- 1 Obława w Letnicy. Nowe fakty (59 opinii)
- 2 Śmierć na hulajnodze. Sprawa wraca do sądu (124 opinie)
- 3 Promenada po remoncie hitem sezonu (96 opinii)
- 4 Duża podwyżka opłat za wodę w Sopocie (129 opinii)
- 5 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (204 opinie)
- 6 Bałagan po wyborach musi sprzątać miasto (49 opinii)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-23 07:05
Płacenie za postój aplikacją jest wygodnie, szkoda że czasem trzeba mieć kilka aplikacji. (3)
- 29 10
-
2020-01-23 08:42
Mam jedną aplikację z której korzystam i nie rozumim dlaczego piszesz o kilku aplikacjach.
- 1 1
-
2020-01-23 08:02
(1)
pamiętaj, że płacisz za stanie na własnej ziemi, bo należy ona do suwerena a nie władających i robiących co chcą
- 12 13
-
2020-01-23 08:08
Brales cos?
- 10 6
-
2020-01-23 08:42
Parkowanie powinno być bardzo drogie w okolicach OBC/Alchemia, Łużycka w Gdyni, aby słoje dojeżdżały komunikacją. Aha - ja nie płacę, mam teslę.
- 7 4
-
2020-01-23 07:45
Ps. A co z kierowcami porsze (1)
Z soboty? Temat upadł ;)
- 14 3
-
2020-01-23 08:36
Już się zgłosił słup z adwokatem
I nic nie było
- 6 0
-
2020-01-23 08:00
Aplikacje mobilne do opłaty postoju (1)
A czy autor może uzupełnić artykuł o informację czy opłacając postój za pomocą aplikacji mobilnej to ten system też ma do tego wgląd?
- 6 0
-
2020-01-23 08:32
Ma, korzystam z mpay i nigdy nie miałem problemu z opłatą parkingowa czy kupieniem biletu komunikacji w wielu miastach Polski.
- 2 0
-
2020-01-23 07:56
Wszędzie gdzie nierxadzi (2)
Platforma Okupacyjna tworzy opresyjne państwo i okrada mieszkańców. Przykładów mnóstwo. Tylko to POtrafia
- 18 12
-
2020-01-23 08:30
Lepiej patrz jak cie partia kulawego okrada
- 7 3
-
2020-01-23 08:30
O i madrego dobrze poczytać , każą płacić za parkowanie a ty uważasz to za karę .
- 7 2
-
2020-01-23 07:53
trzeba przykleić liscia na tablicę (6)
i system odczyta jako ERROR
- 17 2
-
2020-01-23 08:30
Nie. Jesli nie odczyta to wkracza kontroler w postaci czlowieka
- 6 1
-
2020-01-23 07:59
(4)
Gdybym pracował w obsłudze tego pojazdu to bym się zatrzymał i odkleił ten liść . Masz jeszcze jakies pomysły?
- 8 6
-
2020-01-23 08:22
(1)
nadgorliwość gorsza od faszyzmu tak mawiają
- 1 2
-
2020-01-23 08:29
Wykonywanie rzetelnie swoich obowiązków to nie nadgorliwość tylko standard, tak uważam.
- 8 4
-
2020-01-23 08:09
(1)
mam .
Można zrobić taka akcje jak zrobił Kloss w jednym odcinku z rejestracja swojego motoru.
Czy to będzie już za trudne panie strażniku Teksasu?- 4 2
-
2020-01-23 08:27
To jest pomysł , sowieccy agenci mieli zawsze dobre pomysły i jak widać ich potomkowie przejęli po nich geny i tez mają dobre pomysły . Ja nic nie przyklejam , zawsze płace swoje nalezności.
- 4 5
-
2020-01-23 08:29
Parking przy Urzędzie MIejskim
Urzędnicy z magistratu mają usta wypełnione frazesami o konieczności wyznaczenia nowych, płatnych miejscach parkingowych w centrum, zrównoważonym rozwoju komunikacji zbiorowej, a sami jaki dają przykład? Własny strzeżony parking przy Urzędzie dla pracowników, ciekaw jestem ile mieszkańcy wnoszą w podatkach za pracowników ochrony pilnujących prywatnych aut. Do tego 50 miejsc parkingowych dla pracowników Urzędu Miejskiego w Forum. Czy pracownicy korzystający z tego przywileju odprowadzają podatek od dochodu do skarbówki? 200 zł miesięcznie X 12 miesięcy, to kwota 2.400 rocznie.
- 25 2
-
2020-01-23 08:29
Powinnismy, jako miasto i mieszkańcy, policzyć ile dokładnie jest miejsc postojowych w każdej SPP
I już nie dobudowywać więcej. Dbać o rotacje, nie pozwolić na porzucanie auta na 8 godzin. Kto potrzebuje , przyjedzie autem i zapłaci za SPP. Istniejący układ drogowy to świetnie przeniesie. Ale najpierw - kolejowe skomunikowanie południa.
- 6 2
-
2020-01-23 08:09
Ciekawe (2)
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uznał, że numery rejestracyjne to dane osobowe i to, że musimy je podawać, by zaparkować jest łamaniem prawa. Zdaniem sądu bilet można opłacić bez ich wpisywania.
- 15 8
-
2020-01-23 08:25
NSA
Po odwołaniu przez Radę Miasta Warszawy, jak tłumaczył sąd, w parkomacie wpisuje go kierowca, który nie musi być właścicielem auta. To może być przecież użyczone, w leasingu czy na kredyt. NSA uznał więc, że numer rejestracyjny nie jest daną osobową. Generalnie i tak jesteśmy codziennie inwigilowani... każdy, kto ma smatfona w pierwszej kolejności :)
- 7 1
-
2020-01-23 08:21
był tez drugi wyrok sądu, w którym uznano, ze to nie są dane osobowe
a w Polsce sądy nie tworzą prawa.
- 6 0
-
2020-01-23 07:42
30kom/h w wiekrzości centrum? (1)
Będzie jechał samochód fotograf? Hehe a będzie robił fotki tym co go będą wyprzedzać za wszelka cenę ;)
- 3 5
-
2020-01-23 08:24
Mimo wszystko wiEkRZość kierowców stosuje sie do przepisów .
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.