• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Michał Stąporek
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
- Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej. - Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej.

Czy miłośnikom kolei uda się przekonać kolejarzy i urzędników do budowy przystanku KukawkaMapka, który ich zdaniem może zamienić kierowców aut w pasażerów pociągów i uchronić Osową i Oliwę przez zakorkowaniem?



Czy nowy przystanek w Osowej skłoni kierowców spoza Trójmiasta do przesiadki na kolej?

Przenieśmy się na chwilę na południe Polski. Kilka miesięcy temu miłośnik drogownictwa udowodnił w swoim filmie na kanale w YouTubie, że projektowany przez GDDKiA węzeł drogowy pod Krakowem zatka się już w dniu otwarcia.

Efekt? Najpierw jego argumenty odrzucono, potem zamówiono ekspertyzę u naukowców z Politechniki Krakowskiej, a następnie - trzy miesiące po emisji materiału - oficjalnie zdecydowano o zmianie projektu węzła zgodnie z sugestiami youtubera.

Wydaje się, że na podobny efekt liczą członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w swojej walce o budowę nowego przystanku kolejowego Kukawka (Kielnieńska) na terenie Osowej.

Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).  Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).

2021: przystanek w Osowej ma powstać w ramach rządowego programu



Nazwę "Kukawka" znakomita większość mieszkańców Trójmiasta (z wyjątkiem mieszkańców Osowej) usłyszała po raz pierwszy wiosną 2021 roku. Wówczas to rząd ogłosił plan budowy i modernizacji lokalnych przystanków kolejowych w Polsce.

W całym kraju wytypowano 355 lokalizacji (priorytetowych i rezerwowych). Na Pomorzu było ich 12, w Trójmieście - 3, w Gdańsku - 2 i w Osowej - 1.

Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.
Nowy przystanek miał powstać przy ul. Kielnieńskiej, na jej przecięciu z linią kolejową Gdynia - KościerzynaMapka. Nazwa oficjalna: Gdańsk Osowa Północ. Nieoficjalna: Kielnieńska lub Kukawka, bo tak nazywa się ta część Osowej.

2022: Zmiany w programie, zamiast Kukawki powstaje przystanek w Otominie



W ciągu roku od ogłoszenia programu sporo się w nim zmieniło. Z 12 pomorskich przystanków, na liście priorytetowej pozostało siedem. Z tego sześć przystanków do remontu i jeden do budowy od zera. I to się już się dzieje: przystanek w Otominie, przy tzw. bajpasie Kartuskim, już powstaje.

Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ. Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ.
Za to Kukawka z programu zniknęła (podobnie zresztą jak pozostałe dwa trójmiejskie przystanki: Gdańsk Park Maszynowa oraz Gdynia Mały Kack).

Przystanek Kukawka powstanie, ale nie wiadomo kiedy



Wykonawca rządowego programu, a więc PKP PLK deklaruje, że wciąż pamięta o Kukawce. Nie będzie go jednak budować w ramach rządowego programu, który musi się zamknąć do roku 2025.

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek Gdańsk Osowa Północ) - przekazuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Rezerwa terenu umożliwi w przyszłości budowę w tym miejscu dwóch peronów z bezkolizyjnymi wejściami (dzięki schodom i windom) z wiaduktu drogowego, który zostanie przebudowany.
Członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych uważają jednak, że na budowę Kukawki nie możemy czekać. Przekonują, że powinna powstać jak najszybciej.

Dlaczego?

Rzućmy okiem na mapę.

Drogowe wrota do północnego Gdańska



Dwa kilometry na zachód od planowanego przystanku Kukawka znajduje się największy z tej strony Trójmiasta węzeł drogowy Chwaszczyno. Dziś jest on częścią Trasy Kaszubskiej, której budowa zakończy się w tym roku.

Dodatkowo, w ciągu trzech lat, czyli do 2025 r., wepnie się w niego jeszcze Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r. Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r.
To sprawi, że przez węzeł Chwaszczyno do północnych dzielnic Gdańska będą wjeżdżać nie tylko mieszkańcy Kaszub, ale i Lęborka oraz Słupska.

Dokąd pojadą? Ulicą Kielnieńską (lub Nową Kielnieńską - gdy powstanie) na wschód do Osowej, a dalej Spacerową do Oliwy. Nawet planowana rozbudowa ulicy Spacerowej o buspasy może nie uchronić jej przez permanentnym zakorkowaniem.

Przystanek Kukawka remedium na korki w Osowej i Oliwie



Przystanek Kukawka mógłby temu choć częściowo zapobiec. Przypomnijmy, że miałby on powstać na przecięciu ul. Kielnieńskiej i linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia. Gdyby choć część kierowców przesiadłaby się tu na pociąg (do Wrzeszcza - trasą PKM), Osowa, Spacerowa i Oliwa zdecydowanie by odetchnęły.


Korek na Spacerowej spowodowany remontem ul. Opackiej (27.05.2022)

Takiej roli nie spełni raczej istniejący przystanek Osowa PKP, oddalony od Kukawki na południe o prawie 2,5 km, które trzeba by pokonać ulicą Barniewicką.

Petycja w sprawie budowy przystanku Kukawka



Miłośnicy kolei uważają, że wciąż jest szansa na w miarę sprawną budowę przystanku Kukawka.

PKP PLK właśnie przygotowuje zmiany w planie modernizacji linii Kościerzyna-Gdynia, bo jej rosnące koszty nie pozwalają na realizację wszystkich wcześniejszych zamierzeń. Czy jednak obcinanie kosztów to dobry moment na domaganie się kolejnego przystanku?

- W skali całej inwestycji budowa dwóch peronów to żaden koszt. A to ostatnia chwila, aby przekonać kolejarzy i ministerstwo, że modernizując tę linię nie wolno pominąć przystanku, który może być jednym z najważniejszych na całej linii - przekonują.
Tu można podpisać petycję do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK, w celu uwzględnienia budowy dwóch peronów przestanku Gdańska Osowa Północ (Kukawka).

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie (72) 3 zablokowane

  • (4)

    Przeglądam schemat linii zamieszczony w artykule.

    Coś wiadomo co z linią z Kartuz do Sierakowic?

    Do Bytowa to już wiem, że pociagow nie, bo gmina zrezygnowała z programu Kolej+ i nie chcą się dorzucić.

    • 8 0

    • gmina zrezygnowala?! (3)

      No to marszalek odetchnal...
      Podobnie jak bytowscy "magnaci", ze im robole uciekna...

      • 2 0

      • Nie gmina, a powiat bytowski. (2)

        2021-03-09
        "Były już zapowiedzi i zobowiązania - jednak mieszkańcy powiatu bytowskiego, którzy od lat liczą na reaktywację linii kolejowej 212 przebiegającej z Kościerzyny przez Lipusz, Bytów i Korzybie - będą musieli jeszcze poczekać. Władze powiatu bytowskiego, pomimo wcześniejszych ustaleń, nie dołożą się do inwestycji - tłumaczą, że nie mają na to pieniędzy.

        Choć linia kolejowa numer 212 wytrzymała 120 lat i dwie wojny światowe, to dziś przez wieloletnie zaniedbania nie nadaje się do użytku. PKP kilkanaście lat temu zdecydowały zamknąć trasę, skazując tym samym wielu mieszkańców regionu na wykluczenie komunikacyjne. Dlatego dwa lata temu powiat słupski, gmina Kępice i władze Bytowa postanowiły wspólnymi siłami reaktywować połączenie, niestety dziś samorządowcy z Bytowa mówią nie.

        Rewitalizacja trasy Korzybie Bytów to jedyny projekt z Pomorza, który zakwalifikował się do rządowego programu Kolej Plus. Powiat bytowski, podobnie jak słupski, miał przeznaczyć kilkaset tysięcy złotych na wstępne studium modernizacji trasy, bez którego starania o rządowe wsparcie będą mało skuteczne.

        Starosta słupski nie kryje żalu, bo jest przekonany, że bez wkładu powiatu bytowskiego inwestycja nie otrzyma rządowego wsparcia. Decyzja starosty bytowskiego zdziwiła także lokalnych miłośników kolei, którzy od lat starają się o wyremontowanie linii 212.

        Aby trasa została reaktywowana potrzeba 100 milionów złotych. Każdy samorząd musi dołożyć 15 procent tej sumy. Obszar powiatu bytowskiego nie ma żadnego połączenia kolejowego."

        02.01.2022
        "Co z Programem Kolej Plus? Dlaczego Pomorze nie załapało się?
        Projekty, jakie zostały zgłoszone do Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2028 roku z terenu woj. pomorskiego zostały wycofane przez wnioskodawców, czyli samorządy, lub nie spełniły wymogów formalnych, które należały do obowiązków wnioskujących."

        • 0 0

        • (1)

          Ponad 1200 km linii kolejowych zostanie objętych dofinansowaniem w ramach Programu Kolej Plus.

          Do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje polegające na budowie, odbudowie czy rewitalizacji linii kolejowych w jedenastu województwach: trzy w województwie dolnośląskim, pięć w województwie lubelskim, jeden w województwie lubuskim, dwa w województwie łódzkim, cztery w województwie małopolskim, cztery w województwie mazowieckim, jeden w województwie opolskim, jeden w województwie podlaskim, siedem w województwie śląskim, jeden w województwie świętokrzyskim i pięć w województwie wielkopolskim.

          Jak pomorskie nie chce rewitalizacji nieczynnych linii kolejowych to przynajmniej do Łomży wrócą pociągi pasażerskie które jeździły tam w latach 1915-1993. ;)

          • 1 0

          • Bytów pewnie chce by rozebrano tory i porobiono ścieżki rowerowe

            • 0 0

  • To nie tramwaj żeby co rusz byl przystanek!

    • 4 10

  • Przecież widać na mapach, że stacja Osowa jest mocno daleko od dzielnicy (przynajmniej jej centrum). (2)

    I nie tylko ten przystanek powinien powstać. Gdyńskiej Kacze Buki za Polifarbem się rozbudowują, totalnym nieporozumieniem jej brak przystanku Gdynia Mały Kack. Przystanek Gdynia Stadion jest za daleko.

    Podsumowując - PKM nie może mieć mniejszej ilości przystanków jak SKM, bo inaczej nie będzie atrakcyjna dla wielu mieszkańców Trójmiasta. W niektórych fragmentach nie powinno dziwić zagęszczenie przystanków, gdzie podobnie jest na SKM, np. jaka odległość jest między stacją Gdynia Chylonia a przystankiem Gdynia Leszczynki.

    • 15 1

    • (1)

      to nie powinno być jak tramwaj.
      Poza tym PKMka pomimo różnicy w ilości przystanków, jeździ dłużej niż SKMka.

      • 1 1

      • ponieważ PKM nie jest jeszcze zelektryfikowana

        elektryfikacja pozwoli na większe przyspieszenie i skrócenie czasu jazdy pociągów PKM

        • 4 0

  • Trzeba byc id... aby zamienic w czasie jazdy samochod na elektryka eskaemke!!nara dzbany (5)

    • 3 8

    • Będzie zakaz poruszania się samochodami (4)

      prywatnymi to będziesz musiał to polubić:D

      • 2 3

      • wprowadź całkowity zakaz poruszania będzie prościej i taniej (2)

        lewaku

        • 2 3

        • nie ja podejmuje decyzje. ty się lepiej już nastawiaj (1)

          psychicznie na zmiany bo widać słabo ci idzie.

          • 3 1

          • A ty sie nastaw na wp... lewaku

            • 0 1

      • Taa za 100 lat buahaa

        • 0 0

  • Zrobcie lepiej przystanek gdansk karczemki

    • 2 3

  • Banino

    a mnie zastanawia, czemu gdy planowano PKM nie zdecydowano się na kilka km dłuzszej trasy przez Banino? Dziś ta niedudolna decyzja skutkuje tysiącami samochodów w Kokoszkach, ul. Nowatorów i korkowaniu wzjadu do Gdańska...

    • 6 4

  • Nic nie zmieni (1)

    bo zrobią mini parking kiss & ride.
    A potem będą zdziwieni że nie pykło.

    • 6 2

    • albo duży płatny nawet dla tych którzy jeżdżą pociągami, jak w Gdyni :)

      • 4 0

  • nikt nie będzie się tam przesiadał na drogie i rzadko jężdzące pociągi podmiejskie (1)

    • 4 4

    • za to samochód to tani jak barszcz :)

      • 3 1

  • Nie wiem czy to dobry pomysł (2)

    W pobliżu jest dworzec Gdańsk Osowa więc może o niego trzeba zadbać? Zrobić drogę od północy i wielki parking, a nie robić kolejny przystanek. Pociąg ma sens wtedy kiedy tych przystanków jest mało, a tak to robi się kolejny tramwaj z przystankami co 300m. Nie wpadnijcie w błędne koło. Dodacie przystanek, żeby zmniejszyć korki, pociąg przestaję szybko jeździć, bo przystanki są blisko, rosną korki więc robicie kolejny przystanek, żeby zmniejszyć korki.

    • 5 8

    • Osowa jest prawie 2 km od tamtego miejsca (1)

      • 3 1

      • haha to sobie wymyśliłeś

        • 0 2

  • Brama Trójmiasta to Oliwa (1)

    A to jest jakieś wybudowanie koło Chwaszczyna.

    • 1 5

    • Oliwa to centrum Trójmiasta

      Nawet całkiem dosłownie.

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane