• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W marcu pojedziemy SKM-ką z Trójmiasta do Tczewa?

Maciej Naskręt
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem. Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem.

Jest szansa, że na początku marca z Trójmiasta do Tczewa i Pruszcza Gdańskiego pojadą pociągi SKM. Wszystko zależy od daty zakończenia wartej ok. 500 mln zł przebudowy linii dalekobieżnej na odcinku z Gdańska do Pruszcza. Inwestycja, zdaniem PKP PLK, ma być gotowa na przełomie lutego i marca. Przebudowy torów w Gdyni i Sopocie są już zakończone. Sprawdzamy, co dalej z rozbudową stacji Gdańsk Wrzeszcz.



Czy połączenia SKM Trójmiasta z Pruszczem Gd. i Tczewem są potrzebne?

Dobre informacje dla osób, które do Trójmiasta docierają m.in z Tczewa i Pruszcza Gdańskiego. Po ok. dwóch latach przerwy na tę trasę powinny wrócić składy SKM.

- Chcielibyśmy, by pociągi pojechały od 8 marca. Zgodnie z naszym planem połączenie byłyby realizowane przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem pojedzie 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo pojedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Przewoźnik czeka na zatwierdzenie swoich propozycji przez zarządcę linii - spółkę PKP PLK. PLK zapewnia, że powinno być to formalnością, z jednym "ale".

- Termin pierwszego przejazdu uzależniony jest od zakończenia prac na gdańskim odcinku linii dalekobieżnej. O szczegóły jednak należy pytać w Centrum Realizacji Inwestycji naszej spółki - wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

PKP PLK nie obawia się zbyt dużego obłożenia linii dalekobieżnej.

- Magistrala w Trójmieście może przyjąć kolejne składy, linia jest przepustowa. Po modernizacji będzie ona mogła nie tylko przyjąć ruch SKM-ek, ale także jeszcze bardzo wielu składów towarowych - zapewnia Lewiński.

Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczy się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł. Dotychczas wymieniono lwią część torowiska, zostały zmodernizowane perony na Oruni i w Oliwie, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Budowlańcy podwyższyli je do wysokości 76 cm.

Kiedy zatem finisz prac na torach między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim?

- Inwestycję planujemy zakończyć na przełomie lutego i marca. Wykonawca na budowie jest solidny i wierzymy, że do marca udostępni przewoźnikom dwa tory - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz. Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz.
Co z peronami na stacji Gdańsk Wrzeszcz?

Wciąż nie widać prac budowlanych na terenie stacji Gdańsk Wrzeszcz. Miał tam powstać nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej - PKM - między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy dalekobieżne. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Projekt nowego peronu opracowała spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, ale to PKP PLK zleca jego budowę. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od trzech lat przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem.

Kiedy wreszcie tam zobaczymy maszyny budowlane?

- Na wiosnę. Musieliśmy nieco zmienić pierwotny przebieg torów. Perony nie będą budowane jednocześnie. Najpierw powstanie ten bliżej peronu SKM, potem rozpoczniemy budowę kolejnego peronu od strony budynku dworca. Całość powinna zostać oddana w połowie 2015 r., gdy pojadą pierwsze składy pociągów PKM - mówi Maciej Dutkiewicz.

Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie. Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie.
Przebudowa torów dalekobieżnych w Sopocie i Gdyni zakończona.

Pasażerowie mogą już podróżować dwoma kompleksowo zmodernizowanymi torami na trasie z Oliwy do Chyloni. Prace na tym odcinku zostały zakończone w połowie stycznia - 2,5 miesiąca wcześniej, niż zakładały to plany kolejarzy.

Modernizacja zakładała przebudowę ok. 18,5 km trasy, co oznacza, że zbudowano ponad 50 km nowych torów i rozwieszono nad nimi 71 km sieci trakcyjnej. Przebudowane zostały też dwa mosty, 11 wiaduktów, 13 przepustów oraz jedna kładka dla pieszych.

Wyremontowano również siedem peronów na stacjach i przystankach: Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Perony zostały podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem.

Miejsca

Opinie (157) 2 zablokowane

  • A w Orłowie (4)

    Po remoncie nadal nie ma obiecanych wind, więc jak tu ufać zapewnieniom o innych planach.

    • 7 1

    • 99% klientów nie potrzebuje ich.

      Reszta niech zmieni fundację, która się nimi opiekuje, albo nie zagrozi jej telewizją.

      • 0 3

    • Za to macie lotnisko!

      Możecie latać.

      • 2 0

    • (1)

      Windy są.

      Ale niesprawne.

      • 0 0

      • jak zwykle

        w PL windy nie dzialaja..;)

        • 0 0

  • Wejherowo (1)

    Więcej SKM do Wejherowa

    • 8 9

    • No to dorzućcie się do tej SKMki

      a nie tak na krzywy ryj. Na razie na funkcjonowanie robią zrzutę Gda, Sopot, Gdy i Pruszcz...

      • 13 1

  • Kiedy na Oksywie gdyni nie moga skomunikowac a za Tczew sie biorą

    Wejherowo -Rumia - Oksywie skomunikować Tysiące studentów i pracowników potrzebuje takiego połączenia a wy o Tczewie myślicie

    • 10 11

  • a g... prawda

    W Sopocie tunel pod torami łączący ulicę Majkowskiego z al. Niepodległości przebudowywany od maja zeszłego roku i ciągle rozgrzebany :(

    • 8 1

  • SKM powinna być tylko od Wajherowa do Pruszcza Gdańskiego (14)

    SKM powinna być od Wajherowa do Pruszcza Gdańskiego. do Tczewa powinny jeździć po prostu czesto zwykłe pociągi z przystankiem tylko w Pruszczu Gdańskim. Wtedy by jechały 30 minut z Gdańsk. Szybko i z sensem. SKM to kolej miejska a nie podmiejska.

    • 16 14

    • To nie jest myślenie perspektywiczne. Odległość między Wejherowem a Tczewem przypomina odległość... (8)

      ...między zachodnim Bronxem, a wschodnim Brooklynem. A jednak, połączone są metrem już 100 lat. I która metropolia więcej znaczy?

      • 6 3

      • i porównywanie Gdanska do NY naprawdę Cię nie śmieszy?

        • 7 2

      • (6)

        Nie gadaj głupot. Między zachodnim Bronxem (stacja Woodlawn) a wschodnim Brooklynem (Crown Heights) licząc przez Manhattan czyli tak jak jeździ linia 4 jest 19 mil czyli niecałe 31 km. Najdłuższą linią metra w NJ jest linia A (ok. 50 km długości) łącząca północny Manhattan i połodniowo-wschodnie Queens. Dla porównania odległość między Wejherowem a Tczewem to prawie 80 km, czyli o 50% więcej niż najdłuższa linia metra w NJ.

        • 8 1

        • Jakich głupot? W dzisiejszych znaczących metropoliach budowano koleje miejskie jeszcze zanim... (2)

          ...tereny przez które przejeżdżały i do których jechały znaczyły więcej niż niewiele. Zanim auto stało się ogólnodostępne. 100 lat temu. Nie przejmowali się takimi drobiazgami jak Ty. Teraz owe tereny są arcyważne. Albo jako miejsca pracy, albo jako sypialnie. Tym właśnie mogłaby się stać metropolia trójmiejska: Megamiastem od Tczewa do Luzina. Bo zachęciłaby kolej miejska. Mieszkać w Luzinie, pracować w Tczewie, byłoby czymś tak zwyczajnym że nikt nie zwróciłby uwagi.

          • 3 0

          • (1)

            Masz problem ze zrozumieniem kilku zdań?
            Głupotą jest pisanie, że między zachodnim Bronxem a wschodnim Brooklynem jest taka sama odległość jak między Wejherowem a Tczewem, bo jest ponad dwa razy mniejsza.

            • 1 2

            • Ale to jest kompletnie nieważne!!!!!!

              Ważna jest idea i jej efektywność. Nie mierzyłem i nie miałem zamiaru, bo to zbyt błahe.

              • 0 2

        • A wiesz jak jest w Chinach Ludowych? (2)

          Tam jest wszystko.
          Szybkie pociągi.
          Replika Titanika.
          Paryż i Londyn w miniaturze.
          500 km/h z Szanghaju na lotnisko.
          I ponad pół miliarda ludzi robiących za michę ryżu dziennie.

          • 5 2

          • (1)

            '...500 km/h z Szanghaju na lotnisko...'

            po zmierzchu tylko 300 km/h. Jechałem

            • 1 0

            • Po zmierzchu to nasyp zwijają

              Chińska propaganda sukcesu.

              • 0 0

    • (1)

      Od Rumii do Pruszcza, czyli tak, jak gminy płacą.

      • 4 1

      • Ale musieliby ominąć Gdynię

        • 3 0

    • Mylisz się. Kolej SKM powinna jeździć przynajmniej między Tczewem, a Wejherowem (a najlepiej Lęborkiem) (2)

      Aglomeracja Gdańska powinna sięgać przynajmniej od Pucka, Wejherowa, Kartuz, po Tczew. I wszędzie tam powinna jeździć często kolej miejska,najlepiej nie rzadziej,niż co 20 minut - bardzo pomogło by to regionalnemu rynkowi pracy. Niestety obecnie jest tak,że nie zawsze człowiek znajdzie pracę w miejscu zamieszkania,a jeśli znajdzie,to często musi dopłacić za samochód i paliwo. Kolej mogła by pomóc. W Anglii mnóstwo ludzi dojeżdża koleją szybko,nawet z odleglejszych miejscowości. W dodatku powinny też jeździć często pociągi osobowe (najlepiej przyspieszone) do Elbląga, Malborka i Starogardu. Te miasta to kolejne 200 tys. ludzi w zasięgu aglomeracji,tak,aby można było w ciągu dnia jeszcze dojechać do pracy i wrócić w razie potrzeby.

      • 10 1

      • Coś Ci się nazwy pomyliły . (1)

        Żadnej aglomeracji gdańskiej niema i nie będzie .

        • 1 7

        • wróc na naukę geografii do szkoły

          ale dobrej szkoły, a nie giertychowskiej

          • 0 0

  • A ja się nie cieszę... (1)

    No, to teraz przejechać przez strzeżone przejazdy na Orunię czy Olszynkę będzie nie lada wyzwaniem. Co najmniej o 16 razy więcej będzie trzeba czekać przed rogatkami. Tunelu dla Oruni!

    • 11 4

    • ...nie będzie,bo w ramach remontu linii zrobiono jedynie tunele dla pieszych

      A można było przejazd w rejonie ul. Dworcowej / Smętnej. Miejsce jest po zmytych powodzia kamienicach. Teraz to chyba tylko budowa Nowej Chmielnej, a potem, daj dobry pasterzu, Nowej Równej i Nowej Żuławskiej dała by rezultat i alternatywny dojazd.

      • 0 0

  • Zastanawiam się jaka musi byc lipa w zacofanym Tczewie (6)

    skoro tylu słoików przyjeżdza codziennie do pracy do Gdańska. Znam takich co zarabiają 2 tys netto odjąc koszty dojażdu to wychodzi im na rękę po 1600 zł. Dziwne, że nie ma w Tczewie pracy za taką kwotę. Ja nie ruszałbym się z domu do pracy za takie pieniądze a co dopiero dojeżdzać z Tczewa.

    • 3 29

    • widzisz...ludzie z mniejszych miast dojeżdzają do większych, to normalne (5)

      do Tczewa dojeżdżają ludzie z Gniewa czy Pelplina a ludzie z Tczewa dojeżdżają do Gdańska

      • 11 1

      • Dlatego też większe miasta są większe :) (4)

        A pan Adam nie wie,kto zacz "Słoik". Otóż słoik nie dojeżdża codziennie,bo ma za daleko. Słoik wynajmuje pokój lub klitkę,na weekend jedzie do rodzinnej miejscowości,skąd właśnie przywozi sobie domowe jedzonko na cały roboczy tydzień w słoikach (bo w klitce nie ma kuchni,najwyżej mikrofalówkę,czy opiekacz,a na jedzenie na mieście go nie stać)

        • 15 0

        • Nie. Bo ceny są horrendalne. (3)

          Nie może tak być, że żywność jest dobrem luksusowym. Po zakupie której, nie stać na prąd. Odpowiedzialnym za to należy się Sybir.

          • 3 2

          • Pretensje do piekarzy,rzeźników,serowarów,bab z jajami (w tunelu),że sobie tak liczą. (2)

            Chyba,że wg. Ciebie ceny towarów na wolnym rynku ustala Tusk z rozdzielnika.

            • 8 2

            • Oni są wporzo. Bo po odliczeniu haraczu sami nie mają na chleb. (1)

              Przez podatki mamy niskie pensje i wysokie ceny. By starczyło na podatki.

              • 2 2

              • Aldis

                Jesteś debilem.

                • 1 0

  • ...

    Teraz jeszcze wiecej patologii bedzie przyjezdzalo do Gdanska ; /

    • 5 11

  • A kiedy przystanek "Czerwony Most" przy ul. Sandomierskiej?

    On jest bardzo potrzebny.
    Nawet postawienie zwykłego przystanku SKM-ki by pomogło.
    I byłoby to tanie, bo tory od budowanej stacji Gdańsk-Śródmieście już tam dochodzą.

    • 5 2

  • Dwóch przewoźników = bałagan

    Co z tego że SKM jest tańsza od regionalnych przy pojedynczych biletach jak już przy zakupie miesięcznego cały tej bajzel przestaje się opłacać. 16 pociągów to dalej za mało żeby tylko na skm kupić miesięczny, czyli ci co jeżdżą codziennie głównie pozostaną przy przewozach regionalnych. Tak jak i ci co jadą dalej za Tczew. Nawet jeśli te skm nie będą wozić powietrza do Tczewa to i tak lepiej dla wszystkich jakby te połączenia dodatkowe obsłużyły przewozy regionalne, ze spójnym rozkładem i spójną taryfą.

    Przewoźnicy dotowani z pieniędzy publicznych nie powinni na jednej trasie konkurować!!! To jest marnowanie naszych pieniędzy.

    No i jeszcze jedno: Już teraz brakuje taboru do obsługi linii Gdańsk Gdynia, czyli od marca tu kolejki pojadą jeszcze krótsze?

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane