• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Michał Stąporek
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
- Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej. - Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej.

Czy miłośnikom kolei uda się przekonać kolejarzy i urzędników do budowy przystanku KukawkaMapka, który ich zdaniem może zamienić kierowców aut w pasażerów pociągów i uchronić Osową i Oliwę przez zakorkowaniem?



Czy nowy przystanek w Osowej skłoni kierowców spoza Trójmiasta do przesiadki na kolej?

Przenieśmy się na chwilę na południe Polski. Kilka miesięcy temu miłośnik drogownictwa udowodnił w swoim filmie na kanale w YouTubie, że projektowany przez GDDKiA węzeł drogowy pod Krakowem zatka się już w dniu otwarcia.

Efekt? Najpierw jego argumenty odrzucono, potem zamówiono ekspertyzę u naukowców z Politechniki Krakowskiej, a następnie - trzy miesiące po emisji materiału - oficjalnie zdecydowano o zmianie projektu węzła zgodnie z sugestiami youtubera.

Wydaje się, że na podobny efekt liczą członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w swojej walce o budowę nowego przystanku kolejowego Kukawka (Kielnieńska) na terenie Osowej.

Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).  Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).

2021: przystanek w Osowej ma powstać w ramach rządowego programu



Nazwę "Kukawka" znakomita większość mieszkańców Trójmiasta (z wyjątkiem mieszkańców Osowej) usłyszała po raz pierwszy wiosną 2021 roku. Wówczas to rząd ogłosił plan budowy i modernizacji lokalnych przystanków kolejowych w Polsce.

W całym kraju wytypowano 355 lokalizacji (priorytetowych i rezerwowych). Na Pomorzu było ich 12, w Trójmieście - 3, w Gdańsku - 2 i w Osowej - 1.

Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.
Nowy przystanek miał powstać przy ul. Kielnieńskiej, na jej przecięciu z linią kolejową Gdynia - KościerzynaMapka. Nazwa oficjalna: Gdańsk Osowa Północ. Nieoficjalna: Kielnieńska lub Kukawka, bo tak nazywa się ta część Osowej.

2022: Zmiany w programie, zamiast Kukawki powstaje przystanek w Otominie



W ciągu roku od ogłoszenia programu sporo się w nim zmieniło. Z 12 pomorskich przystanków, na liście priorytetowej pozostało siedem. Z tego sześć przystanków do remontu i jeden do budowy od zera. I to się już się dzieje: przystanek w Otominie, przy tzw. bajpasie Kartuskim, już powstaje.

Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ. Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ.
Za to Kukawka z programu zniknęła (podobnie zresztą jak pozostałe dwa trójmiejskie przystanki: Gdańsk Park Maszynowa oraz Gdynia Mały Kack).

Przystanek Kukawka powstanie, ale nie wiadomo kiedy



Wykonawca rządowego programu, a więc PKP PLK deklaruje, że wciąż pamięta o Kukawce. Nie będzie go jednak budować w ramach rządowego programu, który musi się zamknąć do roku 2025.

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek Gdańsk Osowa Północ) - przekazuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Rezerwa terenu umożliwi w przyszłości budowę w tym miejscu dwóch peronów z bezkolizyjnymi wejściami (dzięki schodom i windom) z wiaduktu drogowego, który zostanie przebudowany.
Członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych uważają jednak, że na budowę Kukawki nie możemy czekać. Przekonują, że powinna powstać jak najszybciej.

Dlaczego?

Rzućmy okiem na mapę.

Drogowe wrota do północnego Gdańska



Dwa kilometry na zachód od planowanego przystanku Kukawka znajduje się największy z tej strony Trójmiasta węzeł drogowy Chwaszczyno. Dziś jest on częścią Trasy Kaszubskiej, której budowa zakończy się w tym roku.

Dodatkowo, w ciągu trzech lat, czyli do 2025 r., wepnie się w niego jeszcze Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r. Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r.
To sprawi, że przez węzeł Chwaszczyno do północnych dzielnic Gdańska będą wjeżdżać nie tylko mieszkańcy Kaszub, ale i Lęborka oraz Słupska.

Dokąd pojadą? Ulicą Kielnieńską (lub Nową Kielnieńską - gdy powstanie) na wschód do Osowej, a dalej Spacerową do Oliwy. Nawet planowana rozbudowa ulicy Spacerowej o buspasy może nie uchronić jej przez permanentnym zakorkowaniem.

Przystanek Kukawka remedium na korki w Osowej i Oliwie



Przystanek Kukawka mógłby temu choć częściowo zapobiec. Przypomnijmy, że miałby on powstać na przecięciu ul. Kielnieńskiej i linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia. Gdyby choć część kierowców przesiadłaby się tu na pociąg (do Wrzeszcza - trasą PKM), Osowa, Spacerowa i Oliwa zdecydowanie by odetchnęły.


Korek na Spacerowej spowodowany remontem ul. Opackiej (27.05.2022)

Takiej roli nie spełni raczej istniejący przystanek Osowa PKP, oddalony od Kukawki na południe o prawie 2,5 km, które trzeba by pokonać ulicą Barniewicką.

Petycja w sprawie budowy przystanku Kukawka



Miłośnicy kolei uważają, że wciąż jest szansa na w miarę sprawną budowę przystanku Kukawka.

PKP PLK właśnie przygotowuje zmiany w planie modernizacji linii Kościerzyna-Gdynia, bo jej rosnące koszty nie pozwalają na realizację wszystkich wcześniejszych zamierzeń. Czy jednak obcinanie kosztów to dobry moment na domaganie się kolejnego przystanku?

- W skali całej inwestycji budowa dwóch peronów to żaden koszt. A to ostatnia chwila, aby przekonać kolejarzy i ministerstwo, że modernizując tę linię nie wolno pominąć przystanku, który może być jednym z najważniejszych na całej linii - przekonują.
Tu można podpisać petycję do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK, w celu uwzględnienia budowy dwóch peronów przestanku Gdańska Osowa Północ (Kukawka).

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie (72) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Wykreślenie tego przystanku było absurdem. Mam nadzieję, że się uda. (5)

    Potrzebna jest alternatywa dla samochodu. Taniego paliwa już nie będzie.

    • 105 5

    • (3)

      przystanek na który dojeżdża się samochodem nie jest alternatywą dla samochodu.

      sytuacja, w której ktoś mieszka 30km od trójmiasta z dala od wszelkiej infrastruktury i codziennie dojeżdża czy do pracy czy do sklepu to nie jest model wart promowania, a tym właśnie są te P&R.

      pola wszędzie te same, to niech się ludzie budują 2km od linii pkm, a nie 15 i postawcie nam p&r, to łaskawie nie będziemy wjeżdżać do miast samochodami.

      • 5 10

      • nie jest alternatywą

        jest uzupełnieniem całego schematu komunikacyjnego.

        • 13 1

      • Zadałeś sobie pytanie dlaczego ludzie nie mieszkają w centrum? (1)

        Część po prostu nie chce ale dla całej reszty ceny mieszkań i gruntów w centrum są absolutnie poza zasięgiem.

        • 5 2

        • no ale mogą mieszkać w pępowie zamiast koleczkowa i mieć do pkm 1 km zamiast 11, które nowy przystanek skróci do 9.5. z wiecznym korkiem na węźle obsługującym, bo przecież nie był projektowany do obsługiwania p&r.

          to jest cementowanie problemu zamiast rozwiązania. rozwiązanie jest takie, żeby mieć nowy tor z osowej przez chwarzno i dalej z wahadłowo jeżdżącym szynobusem.

          • 1 1

    • już widzę alternatywę - Trasa Kaszubska! Chyba po to ją budują aby kierowcy mogli dojechać do celu - czyli Trójmiasta. PKM z Osowy dojeżdża do Gdyni i Wrzeszcza co jest raczej kiepskim argumentem aby z niej skorzystać. To będzie widać po wybudowaniu Obwodnicy Południowej gdy ten przystanek będzie świecił pustkami.

      • 0 0

  • (1)

    Zbudować tą Kukawkę i problem rozwiązany.

    • 26 2

    • Dej spokój. Te wszystkie plany (schemat do 2025 mistrzowski!) to jakieś sajens fikszyn. Może połowa z tego do 2040, może.

      • 1 1

  • Oby powstal (2)

    Obwodnica Metropolitalna i rozbudowa kolei na zachód od Trojmiasta to są dwa elementy które pomogą odkorkować cała ta okolice - od Chwaszczyna prze Żukowo aż po Pruszcz

    • 22 5

    • Bzdura

      Bzdura

      • 2 5

    • akurat Obwodnica Metropolitalna zachęci do korzystania z auta a tym samym zwiększy korki

      • 0 0

  • Powinien powstać ten przystanek

    Zdecydowanie ułatwi komunikację

    • 21 1

  • Na PKP nikt nie przejmuje się pasażerami

    Państwo w państwie i tak od wielu lat, nic się nie zmienia podejście do klienta.

    • 17 3

  • (3)

    Przecież to nie jest promocja zrównoważonego rozwoju tylko promocja mieszkania za miastem, jedyny sposób żeby tam dojechać to samochód.

    To w nosie, zbudujmy jakiś inny przystanek tak, żeby służył osiedlu ludzi, a nie ludziom jadącym "z Kaszub, ze Słupska i Lęborka". To niech wsiądą do pociągu w Kościerzynie, Kartuzach, Słupsku albo Lęborku.

    • 9 13

    • Zobacz jak ładnie działa Gdańsk Rebiechowo na wlocie do Gdańska (2)

      tak samo by zadziałała Kukawka na przedłużeniu Trasy Kaszubskiej.
      Właśnie w takich miejscach powinny powstawać P&Ry.
      Jeśli chodzi o istniejące osiedla to one w zdecydowanej większości mają już przystanki z czego rodzi się oczywiście inny problem, że taki pociąg jedzie zbyt długo.

      • 9 2

      • bardzo pięknie działa, że nijak komunikacją nie da się tam dostać, bo nic tam nie jeździ (chodzi o przystanek pod PKM)

        • 3 0

      • bardzo ładnie - to widać zresztą gdy Słowackiego się korkuje

        • 0 0

  • (2)

    Jeżeli będzie się dało dojechać tam szybciej niż PKMką, to może coś ruszy.
    Nie rozumiem tylko tego obrazka z planem linii kolejowych. Nie ma żadnej legendy. Co oznaczają linie pokolorowane na szaro? Takie połączenie nie istnieje aktualnie, czyżby były plany jej reaktywacji?

    • 5 2

    • (1)

      to są numery linii SKM lub PKM - i jak widać z Osowy nie ma pociągów do Kościerzyny lub Kartuz(jak widać strasznie ważny węzeł że wszystko posłali dookoła to tak na marginesie). Zaznaczone są tez linie które mają być wyremontowane lub odbudowane( tak zwany bajpas i linia z Kartuz do Sierakowic)

      • 0 0

      • mi chodziło o te bez numerów zaznaczone na szaro.

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Fajny pomysł (8)

    Potrzebny jest nie tylko przystanek kolejowy, ale duży, wielopoziomowy parking na przynajmniej kilkaset samochodów

    • 101 11

    • Dobry plan (2)

      Przystanek z parkingami to by było coś dodatkowo jeszcze jeszcze przystanek autobusowy, Myslę , że wiele osób pracujących w Gdańsku, a mieszkających np. w Szemudzie lub Bojanie wybrała by opcję przesiadki.

      • 22 1

      • (1)

        Na Orlenie już nowe wyświetlacze montują, bo teraz maksymalnie mogą wyświetlić 9.99.

        Przy cenach powyżej 10 PLN za litr sporo ludzi wybierze komunikację miejską. W tym i ja.

        Wczoraj zatankowałem do pełna. 473,40 złotych.

        • 5 1

        • to co to za bak

          65 litrów? pogadaj z tymi, co mają 80-100l...

          • 1 4

    • Dokładnie.

      Bez bardzo dużego parkingu park&ride sam przystanek ma umiarkowany sens.

      • 8 2

    • Potwierdzam

      Bardzo wielu moich znajomych przesiada się na kolej na dojeździe do pracy

      • 5 0

    • (1)

      i kosmodrom.

      serio, może jeszcze hostessę podstawić każdemu wyprowadzonemu na pola pod trójmiastem szumnie zwane kaszubami (te prawdziwe są dalej) w podzięce za przyjazd do roboty?

      • 0 10

      • Coraz mniej ludzi z okolicy przyjeżdża do pracy...

        WOlą jechać do Norwegii, Niemiec, Danii... Tak tak, brakuje ludzi.

        • 0 0

    • Fakt. Na PKM Jasień przystanek jest bardziej rekreacyjny niż przesiadkowy - cały zapchany...

      • 1 0

  • Kluczem do zrozumienia działań pkp plk jest czas, tzn. okres budżetowania unijnego.

    I w tym okresie pkp plk muszą zakończyć dotowane inwestycje. A jest z tym problem i organizacyjny, i finansowy. No i jest to kolej, wiodący nieudacznik wśród polskich firm.

    • 5 1

  • (2)

    Przystanek bardzo się przyda, głównie jako Park and Ride dla ludzi z kaszub, ale nie tylko. Warto pamietac tez o Gdańsk Karczemki

    • 25 5

    • park and ride jest w rębiechowie, nie muszą się pchać przez chwaszczyno czy osowę.

      • 4 1

    • Hahah

      Naiwnych nie brakuje. Nie wiem kto forsuje ten plan pod pretekstem p&r, czy deweloperzy, chcąc tak naprawdę podnieść wartość przyszłych nieruchomości czy mieszkańcy szukający alternatyw dojazdu. Ci ostatni w większości mają dobre furki, z których nie zrezygnują, Kaszubi tym bardziej nie wysiądą z Passatów, ci ludzie wszystko i wszędzie załatwiają autem, mając użytkowników komunikacji za plebs.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane