- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (28 opinii)
- 2 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (165 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (238 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (149 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (42 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (55 opinii)
Warszawa zbiera pieniądze z ulicy. Trójmiasto też po nie sięgnie?
Ponad 13 tys. wykonanych zdjęć, niemal 4,5 tys. skontrolowanych samochodów i 600 "mandatów" na łączną kwotę ok. 30 tys. zł - to statystyki z pierwszego dnia funkcjonowania systemu e-kontroli strefy płatnego parkowania w Warszawie. Rozwiązaniu, które od początku roku działa w stolicy, przyglądają się urzędnicy z Gdańska i Gdyni. System w przyszłości może zostać wdrożony również w Trójmieście. Nie będzie to jednak proste: potrzebne będą bowiem zmiany w przepisach.
W związku z rozrastającym się obszarem SPP w Trójmieście - by zachować skuteczność kontroli - niezbędne będzie zatrudnienie do tych obowiązków kolejnych pracowników. Inną możliwością jest "automatyzacja" nadzoru nad strefą.
Zdecydowali się na to warszawscy urzędnicy i postawili na naszpikowane kamerami samochody. Stworzenie systemu tzw. e-kontroli, jego obsługa oraz zakup wspomnianych dwóch aut kosztowała łącznie ok. 1 mln 100 tys. zł.
Źle zaparkowane samochody i mandaty na 30 tys. zł
Wydane pieniądze jednak już zaczęły się zwracać. E-kontrole SPPN (w Warszawie funkcjonuje strefa płatnego parkowania niestrzeżonego) oficjalnie rozpoczęły się w styczniu tego roku. Tylko podczas jednego dnia namierzono ok. 600 samochodów, które w SPPN pozostawiono bez uiszczenia opłaty. Łączna kwota wystawionych "mandatów" wyniosła 30 tys. zł.
- Dwa auta zrobiły ponad 13 tys. zdjęć samochodom stojącym w SPPN. Z tej liczby 4 tys. 481 tablic rejestracyjnych sfotografowano co najmniej dwukrotnie. W ten sposób potwierdzono, że auta są pozostawione w danym miejscu na dłuższy czas, a nie był to chwilowy postój. Pozostałe, niesparowane zdjęcia zostały automatycznie usunięte - mówi Mikołaj Pieńkos z warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich.
Jak działa e-kontrola?
- Auto (które porusza się w normalnym tempie) przejeżdża w pobliżu zaparkowanych w strefie płatnego parkowania samochodów i skanuje ich rejestracje oraz robi im zdjęcia.
- Takie materiały następnie trafiają do bazy urzędników (w Warszawie to Zarząd Dróg Miejskich).
- Następnie system analizuje, czy postój auta został opłacony.
- Jedyną "manualną" czynnością, zarezerwowaną dla urzędników, jest przesłanie wezwania do zapłaty osobie, która nielegalnie zaparkowała pojazd.
- Informacja o opłacie dodatkowej do kierowcy trafić ma maksymalnie w ciągu tygodnia.
Gdańscy urzędnicy: wdrożenie systemu jest nieuniknione
Przypomnijmy: pod koniec zeszłego roku informowaliśmy, że rozwiązanie wdrażane w Warszawie jest na tyle atrakcyjne, że poważnie przyglądają mu się trójmiejscy urzędnicy. W GZDiZ usłyszeliśmy, że w najbliższym czasie planowane jest spotkanie w tej sprawie w stolicy.
- System e-kontroli jest w naszym zainteresowaniu. Póki co pierwszym efektom jego wdrożenia przyglądamy się z odległości. Zależy nam, aby w najbliższym czasie spotkać się w Warszawie i porozmawiać o doświadczeniach z operatorem warszawskiej strefy. Jego wdrożenie jest nieuniknione bo obszar SPP w Gdańsku z roku na rok rośnie - mówi Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zobacz też: Łosie na drodze. Jak nie zostawiać auta?
Statystyki opublikowane przez stołeczny Zarząd Dróg Miejskich będą przedmiotem analizy również w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
W parkomat trzeba będzie wpisać numer rejestracyjny
Co ważne, zgodnie z obowiązującymi w Warszawie przepisami wpisanie numeru rejestracyjnego podczas opłacania w parkomacie postoju w SPPN jest obowiązkowe - to dzięki temu system e-kontroli może w ogóle działać.
Jeżeli pomysł zostanie zaadaptowany w Gdyni i Gdańsku, będzie on wymagał zmian w regulacjach. Dzisiaj bowiem numer rejestracyjny kierowcy wpisują fakultatywnie: nie ma obowiązku jego wpisywania i nikt za jego brak nie otrzyma opłaty dodatkowej.
Jak wygląda e-kontrola? Stołeczni urzędnicy informują.
Miejsca
Opinie (484) ponad 20 zablokowanych
-
2020-01-23 12:38
mandaty są w polsce za niskie!!! (1)
Niech tempaki ktore nie potrafia czytac znaków płacą ile wejdzie! 1500-najnizszy mandat za cokolwiek...
- 2 5
-
2020-01-23 12:59
to nie jest mandat tylko opłata dodatkowa za brak opłaty, mandat możesz od SM albo policji dostać
- 1 0
-
2020-01-23 10:35
Jak zawsze (3)
Oczywiście , po co budować parkingi lepiej wlepiać kary. Zamiast zapobiegać i budować parkingi w takiej ilości jak biurowce i mieszkania w centrach pod wynajem . To oczywiście nic nie robiąc poszerzać tylko strefę płatnego parkowania i wlepiać kary. Całkowity brak logiki.
- 10 4
-
2020-01-23 12:46
budowę parkingów na Targu Węglowym i Podwalu Staromiejskim wstrzymał konserwator....
chcieć to sobie można
- 2 0
-
2020-01-23 11:22
logiki nie można w tym przypadku odmówić (1)
miasto utrudnia ludziom życie i na tym zarabia
- 2 3
-
2020-01-23 11:34
Sami sobie utrudniliście życie.
Sprzedaliście 2h dziennie w samochodzie za kawalek trawnika i jeden pokój więcej. Ja rozumiem, że fajnie mieszkać na przedmieściach, ale nie możecie teraz z tego powodu łamać prawa. Opłaty za uzycie auta w mieście będą rosły, bo i popyt rośnie.
- 1 1
-
2020-01-23 12:29
Brawo Trzaskowski,
dymać swoich wyborców i jeszcze robić filmiki na ten temat to jest dobre. Teraz pora aby trójmiejskie lewactwo poszło za ciosem i wydymało swoich wyborców. Oni to tak lubią...
- 10 2
-
2020-01-23 11:02
problemy z prowincji (4)
mieszkałeś całe życie w byłym PGR gdzieś na wschodzie i, żeby gdziekolwiek się dostać, trzeba było jechać kawał drogi, do sąsiedniej miejscowości itp, no to wiadomo: używka z za Odry i jechane, mało aut, śmigasz sobie leśną szosą bez koreczków i już jesteś nad jeziorem, albo w Biedrze, w mieście powiatowym. Niestety, tutaj to tak nie działa. Myślałeś, że kupisz sobie mieszkanie daleko od centrum, na południu, ale przecież jest auto? Teraz stoisz w koraskach, a później błądzisz i parkujesz nielegalnie, albo daleko, albo płacisz. I tak wygląda Twój każdy dzień. A ja sobie idę pieszo wszędzie, a jak dalej, to na rowerze, a na większe zakupy jadę autem raz na tydzień-dwa. Ew autem gdzieś poza godzinami szczytuj, jak już naprawdę nie ma innego wyjścia. Także warto wydać nawet połowę więcej na mieszkanie, albo mieć mniej metrów:)
Ludzie nie mają pojęcia o niczym i będą bredzić, że trzeba parkingi budować. Skoro parkingi aż tak ekstremalnie potrzebne, to dlaczego na Jana z Kolna więcej aut stoi krzywo zaparkowanych pod parkingiem, niż w nim? A bo trzeba płacić, a bo ja już płacę podatek drogowy, abo dziś zatankuje za 100 zł, a nie do pełna, bo może za tydzień benzyna będzie 15 gr tańsza bla bla bla i OC takie drogi, a dpf wyciąłem, bo klimę trzeba nabić ajajajaja- 5 5
-
2020-01-23 11:45
Sam jesteś problemem (3)
i nie masz pojąca o czym piszesz...
Kiedyś państwo/miasto budowało drogi, parkingi, place zabaw, parki, domy i osiedla, coś dawało - teraz państwo/miasto tylko prowadzi biznesy, przy czym tylko zabiera, tj. nakłada kary, ograniczenia i zwiększa obciążenia i co najgorsze - ma przy tym poparcie zidiociałego społeczeństwa.
Jakim trzeba być i**otą, żeby nawoływać i błagać o ograniczenia, i żądać dla siebie kar? - przecież to Orvell..
Niech miasto da mi alternatywę: dobrą komunikację - byłeś kiedyś w mieście dobrze skomunikowanym? Ty wiesz jak często śmigają tramwaje w Warszawie, czy Wrocławiu?
Ty myślisz baranie, że wszyscy mają 25 lat i mieszkanie po babci przy przystanku tramwajowym? Sądzisz, że każdy ma zdrowie jeździć rowerem? Myślisz, że każdy ma pracę 200 metrów od domu, a po drodze przedszkole dla dzieci i przychodnie?
Parkingi to jeden z miliona przykładów złego zarządzania. Podobnie jest ze śmieciami - zamiast dać mi alternatywę, dać możliwość sprzedawania, segregowania sieci dla korzyści, otwarcia punktów skupu plastiku, szkła, makulatury co się robi? Kary. Kary i podwyżki.Trzeba doj**ać kary i obciążenia.
Kary, ograniczenia, podwyżki są lekarstwem na każdy problem tego miasta.
Lepiej faktycznie wyprowadzić się na prowincję, gdzie za cenę kawalerki można wybudować dom i żyć spokojniej, a tutaj pozostawić tylko obcych, przyjezdnych, którym i tak na mieście nie zależy.- 4 1
-
2020-01-23 12:03
"baranie" (2)
mam rodzinę, dziecko. Mieszkam w mieszkaniu, które kupiliśmy 2 lata temu i które znajduje się koło przystanku, tak. Mam do niego 3 minuty. I nie musiałem kupować na zad*piu, żeby mnie było stać na wygodne lokum z potencjałem dla rodziny 3 i więcej. I mam gdzie zaparkować, i nie jest to trawnik, chodnik, ani środek skrzyżowania. I nie zapłaciłem za to kilkanaście k za metr, nawet połowy tego.
Nie chodzi o to, baranie, żeby każdy jeździł rowerem, żeby każdy jeździł tramwajem, żeby lidla zaopatrywała flota rodem z pyszne peel. Wystarczy, że taka jedna baba, która pracuje koło mnie, poszła pieszo do pracy, zamiast pokonywać dystans 15 minut z buta, autem. I nie, nie ma rodziny, bo rozbija się dwuosobowym autem. I chodzi też o to, żeby myśleć, jak się kupuje mieszkanie, a nie brać g*wna na południu i liczyć, że jakoś to będzie, z wypiekami na twarzy śledzić każdy artykuł o jakieś nowej warszawskiej, czy czego wam tam potrzeba.
I tak, trzeba dowalać kary i obciążenia, bo tępi ludzie sami nie pomyślą i nie wpadną na odpowiednie rozwiązania. Każdy kombinuje, jak koń pod górę, a później dziwi się, że przepisy mu zaostrzają w każdej dziedzinie życia:)- 0 5
-
2020-01-23 12:27
Ależ ty jesteś głupi!!!
- 4 0
-
2020-01-23 12:21
Masz wygodną sytuację, tramwaj pod nosem, nie używasz auta i problemy z parkowanie ciebie nie dotyczą, ale przeszkadzają ci inni którzy używają aut i posiadają takie problemy, i chcesz im to jeszcze bardzie ograniczyć, utrudnić i nałożyć kary - dobrze rozumiem?
Zamiast zastanowić se nad rozwiązaniem i wymóc na mieście działania, to dodatkowo jeszcze gardzisz i obrażasz tych co kupili mieszkanie na południu..
Czy ty jesteś normalny?- 2 1
-
2020-01-23 12:05
To pewnie jest zorganizowane dla poprawy nam komfortu mieszkania w naszym Gdańsku
Wszystko dla ludzi. Kazdą opresje można wytłumaczyć jakaś korzyścią. Tylko kto na tym korzysta?
- 7 1
-
2020-01-23 11:44
Ja proponuje lepszy system (1)
Na ulicach wjazdowych do miasta fotografować wszystkie samochody wjeżdżające. Obciążyć wszystkie opłatą powiedzmy 10 zlp bo na pewno niektóre samochody wjeżdżające w mieście zaparkują nieprawidłowo. Opłatę pobierzemy od wszystkich bo u nas obowiązuje odpowiedzialność zbiorowa.
- 7 1
-
2020-01-23 12:04
jasne
i jeszcze sam skaż się na chłostę i sam wykonaj karę.
Co za durne społeczeństwo z dzikim uwielbieniem do karania siebie.- 0 1
-
2020-01-23 09:07
Kolejni ludzie dzięki temu stracą pracę.. (1)
Jak tak dalej pójdzie wszystko za nas będzie robiła sztuczna inteligencja, roboty, automaty, e-sklepy, e-stacje benzynowe, autonomiczne auta, pociągi itd itp.
- 1 1
-
2020-01-23 11:39
Tak to jest jak się nie chce pracować w niedziele - a na kupowanie ma się chęć.
- 0 0
-
2020-01-23 08:58
przy każdej okazji przypominam - to powinno być połączone ze sprawdzaniem opłacenia OC (3)
bo niestety w katolickim kraju jakim jest podobno Polska są tysiące osób, które nie mają obowiązkowego ubezpieczenia, a w przypadku wypadku, poszkodowani przez nich ludzie nie mają szans na odzyskanie pieniędzy na remont samochodu czy leczenie
- 8 10
-
2020-01-23 11:38
Nie pisz głupot bo jest fundusz gwarancyjny.
- 3 0
-
2020-01-23 10:21
Cóż za intelektualna finezja!
Połączyć ubezpieczenie z religią katolicką! Mistrz!
- 5 2
-
2020-01-23 10:06
nie dziwi mnie też złodziejskie podejście forumowych trolli - chcą mnie karać gdy okradam i cwaniaczę się
co za społeczeństwo- 2 2
-
2020-01-23 08:17
Serce miasta czyli cały Gdańsk (1)
Opłata parkingowa w samym centrum miasta,a nie jak w przypadku Gdańska prawie cały obszar poboczny miasta np.Aniołki w parkomatch,niedługo na osiedlach zaczną stawiać parkometry(chociaż w paru miejscach już są).Ankieta o kant du... ,serce miasta,czyli niewelki obszar starego miasta,np. Śródmieście
Złodzieje i tyle.
Kupcie jeszcze parę rydwanów i postawcie ze 3 ECSy,bo tylko w tym jestescie dobrzy,czyli w marnowaniu pieniędzy.- 21 4
-
2020-01-23 11:34
no najfajniejsza jest strefa płatnego parkowania w Dolnym Wrzeszczu
własnie niedawno wprowadzona, jeszcze bez parkomatów. W większości dzielnica-sypialnia
- 1 1
-
2020-01-23 11:34
a najlepiej jak tylko przechodzień wejdzie na chodnik to już niech zapłaci 5 złotych za godzinę to miasto i ten co będzie miał bilety to zarobi
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.