• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • Przejeżdżałem dziś obok stadionu. (2)

    Patrząc choćby na ilość bursztynowej obudowy nie sądzę żeby termin 30 kwietnia został dotrzymany. Zresztą do tego czasu i tak pluton z Japonii do nas dotrze.

    • 3 2

    • stadion ma być gotowy na 9 czerca 2011 (1)

      • 2 1

      • Pierwotnie miał być

        na koniec stycznia 2011. Potem 30 kwietnia. Teraz czerwiec?

        • 0 0

  • Czy miasto naprawdę nie stać na zmodernizowanie 3,5 km linii SKM? (7)

    Całe Euro w Gdańsku to prowizorka. Najpierw kolej metropolitalna, która miała już być na ukończeniu a na razie wcale jej nie ma. Przebudowa Słowackiego, która dopiero ruszyła. A teraz SKM-ka, która miała być warunkiem rozegrania meczów Euro w Gdańsku a teraz stanowi jakiś problem. Nawet pod stadion jej nie chcą dociągnąć (stacja Gd-Letnica). To jedyna okazja aby przywrócic ruch pociągów pasażerskich do Brzeźna lub nawet Nowego Portu, a oni zastanawiają się czy modernizować linię do Kolonii. Skandal! Miasto naprawdę nie potrafi wykorzystywać takich okazji. Jestem kibicem i chcę dojeżdżać tam na mecze!

    • 14 3

    • "stacja Gd-Letnica"nie ma czegos takiego,jest Gdańsk-Kolonia (5)

      "lub nawet Nowego Portu"do Nowego Portu juz nic nie pojedzie tory są rozebrane bo krzyżowały się z drogą krajową,potrzebny by był wiadukt lub tunel.
      Możesz dojeżdżać tramwajem lub liniami autobusowymi które zapewne zostaną uruchomione.

      • 0 4

      • nie zrozumiałeś intencji wpisu (4)

        Mnie osobiście SKM do Nowego Portu nie jest potrzebna ale inni mieszkańcy na pewno by skorzystali. Skoro ktoś rozebrał tory, to jest okazja aby to ponownie przywrócić i położyć nowe. Poza tym jest tam też port dla promów.
        Druga sprawa jeśli chodzi o stację Gd.-Letnica to rzeczywiście takiej nazwy nie było ale następny przystanek za Kolonią jest/była Gdańsk Zaspa Towarowa. I to jest najbliższa stacja SKM położona od stadionu.

        • 0 1

        • A ty nie zrozumiałeś mnie, (3)

          z przyczyn proceduralnych nigdy nikt tam nie położy torów(tylko wiadukt lub tunel)takie wymogi.
          jedyny mozliwy przystanek do stadionu to gdańsk kolonia też z przyczyn proceduralnych,gdyż odległość musi wynosić ileś tam metrów w celu rozładowania tłumu

          • 0 1

          • A wyobrażasz sobie, (2)

            żeby ludzie wysiadali na starych peronach. Logiczne jest, że jak zmodernizowane zostaną tory, to także perony. Nie ma chyba problemu ("tylko" finansowy) aby zmodernizować stacje ZaspaTowarowa i Brzeźno. Co do "niemożliwych proceduralnie torów" do stacji Nowy Port, z całym szacunkiem idąc twoim tokiem myślenia, nie powinni budować kolei metropolitalnej, bo na jej trasie są 4 zdurzone wiadukty i nie ma na części trasy nawet miejsca w tej chwili na tory kolejowe!

            • 0 1

            • (1)

              proponuję zapytac w ministerstwie infrastruktury dlaczego nie będzie torów do nwego portu,
              wiadukty będą odbudowane,a tereny pod tory są pozyskane,
              i o co ci chodzi?

              • 0 1

              • spokojnie :) o nic mi nie chodzi

                na Słowackiego wyburzają domy pod budowę nowej ulicy. To się nazywa dobro nadrzędne ogółu czy coś takiego. Nawet jak tereny po dawnych torach SKM są pozyskane to nie oznacza, że kiedyś miasto nie może ich odzyskać w celu budowy lub jakieś nadrzędnej inwestycji. A właścicielom wypłacić za to ekwiwalent lub odszkodowania. Proste.

                • 0 0

    • nie stać - budujemy ECS i muzeum

      • 2 0

  • Kto dopłaci?

    Zmodernizować i uruchomić kolejkę to nie sztuka. Marszałek Strug wyłoży teroszkę kaski, trochę miasto i jest chwilowo OK. Kto jednak zapłaci za utrzymanie tej linii. Ile imprez odbędzie sie w tygodniu na stadionie, czy w centrum targowym. W dzielnicy N.Port prawie nie ma ludzi, a Ci co pracują w tym rejonie lub nieliczni mieszkańcy wolą wozić d..ę samochodem niż fatygować sie kolejką. Przytaczanie przykładów z Niemiec czy innego państwa, nijak się ma do mentalności Polaków. Świat z podziwem ogląda zachowanie Japończyków w obliczu ich tragedii. Ten naród ma szacunek dla swoich władz i wielki patriotyzm. My potrafimy tylko narzekać, negować wszelkie propozycje i działania władz, strajkować i niszczyć bez sensu (patrz demonstracja górników w Katowicach). Z czym porównać zapędy podpuszczonych Rodaków odnosnie całodziennej demonstracji w Warszawie. Szkoda słów!!!

    • 0 7

  • Zróbcie w połowie drogi bypass do rozjadzu składów

    taniej niż tor równoległy

    • 2 0

  • Żeby te "plusy dodatnie", nie przesłoniły wam tych "plusów ujemnych", całej inwestycji. Neron- Budyń zbudował stadionik za miliardy ale całe otoczenie to slums, patologia i "Hiroszima".

    • 2 0

  • złej baletnicy przeszkadza i rąbek u spódnicy

    gadanie urzędników to słaba próba usprawiedliwienia własnej nieudolności

    • 8 0

  • a po co ta linia , 40 tysięcy spokojnie zmieści się na przystanku tramwajowym

    a jak nie to dojdzie z buta do polibudy

    • 4 1

  • powinna powstac

    będą i mniejsze korki i przez to więcej miejsc parkingowych a i zapewne okolicznym mieszkańcom też sie ta linia przyda.

    • 5 0

  • Kolejka byłaby opłacalna gdyby:

    -w trójmieście był zintegrowany system dystrybucji i sprzedaży biletów na każdy rodzaj trójmiejskiej komunikacji miejskiej (tzn bilety ztm Gdańsk, ztm Gdynia, pks, warbus, SKM miały wszędzie ważność)-oficjalnie jest to niemożliwe, "bo nie", nieoficjalnie, bo stołków byłoby za mało;
    -ułożono by poprawny rozkład;
    - wyremontowano by tory i puszczono nowo tabor, tak żeby podróż kolejką trwała 10 minut (podczas gdy tramwaj 10 jedzie od NP do Dworca około 20 minut obecnie)

    • 3 0

  • Prawda jest taka że przystanki tej lini są w zbyt dużej odległości od zabudowań. (1)

    Stad małe zainteresowanie mieszkańców. Jeśli mam wybór 200m do busa lub tramwaju a 800 do skm to wybiorę te pierwsze. PROSTE

    • 43 7

    • popieram

      Nie widzę sensu w linii kolejowej do NP. Śmigam tramwajem do NP już 10 lat i pamiętam jeszcze linię kolejową (przyznam że nigdy z niej nie skorzystałem), oraz jazdę tramwajem po MP to była jazda , każdy uwieszony na rurce żeby głowy nie rozbić. Teraz z NP do Dworca Gł. jadę w niecałe 20 min, a jak wyremontują tory od centrum do klinicznej to już expres będzie. Nikt mi nie wmówi że ludzie chętnie będą wybierali pociąg, peronów mało i daleko, perony pewnie tylko wyremontują więc jakiś 1,5 m po schodkach do wagonu no luksus w czystej postaci i jeszcze 3 kursy dziennie. Ja wybieram tramwaj.
      P.S. a co do jednego toru ewentualnej linii kolejowej, to nie da rady zrobić mijanek na peronach???

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane