• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Michał Stąporek
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
- Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej. - Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej.

Czy miłośnikom kolei uda się przekonać kolejarzy i urzędników do budowy przystanku KukawkaMapka, który ich zdaniem może zamienić kierowców aut w pasażerów pociągów i uchronić Osową i Oliwę przez zakorkowaniem?



Czy nowy przystanek w Osowej skłoni kierowców spoza Trójmiasta do przesiadki na kolej?

Przenieśmy się na chwilę na południe Polski. Kilka miesięcy temu miłośnik drogownictwa udowodnił w swoim filmie na kanale w YouTubie, że projektowany przez GDDKiA węzeł drogowy pod Krakowem zatka się już w dniu otwarcia.

Efekt? Najpierw jego argumenty odrzucono, potem zamówiono ekspertyzę u naukowców z Politechniki Krakowskiej, a następnie - trzy miesiące po emisji materiału - oficjalnie zdecydowano o zmianie projektu węzła zgodnie z sugestiami youtubera.

Wydaje się, że na podobny efekt liczą członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w swojej walce o budowę nowego przystanku kolejowego Kukawka (Kielnieńska) na terenie Osowej.

Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).  Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).

2021: przystanek w Osowej ma powstać w ramach rządowego programu



Nazwę "Kukawka" znakomita większość mieszkańców Trójmiasta (z wyjątkiem mieszkańców Osowej) usłyszała po raz pierwszy wiosną 2021 roku. Wówczas to rząd ogłosił plan budowy i modernizacji lokalnych przystanków kolejowych w Polsce.

W całym kraju wytypowano 355 lokalizacji (priorytetowych i rezerwowych). Na Pomorzu było ich 12, w Trójmieście - 3, w Gdańsku - 2 i w Osowej - 1.

Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.
Nowy przystanek miał powstać przy ul. Kielnieńskiej, na jej przecięciu z linią kolejową Gdynia - KościerzynaMapka. Nazwa oficjalna: Gdańsk Osowa Północ. Nieoficjalna: Kielnieńska lub Kukawka, bo tak nazywa się ta część Osowej.

2022: Zmiany w programie, zamiast Kukawki powstaje przystanek w Otominie



W ciągu roku od ogłoszenia programu sporo się w nim zmieniło. Z 12 pomorskich przystanków, na liście priorytetowej pozostało siedem. Z tego sześć przystanków do remontu i jeden do budowy od zera. I to się już się dzieje: przystanek w Otominie, przy tzw. bajpasie Kartuskim, już powstaje.

Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ. Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ.
Za to Kukawka z programu zniknęła (podobnie zresztą jak pozostałe dwa trójmiejskie przystanki: Gdańsk Park Maszynowa oraz Gdynia Mały Kack).

Przystanek Kukawka powstanie, ale nie wiadomo kiedy



Wykonawca rządowego programu, a więc PKP PLK deklaruje, że wciąż pamięta o Kukawce. Nie będzie go jednak budować w ramach rządowego programu, który musi się zamknąć do roku 2025.

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek Gdańsk Osowa Północ) - przekazuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Rezerwa terenu umożliwi w przyszłości budowę w tym miejscu dwóch peronów z bezkolizyjnymi wejściami (dzięki schodom i windom) z wiaduktu drogowego, który zostanie przebudowany.
Członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych uważają jednak, że na budowę Kukawki nie możemy czekać. Przekonują, że powinna powstać jak najszybciej.

Dlaczego?

Rzućmy okiem na mapę.

Drogowe wrota do północnego Gdańska



Dwa kilometry na zachód od planowanego przystanku Kukawka znajduje się największy z tej strony Trójmiasta węzeł drogowy Chwaszczyno. Dziś jest on częścią Trasy Kaszubskiej, której budowa zakończy się w tym roku.

Dodatkowo, w ciągu trzech lat, czyli do 2025 r., wepnie się w niego jeszcze Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r. Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r.
To sprawi, że przez węzeł Chwaszczyno do północnych dzielnic Gdańska będą wjeżdżać nie tylko mieszkańcy Kaszub, ale i Lęborka oraz Słupska.

Dokąd pojadą? Ulicą Kielnieńską (lub Nową Kielnieńską - gdy powstanie) na wschód do Osowej, a dalej Spacerową do Oliwy. Nawet planowana rozbudowa ulicy Spacerowej o buspasy może nie uchronić jej przez permanentnym zakorkowaniem.

Przystanek Kukawka remedium na korki w Osowej i Oliwie



Przystanek Kukawka mógłby temu choć częściowo zapobiec. Przypomnijmy, że miałby on powstać na przecięciu ul. Kielnieńskiej i linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia. Gdyby choć część kierowców przesiadłaby się tu na pociąg (do Wrzeszcza - trasą PKM), Osowa, Spacerowa i Oliwa zdecydowanie by odetchnęły.


Korek na Spacerowej spowodowany remontem ul. Opackiej (27.05.2022)

Takiej roli nie spełni raczej istniejący przystanek Osowa PKP, oddalony od Kukawki na południe o prawie 2,5 km, które trzeba by pokonać ulicą Barniewicką.

Petycja w sprawie budowy przystanku Kukawka



Miłośnicy kolei uważają, że wciąż jest szansa na w miarę sprawną budowę przystanku Kukawka.

PKP PLK właśnie przygotowuje zmiany w planie modernizacji linii Kościerzyna-Gdynia, bo jej rosnące koszty nie pozwalają na realizację wszystkich wcześniejszych zamierzeń. Czy jednak obcinanie kosztów to dobry moment na domaganie się kolejnego przystanku?

- W skali całej inwestycji budowa dwóch peronów to żaden koszt. A to ostatnia chwila, aby przekonać kolejarzy i ministerstwo, że modernizując tę linię nie wolno pominąć przystanku, który może być jednym z najważniejszych na całej linii - przekonują.
Tu można podpisać petycję do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK, w celu uwzględnienia budowy dwóch peronów przestanku Gdańska Osowa Północ (Kukawka).

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie (72) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Głosujmy, czy trasa kaszubska zostanie otwarta w tym roku ? A- tak, B-nie

    • 0 0

  • A może (2)

    Trasa tramwajowa Oliwa-Osowa (Chwaszczyno)

    • 8 1

    • (1)

      ciekawe gdzie? W powietrzu? I będzie jechać tam milion lat.

      • 0 0

      • a znasz określenie szybki tramwaj? Podpowiem Ci świetnie sprawdza się w Poznaniu a nawet w Bydgoszczy. Zrobiono tam linie z Fordonu który ma mniej więcej tyle mieszkańców co południe Gdańska. U nas się nie da bo...się nie da!

        • 0 0

  • I gdzie z tej Kukawki dojedziemy?

    Do Gdyni albo do Głównego ale trwa to tak długo że nadal bez sensu.
    Z Osowy powinien być pociąg do okolic Żabianki czyli drogi zielonej i tak przesiadka na Główny lub do Gdyni przez Sopot.
    W obecnym stanie w szczycie z Osowy do Sopotu na rowerze jest 10 minut!!! Samochodem 40minut, a pociągiem to chyba 2 dni (napewno ponad 1h z przesiadka w Gdyni)

    • 1 2

  • (4)

    Przeglądam schemat linii zamieszczony w artykule.

    Coś wiadomo co z linią z Kartuz do Sierakowic?

    Do Bytowa to już wiem, że pociagow nie, bo gmina zrezygnowała z programu Kolej+ i nie chcą się dorzucić.

    • 8 0

    • gmina zrezygnowala?! (3)

      No to marszalek odetchnal...
      Podobnie jak bytowscy "magnaci", ze im robole uciekna...

      • 2 0

      • Nie gmina, a powiat bytowski. (2)

        2021-03-09
        "Były już zapowiedzi i zobowiązania - jednak mieszkańcy powiatu bytowskiego, którzy od lat liczą na reaktywację linii kolejowej 212 przebiegającej z Kościerzyny przez Lipusz, Bytów i Korzybie - będą musieli jeszcze poczekać. Władze powiatu bytowskiego, pomimo wcześniejszych ustaleń, nie dołożą się do inwestycji - tłumaczą, że nie mają na to pieniędzy.

        Choć linia kolejowa numer 212 wytrzymała 120 lat i dwie wojny światowe, to dziś przez wieloletnie zaniedbania nie nadaje się do użytku. PKP kilkanaście lat temu zdecydowały zamknąć trasę, skazując tym samym wielu mieszkańców regionu na wykluczenie komunikacyjne. Dlatego dwa lata temu powiat słupski, gmina Kępice i władze Bytowa postanowiły wspólnymi siłami reaktywować połączenie, niestety dziś samorządowcy z Bytowa mówią nie.

        Rewitalizacja trasy Korzybie Bytów to jedyny projekt z Pomorza, który zakwalifikował się do rządowego programu Kolej Plus. Powiat bytowski, podobnie jak słupski, miał przeznaczyć kilkaset tysięcy złotych na wstępne studium modernizacji trasy, bez którego starania o rządowe wsparcie będą mało skuteczne.

        Starosta słupski nie kryje żalu, bo jest przekonany, że bez wkładu powiatu bytowskiego inwestycja nie otrzyma rządowego wsparcia. Decyzja starosty bytowskiego zdziwiła także lokalnych miłośników kolei, którzy od lat starają się o wyremontowanie linii 212.

        Aby trasa została reaktywowana potrzeba 100 milionów złotych. Każdy samorząd musi dołożyć 15 procent tej sumy. Obszar powiatu bytowskiego nie ma żadnego połączenia kolejowego."

        02.01.2022
        "Co z Programem Kolej Plus? Dlaczego Pomorze nie załapało się?
        Projekty, jakie zostały zgłoszone do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku z terenu woj. pomorskiego zostały wycofane przez wnioskodawców, czyli samorządy, lub nie spełniły wymogów formalnych, które należały do obowiązków wnioskujących."

        • 0 0

        • (1)

          Ponad 1200 km linii kolejowych zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus.

          Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.

          Jak pomorskie nie chce rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych to przynajmniej do Łomży wrócą pociągi pasażerskie które jeździły tam w latach 1915-1993. ;)

          • 1 0

          • Bytów pewnie chce by rozebrano tory i porobiono ścieżki rowerowe

            • 0 0

  • (2)

    Jeżeli będzie się dało dojechać tam szybciej niż PKMką, to może coś ruszy.
    Nie rozumiem tylko tego obrazka z planem linii kolejowych. Nie ma żadnej legendy. Co oznaczają linie pokolorowane na szaro? Takie połączenie nie istnieje aktualnie, czyżby były plany jej reaktywacji?

    • 5 2

    • (1)

      to są numery linii SKM lub PKM - i jak widać z Osowy nie ma pociągów do Kościerzyny lub Kartuz(jak widać strasznie ważny węzeł że wszystko posłali dookoła to tak na marginesie). Zaznaczone są tez linie które mają być wyremontowane lub odbudowane( tak zwany bajpas i linia z Kartuz do Sierakowic)

      • 0 0

      • mi chodziło o te bez numerów zaznaczone na szaro.

        • 0 0

  • Paranoja. Parę busów dojazdowych ogarnie temat.

    No i ten tekst "budowa przystanku to żaden koszt". To niech wyłoży kasę, z uwzględnieniem wydłużonego czasu przejazdu - dziesiątek tysięcy pasażerów. I skumulowanych roboczogodzin obsługi pociągów

    • 0 0

  • (3)

    Przecież to nie jest promocja zrównoważonego rozwoju tylko promocja mieszkania za miastem, jedyny sposób żeby tam dojechać to samochód.

    To w nosie, zbudujmy jakiś inny przystanek tak, żeby służył osiedlu ludzi, a nie ludziom jadącym "z Kaszub, ze Słupska i Lęborka". To niech wsiądą do pociągu w Kościerzynie, Kartuzach, Słupsku albo Lęborku.

    • 9 13

    • Zobacz jak ładnie działa Gdańsk Rebiechowo na wlocie do Gdańska (2)

      tak samo by zadziałała Kukawka na przedłużeniu Trasy Kaszubskiej.
      Właśnie w takich miejscach powinny powstawać P&Ry.
      Jeśli chodzi o istniejące osiedla to one w zdecydowanej większości mają już przystanki z czego rodzi się oczywiście inny problem, że taki pociąg jedzie zbyt długo.

      • 9 2

      • bardzo ładnie - to widać zresztą gdy Słowackiego się korkuje

        • 0 0

      • bardzo pięknie działa, że nijak komunikacją nie da się tam dostać, bo nic tam nie jeździ (chodzi o przystanek pod PKM)

        • 3 0

  • Oby powstal (2)

    Obwodnica Metropolitalna i rozbudowa kolei na zachód od Trojmiasta to są dwa elementy które pomogą odkorkować cała ta okolice - od Chwaszczyna prze Żukowo aż po Pruszcz

    • 22 5

    • akurat Obwodnica Metropolitalna zachęci do korzystania z auta a tym samym zwiększy korki

      • 0 0

    • Bzdura

      Bzdura

      • 2 5

  • to może odbudować linie kolejowe a nie budować nowe drogi?

    Autor argumentuje powstanie nowego przystanku jako lek na korki. Szkoda tylko że nie pomyślano tego przy budowie Trasy Kaszubskiej a zamiast niej powinno się wyremontować np linie Pruszcz Gd - Lębork, odbudować linie z Pszczółek do Skarszew i Kościerzyny i przede wszystkim zmodernizować linie do Słupska( za chwilę mało kto będzie korzystał z pociągu na tej trasie) a tymczasem chcemy coś łatać za pomocą przystanku gdzieś w polu.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Wykreślenie tego przystanku było absurdem. Mam nadzieję, że się uda. (5)

    Potrzebna jest alternatywa dla samochodu. Taniego paliwa już nie będzie.

    • 105 5

    • już widzę alternatywę - Trasa Kaszubska! Chyba po to ją budują aby kierowcy mogli dojechać do celu - czyli Trójmiasta. PKM z Osowy dojeżdża do Gdyni i Wrzeszcza co jest raczej kiepskim argumentem aby z niej skorzystać. To będzie widać po wybudowaniu Obwodnicy Południowej gdy ten przystanek będzie świecił pustkami.

      • 0 0

    • (3)

      przystanek na który dojeżdża się samochodem nie jest alternatywą dla samochodu.

      sytuacja, w której ktoś mieszka 30km od trójmiasta z dala od wszelkiej infrastruktury i codziennie dojeżdża czy do pracy czy do sklepu to nie jest model wart promowania, a tym właśnie są te P&R.

      pola wszędzie te same, to niech się ludzie budują 2km od linii pkm, a nie 15 i postawcie nam p&r, to łaskawie nie będziemy wjeżdżać do miast samochodami.

      • 5 10

      • Zadałeś sobie pytanie dlaczego ludzie nie mieszkają w centrum? (1)

        Część po prostu nie chce ale dla całej reszty ceny mieszkań i gruntów w centrum są absolutnie poza zasięgiem.

        • 5 2

        • no ale mogą mieszkać w pępowie zamiast koleczkowa i mieć do pkm 1 km zamiast 11, które nowy przystanek skróci do 9.5. z wiecznym korkiem na węźle obsługującym, bo przecież nie był projektowany do obsługiwania p&r.

          to jest cementowanie problemu zamiast rozwiązania. rozwiązanie jest takie, żeby mieć nowy tor z osowej przez chwarzno i dalej z wahadłowo jeżdżącym szynobusem.

          • 1 1

      • nie jest alternatywą

        jest uzupełnieniem całego schematu komunikacyjnego.

        • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane