• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ważą się losy linii kolejowej do stadionu w Letnicy

Maciej Naskręt
22 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy. Stacja Gdańsk-Kolonia. Jeśli władze Gdańska zgodzą się na modernizację dawnej linii SKM to tutaj będą wysiadać z pociągów osoby zmierzające na stadion w Letnicy.

Gdańsk może przejąć od PLK tor kolejowy z centrum do stadionu w Letnicy. Aby uruchomić tam pociągi, miasto musiałoby jednak nie tylko przebudować linię za ok. 20 mln zł, ale i zatrudnić własnych kolejarzy. Decyzja zapadnie za tydzień.



Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy. Odcinek linii kolejowej między stacją Gdańsk Główny, a Gdańsk Kolonia musi zostać zmodernizowany, by pociągi mogły dowozić widzów na stadion w Letnicy.
Władze Gdańska stoją przed dylematem: czy i jak wskrzesić kolej w kierunku PGE Areny, aby zapewnić dojazd widzom imprez sportowych i kulturalnych, a także gościom Międzynarodowych Targów Gdańskich, których nowa siedziba powstanie w Letnicy. Czy postawią na bezpieczeństwo i lepszą organizację ruchu przed i po imprezach organizowanych w obu obiektach?

Jesienią zeszłego roku zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki gospodarczej Andrzej Bojanowski mówił nam, że jeśli kolej ma być gotowa na Euro 2012, to decyzja w tej sprawie musi zapaść na przełomie marca i kwietnia. Wygląda na to, że tak właśnie się stanie.

- Zleciliśmy wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jest ono już gotowe, ale podlega jeszcze opiniowaniu. Opublikujemy je najszybciej w przyszłym tygodniu - mówi dziś Andrzej Bojanowski.

Teoretycznie po dawnym torze osobowym do Nowego Portu pociągi mogą jeździć, ale z prędkością zaledwie 30 km/h. Zdewastowane są perony na stacjach Gdańsk-Stocznia, Gdańsk-Nowe Szkoty i Gdańsk-Kolonia. Równie marnej jakości jest sieć trakcyjna.

Czy warto modernizować linię kolejową do PGE Areny Gdańsk?

Wiadomo jednak, że właściciel torów, czyli Polskie Linie Kolejowe, nie będzie blokować inwestycji i daje zielone światło. - Zadecyduje o tym centrala w Warszawie, ale nie widzimy przeszkód, by samorząd przejął linię kolejową do Nowego Portu - mówi Leszek Lewiński z Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Również marszałek pomorski Mieczysław Struk podtrzymuje swoją wcześniejszą obietnicę dofinansowania w 75 proc. remontu linii pasażerskiej do Nowego Portu. Z Regionalnego Programu Operacyjnego Pomorza mogłoby pójść na ten cel ok. 15 mln zł.

Może dziwnie to zabrzmi, ale tym razem, inaczej niż w większości przypadków, sprawa nie rozbija się o pieniądze.

Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób. Niewielka częstotliwość odstraszałaby potencjalnych pasażerów, a pojemność pociągu nie gwarantowałaby istotnego zmniejszenia innych potoków pasażerskich.

Żeby jednak po tej trasie mogły się poruszać naraz dwa lub więcej składów, musiałyby one wracać do Gdańska Głównego sąsiednią linią, tzw. towarową. To jednak generowałoby dodatkowe koszty, bo za używanie tej linii trzeba by zapłacić. Nieuniknione byłyby też utrudnienia w ruchu. Po torach towarowych jeżdżą pociągi do elektrociepłowni i portu.

- Nie wyobrażam sobie, jak by to miało wyglądać - przyznaje Leszek Lewiński.

Pociąg wracający po torach towarowych do centrum z widzami z Letnicy nie mógłby zatrzymywać się na stacji Nowe Szkoty (i tym samym umożliwić przesiadkę na stację Politechnika), gdyż... nie ma tam peronu dla pociągów kierujących się do centrum. Wszyscy pasażerowie musieliby jechać kolejką do Gdańska Głównego i stamtąd jechać w kierunku Sopotu i Gdyni.

Gdyby miasto jednak przejęło linię od PLK, musiałoby się nią opiekować. Tymczasem w swoich strukturach, Gdańsk nie posiada kadry pracowniczej (kolejarzy, toromistrzów, dyspozytorów), która mogłaby zająć się infrastrukturą otrzymaną od PLK. Trzeba by powołać specjalny dział do tego celu, np. w ZDiZ. Mogłoby się okazać się, że do zarządzania 3,5-kilometrowym odcinkiem kolei trzeba powołać miejską spółkę na wzór Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Ktoś musiałby też po tych torach jeździć. Świadczeniem takich usług zainteresowana jest jednak trójmiejska SKM-ka. - Chętnie wzięlibyśmy udział w przetargu na obsługę tego połączenia zapewniając zmodernizowany tabor. Taki obiekt, jak PGE Arena, wymaga odpowiedniej oprawy komunikacyjnej - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży SKM.

Eugeniusz Manikowski z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego uważa, że sukces ewentualnej reanimowanej linii mogłoby zapewnić wprowadzenie na nią zwykłego miejskiego biletu. - Jeśli będzie on w tej samej cenie, co podróż tramwajem lub autobusem miejskim. to kolej będzie konkurencyjna. Z odrębnym biletem, jak jest teraz w SKM-ce, niestety nie - mówi.

Warto pamiętać, że miejska kolej byłaby konkurencją dla również miejskiego tramwaju. W końcu to jego popularność przyczyniła się do tego, że linię kolejową do Nowego Portu najpierw zawieszono, a potem zlikwidowano.

Wszystkie te "za" i "przeciw" znajdą się zapewne w studium, które poznamy za tydzień. Wtedy zdecyduje się, czy kolej w kierunku stadionu zostanie przywrócona.

Miejsca

Opinie (205) 8 zablokowanych

  • Żeby te "plusy dodatnie", nie przesłoniły wam tych "plusów ujemnych", całej inwestycji. Neron- Budyń zbudował stadionik za miliardy ale całe otoczenie to slums, patologia i "Hiroszima".

    • 2 0

  • Zróbcie w połowie drogi bypass do rozjadzu składów

    taniej niż tor równoległy

    • 2 0

  • Kto dopłaci?

    Zmodernizować i uruchomić kolejkę to nie sztuka. Marszałek Strug wyłoży teroszkę kaski, trochę miasto i jest chwilowo OK. Kto jednak zapłaci za utrzymanie tej linii. Ile imprez odbędzie sie w tygodniu na stadionie, czy w centrum targowym. W dzielnicy N.Port prawie nie ma ludzi, a Ci co pracują w tym rejonie lub nieliczni mieszkańcy wolą wozić d..ę samochodem niż fatygować sie kolejką. Przytaczanie przykładów z Niemiec czy innego państwa, nijak się ma do mentalności Polaków. Świat z podziwem ogląda zachowanie Japończyków w obliczu ich tragedii. Ten naród ma szacunek dla swoich władz i wielki patriotyzm. My potrafimy tylko narzekać, negować wszelkie propozycje i działania władz, strajkować i niszczyć bez sensu (patrz demonstracja górników w Katowicach). Z czym porównać zapędy podpuszczonych Rodaków odnosnie całodziennej demonstracji w Warszawie. Szkoda słów!!!

    • 0 7

  • Po co coś robić

    najlepiej nic nie róbcie i puśccie pociąg... i chapajcie to potraficie najlepiej

    • 0 0

  • nie ma strzyży

    marcinie i nam tu kitów nie wciskaj .jest WRZESZCZ był i będzie

    • 1 1

  • .... AWRUK - ĆAM !!!! - takie JAJA to tylko w tej polandii.... (5)

    Mały 7 !! razy mniejszy od tej Polski kraj : Niderlandy ... - i MA! stadion (Arena) - gdzie : 1/ dojeżdża metro, 2/ zatrzymują sie ICE, 3/ samochodem na podziemne parkingi ( pod płytą boiska !! ) zjeżdża sie z przebiegającej pod stadionem AUTOSTRADY !!! - .... jakieś pytania ?? ! . SZLAG !! czlowieka trafia jak słyszy ciagle, że - tego nie można... tamtego nie można... to za drogo... tamto sie nie opłaca... SZOK ! - a zakasac rekawy ! i pokazać,że można - powiem więcej ! - za darmo , lub symboliczną sume ... !!? co trudne ? - trzeba chcieć, a chcieć to móc !!

    • 8 0

    • (4)

      A dlaczego wybrałeś Holandię i im budujesz gospodarkę? Czemu im poświęcasz swój czas i umiejętności? Czemu sam, za darmo nie chcesz budować autostrady pod stadionem?

      • 0 1

      • PYTKU JEDEN !!! - bywam tu i tam i w Holandii TEŻ !

        podróże kształcą !! - zamiast grzac pupsko w świętej polandii i pisać pierdoły - to weż i pojedź tu czy tam - posłuchaj .... poczytaj historie innych ... i wtedy pogadamy.... narazie widać tylko mocher przemawa.... i tyle !! A hoj !

        • 0 0

      • ....i jeszcze jedno ! - ja moge budować za darmo !! tylko : (2)

        kto da za darmo: maszyny budowlane,materiały,projekt,ludzi co bedom chcieli robić za darmo.... UTOPIA ! - każdy sie gapi na KASE !! - dlatego w polandii nie ma NIC ! - albo prawie nic.... a gdzie indziej ... np. w Holandii jest !! tyle,że tam sie nie gada i nie marudzi - tylko planuje,postanawia i doprowadza do celu !

        • 0 0

        • (1)

          Piszę z dystansu. Również. Idoskonale wiem, co znaczy żyć na emigracji. Tylko... różni nas to, że nie pracuję dla kraju w którym jestem. Nie wybrałem "losu obcokrajowca" bo źle mi w Polsce było, albo źle zarabiałem.

          Nie nazywam swojego kraju pogardliwie "polandią", nie generalizuję i spłycam postawy "wszystkich Polaków". Co do czytania historii -szczególnie Gdańska - nie mmusisz sie martwić o moje wykształcenie w tym względzie. Tak samo jak nieobce są mi podróże.

          Mówienie, że w dzisiejszym świecie da się zbudować kraj na "czynie społecznym", co sugerujesz w swojej pierwszej wypowedzi:
          "i pokazać,że można - powiem więcej ! - za darmo , lub symboliczną sume ... !!? co trudne ? - trzeba chcieć, a chcieć to móc !!"
          jest utopią, którą negujesz dwa wpisy dalej.

          Jesteś niekonsekwentny i wewnętrznie (oraz zewnętrznie) niespójny. Ale zgadzam się z Tobą co do jednego - poza Polską się planuje, robi i kończy, a nie marudzi!

          Kończąc już tę prywatną wycieczkę co do Twojej osoby - pozdrawiam serdecznie. Bo mimo tego, że się różnimy każdy z nas dąży do tego samego: by być szczęśliwym!

          • 0 0

          • ..... i zeczywiście .. "na koniec" - mnie tzw. "wycieczki" - ani nie podniecaja ani nie zwracam na nie wiekszej uwagi...

            ...natomiast sekwencja o "czynie społecznym" zapodana została z premedytacją ! jak sie nie potrafi czytać ze zrozumieniem - to trudno ! . Wiadomo, że nie ma nic za darmo ! ... choc w w/w czynie społecznym czasem dobrze jest popracować - bardziej sie wtedy docenia to co sie zrobiło ( ... to tak na marginesie) Okreslenie "polandia" też nie wzięło sie z powietrza... to prosta aluzja do sposobu myślenia i działania wielu obecnie na tzw "stołkach" ! - stosowania dość powszechie ostatnio... niestety ! - i nie tylko na tzw. "emigracji". To okreslenie też sie zdewaluowało i to bardzo mocno ! - taki stereotyp myślenia. A hoj!

            • 0 0

  • Mydlenie oczu (8)

    "Kolejarze ostrzegają, że remont jednego toru nie załatwi sprawy. W takim przypadku pociąg z Gdańska Głównego w kierunku PGE Areny odjeżdżałby co ok. 40-50 minut i zabierałby naraz ok. 600-1000 osób."

    Po pierwsze - w czasie dowozów na PGE, pociągi _nie_muszą_wracać_ do Gdańska Głównego, więc nie będą zajmować toru. Wrócą razem z pasażerami po zakończeniu imprezy.
    Po drugie - jeden pociąg EN57 mieści szacunkowo 680 pasażerów. Na SKM standardowo jeżdżą podwójne składy EN57. Kiedyś jeździły potrójne, teraz też jeżdżą, ale rzadko. Czyli jest techniczna możliwość połączenia trzech EN57, których łączna pojemność wyniesie 2040 osób.
    Po trzecie - jeśli ten jeden tor wyremontujemy choćby do prędkości 60 km/h (prędkość metra warszawskiego) to czas przejazdu za nic nie przekroczy 10 minut! Więc wysyłając w trasę pociąg co 10 minut, zdolność przewozowa na godzinę wyniesie _minimum_ 12 000 ludzi.

    • 8 1

    • za niewykorzystane pociągi oczywiście zapłacisz z własnej kieszeni (4)

      • 0 0

      • O czym do mnie rozmawiasz? (3)

        Przedstawiam możliwość zapewnienia przewozu wielu, a nawet bardzo wielu ludzi na PGE Arenę, koleją, w krótkim czasie, przy niewielkich inwestycjach, obalając jednocześnie tezy z artykułu. Czy to rzeczywiście potrzebne? Nie wiem. Na pewno ktoś już zrobił prognozę ruchu w relacji Śródmieście - PGE przed meczami EURO. Wynika z Twojego posta, że ją znasz, więc zapraszam do podzielenia się.

        • 0 0

        • przeczytaj ze zrozumieniem swój tekst (2)

          "Po pierwsze - w czasie dowozów na PGE, pociągi _nie_muszą_wracać_ do Gdańska Głównego"

          to oznacza matołku że wg twojego planu pociągi będą stały niewykorzystane - zapłać za nie

          • 0 2

          • Na takim poziomie rozmawiać nie będziemy

            • 2 0

          • A kto płaci za niewykorzystane od 18.00 do 5.00 składy na Cisowej?

            Nikt. Co za różnica - czy postoją tam, czy w Nowym Porcie?

            • 0 0

    • Odpowiem sam sobie? (2)

      Powyżej przyjąłem, że na szlaku może znajdować się w jednej chwili tylko jeden pociąg (wg przepisów pociągi nie mogą jeździć jak tramwaje - jeden za drugim tylko na jednym "odstępie" może znajdować się jeden pociąg, Gdańsk Główny - Gdańsk Kolonia to właśnie jeden "odstęp").

      Można to obejść stosując drogie rozwiązania takie jak Samoczynna Blokada Liniowa (stosowana np. na SKM), ale tymczasowo można w połowie trasy ustawić tzw. posterunek odstępowy: np. na peronie w Nowych Szkotach ustawiamy kontener socjalny, na te parę godzin wsadzamy tam kolejarza, który za pomocą odpowiednich wskaźników (takie znaki drogowe, ale kolejowe) a nawet za pomocą sygnałów podawanych ręcznie wpuszcza pociągi na drugą połowę trasy. W ten sposób dzielimy szlak na dwa odstępy a częstotliwość możemy zwiększyć dwukrotnie, np. do 5 minut. A to oczywiście dwukrotny wzrost zdolności przewozowej - ok 24 000 ludzi na godzinę.

      • 2 1

      • (1)

        i dochodzi do katastrofy kolejowej - kolejarz w symbolicznej budce trochę zapił. Kto jest odpowiedzialny za zdrowie i życie pasażerów? Za prowizorkę, którą beztrosko i zza ekraniku komtera proponujesz?

        • 0 2

        • Beztrosko i skitrany za ekranem komputera brnę dalej

          Rozumiem, że instrukcję Ir-1 spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. masz w małym palcu i wiesz, że taka prowizorka jest przepisowo zdefiniowana oraz dozwolona?
          Dobra, raczej nie wiesz...
          Dodam tylko, że pracownik takiego posterunku jest widziany przez załogę każdego kolejnego pociągu, co znacznie zwiększa szanse na wykrycie jego pijaństwa niż np. pijanego maszynisty pociągu towarowego.

          • 2 0

  • fajnie: 2 przystanki za 20 mln

    • 0 0

  • Odświeżyć przystanki i tory...

    ...pomalować istniejące szyny i można jechać. Tyle lat nie używane to zardzewiały. Puścić tych pacykarzy ze sprajem, będzie git i tanio.

    • 4 0

  • GDansk Kolonia ?? (1)

    przeciez blizej stadionu jest ze stacji Gd Zaspa Towarowa ..to zaraz przy stadionie ze stacji Kolonia jest dlaej do stadionu

    • 3 0

    • I o to chodzi, pisali o tym wcześniej - łatwiej kontrolować taką grupę, a poza tym dobrze jest jak się kibice trochę zmęczą

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane