• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W marcu pojedziemy SKM-ką z Trójmiasta do Tczewa?

Maciej Naskręt
20 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem. Zakończenie robót na linii dalekobieżnej z Gdańska do Pruszcza Gd. umożliwi wznowienie połączeń SKM między Trójmiastem a Tczewem.

Jest szansa, że na początku marca z Trójmiasta do Tczewa i Pruszcza Gdańskiego pojadą pociągi SKM. Wszystko zależy od daty zakończenia wartej ok. 500 mln zł przebudowy linii dalekobieżnej na odcinku z Gdańska do Pruszcza. Inwestycja, zdaniem PKP PLK, ma być gotowa na przełomie lutego i marca. Przebudowy torów w Gdyni i Sopocie są już zakończone. Sprawdzamy, co dalej z rozbudową stacji Gdańsk Wrzeszcz.



Czy połączenia SKM Trójmiasta z Pruszczem Gd. i Tczewem są potrzebne?

Dobre informacje dla osób, które do Trójmiasta docierają m.in z Tczewa i Pruszcza Gdańskiego. Po ok. dwóch latach przerwy na tę trasę powinny wrócić składy SKM.

- Chcielibyśmy, by pociągi pojechały od 8 marca. Zgodnie z naszym planem połączenie byłyby realizowane przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia z Trójmiasta do Tczewa i z powrotem pojedzie 16 pociągów. Natomiast od poniedziałku do piątku dodatkowo pojedzie osiem pociągów w relacji Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański - Gdańsk Główny - zapowiada Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w PKP SKM w Trójmieście.

Przewoźnik czeka na zatwierdzenie swoich propozycji przez zarządcę linii - spółkę PKP PLK. PLK zapewnia, że powinno być to formalnością, z jednym "ale".

- Termin pierwszego przejazdu uzależniony jest od zakończenia prac na gdańskim odcinku linii dalekobieżnej. O szczegóły jednak należy pytać w Centrum Realizacji Inwestycji naszej spółki - wyjaśnia Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

PKP PLK nie obawia się zbyt dużego obłożenia linii dalekobieżnej.

- Magistrala w Trójmieście może przyjąć kolejne składy, linia jest przepustowa. Po modernizacji będzie ona mogła nie tylko przyjąć ruch SKM-ek, ale także jeszcze bardzo wielu składów towarowych - zapewnia Lewiński.

Warto zaznaczyć, że przebudowa gdańskiego korytarza kolejowego to inwestycja, która toczy się od marca 2011 r. Modernizację torów od Pruszcza Gdańskiego do wysokości stacji SKM Gdańska-Żabianki (LCS Gdańsk) przeprowadzi konsorcjum firm Torpol (lider) i Feroco z Poznania. Ten kontrakt wart jest ok. 584 mln zł. Dotychczas wymieniono lwią część torowiska, zostały zmodernizowane perony na Oruni i w Oliwie, przy których zatrzymują się pociągi dalekobieżne. Budowlańcy podwyższyli je do wysokości 76 cm.

Kiedy zatem finisz prac na torach między Gdańskiem a Pruszczem Gdańskim?

- Inwestycję planujemy zakończyć na przełomie lutego i marca. Wykonawca na budowie jest solidny i wierzymy, że do marca udostępni przewoźnikom dwa tory - mówi Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz. Planowany dodatkowy - trzeci - peron SKM na stacji Gdańsk  Wrzeszcz.
Co z peronami na stacji Gdańsk Wrzeszcz?

Wciąż nie widać prac budowlanych na terenie stacji Gdańsk Wrzeszcz. Miał tam powstać nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej - PKM - między dworcem a istniejącym peronem, przy którym zatrzymują się składy dalekobieżne. Obiekt ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. Ma być w połowie osłonięty wiatą przystankową. Na peron będzie można dostać się po schodach z dwóch tuneli - przy dworcu i od strony ul. Kilińskiego. Natomiast niepełnosprawni na poziom peronu będą mogli dostać się windami.

Projekt nowego peronu opracowała spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, ale to PKP PLK zleca jego budowę. Przedsięwzięcie zostało włączone do trwającej od trzech lat przebudowy linii dalekobieżnej E-65 między Gdynią a Gdańskiem.

Kiedy wreszcie tam zobaczymy maszyny budowlane?

- Na wiosnę. Musieliśmy nieco zmienić pierwotny przebieg torów. Perony nie będą budowane jednocześnie. Najpierw powstanie ten bliżej peronu SKM, potem rozpoczniemy budowę kolejnego peronu od strony budynku dworca. Całość powinna zostać oddana w połowie 2015 r., gdy pojadą pierwsze składy pociągów PKM - mówi Maciej Dutkiewicz.

Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie. Gotowy peron dalekobieżny w Orłowie.
Przebudowa torów dalekobieżnych w Sopocie i Gdyni zakończona.

Pasażerowie mogą już podróżować dwoma kompleksowo zmodernizowanymi torami na trasie z Oliwy do Chyloni. Prace na tym odcinku zostały zakończone w połowie stycznia - 2,5 miesiąca wcześniej, niż zakładały to plany kolejarzy.

Modernizacja zakładała przebudowę ok. 18,5 km trasy, co oznacza, że zbudowano ponad 50 km nowych torów i rozwieszono nad nimi 71 km sieci trakcyjnej. Przebudowane zostały też dwa mosty, 11 wiaduktów, 13 przepustów oraz jedna kładka dla pieszych.

Wyremontowano również siedem peronów na stacjach i przystankach: Sopot, Gdynia Orłowo, Gdynia Główna, Gdynia Chylonia. Perony zostały podwyższone i dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, opiekunów z dziećmi w wózkach i podróżnych z ciężkim bagażem.

Miejsca

Opinie (157) 2 zablokowane

  • kanarinios (1)

    He , jakiś czas temu poszła akcja "przesiadz sie z auta i jedz skm do gdańska" nawet parking przy peronie darmowy zrobili i frajerska promocje biletową "dwa za trzy " pytam sie po co!!!!!!!

    • 1 1

    • to się nogi nocą.

      • 0 0

  • Tczew to sypialnia gdanska ! (1)

    • 3 4

    • Gdańsk to zadupie Tczewa!

      • 0 0

  • Nie do końca

    Odkąd mają kino i galerię to już rzadziej można ich spotkać w Gdańsku. Zresztą w Tczewie mają tam swoje lokalne atrakcje.

    • 4 1

  • a po co skm z Pruszcza do Gdanska

    jak sa 4 linie autobusowe na tej trasie?

    • 1 1

  • Mało jeżdżę kolejkami , ale czy pociąg z Trójmiasta do Tczewa to jakaś innowacja?

    • 1 0

  • ciekawe, jakby zlikwidowali tak na dwa laty SKMki do Wejherowa? (1)

    Jak by sie wtedy "miastowe" cieszyly ze swoich rezydencji. To skandal, ze nie jezdza juz taki czas. Jescze 7 lat temu jezdzily przeciez i do Elblaga i do Ilawya teraz w ankiecie pytaciel, czy jest sens do Tczewa??

    jasne, budujmy tylkow jedna strone, jak super Gdansk Poludnie a potem zalamywanie rak, ze infrastruktura nie taka, ze urbanistycznie sie rozlewa i problem jest

    • 3 1

    • Do Elbląga, Iłwy i Lęborka jeźdzły po dwa składy dziennie. To dużo? I właściwie to one były nieopłacalne ze względu na pory w jakich jeździły.

      • 0 0

  • ORUNIA

    SUPER -> połączenie rewelacja
    SMUTEK -> szlabany "wiecznie zamknięte" może Gdańsk wybuduje wiadukt/ tunel ?!!!

    • 2 0

  • Wg p. Lewińskiego po tych torach mają jeździć pociągi towarowe, to z jaką prędkością pojedzie pitolino? 20 km/godz.?

    • 0 0

  • I co z tego! (1)

    Jeżdze rano tj. o 5 27 z Wejherowa Nanic do Gdyni Głównej i stoję 35 minut kolejka nabita tragedia.A tu podnieta o jakeś dodatkowe połączenia skm na odcinku Gdynia-Wejherowo to nieporozumienie ale kogo to obchodzi

    • 1 1

    • Wejherowo chce dodatkowych torów ale udziałów w skm nie wykupiło

      a taki Pruszcz, do którego nie jeżdżą się dorzucił.

      • 2 0

  • SkM kupcie tabor nowy lub uzywany

    Niech najpierw dokupia tabor, by conajmniej zalatac te luki, co w danym czasie sklad pojechal do tczewa czy pruszcza, a dopiero niech mysla o uruchomieniu dodatkowych polaczen!

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane