• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Walka o przystanek, który może odkorkować kilka dzielnic

Michał Stąporek
10 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
- Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej. - Przystanek Osowa Północ, który ma powstać przy ul. Kielnieńskiej, znacznie lepiej spełni funkcję węzła przesiadkowego podczas podróży do Oliwy i Wrzeszcza niż oddalona 2 km na południe stacja Osowa - przekonują członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznej.

Czy miłośnikom kolei uda się przekonać kolejarzy i urzędników do budowy przystanku KukawkaMapka, który ich zdaniem może zamienić kierowców aut w pasażerów pociągów i uchronić Osową i Oliwę przez zakorkowaniem?



Czy nowy przystanek w Osowej skłoni kierowców spoza Trójmiasta do przesiadki na kolej?

Przenieśmy się na chwilę na południe Polski. Kilka miesięcy temu miłośnik drogownictwa udowodnił w swoim filmie na kanale w YouTubie, że projektowany przez GDDKiA węzeł drogowy pod Krakowem zatka się już w dniu otwarcia.

Efekt? Najpierw jego argumenty odrzucono, potem zamówiono ekspertyzę u naukowców z Politechniki Krakowskiej, a następnie - trzy miesiące po emisji materiału - oficjalnie zdecydowano o zmianie projektu węzła zgodnie z sugestiami youtubera.

Wydaje się, że na podobny efekt liczą członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych w swojej walce o budowę nowego przystanku kolejowego Kukawka (Kielnieńska) na terenie Osowej.

Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).  Przystanek Kukawka miałby powstać przy ul. Kielnieńskiej, w połowie odległości między węzłami Chwaszczyno (Trasa Kaszubska i OMT) i Osowa (Obwodnica Trójmiasta).

2021: przystanek w Osowej ma powstać w ramach rządowego programu



Nazwę "Kukawka" znakomita większość mieszkańców Trójmiasta (z wyjątkiem mieszkańców Osowej) usłyszała po raz pierwszy wiosną 2021 roku. Wówczas to rząd ogłosił plan budowy i modernizacji lokalnych przystanków kolejowych w Polsce.

W całym kraju wytypowano 355 lokalizacji (priorytetowych i rezerwowych). Na Pomorzu było ich 12, w Trójmieście - 3, w Gdańsku - 2 i w Osowej - 1.

Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Przystanek Osowa Północ ma powstać przy wiadukcie w ciągu ul. Kielnieńskiej, na trasie kolejowej z Gdyni do Kościerzyny.
Nowy przystanek miał powstać przy ul. Kielnieńskiej, na jej przecięciu z linią kolejową Gdynia - KościerzynaMapka. Nazwa oficjalna: Gdańsk Osowa Północ. Nieoficjalna: Kielnieńska lub Kukawka, bo tak nazywa się ta część Osowej.

2022: Zmiany w programie, zamiast Kukawki powstaje przystanek w Otominie



W ciągu roku od ogłoszenia programu sporo się w nim zmieniło. Z 12 pomorskich przystanków, na liście priorytetowej pozostało siedem. Z tego sześć przystanków do remontu i jeden do budowy od zera. I to się już się dzieje: przystanek w Otominie, przy tzw. bajpasie Kartuskim, już powstaje.

Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ. Schemat maksymalnego zasięgu linii kolejowych na Pomorzu w 2025 r. Wśród wykazu przystanków wymieniony jest także Osowa Północ.
Za to Kukawka z programu zniknęła (podobnie zresztą jak pozostałe dwa trójmiejskie przystanki: Gdańsk Park Maszynowa oraz Gdynia Mały Kack).

Przystanek Kukawka powstanie, ale nie wiadomo kiedy



Wykonawca rządowego programu, a więc PKP PLK deklaruje, że wciąż pamięta o Kukawce. Nie będzie go jednak budować w ramach rządowego programu, który musi się zamknąć do roku 2025.

- Przewidziano rezerwy terenowe pod przyszłe przystanki, w tym przystanek Gdańsk Osowa Północ) - przekazuje Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK. - Rezerwa terenu umożliwi w przyszłości budowę w tym miejscu dwóch peronów z bezkolizyjnymi wejściami (dzięki schodom i windom) z wiaduktu drogowego, który zostanie przebudowany.
Członkowie Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Kolei Żelaznych uważają jednak, że na budowę Kukawki nie możemy czekać. Przekonują, że powinna powstać jak najszybciej.

Dlaczego?

Rzućmy okiem na mapę.

Drogowe wrota do północnego Gdańska



Dwa kilometry na zachód od planowanego przystanku Kukawka znajduje się największy z tej strony Trójmiasta węzeł drogowy Chwaszczyno. Dziś jest on częścią Trasy Kaszubskiej, której budowa zakończy się w tym roku.

Dodatkowo, w ciągu trzech lat, czyli do 2025 r., wepnie się w niego jeszcze Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r. Węzeł Chwaszczyno będzie łącznikiem między Trasą Kaszubską (jej budowa trwa) a Obwodnicą Metropolitalną Trójmiasta, której budowa zacznie się w tym roku, a skończy w 2025 r.
To sprawi, że przez węzeł Chwaszczyno do północnych dzielnic Gdańska będą wjeżdżać nie tylko mieszkańcy Kaszub, ale i Lęborka oraz Słupska.

Dokąd pojadą? Ulicą Kielnieńską (lub Nową Kielnieńską - gdy powstanie) na wschód do Osowej, a dalej Spacerową do Oliwy. Nawet planowana rozbudowa ulicy Spacerowej o buspasy może nie uchronić jej przez permanentnym zakorkowaniem.

Przystanek Kukawka remedium na korki w Osowej i Oliwie



Przystanek Kukawka mógłby temu choć częściowo zapobiec. Przypomnijmy, że miałby on powstać na przecięciu ul. Kielnieńskiej i linii kolejowej Kościerzyna-Gdynia. Gdyby choć część kierowców przesiadłaby się tu na pociąg (do Wrzeszcza - trasą PKM), Osowa, Spacerowa i Oliwa zdecydowanie by odetchnęły.


Korek na Spacerowej spowodowany remontem ul. Opackiej (27.05.2022)

Takiej roli nie spełni raczej istniejący przystanek Osowa PKP, oddalony od Kukawki na południe o prawie 2,5 km, które trzeba by pokonać ulicą Barniewicką.

Petycja w sprawie budowy przystanku Kukawka



Miłośnicy kolei uważają, że wciąż jest szansa na w miarę sprawną budowę przystanku Kukawka.

PKP PLK właśnie przygotowuje zmiany w planie modernizacji linii Kościerzyna-Gdynia, bo jej rosnące koszty nie pozwalają na realizację wszystkich wcześniejszych zamierzeń. Czy jednak obcinanie kosztów to dobry moment na domaganie się kolejnego przystanku?

- W skali całej inwestycji budowa dwóch peronów to żaden koszt. A to ostatnia chwila, aby przekonać kolejarzy i ministerstwo, że modernizując tę linię nie wolno pominąć przystanku, który może być jednym z najważniejszych na całej linii - przekonują.
Tu można podpisać petycję do ministra infrastruktury oraz prezesa PKP PLK, w celu uwzględnienia budowy dwóch peronów przestanku Gdańska Osowa Północ (Kukawka).

Miejsca

  • PTMKŻ Gdynia, Gniewska 21/B-43A

Opinie (72) 3 zablokowane

  • Rumia Biala Rzeka

    Tam też powstaje już od kilku lat ale......wciąż go nie ma!
    Deweloperzy prześcigają się w inwestycjach budowlanych ale problemy komunikacyjne narastają w zastraszającym tempie!

    • 3 0

  • Wcale nie jestem przekonany do tego pomysłu, który wiele w komunikacji nie zmienia.

    No chyba że w tym miejscu byłoby też nowe tory na dolny taras np. do Oliwy, ale raczej szybciej dwóch Polaków wyląduje na Marsie ...
    Do PKM-ki, która jeździ średnio raz na godzinę, potrzebny jest niezawodny dojazd. A tego warunku nie spełnia ani komunikacja autobusowa ani samochód w godzinach szczytu na Kielnieńskiej. Spóźnić się tam o minutę to jak spóźnić się o godzinę, a teleportacji z korków jeszcze nie wymyślono. Zresztą, jeśli ktoś już dobrnie do tego miejsca to ma rzut beretem do istniejącej stacji.

    Wydaje mi sie, że pomysł ma znaczenie lokalne. Na parkingach wokół stacji Osowa zauważam w porywach do 100 samochodów. Puste autobusy na nowiuteńką pętlę, w odróżnieniu od najbardziej obleganego parkingu, który woła o remont, dojeżdżają zwykle jak tylko odjedzie pociąg ... aż żal na to patrzeć. Czy przy Kielnieńskiej byłoby inaczej?

    Z utęsknieniem za to czekam na informację o radykalniej poprawie komunikacji pomiędzy górnym i dolnym tarasem w centralnej części Trójmiasta. Nawet nie ma na to pomysłów, bo koncepcje na buspas na Spacerowej czy nowa nawierzchnia na Kielnieńskiej są potrzebne ale nadal to tylko półśrodki.

    • 2 4

  • A może (2)

    Trasa tramwajowa Oliwa-Osowa (Chwaszczyno)

    • 8 1

    • (1)

      ciekawe gdzie? W powietrzu? I będzie jechać tam milion lat.

      • 0 0

      • a znasz określenie szybki tramwaj? Podpowiem Ci świetnie sprawdza się w Poznaniu a nawet w Bydgoszczy. Zrobiono tam linie z Fordonu który ma mniej więcej tyle mieszkańców co południe Gdańska. U nas się nie da bo...się nie da!

        • 0 0

  • I co to da (1)

    jak PKM tak rzadko jeżdżą, że nikt tym nie jeźdźi. Do tego albo tłok albo awaria. Zróbcie z tym porządek to może da się korzystać.

    • 18 14

    • to jest tłok czy nikt tym nie jeździ? raczej jedno stwierdzenie wyklucza drugie

      • 11 1

  • To jest ten wiadukt, gdzie według legendy maturzystka zawiesiła na drzewie Wartburga spiesząc się na egzamin, po czym zeszła na dół i jeszcze zdążyła autostopem.

    • 0 0

  • To mialoby sens jesli zwiekszy sie czestotliwos pociagow

    Z tym rozkladem i pociagami raz na godzine lub dwie nie ma sensu

    • 1 0

  • to może odbudować linie kolejowe a nie budować nowe drogi?

    Autor argumentuje powstanie nowego przystanku jako lek na korki. Szkoda tylko że nie pomyślano tego przy budowie Trasy Kaszubskiej a zamiast niej powinno się wyremontować np linie Pruszcz Gd - Lębork, odbudować linie z Pszczółek do Skarszew i Kościerzyny i przede wszystkim zmodernizować linie do Słupska( za chwilę mało kto będzie korzystał z pociągu na tej trasie) a tymczasem chcemy coś łatać za pomocą przystanku gdzieś w polu.

    • 0 0

  • Paranoja. Parę busów dojazdowych ogarnie temat.

    No i ten tekst "budowa przystanku to żaden koszt". To niech wyłoży kasę, z uwzględnieniem wydłużonego czasu przejazdu - dziesiątek tysięcy pasażerów. I skumulowanych roboczogodzin obsługi pociągów

    • 0 0

  • I gdzie z tej Kukawki dojedziemy?

    Do Gdyni albo do Głównego ale trwa to tak długo że nadal bez sensu.
    Z Osowy powinien być pociąg do okolic Żabianki czyli drogi zielonej i tak przesiadka na Główny lub do Gdyni przez Sopot.
    W obecnym stanie w szczycie z Osowy do Sopotu na rowerze jest 10 minut!!! Samochodem 40minut, a pociągiem to chyba 2 dni (napewno ponad 1h z przesiadka w Gdyni)

    • 1 2

  • Głosujmy, czy trasa kaszubska zostanie otwarta w tym roku ? A- tak, B-nie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane