po lekkiej dziewczynce do tunelu wchodzi czterech solidnych chłopów. Urządzenie służy też bowiem do treningów sportowych, które regularnie odbywają spadochroniarze. Choćby medaliści ostatnich mistrzostw Polski, wywodzący się z Trójmiasta.

Zobacz również: Sukces spadochroniarzy z Trójmiasta.

- Latanie w tunelu do dyscyplina sportowa, która ma ogromne szanse, by znaleźć się w programie Igrzysk Olimpijskich. Latanie pod muzykę, zawierające elementy gimnastyki artystycznej, podbija świat, a Gdynia ma ogromne tradycje w gimnastyce, więc będzie to nowe pole do popisu dla ambitnych trenerów i choreografów z wyobraźnią - mówi Bartosz Żukowski, instruktor spadochronowy i prawnik z Gdyni oraz kapitan drużyny srebrnych medalistów Polski w 4-way, czyli lataniu czteroosobowych drużyn w tunelu.
Kiedy konkrety?

- Sama budowa tunelu trwa ok. roku. Ale trzeba pamiętać, że po drodze są jeszcze żmudne procedury, które czasami mogą zająć drugie tyle. Jeśli jednak nie będzie przeszkód formalnych, to mamy już doświadczenie, kadrę, kontakty i relacje na całym świecie, które pozwolą nam organizować niebanalne imprezy i gwarantujemy, że będzie to miejsce, o którym będzie głośno nie tylko na Pomorzu. A także kolejne potwierdzenie, że Gdynia to najlepsze miejsce do zamieszkania w Polsce - podkreśla Michał Braszczyński.
Jednorazowa zabawa w warszawskim tunelu z instruktorem to koszt od 249 zł za jedno wejście. Im więcej czasu się wykupuje, tym tańszy wychodzi.

Tunele aerodynamiczne w Polsce

Jeszcze kilka lat temu rynek tuneli aerodynamicznych w Polsce raczkował, ale teraz powoli stajemy się europejską potęgą. Zaczęło się od budowanego w Gdańsku tunelu, który stoi pod Bydgoszczą. Jest to konstrukcja przenośna i sezonowa, służąca przede wszystkim amatorom. Możemy się jednak pochwalić najnowocześniejszymi obiektami na świecie, do których należy podwarszawski Flyspot, czy nowe konstrukcje w Katowicach i we Wrocławiu. Tunel aerodynamiczny jest też w Lesznie. Swoje centrum szkoleniowe mają też wojskowi spadochroniarze, którzy ćwiczą w Leźnicy Wielkiej koło Parzęczewa.

Opinie (212) 5 zablokowanych

  • Brawo Gdynia

    Gdańszczanin

    • 1 0

  • (2)

    Ja byłem i spadochroniarzem i właścicielem tunelu. Trzeba na to uwarzac bo czasami wylacza sie wentylator na dole, a na maxa rusza ten u góry. Wówczas tez usuwa sie siatka. Pozostałości po kliencie używa sie do nawożenia przytunelowego ogródka. Fajna rzodkiewka wtedy rośnie.

    • 6 9

    • jaki ty glupi jesteś

      • 0 0

    • Uwarzać???? PowaRznie???

      O qwa

      • 0 0

  • Czy to wszystko jakoś dziwnie nie "pachnie" (23)

    26 mln na taką inwestycje?..,. Kto o zdrowych zmysłach ładuje takie pieniądze w taki biznes...moim zdaniem inwestor dostanie działkę w centrum miasta potem jakimś dziwnym trafem zmieni plany i powstanie hotel...Bo umówmy się 26 mln ładować w tunel to po ilu latach się to zwróci niby...

    • 127 18

    • (3)

      Niczym nie pachnie, w Warszawie trzeba czekać niekiedy tydzień na wejscie. Dziennie potrafią przyjąć prawie 200 osób, taka inwestycja zwraca się szybko. Tym bardziej że w Trójmieście jest dużo firm i one często organizują eventy dla swoich pracowników, właśnie w takich miejscach.

      • 10 5

      • tak tak, Biedronka będzie tam organizować eventy i uczyć pracowników latania po sklepie (2)

        • 6 1

        • Ahhahahahahahahaha

          Genialna riposta

          • 0 0

        • Nie Biedronka , tylko firmy np. z biurowców Alchemii, Olivia Center, z Łużyckiej w Gdyni. Co ty możesz wiedzieć o firmach trójmiejskich jak tylko w biedrze VIPa kupujesz.

          • 5 1

    • (4)

      Jesli by to bylo naprawde prywatne to mogloby sobie kosztowac nawet 26mld, ale to kolejna "inwestycja" miasta potrzebna jak w dpuie koszula.

      • 34 4

      • Jedno zdanie a mijasz sie z prawda kilka razy.

        Inwestycja jest prywatna (3 w kraju tego samego inwestora) i nie kosztuje 26mld, ale 26mln.

        • 0 0

      • czytac umiesz? to nie miasto jest inwestorem (1)

        • 2 2

        • miasto nie jest inwestorem, ale pytanie czy ze względu na taką "cudowną" inwestycje grunt będzie sprzedany za rynkową stawkę

          Bo takie cuda gdzie w ramach pożytku publicznego ktoś dostawał działkę i później cudem jakimś sprzedawał ją po komercyjnych stawkach to juz gdańscy kościelni przećwiczyli niejednokrotnie.
          Oby się tutaj nie powtórzyła historia, a widzę, że Szczurek ma słabość do takich "odlotowych" pomysłów.

          • 1 2

      • a lotnisko za 100 mln wydawało się drogie

        Szczurek za wszelką cenę chce latać

        • 44 4

    • policzmy (4)

      Założenia:
      Otwarte od 10 do 22 godz - czyli 12h.
      Loty trwają tylko przez 1/4 czasu czyli 3h.
      2min = 250zł
      3h = 180min = 45.000 zł dziennie.
      Otwarte cały tydzień, załóżmy 28dni w miesiącu
      45.000 * 28dni = 1.126.000zł miesięcznie
      Rok ma 12 miesięcy czyli 1.126.000zł * 12 = 15.120.000zł
      Przy założeniu że 1/3 przychodu przeznaczamy na wynagrodzenia, remonty, konserwację, to:
      Po 3 latach użytkowania budynku mamy:
      - przychód 45 mln zł
      - koszty 15mln zł
      - zysk 30mln zł
      Wychodzi że to złoty interes !!

      Wniosek taki, że albo moje założenia są kosmiczne albo cena za 2 min lotu jest z kosmosu :P.

      • 17 1

      • (1)

        Założenia ciekawe, ale policzmy to dalej od nieco innej strony.

        2min trwa cała zabawa.
        Przy 3h obłożeniu dziennie to 90 klientów per dzień.
        W miesiacu 28*90 = 2520

        Czyli 2520 klientów miesięcznie na zabawę trwającą 2 min i kosztującą 250 PLN. Nie jest to może nierealne ale wydaje mi się mało prawdopodobne.

        • 1 2

        • taki tunel dziala w warszawie

          wejdz na strone flyspot.com i sprawdz jak dziala w warszawie. Jak troche poszykasz, to znajdziesz nawet jak duzo ma klientow. W kadym razie oblozenie tunelu znacznie odbiega od Twojego 3h/dziennie.
          Nie otwieraj nigdy wlasnego biznesu, bo przy takim liczeniu pójdziesz z torbami ;)

          • 0 0

      • 90 klientów dziennie :-)

        Może w sezonie wakacyjnym czy w weekendy byłoby to możliwe, ale przez większość czasu takiem miejsce może świecić pustkami. Cena taka, że na wycieczki szkolne raczej nie ma co liczyć :)

        • 3 0

      • sprawdzmy

        Wejdz sobie na strone tunelu flyspot w Warszawie, w opcje rezerwacja i sprawdz oblozenie. Tunel pracuje od godziny 8:30 do 24:00, a jezeli sa chetni takze po polnocy. Tunel zatrudnia sporo instruktorow z zagranicy, a nawet z australii.
        Musi wiec sporo zarabiac, aby chcieli tam pracowac.
        Zanim wiec zaczniesz udawac madrego, ze umiesz liczyc, uzyj google poszukaj sprawdz.

        • 1 1

    • I na tym polega różnica między tobą a tym biznesmenem. On ma bizesnplan i jakieś symulacje, po ilu latach mu się to zwróci. (4)

      Więc to, że ty nie widzisz sensu ładowania 26 mln zł, a on widzisz sens, potwierdza że masz mały rozum i zero pojęcia.

      • 10 22

      • enjoy your pojęcie o biznesie (3)

        bo widzę rozum zostawiłeś na fejsuniu

        • 15 5

        • Błyskotliwa riposta, pełna merytorycznych odniesień. Powaliłeś mnie tą argumentacją. (2)

          • 8 9

          • OK, Policzmy. (1)

            26 mln, przy bardzo niskiej stopie zwrotu z inwestytcji rzędu 5% rocznie ... Musiałby znaleźć przez 365 dni w roku blisko 20 jeleni dziennie, gotowych wydać po 200zł na parę minut lotu i to przy założeniu zerowych kosztów. Delikatnie mówiąc dość optymistyczne założenia. Nie mówię, że niemożliwe, ale jest to zdecydowanie biznes obarczony sporym ryzykiem. Chyba, że tego typu miejsca w innych miastach w Polsce mają pełno klientów ... Mi przede wszystkim koszt wydaje się bardzo wysoki. Jeżeli to ma być 26 mln i ten tunel to będzie tylko jeden z elementów budowanego obiektu, to może i będzie to się spinać biznesowo.

            • 3 0

            • 20 "jeleni" to 40 min działania tunelu dziennie... ciekawe wyliczenia... dodam od siebie, że flyspot w warszawie ma takie dni, że nie można się umówić tyle ludzi... więc naprawdę się spina biznesowo... ;)

              sami biznesmeni na forum... :P

              • 2 0

    • Tunel kosztuje 3mln (1)

      Reszta idzie (na biurokracje i do kieszeni posrednikow). Za 26mln mozna wybudowac spore osiedle villowe.

      • 5 1

      • Oho, ekspert od budowlanki się znalazł.

        • 1 4

    • Sprawdź sobie plan oblozenia tunelu w Warszawie - flyspot.pl i potem wyciągnij ekonomiczne wnioski.
      To jest kapitalizm-ktos ma pieniądze które chce zainwestować, to przecież może!

      • 5 2

    • Licząc na szybko i pesymistycznie...

      To zwróci się po jakichś 3-4 latach ;).

      • 5 1

  • Przypominam (3)

    że w tamtym rejonie miasto planuje tez strategiczną budowe basenu o wymiarach olimpijskich... Nie ma to jak budowac wszystko kosztem miejsc parkingowych. A pózniej będzie płacz i lament, że nie ma gdzie zaparkować i ludziska po trawnikach stają, czy n aulicy zostawiają, no ale jak pisze redaktor 'cóz to jest kilka miejsc dla smaochodów'

    • 21 2

    • A potem każą zasuwać rowerem

      • 1 0

    • (1)

      Chory pomysł z tym basenem megalomana Szczurka. Lepiej byłoby jak budyń zrobić basen w każdej dzielnicy.

      • 1 0

      • to może wannę na każdym osiedlu - mniej by śmierdziało w ZKM....

        • 0 0

  • 100 zł za minutę jak w Wawie -dla bogatych jak ktoś już napisał (1)

    • 1 1

    • No i?

      • 0 0

  • Super ! No teraz szykuje sie na to w Warszawie

    A tak byłoby przy domu :)

    • 0 0

  • Cala Gdynia czeka na basen basen basen

    • 1 0

  • Co innego tekst a co innego mapa.

    W tekście autor napisał:
    "...inwestor najchętniej wybudowałby tunel pomiędzy halą Gdynia a Narodowym Stadionem Rugby."
    Na mapce natmiast wskazano miejsce pomiędzy halą sportową a centrum handlowym.
    W pierwszym wariancie rzeczywiscie jest tam niewiele miejsc parkingowych w przeciwienstwie do lokalizacji z mapki gdzie usytuowany jest glowny plac parkingowy dla obiektow sportowych. Czyzby autor znał Trójmiasto tylko z map google?

    • 1 0

  • Rozrywka raczej dla snobow. (14)

    I to dla bogatych snobow. Nie wiem tylko po co o tym tu pisac. Takie to wazne dla Trojmiasta, zeby posiadac takie cos?

    • 107 52

    • (9)

      Jedna wjazdówka 400 zł.Nic tylko chodzić tam raz w tygodniu, przy tych dobrych pensjach w Polsce

      • 28 3

      • bzdury pleciesz

        Latanie samolotem, wycieczki do Egiptu, Tunezji, Hiszpanii, Wloch czy gdzie tam jeszcze, to tez rozrywka dla snobow?
        Przeciez nie jezdzisz na wakacje co tydzien.. ;)

        • 2 0

      • (6)

        Ale o co ci chodzi? To że ciebie czy mnie nie stać to nie musisz krytykować. Sopocki salon Porsche sprzedał w 2015 prawie 350 sztuk, też zapytasz po salon?

        • 13 13

        • (3)

          Tylko salon Porshe jest utrzymywany przez swojego właściciela, a nie miadto Sopot, a więc podatników.

          • 17 4

          • (2)

            Gdzie w artykule jest informacja że miasto dołoży chociaż złotówkę do tego?

            • 6 7

            • a teren należy do inwestora czy do miasta? (1)

              • 4 2

              • A przeczytałeś debilu jeden z drugim że inwestor chce kupić działkę od miasta?? Naród debili!

                • 6 1

        • Leasing/kredyt to nie kupno.

          Ty też możesz mieć Porsche. W pierwszym przypadku auto nie bedzie twoje, chyba że je kupisz po okresie leasingowania. W drugim będzie twoje po spłaceniu ostatniej raty. Ale prestiż jest wśród sąsiadów, mimo słomy wystającej z butów..

          • 1 4

        • Ilu klientów było z Sopotu? Ilu jest potencjalnych kierowców w okolicach? Ile samochodów kupiły firmy?... to nieporównywalne

          • 6 1

      • xyz

        Dlatego pewnie Cie nie stac, bo zazdroscisz wszystkiego innym. Przestan krytykowac i zazdroscic, a napewno sie i Tobie powiedzie.

        • 3 5

    • (1)

      Niekoniecznie. Jak komis zalezy to uzbiera. A bogaty.. dlaczego od razu snob? Jest wiele osob, ktore po prostu stac. To chyba dobrze. Ehhh Polacy. Jeden drugiemu wilkiem.

      • 13 7

      • Mnie stać. Więc płacę na hospicjum.

        Bo z tego większy pożytek, niż fundowanie nowej fury jakiemuś "biznesmenowi".
        250zł za minutę lotu? Wybieram skoki spadochronowe jednak :)

        • 5 3

    • Nie wyszło z lotniskiem to może to sie uda

      • 4 2

    • Taka staje się właśnie Gdynia.

      • 9 4

  • (6)

    Jesli to taki super biznes to niech inwestor kupi sobie dzialke na wolnym rynku

    • 73 4

    • Rozmawiałem kiedyś ze znajomym inwestorem i zapytałem dlaczego tyle chodzi po urzędach zamiast kupić normalnie działkę. (5)

      Odpowiedział że nie sztuką jest kupić działkę za kilka milionów jak można wyrwać z miasta za złotówkę.

      • 17 3

      • (1)

        Jesli ma to przyniesc korzysc spolecznosci lokalnej, to nie widze problemu. Jesli to czysty biznes i zysk tylko dla inwestora, to jest to paranoja

        • 8 3

        • ale jaka to korzyść dla społeczności?

          Jeszcze zrozumiałbym coś w stylu Starego Maneżu, gdzie masz koncerty, przedstawienia i masę imprez kulturalnych, ale tunel dla spadochroniarzy i to jeszcze za takie stawki? To jest dotowanie drogiego hobby dla garstki ludzi przez wszystkich mieszkańców miasta. Chyba wszyscy się zgodzimy, że solidarność społeczna i transfery nie na tym mają polegać. Nie ten kierunek.

          • 1 2

      • Ten znajomy inwestor nie nosi przypadkiem koloratki? (2)

        • 5 6

        • Takie rzeczy tylko w Erze. Albo w Gdańsku. (1)

          • 3 3

          • I actimelek na popitę

            • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane